Gå til innhold

Mødre er verdiløse - Hilsen SV


Gjest Lincoln

Anbefalte innlegg

Gjest Lincoln

Avtroppende likestillingsminister Inga Marthe Thorkildsen vil gjøre sitt beste for å dra SV under sperregrensen ved kommende valg.

I forbindelse med kvinnedagen så kommer hun med et av sine velkjente hjernedøde utspill:

"Man kan si det er like verdifullt å gå hjemme med barn som å jobbe – men det er det ikke."

Kvinner som er føder barn er dumme og teite, og verdiløse. Dere må jobbe og tjene penger til statskassa heller!

Hva synes dere kvinner selv om dette?

http://www.aftenpost...ke-7141641.html

Endret av Lincoln
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer verdifullt for den familien det gjelder. Men det er jo ikke like verdifullt for alle andre.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at jeg har en egen inntekt så jeg kan kjøpe det jeg vil uten å spørre mannen min om penger.

Jeg driter i hva rabiate husmorfanatikere har å si om den saken.

Anonym poster: 53c88b5d90764d8b0ea66795fffab809

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Å gå hjemme med barn, er nok verdifullt på veldig mange måter, men det gir ikke økonomisk selvstendighet.

Omsorgsevne for barn er mer enn å tørke snørr! - Det er også å kunne ta økonomisk vare på barna og deg selv om noe skulle skje med mannen eller ved et samlivsbrudd. Sånn sett er det ikke verdifullt å gå hjemme med barn, og det er vel i denne sammenhengen likestillingsministeren kommer med sine uttalelser.

Tar man hennes uttalelser ut av sammenhengen og presenterer dem som selvstendige, kan jeg skjønne at de virker som svadaprat.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer verdifullt for den familien det gjelder. Men det er jo ikke like verdifullt for alle andre.

90 % av alt "arbeid" er unyttig, miljøødeleggende vissvass. Folk som produserer plastsøppel, folk som selger tulle-"tjenester", osv. osv. Det mest verdifulle for alle er selvsagt å ta seg av den oppvoksende generasjon. De som skal betale skatter og jobbe i fremtiden, og som det blir relativt færre av. Å legge til rette for familievennlige samfunn lønner seg, sier Kåre Willoch.

Anonym poster: 2cdd547b57dcaddd73bd07a8c636f6f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90 % av alt "arbeid" er unyttig, miljøødeleggende vissvass.

Anonym poster: 2cdd547b57dcaddd73bd07a8c636f6f2

Ja vel.

Hvor har du dette tallet fra?

Anonym poster: 53c88b5d90764d8b0ea66795fffab809

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avtroppende likestillingsminister Inga Marthe Thorkildsen vil gjøre sitt beste for å dra SV under sperregrensen ved kommende valg.

I forbindelse med kvinnedagen så kommer hun med et av sine velkjente hjernedøde utspill:

"Man kan si det er like verdifullt å gå hjemme med barn som å jobbe – men det er det ikke."

Kvinner som er føder barn er dumme og teite, og verdiløse. Dere må jobbe og tjene penger til statskassa heller!

Hva synes dere kvinner selv om dette?

http://www.aftenpost...ke-7141641.html

Men hun har jo rett! Jeg jobber bare 80 % fordi jeg vil være hjemme med barna, og det taper jeg på økonomisk. Men for meg så betyr det mer for meg å gå hjemme enn det økonomiske tapet.

Jeg hadde nok kommet i en bedre "posisjon" på jobb hvis jeg jobbet fullt også, men som sagt, så er det mine prioriteringer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtroppende likestillingsminister Inga Marthe Thorkildsen vil gjøre sitt beste for å dra SV under sperregrensen ved kommende valg.

I forbindelse med kvinnedagen så kommer hun med et av sine velkjente hjernedøde utspill:

"Man kan si det er like verdifullt å gå hjemme med barn som å jobbe – men det er det ikke."

Kvinner som er føder barn er dumme og teite, og verdiløse. Dere må jobbe og tjene penger til statskassa heller!

Hva synes dere kvinner selv om dette?

http://www.aftenpost...ke-7141641.html

Her har avisen tatt EN setning ut av kontekst og gjort den til en overskrift - for å skape interesse nok til at folk gidder lese artikkelen? For å skape sensasjon? Begge deler er kjente journalistiske triks, men her går du rett i fella, mann.

Om du leser hele artikkelen, ser du at dette ikke er Inga Marthe Torkildsens personlige syn, men at hun prøver å belyse det faktum at samfunnet ikke verdsetter barneoopdragelse på like linje med det å jobbe.

Et annet sitat fra artikkelen følger her:

"Torkildsen mener debatten heller bør handle om hvordan man kan tilrettelegge samfunnet slik at foreldre (ikke spesifikt mødre, men foreldre) slipper å slite seg ut i skjæringspunktet mellom familie og jobb".

Hun nevner også et eksempel (fra virkeligheten) på hvor skjevfordelt samfunnet er når det kommer til verdsettelse av hjemme arbeid:

En kvinne har vært hjemmeværende med funksjonshemmet barn. Mannen har tatt seg av den andre delen av arbeidet, dvs den økonomiske, og i tillegg gjort karriere.

Så går han fra henne til fordel for en yngre kvinne, mens hun blir sittende igjen som minstepensjonist.

Så hun har, som Arkivskap sier, rett. Samfunnet verdsetter ikke hjemmearbeid.

Det er dette Torkildsen prøver å belyse - glemte du å lese innholdet i artikkelen før du lagde en tråd om den?

Husk, det er kvinnedagen, så denne gangen er jeg snill i svaret mitt til deg. Hvordan det blir i framtiden kommer heeelt an på hvor ydmyk du er i svaret ditt til meg, knefall og bønnfalling om å bli tatt til nåde foretrekkes.

Som sagt, jeg bare minner deg på igjen: Husk hvilken dag det er.

Endret av Flair
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva som er ille med det utsagnet. Selv når det tas ut av kontekst må man legge hat og motvilje til for å få det til å låte som TS ønsker. Jeg har vanligvis ikke særlig sansen for Inga Marte, men her tør hun endelig å være litt tøff. Det er langt igjen til likestilling dersom kvinner i 2013 skal være avhengig av mannens inntekt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hva som er ille med det utsagnet. Selv når det tas ut av kontekst må man legge hat og motvilje til for å få det til å låte som TS ønsker. Jeg har vanligvis ikke særlig sansen for Inga Marte, men her tør hun endelig å være litt tøff. Det er langt igjen til likestilling dersom kvinner i 2013 skal være avhengig av mannens inntekt.

Her må jeg komme med en liten korreksjon, Dullum.

Å være avhengig av inntekten til partneren gjelder i prinsippet ikke bare kvinner, men den som tar hjemmearbeids-delen av arbeidet, enten det er kvinne eller mann.

I praksis har du dog rett. Det er fortsatt flest kvinner som tar på seg denne delen, så slik sett blir det samtidig et likestillingsspørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lincoln

Forstår ikke hva som er ille med det utsagnet. Selv når det tas ut av kontekst må man legge hat og motvilje til for å få det til å låte som TS ønsker. Jeg har vanligvis ikke særlig sansen for Inga Marte, men her tør hun endelig å være litt tøff. Det er langt igjen til likestilling dersom kvinner i 2013 skal være avhengig av mannens inntekt.

Grunnen til at kvinner er avhenig av mannens innntekt er som regel fordi de foretrekker det slik.

http://tablet.dagbladet.no/2010/08/02/tema/jobb_og_utdanning/karriere/kjonnsrolle/12802229/

Men uansett: Gratulerer med dagen alle kvinner! Ikke la rabiate feminister gjøre seg til talskvinner for dere alle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må jeg komme med en liten korreksjon, Dullum.

Å være avhengig av inntekten til partneren gjelder i prinsippet ikke bare kvinner, men den som tar hjemmearbeids-delen av arbeidet, enten det er kvinne eller mann.

I praksis har du dog rett. Det er fortsatt flest kvinner som tar på seg denne delen, så slik sett blir det samtidig et likestillingsspørsmål.

Hehe, det er absolutt sant, men praksis går over prinsipp for min del. Hadde menn sittet med 10 % av verdens inntekt og 1 % av eiendommen hadde situasjonen vært en annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo et valg kvinnen tar ut i fra egen egoisme. Ingen tvinger dem til å få barn, og barnet/barna betyr jo svada for alle andre enn akkurat de individene som på død og liv skal reprodusere seg og skape enda et materialistisk svin. Får du barn så har du valgt det selv. Da må du også tenke gjennom hva som skjer når samlivet går pga barna, når ungen viser seg å være syk 24-7 i to år og hvor mye de andre på en evt jobb må ta i ekstra fordi gullet sin skole har vinterferie og dere må til syden.....

Joda, vi trenger arbiedskraft, men hva med å få folk ut i arbeid og få ned andelen unge uføre før man begynner å hyle om "neste generasjon som skal stelle oss på gamlehjemmet".

Anonym poster: a0d201004a36c1360bd15f946f28725c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, det er absolutt sant, men praksis går over prinsipp for min del. Hadde menn sittet med 10 % av verdens inntekt og 1 % av eiendommen hadde situasjonen vært en annen.

Der er vi fullstendig enige Dullum :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at kvinner er avhenig av mannens innntekt er som regel fordi de foretrekker det slik.

http://tablet.dagbla...rolle/12802229/

Men uansett: Gratulerer med dagen alle kvinner! Ikke la rabiate feminister gjøre seg til talskvinner for dere alle.

Poenget er maktforholdet. Den som sitter med pengene har makta. Jeg antar det var det Thorkildsen også mente. Sitter man hjemme med barn på fulltid stiller man svakere økonomisk enn han som tjener penger og dermed har eiendomsretten til dem. Derav "mer/mindre verdifullt".

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne uttalelsen har fått mye oppmerksomhet, men jeg tolker det noe annerledes. Jeg tolker det som at Torkhildsen konstaterer det hun mener er samfunnets syn på husmødre, ikke hva hun selv synes. Torkhildsen har jo nylig foreslått at alle kvinner skal unnes betalt ammefri, ikke bare de som jobber i det offentlige eller avtaler om det, så det er jo mer enn tydelig at hun personlig tillegger morsrollen og kvinner stor verdi.

Synes hele saken er blåst ut av proporsjoner.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ser at denne uttalelsen har fått mye oppmerksomhet, men jeg tolker det noe annerledes. Jeg tolker det som at Torkhildsen konstaterer det hun mener er samfunnets syn på husmødre, ikke hva hun selv synes. Torkhildsen har jo nylig foreslått at alle kvinner skal unnes betalt ammefri, ikke bare de som jobber i det offentlige eller avtaler om det, så det er jo mer enn tydelig at hun personlig tillegger morsrollen og kvinner stor verdi.

Synes hele saken er blåst ut av proporsjoner.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad for at jeg har en egen inntekt så jeg kan kjøpe det jeg vil uten å spørre mannen min om penger.

Ja, og dette valget har du tatt selv. Likestilling handler i denne sammenhengen om muligheten til å velge karriere hvis en ønsker det, eller å være hjemmeværende hvis en ønsker det, uavhengig av kjønn. Og så lenge mange kvinner velger sistnevnte etter egne preferanser - hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne.

Men jeg skjønner jo avisene da for det skaper jo garantert mye mer annonseinntekter for dem når både kjente og ukjente skal klikke seg inn og kommentere det. Fallitt for nyheter og konstruktiv samfunnsdebatt, men gullgruve for avisene. Trist og dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...