Gå til innhold

Tegnspråk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er vanskelig å lære seg tegnspråk?

Hvor lang tid brukte dere som kan det på å lære dette?

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Surrehodet

Jeg snakker tegnspråk.

Det kommer helt an på hvordan du legger løpet, har en kompis som lærte seg tegnspråk i voksen aldre på null komma nix. Han hang bare med døve/hørselshemmede og snakker nå språket som en døv.

Tegnspråk er vel nesten som å sykle, har du lært det kan du det, men blir litt rusten om du ikke holder det vedlike.

Norsk tegnspråk er ganske likt over hele landet, men du finner dialektforskjeller, og den eldre garde snakker mer døvespråk som har en annen grammatisk oppbygging og forenkling av setninger.

Hiv deg på et kurs og få deg noen nye venner du. Og lykke til. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hei!

Jeg lurer på om det er vanskelig å lære seg tegnspråk?

Hvor lang tid brukte dere som kan det på å lære dette?

Håper på svar :)

Jeg kan tegnspråk. Jeg studerte det, har en 3-årig bachelor i tegnspråk og tolking. Fortsatt er det mange ting jeg ikke kan, det er som alle andre språk, man lærer stadig noe nytt.

Jeg synes det var relativt vanskelig å lære seg fordi det er et visuelt språk, og man ta det inn gjennom en kanal som mange hørende synes er vanskelig fordi vi legger så stor vekt på hørselen vår.

(Til Surrehodet: Jeg synes det varierer veldig hvor mye tegnspråket er påvirket av norsk i forskjellige grupper. Noen unge har knapt nok norsk oral, andre snakker mer eller mindre tegn til tale. Det blir også feil å si at man bruker forenklinger av setninger på tegnspråk, det blir bare seende sånn ut fordi grammatikken er annerledes enn på norsk, så det ser ut som om man mister noe. Noe man stort sett ikke gjør. Ellers helt enig med deg, flott å melde seg på kurs og finne seg døve venner (hvor enkelt nå enn det er :fnise:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Jeg kan tegnspråk. Jeg studerte det, har en 3-årig bachelor i tegnspråk og tolking. Fortsatt er det mange ting jeg ikke kan, det er som alle andre språk, man lærer stadig noe nytt.

Jeg synes det var relativt vanskelig å lære seg fordi det er et visuelt språk, og man ta det inn gjennom en kanal som mange hørende synes er vanskelig fordi vi legger så stor vekt på hørselen vår.

(Til Surrehodet: Jeg synes det varierer veldig hvor mye tegnspråket er påvirket av norsk i forskjellige grupper. Noen unge har knapt nok norsk oral, andre snakker mer eller mindre tegn til tale. Det blir også feil å si at man bruker forenklinger av setninger på tegnspråk, det blir bare seende sånn ut fordi grammatikken er annerledes enn på norsk, så det ser ut som om man mister noe. Noe man stort sett ikke gjør. Ellers helt enig med deg, flott å melde seg på kurs og finne seg døve venner (hvor enkelt nå enn det er :fnise:))

Jeg vet at de ikke mister noe, men forenkling av setninger er det uansett. Og er man villig til å bli kjent med døve på deres premisser er det veldig lett :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg vet at de ikke mister noe, men forenkling av setninger er det uansett. Og er man villig til å bli kjent med døve på deres premisser er det veldig lett :jepp:

Da tror jeg rett og slett ikke jeg skjønner hva du mener med forenkling av setninger, for sånn jeg ser det er det ingen forenkling av setninger.

Men dette er egentlig utenfor det ts spurte om, så jeg skal la det være med det ;)

Selvfølgelig må man møte døve på deres premisser, men man må nesten først finne de å få kontakt, det er ikke alltid så lett. Jeg hadde aldri møtt en døv før jeg begynte på studie, og møter man dem ikke er det vanskelig å få dem som venner :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Ok, se på denne setningen: Når kommer bussen/hva tid kommer bussen?

En som bruker døvespråk vil si: Hva tiden bussen, tiden?

Det vil jeg si er en forenkling :jepp:

Så.... Hvordan bli kjent med døve. Gå i døveforeningen, enhver by med respekt for seg selv har en døveforening. Der er det ofte ungdomsgrupper hvor man får innpass.

Og ofte har de en kafe eller pub de har faste møte dager. Finn utav hvor og når, møt opp og bli kjent med dem.

Da får man praktisert tegnspråk, og lærer endel nye tegn som man aldri vil lære på kurs eller skole :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest O___o

Tegnspråk og tolkning er både et årsstudie og en bachelor ( og sikkert master og, hvis jeg ikke husker feil ) i både oslo og trondheim ( på hist )

Ellers finner du også folkehøgskoler og kveldskurs hvor det tilbys å lære tegnspråk.

De tilbys ofte til foreldre som får barn med downs / annen psykisk utviklingshemming.

Mange døve har lært seg å lese på lepper, og kan forstå noe av samtalen - dersom du snakker tydelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Ok, se på denne setningen: Når kommer bussen/hva tid kommer bussen?

En som bruker døvespråk vil si: Hva tiden bussen, tiden?

Det vil jeg si er en forenkling :jepp:

Nei, det er ingen forenkling, fordi det er kun en 'transkribering', en gjengivelse av de enkelte ordene i setningen. Du har ikke tatt med alle de grammatiske markørene, som blikk, øyenbryn, hvilken retning/hastighet/rytme tegnene blir utført.

Et annet eksempel er: tegnet for sulten. Du kan ha en setning som 'sulten du' men det kan ha utallige betydninger, mimikk hoderist/nikking og hastighet avgjør alt. Så 'sulten du' kan bli til:

(med nikk) Du er sulten.

(ivrig nikking) Du er sulten, det er klart.

(hoderist) Du er ikke sulten

(hevede øyenbryn) Er du sulten?

(skjevt blikk, det ene øyet litt sammen) Er du virkelig sulten (skeptisk)

og så videre.

Og please, ikke si døvespråk. :) Mange liker ikke det uttrykket.

Men ellers har du rett i at det å møte døve er den beste måten å lære TS på. Jo oftere, jo fortere lærer du.

Til TS: i tillegg: Det er utgitt tekster/bøker/dvd'er på tegnspråk, og følge på nyhetene/andre programmer på tegnspråk, en fin måte å utvide ordforrådet på.

Endret av pærecider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Pærecider :tommelsmil:

Edit:

Hva tiden bussen, tiden?

Jeg ville forresten heller aldri sagt dette på tegnspråk hvis jeg forstår transkriberingen din riktig!?

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker for øvrig å ha sett en forelesning (på youtube) med Marlee Matlin hvor hun fortalte at hun en gang hadde sittet på et fly og stuertpiken hadde kommet frem til henne og gitt henne menyen og spurte henne hva hun ville ha. Når stuertpiken fikk beskjed om at Marlee var døv så sa hun, "åh unnskyld, vent litt", tok fra henne menyen og forsvant. Så kom hun tilbake med en meny med braille-skrift. Marlee så rart på henne og sa rett ut (selv om hun er døv er hun fantastisk flink til å prate!) "JEG ER DØV, IKKE BLIND!".

Stuertpiken ble rød, gikk derifra, siden så ikke Marlee stort til henne resten av flyturen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Har hørt lignende flere ganger, gjerne da at man får sikkerhetsinstruksene på braille :fnise:

Ikke sikker på om det er en urban legend eller om det faktisk er sant :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Jeg husker for øvrig å ha sett en forelesning (på youtube) med Marlee Matlin hvor hun fortalte at hun en gang hadde sittet på et fly og stuertpiken hadde kommet frem til henne og gitt henne menyen og spurte henne hva hun ville ha. Når stuertpiken fikk beskjed om at Marlee var døv så sa hun, "åh unnskyld, vent litt", tok fra henne menyen og forsvant. Så kom hun tilbake med en meny med braille-skrift. Marlee så rart på henne og sa rett ut (selv om hun er døv er hun fantastisk flink til å prate!) "JEG ER DØV, IKKE BLIND!".

Stuertpiken ble rød, gikk derifra, siden så ikke Marlee stort til henne resten av flyturen...

Vet du hva, det overrasker meg ikke. Vet om en som opplyste til flyselskapet at han var døv. De sto klar med rullestol til ham for å frakte ham inn i flyet.

Selv har jeg fått spørsmål om jeg kan lese og om mine drømmer blir tekstet/tolket. (er døv selv)

enkelte folk...

618px-JeanLucPicardFacepalm.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er døv, og ikke visuelt anlagt, jeg synes tegnspråk er VANSKELIG, så der er vi forskjellige.

Jeg tror det finnes hørende som har rasende lett for å lære seg tegnspråk, kanskje du er en av dem?

Jeg beundrer tegnspråk, men det er ikke min greie!

Det kommer rett og slett an på deg selv, og om du har anlegg for det. Hvis du har anlegg for det kommer det en del fortere enn om du er som meg, som er treeeeiiiiiig i å lære meg kunsten å tegne som en døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pærecider, kjempebra innlegg! Jeg tror det er utrolig viktig å vise at tegnspråk er et tredimensjonalt språk hvor man bruker mer enn bare ord for å gi mening. For eksempel det at man kan "plassere" folk i rommet foran seg og referere til disse punktene for å si han, hun, osv.

Jeg kan ikke norsk tegnspråk men jeg kan ASL (amerikansk tegnspråk) og synes det er veldig moro. Jeg tok kurs på universitetsnivå (to kvelder i uka ) i to år og synes jeg fikk med meg masse. Selv etter det første semesteret kunne jeg begynne å prate litt. (Tror det hjalp at jeg er utadvendt og glad i skuespill, jeg synes det er greit å drite meg ut!)

Det viktigste er å finne folk man å øve seg med!

Endret av Aranciata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Var ikke sånn fryktelig vannskelig. Men gikk i klasse med en døv på vidregående, så hadde en tolk der hele tiden. Jeg syntes det var mer gøy å se på tolken enn læreren, så lærte mye der. I tillegg så hadde vi to timer i uken med tegnespråk for å kunne kommunisere med eleven uten tolk til stede.

Men jeg kan overhode ikke alt! Men grunnleggende, og litt til kan jeg sånn høvelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 7 år lærer tegnspråk på skolen fordi de har to stykker i klassen som er døve.

Etter omtrent et år kunne han tegnspråk flytende:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Surrehodet

Nei, det er ingen forenkling, fordi det er kun en 'transkribering', en gjengivelse av de enkelte ordene i setningen. Du har ikke tatt med alle de grammatiske markørene, som blikk, øyenbryn, hvilken retning/hastighet/rytme tegnene blir utført.

Et annet eksempel er: tegnet for sulten. Du kan ha en setning som 'sulten du' men det kan ha utallige betydninger, mimikk hoderist/nikking og hastighet avgjør alt. Så 'sulten du' kan bli til:

(med nikk) Du er sulten.

(ivrig nikking) Du er sulten, det er klart.

(hoderist) Du er ikke sulten

(hevede øyenbryn) Er du sulten?

(skjevt blikk, det ene øyet litt sammen) Er du virkelig sulten (skeptisk)

og så videre.

Og please, ikke si døvespråk. :) Mange liker ikke det uttrykket.

Men ellers har du rett i at det å møte døve er den beste måten å lære TS på. Jo oftere, jo fortere lærer du.

Til TS: i tillegg: Det er utgitt tekster/bøker/dvd'er på tegnspråk, og følge på nyhetene/andre programmer på tegnspråk, en fin måte å utvide ordforrådet på.

Jeg vet at vi nå er langt ute fra hva TS spurte om, jeg jeg finner dette interessant å diskutere :)

Jeg brukte bevisst døvespråk i mitt tidligere innlegg da jeg omtalte den eldre garde. For på 70 & 80 tallet het det døvespråk og det var hva som ble snakket.

Men ellers er jeg enig med deg på ditt flotte eksempel, du forklarte det mye bedre en det jeg klarte :Nikke:

Jeg tar tilbake at jeg sa det var forenkling, men det var forenkling av Norsk grammatikk jeg mente også kom det feil ut.

Ha en fin dag :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Men hvorfor snakke om døvespråk da? Og jeg kjenner mange eldre døve som nok hadde vært uenig med deg i at det som ble kalt døvespråk tidligere og tegnspråk i dag er to forskjellige ting. Tegnspråknorsk derimot.

Og uansett er det ingen forenkling i grammatikk fra norsk. Ts har sin egen grammatikk som det for noen år siden ble publisert forskning på at er likere kinesisk grammatikk enn norsk! Det er skummelt å snakke om forenkling ift tegnspråk for det er mange nok som har problemer med å forstå at ts er et faktisk språk med egen grammatikk. Fortsatt ser mange på det som et "hjelpespråk", noe som er ordentlig trist, for det er et fantastisk flott språk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Surrehodet

Der blir vi nok aldri enige Wolfe :sukk:

Jeg har ikke 3 årig Bachelor i Tegnspråk, og vil nok aldri kunne parere dine geniale påstander som du nok har ganske godt belegg for.

Jeg har bare vokst opp med døvespråk , og har etterhvert fulgt utviklingen over til norsk tegnspråk.

Men uansett, fint å lære noe nytt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vi er nok egentlig enige, for jeg regner med at du ikke mener at du skiftet språk da du skiftet fra døvespråk til norsk tegnspråk :fnise: Språket er det samme, og første tilfelle der det er beskrevet i Norge er fra Døveskolen i Trondheim på 1800-tallet og har det har vært en kontinuerlig utvikling av ett og samme språk fra den gang da og fram til i dag. Selv da man ikke fikk bruke tegnspråk på døveskolen og det å bruke tegnspråk på bussen var tabu, så overlevde tegnspråket :)

Jeg har ganske godt belegg for det jeg sier ja, men jeg må innrømme at selv hos meg er teorien noe rusten. Så det er alltid hyggelig med en diskusjon, annet enn av mennesker som sier; "Å, du er støttekontakten til den døve du!", "kan du si til xxx at" (nei, men jeg kan godt tolke det for deg), "sånn tegnspråk er jo så praktisk, kan snakke med folk over hele verden, for det er jo internasjonalt!". Så jeg innrømmer glatt at jeg lett blir provosert og får piggene ut hvis noe antyder at NTS ikke er et språk, eller at NTS bygger på norsk :laugh:

Men nå skal jeg gi meg, og gi et tips til de som vi lese litt grunnleggende om NTS. Wikipedia har faktisk en god side om NTS, med min favoritt "random fact", nemlig at tegnspråket på Madagascar er nært beslektet med det norske og at man kan gjøre seg forstått blant døve der med NTS ;)

Norsk Tegnspråk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...