Gå til innhold

Hvor lenge skal problembarn få lov å holde på i skolen?


Silfen

Anbefalte innlegg

I fjor ble min datter regelmessig slått, sparket og dyttet av et barn på skolen. Hun sa ingenting hjemme, jeg fikk heller ingen beskjed fra skolen, men en nabojente "sladret" til slutt og jeg fikk nøstet opp i noe som hadde foregått en stund. Det fortsatte ut skoleåret, men i år har min datter flyttet område på skolen og bort fra dette barnet.

I dag fikk nabojentens mamma mail om at nabojenten i dag har blitt angrepet av dette barnet. Visstnok er dette noe som ikke pleier skje henne, da angriperen har normalt sett et annet offer. Dette andre barnet har fortalt til nabojenten at det er redd for at problembarnet skal drepe henne til slutt, det er sterke ord fra en andreklassing dersom dette stemmer.

I mailen i dag sto det også at problembarnet er under oppfølging og de jobber med å finne tiltak. Siden jeg er kjent med at dette problemet har vart siden barnet begynte på skolen, altså halvannet år, så lurer jeg på hvor normalt det er at barn får muligheten til å fysisk gå til angrep på andre flere ganger i uken? Det er ikke snakk om å bare gi et slag, men å sparke, dytte, slå, kaste ting på, skitne til osv, på en og samme gang, altså ganske store angrep.

Dette barnet skal til høsten bort på samme område som min datter går og siden hun har vært utpekt som daglig offer fra før av så ser jeg jo ikke bort fra at dette kan gjenta seg. Uansett så skjer det NÅ med andre barn.

Så hva kan man gjøre med slike situasjoner? Jeg krevde i fjor vår at barnet hadde fastvakt ute og dette fikk de vel i stand de siste få ukene før sommerferien. Da bedret det seg noe og angrep skjedde kun et par ganger i uken. Men dette barnet kan jo ikke få holde på sånn? Det er jo ødeleggende for de barna som utsettes for dette. Er det noe man i det hele tatt kan kreve eller blir det slik her som i mobbesaker at ofrene må flytte for å bli kvitt problemet?

Barnet mitt har forresten fått et VELDIG mye mer lystbetont forhold til skolen etter hun flyttet bort fra dette barnet, hun har ikke lenger stresshodepiner og trenger ikke lenger fysioterapi for å myke opp harde spenningsmuskler og hun sover bedre om natten. Noe som sier meg at det hadde ganske stor innvirkning på henne når dette foregikk.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det problembarnet skulle hatt en asistent som passet på det hele dagen, alle friminutt osv, så vedkommende ikke fikk utøve vold på den måten!



Anonymous poster hash: 61c78...9a0
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her endret det seg dessverre ikke før vi faktisk valgte å bytte skole til jenta vår. Hun var ikke mere enn 8 år, men måtte hver dag finne seg i å bli slått og plaget.

Hadde gjentatte samtaler med rektor, men siden plageånden hadde en diagnose så mente rektor at jenta vår måtte heller lære seg til å lese signalene til denne gutten og deretter skygge unna… Da hun ble slått med en kjepp i ryggen så fikk jeg mer enn nok.

Uheldigvis så er det offerene som må finne seg i det meste i norske skoler, mobberene er de som blir beskyttet.

Hver eneste kveld når jenta skulle legge seg så hadde hun hodepine og diare, og håpet hun var så syk at hun ikke måtte på skolen neste dag… Nå har vi fått ei jente som har blomstret opp og gleder seg til skolen hver dag.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble passe avspist da jeg mailet rektor på senvåren i fjor, med at jeg som forelder måtte ta ansvar for å passe på at mitt barn ikke gjorde noe som provoserte. Så jeg er ikke sikker på hvor samarbeidsvillig skolen er. Lærerne sto og regelrett løy på foreldremøtet i høst, med at de ALLTID tar kontakt samme dag dersom barna i klassen opplever noe negativt. Jeg fikk iallfall aldri beskjed, før jeg tok kontakt selv og fikk vite at det hadde pågått over tid.

Nå er jo ikke mitt barn utsatt lenger, men jeg vurderer å se om jeg får kontakt med foreldrene til dette andre barnet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politianmeldelse av skolen vil kanskje få rektor til å våkne. Barn skal ikke måtte finne seg i blind vold hver dag. Det må ikke voksne, så hvorfor skal barn måtte det?

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man skriver en klage og krever et 9.3a vedtak ang psykososialt miljø på skolen. Da MÅ skolen fatte et vedtak og evaluere tiltak. Dette klages inn tik fylkesmannen om det ikke er godt nok. Dette får fart på skolene skal jeg si deg.

Anonymous poster hash: 3e6a6...0d1

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn har rett på et godt skolemiljø. Dessverre er det ikke alltid like lett å få til om ikke rektor spiller på lag. Jeg brukte selv alle friminutt samt at jeg hentet og fulgte en elev til bussen for å trygge hennes hverdag. Men ikke gi dere! Ta kontakt med skolesjef, PPT, Ordfører, fylkesmann... Jeg hadde ikke gitt meg.

Anonymous poster hash: 0ed7d...6dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skriver en klage og krever et 9.3a vedtak ang psykososialt miljø på skolen. Da MÅ skolen fatte et vedtak og evaluere tiltak. Dette klages inn tik fylkesmannen om det ikke er godt nok. Dette får fart på skolene skal jeg si deg.

Anonymous poster hash: 3e6a6...0d1

Vedtak er jo lette å fatte...

Anonymous poster hash: 0ed7d...6dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars små barn! :( Den norske skolen er ELENDIG på å gjøre noe med slike saker, det er som regel offeret/offerets foreldre som er nødt til å gjøre noe. Veldig, veldig bra du/dere tar tak i det! Selv har jeg en kronisk ryggskade som følge av et slikt problembarn... Gjorde lærerne noe med saken? Nei, han var jo så snill atte...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn må ha diagnose i dag for å få hjelp og 100% assistent. Så tragisk er det blitt. Barnet som skader har like mye problemer som dem de skader. Dette er ikke bra nok, skolen MÅ sette inn tiltak, diagnose eller ei. Mulig foreldre må på banen og, hvordan har barnet det hjemme?



Anonymous poster hash: 96c35...d4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne annet enn at dette barnet trenger en 100% voksen på seg. Evt mer så i tillegg til at en voksen kunne hindre volden mot andre barn gi dette barnet den spesialpedagogiske hjelpen det åpenbart har behov for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars små barn! :( Den norske skolen er ELENDIG på å gjøre noe med slike saker, det er som regel offeret/offerets foreldre som er nødt til å gjøre noe. Veldig, veldig bra du/dere tar tak i det! Selv har jeg en kronisk ryggskade som følge av et slikt problembarn... Gjorde lærerne noe med saken? Nei, han var jo så snill atte...

Jeg mener å huske at dersom det dokumenteres at ryggskaden stammer fra skolen, så regnes skaden skaden som en yrkesskade og du får sterkere rettigheter.

Forferdelig å lese at mobbere får så fritt spillerom på skolen.

Vi hadde et problembarn i vår klasse; læreren tok ham med til nærbutikken og kjøpte godteri til ham når han ble tatt ut for en prat.

Anonymous poster hash: 3a2ac...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar, alle sammen. Iom at vi ikke lenger er direkte berørt, så tror jeg at jeg kanskje bør se om jeg får kontakt med en av de som fortsatt blir plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke fatte at den norske skolen kan være så dårlig på dette. Stakkars jente! :( Og rystende historier fra flere her inne. Det er ikke til å tro. Det er min store frykt at noe sånt kan skje når min jente begynner på skolen.

Hvis skolen nekter å gjøre noe, kan man gå til media kanskje? Har inntrykk av at media har mye makt, og at det ofte ikke blir gjort noe før saken belyses "for all to see".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakket du noengang med foreldrene til dette barnet?

Nei. De er tross alt "beskyttet" av skolen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette er nok et eksempel på at ikke alle reformer er av det gode. Spesialskolene ble utradert. Elevene skulle integreres i vanlige skoler. Vi har sett hvor feilslått den politikken er. Barn og ungdom med forskjellige typer bistandsbehov fikk mye bedre undervisning og oppfølging der hvor spisskompetansen og fagfolkene var. Slik det er blitt nå, lider alle under denne feilslåtte tanken om demokrati på alle livets områder. Jeg er for integrering, men ikke for enhver pris, og ikke når det blir ødeleggende for andre mennesker.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedtak er jo lette å fatte...Anonymous poster hash: 0ed7d...6dc

Ja, men da har man offisiekk og lovmessig klagerett om det ikke skjer noe. Har opplevd at Evette har hatt stor effekt paa de to skolene jeg har jobbet I alleged fall

Anonymous poster hash: 3e6a6...0d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

Åjo, problembarn får bare holde på, de. I Norge er det nemlig slik at det er mobberen som er offeret. Kaller man sammen til møte med ledelsen, lærere, foreldre og drittungen (unnskyld, problembarnet), får man høre at det ekte offeret er skyld i det selv.

Så dersom det starter til høsten, så bytt skole. Det er det beste.

Endret av Badebuksa
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...