Gå til innhold

Motorolje


Thulitt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en 94-modell golf III som jeg trenger ny olje til. Jeg fikk ei halvfull flaske fra pappa for rundt 3,5 år siden som jeg har brukt til å etterfylle innimellom ved behov. I fjor høst fikk jeg oljen skiftet på verksted, men jeg har etterpå fortsatt å etterfylle med den samme oljen som før. Dette fikk jeg plutselig høre for noen uker siden at kunne skade motoren, siden det ikke er samme olje som verkstedet benyttet, men jeg fikk høre at når jeg først hadde brukt den, så burde jeg fortsette å bruke akkurat samme olje fra samme merke framover også.

Problemet er det at jeg ikke kan finne dette oljemerket noe sted! Hva gjør jeg da? Må jeg gå og få oljen skiftet på nytt for å etterfylle med den typen, eller funker det å bruke en annen type helsyntetisk (5W/40) olje?

Håper noen bilinteresserte kan hjelpe meg :) Skal ærlig innrømme at jeg ikke har mye peiling på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde jo ta et oljeskift 1 gang i året, så da kan du jo like greit slå to fluer i ett smekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare 8 måneder siden jeg skifta sist, så føler det er litt for tidlig. Så om det finnes en annen løsning hadde det vært best for studentøkonomien min som ikke får påfyll fra lånelassa før august... Men om alternativet er at motoren havarerer, er det jo så klart en grei løsning, men vi reiser på bilferie i overimorgen, så da må jeg i såfall finne en "drop-in"-plass. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å bytte merke på oljen uten å ta oljeskift.

Så sant det er samme viskositet altså 5w-40, så går det stort sett bra.

De forskjellige oljemerkene inneholder litt forskjellige

tilsetningsstoffer, men er stort sett samme guffen du heller på uansett merke. ;)

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er stort sett samme guffen du heller på uansett merke. ;)

Det siste der er det veldig forskjellige meninger om. Noen sier at en godt kan bruke billig Biltema-olje, mens andre protesterer høylytt og sier at det er helt forskjellige kvaliteter på oljene.

Billig olje kan skade motoren (sies det) og hvis det er riktig, kan det bli mye dyrere enn å ta seg bryet med å skifte til ny olje og sørge for å ha en etterfyllingsflaske med seg i bilen til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det siste der er det veldig forskjellige meninger om. Noen sier at en godt kan bruke billig Biltema-olje, mens andre protesterer høylytt og sier at det er helt forskjellige kvaliteter på oljene.

Billig olje kan skade motoren (sies det) og hvis det er riktig, kan det bli mye dyrere enn å ta seg bryet med å skifte til ny olje og sørge for å ha en etterfyllingsflaske med seg i bilen til en hver tid.

Jeg jobber faktisk på Biltema, og vet nøyaktig hvem som produserer oljen vår. Og hvis folk tenker seg litt om, så finnes det ikke så fryktelig mange oljeprodusenter i verden.

(Statoil og Shell som jeg kommer på i farten, men det er vel 4-5 store produsenter på verdensbasis)

Det som derimot er viktig er å fylle olje med riktig spesifikasjoner ihh til instruksjonmanualen, ellers kan du

på nye biler risikere motorhavari.

Det blir som med matvarer, de store produsentene produserer også olje under andre merkenavn enn "hovedmerket", f.eks Synnøve Finden og Tine som også produserer 'billigost' som de selger under annet navn.

Så det går helt fint om du kjøper oljen din på Biltema eller Bilxtra, så sant den er merket 5w-40 i ditt tilfelle TS

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge viskositeten er det bilen skal ha skal det ikke ha noe å si om du bytter merke.

At det er ett fett om man bruker billig eller dyr olje kan vel diskuteres, men det kan fort lønne seg å spandere litt ordentlig olje på motoren om den er kresen eller den har defekter/svakheter, samt å følge med på hvordan motoren liker den aktuelle oljen.

Biltema-oljen kommer vel fra Statoil, gjør den ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk brukt en coop-olje fram til nå. Eller.. Det står iallefall "coop" bittesmått i et hjørne bakpå flaska. Er det ikke sånn at så lenge oljen holder seg blank er det greit? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema-oljen kommer vel fra Statoil, gjør den ikke?

Har faktisk ikke lov til å si hvem som produserer oljen til Biltema.

De bytter også leverandør dersom de får bedre pris av andre firma. Men det er alltid GOD kvalitet på oljen hos Biltema.

Noen velger å kjøpe dyr olje, men oljen på to forskjellige flasker er ofte tappet på samme sted av samme firma. (gjelder selvsagt ikke f.eks Statoil og Shell da disse produserer selv, men f.eks de Comma ol.)

Så det kan være mye å spare på å kjøpe olje som ikke er fra bensinstasjon/verksted.

Til TS: Oljen er ok så lenge det ikke har kommet vann i den.

Den holder seg lenge, så ikke noe farlig å la den stå ett år eller tre.

Endret av C-girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke lov til å si hvem som produserer oljen til Biltema.

De bytter også leverandør dersom de får bedre pris av andre firma. Men det er alltid GOD kvalitet på oljen hos Biltema.

Noen velger å kjøpe dyr olje, men oljen på to forskjellige flasker er ofte tappet på samme sted av samme firma. (gjelder selvsagt ikke f.eks Statoil og Shell da disse produserer selv, men f.eks de Comma ol.)

Så det kan være mye å spare på å kjøpe olje som ikke er fra bensinstasjon/verksted.

Er klar over det, det var derfor jeg formulerte meg på den måten - men jeg synes å ha hørt at det er Statoil (selv om dere kanskje varierer).

Greit at oljen fra Biltema o.l er GOD, men det finnes nok alltid noe bedre, særlig for motorer som ikke liker GOD olje fra Biltema eller som har defekter/svakheter, som jeg nevnte. Tipper det ikke er særlig mye å spare på å kjøre på med Biltema-olje om skaden allerede har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:nei:

Vel, mye delte meningher her ser jeg..

Først litt om meg.

Jeg er en kar som har skrudd på motorer for biler og motorsykler i 15 år.

I løpet av disse årene har jeg bygger og overhalt flere titals motorer til alt fra plenklippere til motorer som sitter i biler med over 1000 hester og brukes til dragrace.

BILTEMA OLJE ER FY, det bruker du KUN på motorer som er eldre en 20+ år, å helst ikke dem heller.

Det viktigse er viskositeten og at den ikke er helsyntetisk på en så gammel motor. Man bør ikke bytte fra mineral til full syntetisk eller omvendt. Dette pga den syntetiske oljen løsner slagg og skitt inni motoren og kan tette oljekanaler som kan føre til motorhavari.

Om man bytter merke på oljen går HELT fint på eldre motorer.. På nye biler er dette ikke lurt. Olje er ikke bare olje, det finnes stor forskjell på dem.. så på din motor kan du fint bruker både 5-40W og 10-40W uten problemer, trenger ikke kjøpe dyr olje men styr unna olje fra biltema, europris og den type plasser.. For å si det slik, er en drunn til at den er billigere og ikke selges på seriøse verksted!!!

Så til slutt for å svare dirkete på TS sitt spørsmål:

Kjøp enten Mobil-1, castrol eller shell sin olje og ikke bruk fullsyntetisk olje eller biltema olje. Det er mitt råd.

Hilsen en som har overhalt mange motorer pga billig olje og feil oljebruk :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over her. På eldre motorer som har trilla noen hundre tusen km og kansje er 15 ++ år gamle har mye mer skit og slagg inni seg, den fullsyntetiske oljen løser opp denne skiten som gjør at det løsner i større klumper/flak som igjenn tette disse små kanalene som oljen skal ferdes i, dette medfører dårlig smørning og en sakte men sikker død for din motor.

Så på disse eldre motorene er det helt OK å bruke mieral oljer eller til nøds halvsyntetisk olje, så dyrester kansje best på de NYE motorene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hilsen en som har overhalt mange motorer pga billig olje og feil oljebruk :filer:

Dette blir rein gjetting. At en motor havarerte pga feil olje!!! Tull!

Selvsagt kan man bruke billig olje.

Min lokale VW/Audi forhandler bytter oljemerke hele tiden på verstedet. De kjøper den de får best avtale hos.

Nå for tiden bruker de Statoil (som også leverer til bl.a. BIltema)

Tidligere brukte de Shell - før det igjen Castrol osv, osv

Oljen vi betaler ca 140/literen for v/service hos merkeverksted, betaler de bare drøyt 30 kroner for.

Da har flere ledd tjent penger på den oljen.

Det sier seg selv at feks Biltemaolje er "tappet av samme kran" men det er færre ledd som tjener penger på den, og de tjener mindre på den. Dermed blir den myyyye billigere til oss forbrukere.

Det er min teori

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir rein gjetting. At en motor havarerte pga feil olje!!! Tull!

Selvsagt kan man bruke billig olje.

Min lokale VW/Audi forhandler bytter oljemerke hele tiden på verstedet. De kjøper den de får best avtale hos.

Nå for tiden bruker de Statoil (som også leverer til bl.a. BIltema)

Tidligere brukte de Shell - før det igjen Castrol osv, osv

Oljen vi betaler ca 140/literen for v/service hos merkeverksted, betaler de bare drøyt 30 kroner for.

Da har flere ledd tjent penger på den oljen.

Det sier seg selv at feks Biltemaolje er "tappet av samme kran" men det er færre ledd som tjener penger på den, og de tjener mindre på den. Dermed blir den myyyye billigere til oss forbrukere.

Det er min teori

Som du skriver nederst i ditt innlegg.. Da holder du deg til din TEORI og lever etter den. Men jeg skulle gjærne vist deg om jeg kunne hvordan en kan se forskjell på diverse oljeprodukter.. tro hva du vil, mener en grunn til at diverse oljer er å foretrekke forran andre.. Ingen her som sier du skal kjøpe oljen hos merkeforhandler vel??

Diverse billige oljer blir fortere "brent", lager mer avleiringer og mister på denne måten sin smøre effekt som kan gi slitte kammer, løftere +++ men mine motorer skal ikke bli utsatt for den "gode" billige bilteme og europris oljen hvertfall! Skulle likt å sett hvor mange runder en trimma motor hadde klart på banen før oljen til disse billige og "like gode" holder..

Og en tilng til FEIL oljebruk er absolutt en måte å ødelegge sin motor på billig eller dyr olje er uavhengig.

Endret av AHVH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner jeg rett og slett får ringe verkstedet og høre. Ingen steder har de skrevet ned hvilken olje de har brukt... :/ Så får håpe de vet det! Om de har brukt noe annet enn helsyntetisk, forstår jeg det altså sånn at jeg bør få oljen skiftet siden jeg faktisk har fylt på med denne type olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jeg rett og slett får ringe verkstedet og høre. Ingen steder har de skrevet ned hvilken olje de har brukt... :/ Så får håpe de vet det! Om de har brukt noe annet enn helsyntetisk, forstår jeg det altså sånn at jeg bør få oljen skiftet siden jeg faktisk har fylt på med denne type olje?

verksted vet nok dette så du trenger ikke bekymre deg skal du se.. motoren tar ikke kveld om du etterfyller med en annen type innimellom. Om din motor har fått helsyntetisk fra begynnelsen av har det ikke noe å si.. faren gjelder for biler som har gått på go gammal olje for så etter 15 år og få fullsyntetisk. Er det som er skadeligt.. så bilen din går nokk lenge den skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber faktisk på Biltema, og vet nøyaktig hvem som produserer oljen vår. Og hvis folk tenker seg litt om, så finnes det ikke så fryktelig mange oljeprodusenter i verden.

(Statoil og Shell som jeg kommer på i farten, men det er vel 4-5 store produsenter på verdensbasis)

Høres ut som du bare gjentar de salgsargumentene du har lært på jobb, og ikke egentlig har peiling. De finnes ganske mange produsenter av olje, og det er kvalitetsmessige forskjeller, og noen av dem kan man påvise med enkle hjemmetester, og se forskjellen selv, dersom man er fryktelig skeptisk. Men desverre er det ikke så enkelt som at pris følger kvalitet, så man bør få råd fra noen med erfaring ang merke.

Og selvsagt vil dårlig olje kunne bidra til å ødelegge en bil. Alle er enige om at bilen må ha olje, og dersom oljen man bruker svikter på noen av punktene (smøre/rense/tette/osv) vil det også påvirke de delene av motoren den er ment å vedlikeholde.

At VW/Audi forhandlere bruker dårlig olje gjør det heller ikke noe bedre. Har selv opplevd at samme merkeverksted fyller på dårlig olje, og fått "rusk" i bilens ytelse, for så å være kvitt hele problemet når man bytter til en bedre olje.

Endret av Rayanne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du bare gjentar de salgsargumentene du har lært på jobb, og ikke egentlig har peiling. De finnes ganske mange produsenter av olje, og det er kvalitetsmessige forskjeller, og noen av dem kan man påvise med enkle hjemmetester, og se forskjellen selv, dersom man er fryktelig skeptisk. Men desverre er det ikke så enkelt som at pris følger kvalitet, så man bør få råd fra noen med erfaring ang merke.

Og selvsagt vil dårlig olje kunne bidra til å ødelegge en bil. Alle er enige om at bilen må ha olje, og dersom oljen man bruker svikter på noen av punktene (smøre/rense/tette/osv) vil det også påvirke de delene av motoren den er ment å vedlikeholde.

At VW/Audi forhandlere bruker dårlig olje gjør det heller ikke noe bedre. Har selv opplevd at samme merkeverksted fyller på dårlig olje, og fått "rusk" i bilens ytelse, for så å være kvitt hele problemet når man bytter til en bedre olje.

Til din informasjon så er jeg faktisk utdannet bilmekaniker, og har jobbet innen bilbransjen de siste 8 årene. Så jeg har faktisk peiling på hva jeg snakker om.

Regner med at du IKKE handler noenting på Biltema, for iflg deg høres det ut som at vi bare selger dårlige produkter som går i stykker bare man ser på de.

Men det er nemlig noe som heter at store innkjøp gir lavere pris,

dette gjelder også bl.a for Biltema o.l firma.

Dette er også grunnen til at Biltema bytter ut sortimentet sitt, de får bedre pris hos en annen leverandør, dermed bedre pris til forbruker. Biltema selger ikke merkevarer(med unntak av sykkelgir og bilbøker), men det betyr ikke at vi ikke har gode kvalitetsprodukter (!)

Men jeg skal ikke si at folk MÅ kjøpe oljen sin på Biltema, hvis man heller vil betale 6 ganger vår pris fordi man av prinsipp skal kjøpe den på bensinstasjonen, værsågod :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...