Gå til innhold

De korrigerer oss og det er veldig irriterende.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på fjorten som heter Kent Rune men de fleste kaller han for Kent, så også vi.

Men så har min storebror nettopp fått en sønn og jeg må jo si jeg fikk litt sjokk , for de skulle nemlig døpe han for Kent, av alle navn i verden!

Så da fikk vi beskjed om at nå måtte vi bruke Kent Rune på sønnen vår slik at det ikke skulle oppstå noen misforståelser.

Jeg ga selvsagt beskjed om at vi som kjernefamilie ikke kommer til å endre noe som helst hva hans navn angår og heller ingen av vennene til kompisen vår gjør det.

Men det irriterer meg at så godt som hver gang vi treffes blir det gjort et kjempepoeng utav at vi ikke er villig til å jenke oss og de korrigerer oss over en lav sko i enhver sammenheng.

Hva er dette for slags type herske teknikk lurer jeg?

Selvsagt hadde jeg blitt glad om de hadde valgt et annet navn men dette er jo på ingen måte et krav fra meg slik det er for dem at vi skal endre vår måte å tiltale vår sønn på.

Andre som har erfart noe liknende?

Og nei, det er ikke det eneste av hersketeknikker derifra, men man blir jo...., i lengden..., en smule lei,... av å være overbærende , noe våre barn, også ser at de gjør, men sier ikke noe direkte til dem, men til oss, om onkel som vil være hele familien sjef er blitt en intern familiespøk oss imellom ( innenfor husets fire vegger selvsagt)

Galgenhumor for å holde ut dette, men du verden så godt å få snakket ut om det for å få metodene hans på avstand!

Hva blir det neste liksom??

Anonym poster: 53722929fbb511fafb0cc3a9acafa566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Offensive Pie

Korriger tilbake, hver eneste gang. Det var det eneste som hjalp når jeg skulle få mine besteforeldre til å bruke riktig navn til slutt. Til slutt kommer de til å gi seg. Blir det to barn med samme navn, får de som døper det andre barnet finne en måte å skille ham fra din sønn på.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kalt sønnen for det dere alltid ha gjort. Ikke brydd meg om storebroren.

Anonym poster: 520ff1d0898686128720ad7a00e97867

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville konsekvent kalt den lille for lilleKent ;)

Da går det jo utover det nye barnet, som strengt tatt ikke har noe skyld i dette. Han vil nok ikke like å bli kalt LilleKent. Det er jo broren og hans kone som har gjort noe galt her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger tilbake, hver eneste gang. Det var det eneste som hjalp når jeg skulle få mine besteforeldre til å bruke riktig navn til slutt. Til slutt kommer de til å gi seg. Blir det to barn med samme navn, får de som døper det andre barnet finne en måte å skille ham fra din sønn på.

Hva kan jeg kalle Kent nr 2 da?

Og de argumenterer gjentatte ganger for at vi skal bruke begge navn for det er jo så lett å si, må vite!.

Det er tre løsninger her. Vi kan gi oss og føle oss overkjørt og det vi føler betyr ingenting.Ingen løsning , for over tid sliter det på oss å bare nikke og late som .

Vi kan nekte å gi oss , men det som er dumt er at de da prøver å få oss til å føle oss som vi er de vanskelige, noe vi absolutt ikke er, men stemningen og de oppgitte overbærende blikkene deres håner oss ved middagsbordet.. Utrivelig med bråk.

De kan forandre døpenavn/ta et tilleggsnavn til sønnen sin , Noe som neppe skjer.

Onkelen min er møbelsnekker og han har laget en fin sak til sønnen min da han var 5. Det er en fin kubbestol hvor det står inngravert Kent,

Dette ble det også gjort et poeng utav, hvor dumt det var at onkel hadde skrevet det!(det viser hvor innarbeidet navnet Kent var og direkte latterlig det er at de oså har valgt det, og akk problemer følges av av at de i tillegg avfyrer skyts imot oss pga dette)

Jeg tror den 4. og endelige løsningen må være å ha minimalt med min storebror å gjøre. Han viser seg dessverre å være en særdeles ekkel enehersker i familien og det kjennes ikke noe godt ut å omgås han i det hele tatt. : /

Anonym poster: 53722929fbb511fafb0cc3a9acafa566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde svart at det var dere som valgte navnet først, og dere har i 14 år brukt navnet kent uten Rune.

Om de starter en diskusjon om at dere bør gi dere, så si at det er helt ok for dere om de vil bruke Kent også, men vi kommer til å fortsette å bruke Kent. Tenk så rart det blir for sønnen deres om dere plutselig begynner å kalle sønnen deres for Kent Rune, når dere ikke har gjort det før.

Jeg har også brødre som er ubehagelige. Jeg tar litt avstand, og lider ikke. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet å jenke meg.

Du var først ute ved å kalle sønnen din Kent (Rune), og de har ingen rett til å be folk endre på tiltalemåten hans. Når de bevisst velger et navn som allerede er brukt i familien, og attpåtil klarer å lage en scene ved å kreve at denne personen begynner å bruke et mellomnavn som han ikke har brukt på 14 år, så er det dem de er noe galt med, ikke dere.

Dere skal ikke vurdere å endre navnet til sønnen deres til kun "Kent", da? Så kan de ikke klage på at han ikke bruker Rune i tillegg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor ga du sønnen din dobbeltnavn, for så å nekte å bruke hele?

Jeg skjønner ikke hvorfor de ville kalle sønnen sin Kent, for Kent og Kent Rune er altfor likt til så nær familie. Men uansett, kan jeg forstå din brors side litt. De liker tydeligvis det navnet, og da syntes de sikkert det var synd at dere allerede har brukt det. Men siden dere har dobbeltnavn, blir det litt lettere for alle om dere står for, og bruker det navnet dere ga sønnen deres i utgangspunktet. Det er jo vanskelig å endre det nå som det har gått 14 år, og de kan jo ikke KREVE at dere skal gjøre det.

Jeg har ingen løsning på dette, men jeg ville bare si at jeg ser begge sidene, og jeg synes dere også er litt urimelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke giddet å jenke meg.

Du var først ute ved å kalle sønnen din Kent (Rune), og de har ingen rett til å be folk endre på tiltalemåten hans. Når de bevisst velger et navn som allerede er brukt i familien, og attpåtil klarer å lage en scene ved å kreve at denne personen begynner å bruke et mellomnavn som han ikke har brukt på 14 år, så er det dem de er noe galt med, ikke dere.

Dere skal ikke vurdere å endre navnet til sønnen deres til kun "Kent", da? Så kan de ikke klage på at han ikke bruker Rune i tillegg.

Vi vet at , det ikke er vi som er vanskelige her.

Alikkevel er kommentarene deres et must for selvtilliten vår og vi tillater oss å le rått i enerom etter å følt seg vanskelig og undertrykket så lenge!

Bytte navn, tja synes jo gutten må velge det selv, men igrunn har vi ikke lyst til å oppfordre gutten til å endre noe som helst,m på grunn av dem. Det gir jo dårlig signaler overfor vår sønn som da vil bli usikker kanskje. Men takk for innspill. : )

Jo mer vi foreldre står på vårt og reduserer samvær med min storebror, jo mere stiger selvtilliten til vår Kent, for han skjønner jo at at min tause protest er et slag i bordet overfor min dominerende storebror.

Og vår Kent har i sosiale settinger lært seg, av seg selv, å stryke min storebror med håret.

Det tyder nok på at vår fjortenåring har mye mere selvtillit enn det min storebror har.

Er så glad jeg ikke har behov for å opptre som min bror og om man snur på det...jeg ville følt meg direkte latterlig om jeg tok ens annet navn innad i nær familie/krets. Competely stupid spør du meg. : /

Anonym poster: 53722929fbb511fafb0cc3a9acafa566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, et godt innarbeidet navn, brukt av alle. Selv, av storebror, i fjorten år.

Han har jo ikke hatt innsigelser mot å bruke det ene navnet inntil deres barn ble født, så da er jo det irrelevant hvilket navn vi valgte å benytte.

Etter fjorten år skifter han mening. Det er jo direkte latterlig det. : /

Anonym poster: 53722929fbb511fafb0cc3a9acafa566

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er med god margin det dummeste jeg har lest her inne. Din bror må jo være tilbakestående!

Ts som forøvrig er en kvinne (som tilsvar til Marilyn M) må jo si at tanken har streifet meg også!

Anonym poster: 53722929fbb511fafb0cc3a9acafa566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke jenket meg, aldri i verden. Jeg hadde bare sagt at det var og er vi foreldrene som valgte navn på barnet, og det skal ikke endres etter 14 år. Og nå skal vi ikke ta opp dette flere ganger.

Hvis det var så plagsomt med like navn, kunne de valgt noe annet. De laget problemet og bør stå for løsningen. Dette er idioti. Jeg hadde også kalt barnet LilleKent. Vi har sånn situasjon i vår familie, ikke så nært da, og der brukes stort sett LilleKent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes. hadde det vært meg, så hadde jeg satt min bror og min svigerinne så kraftig på plass at de hadde ikke våget å treffe meg uten skuddsikker vest på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvis dere begynner å omtale deres sønn for " Lille Kent " i foreldrenes nærvær, så kan dere jo se hvor lenge det varer.

(Men ikke gjør det foran Kent Jr. det er trossalt foreldrene hans dere er i konflikt med. Ikke ham)

Anonym poster: 24781d5313cee6c02936a9d748fb51a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes både de og du skal få kalle sønnen det dere vil.

Selv så kaller jeg ungene mine det jeg vil og tar ikke hensyn til hva andre kaller ungen sin eller hva de mener jeg må kalle ungen min.

Anonym poster: ff2488cb658c8767111fce76d9e320fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta igjen med (nesten) samme mynt. Snakk om "Kenneth" hver gang dere prater om det andre barnet. Vær helt konsekvent på det, og hvis de lurer, så si at dere synes ikke det er noe mer naturlig at deres 14-åring må bytte navn enn at et ufødt barn må det.

Anonym poster: 85ce798fd2e9b1e148dfc4b85764a523

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...