Gå til innhold

Motorolje


Thulitt

Anbefalte innlegg

Regner med at du IKKE handler noenting på Biltema, for iflg deg høres det ut som at vi bare selger dårlige produkter som går i stykker bare man ser på de.

Jeg elsker Biltema, og handler mye der, siden de har mange bra produkter. Oljen deres går heller ikke for å være spesielt dårlig, det jeg reagerte på var argumentasjonen din, som fikk det til å høres ut som det ikke finnes kvalitetsforskjeller på olje i det hele tatt, fordi alt blir produsert av de samme produsentene, og det er jo fryktelig feil.

Og siden det er forskjeller kan det være problematisk at Biltema bytter etter laveste pris, siden man da ikke vet hva slags olje man får, slik man gjør ved å kjøpe ett bestemt merke. Jeg handler gjerne billigprodukter, alt fra Biltema til First Price, men bilen min er en såpass viktig for meg at jeg ikke vil risikere den ved å kjøpe umerket billigvare for å spare noen småkroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber deltid på biltema. Oljen vi selger kommer fra samme sted som den de selger på f.eks. Shell. Vi har jo ikke egne biltema-plattformer! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAF gikk ut her for ca et år siden og sa at det bare er tull å kjøpe olje til 200kr pr liter til brukte biler, om du kjører løp eller på andre måter pleier og presse motoren unormalt hardt kan du sikkert retferdigjøre så dyr olje, men til vanlig bruk på en bil som har kjørt 50000 holder det veldig fint med eksempelvis biltema olje.

det holder ikke og bytte olje en gang pr år om du kjører 40000 i året, oljeskift skal tas pr km uavhengig om det er 6 eller 12 mnd sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også nevne at jeg har skrudd biler i snaue 30 år, brukt biltema deler siden de kom hit til norge og alldri opplevd noe tull pga det.

jeg har også overhalt mange motorer og kan si meg enig i at dårlig olje kan knekke en motor, men det er om du alldri bytter olje og filter.

jeg kjører rundt 30000 i året og bytter da i april, august og november, da blir det byttet både olje og filter, alt fra biltema.

en kar kom en gang med ulyd i motoren på en gamel toyota, rådebank, og lurte på om jeg kunne hjelpe han, han hadde da bare etterfyllt olje i tre års tid, dvs ca 60000km! han brukte statoil sin dyreste og beste sa han stolt...jepp, det hjalp utrolig når du ikke følger opp med resten.

poenget er at biltema osv tjener ingen ting på og selge dritt og få dårlig rykte, om jeg handler på biltema og blir misfornøyd, trur du da jeg kommer tilbake? nei, og det veit biltema godt.

og til deg som påstår du kunne alt om biler og olje, skrudde motorer på 1000hk osv, jeg stoler mere på NAF enn på deg, sorry:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge NAF er kvaliteten på oljen som tilbys av de store bilrekvisita-kjedene like god som den du får kjøpt på nærmeste bensinstasjon.

- Vi har ingen betenkeligheter med at norske bilister bruker billig olje, kjøpt hos en av bilrekvisita-kjedene, fastslår Thorleif Rønningen, teknisk konsulent i NAF.

- Det er imidlertid viktig å sjekke at oljens spesifikasjoner er i samsvar med det bilprodusenten anbefaler, sier Rønningen. Bruker du en olje som ikke oppfyller produsentens minstekrav kan du risikere at garantien bortfaller. Det er derfor lurt å be om en spesifisert kvittering når du kjøper olje til bilen din. Kvitteringen bør inneholde dato samt dokumentere oljens kvalitet.

http://www.dinside.no/23236/store-prisforskjeller-paa-oljeskift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan også nevne at jeg har skrudd biler i snaue 30 år, brukt biltema deler siden de kom hit til norge og alldri opplevd noe tull pga det.

jeg har også overhalt mange motorer og kan si meg enig i at dårlig olje kan knekke en motor, men det er om du alldri bytter olje og filter.

jeg kjører rundt 30000 i året og bytter da i april, august og november, da blir det byttet både olje og filter, alt fra biltema.

en kar kom en gang med ulyd i motoren på en gamel toyota, rådebank, og lurte på om jeg kunne hjelpe han, han hadde da bare etterfyllt olje i tre års tid, dvs ca 60000km! han brukte statoil sin dyreste og beste sa han stolt...jepp, det hjalp utrolig når du ikke følger opp med resten.

poenget er at biltema osv tjener ingen ting på og selge dritt og få dårlig rykte, om jeg handler på biltema og blir misfornøyd, trur du da jeg kommer tilbake? nei, og det veit biltema godt.

og til deg som påstår du kunne alt om biler og olje, skrudde motorer på 1000hk osv, jeg stoler mere på NAF enn på deg, sorry:-)

Men vist du leser og ser etter vil du jo se at du skriver mye det samme som meg.. Jeg sa at man ikke bør drive å bytte om på oljer. En bil på 15 år som har trilla 200 - 300000 km på mineralolje bør ikke pluttselig få full syntetisk olje, og sier heller ikke at du MÅ kjøpe dyr olje å fylle på en eldre bil så lenge du bruker riktig olje, og ei heller sier jeg noen plass at det bare er å etterfyll med svindyr olje på en utslitt gammel motor.. det hjelper da ikke noe. Å soleklart skal olje og filter byttes etter Km, selv bytter jeg mellom 5 - 7000km uansett hvor fin oljen og filter er.

Men jeg foretrekke og holde meg til et merke når en først har beggynt å fylle med det.

Er ikke bare mellomledd som gjør diverse oljer billigere, har da endelig prøvd olje fra biltema før jeg ogå, og den virker jo, men jeg ville ikke fylt det på nye biler, er det jeg vil fram til ei heller på motorer med en del effekt som brukes hardt. Som fks turbo biler, sikter til bensin motorer først og fremst.

Ser du legger en smule sarkasme i i setningen om at jeg "påstår å alt det der" Det er da ikke nødvendig, er det vel? Mye du ikke vet om meg serdu. Men ellers er jeg nå enig med det aller meste du skrev å ser ikke hvorfor du er så uenig med meg når vi egentlig har skrevet mye det samme?? At NAF tester olje og bruker det er vel og bra og ALLE bør få stole på NAF.. Men jeg hadde ikke ville latt NAF fylle denne typen olje på noen av mine bygg hvertfall, det er sikkert. Dyrere elje fra andre levrandører kan faktisk ha en smule bedre egenskaper på sikt for å beskytte motoren din. Min erfaring med diverse rimlige merker er at den til tider virker "brent" og får en noe "sur" lut i forhold til andre typer. (blir fortere svart" andre merker som JEG foretrekker og anbefaler er gyllen brun når den tappes av 5000 ++ km etterpå også. Jeg har drevet mest med turbo motorer hvor stor varme påkjenning er til stede og når man begynner med oljekjølere ++ for å forbedre oljens virke og levetid, så sier det seg at man setter høyere krav til oljen en i en 1,6 Golf på 75HK.

Det kan vel du som har skrudd bil i snaue 30 år også se deg enig i vel? vist ikke kan du jo ringe å prate med de andre gutta på fks Dhalback racing, team Moen ++ og høre hva dem sier?

Men for en vanlig bil i gaten så har trilla 300 000km trengs IKKE dyr olje.. Og NYE biler ville jeg valgt forhandlerens anbefalinger og på bilener hvor garantier og service intervalet ikke lengre følges opp via merkeverksted og blir gjort privat, så ja, fylle det merket du vil, så lenge det har samme egenskap Mineral, del synt eller full syntetisk og rett viskositet.

P.S

Jeg har aldrig sagt jeg kan ALT om motor og olje heller så ikke leg ord på meg som jeg ikke har sakt, jeg sa jek kan en del om dette. stor forskjell på det.

Man får erfaring av egne feil og prøving.

Men takk for at du korigerer meg der jeg har feil, viser da til NAF sin test. inntresangt å lese.

Endret av AHVH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vist du leser og ser etter vil du jo se at du skriver mye det somme som meg.. Jeg sa at man ikke bør drive å bytte om på oljer. En bil på 15 år som har trilla 200 - 300000 km på mieralolje bør ikke pluttselig få full syntetisk olje, og sier heller ikke at du MÅ kjøpe dyr olje å fylle på en eldre bil så lenge du bruker riktig olje, og ei heller sier jeg noen plass at det bare er å etterfyll med svindyr olje på en utslitt gammel motor.. det hjelper da ikke noe. Å soleklart skal olje og filter byttes etter Km, selv bytter jeg mellom 5 - 7000km uansett hvor fin oljen og filter er.

Men jeg foretrekke og holde meg til et merke nåe en først har beggynt å fylle med det.

Er ikke bare mellomledd som gjør diverse oljer billigere, har da endelig prøvd olje fra biltema før jeg ogå, og den virker jo, men jeg ville ikke fylt det på nye biler er det jeg vil fram til ei eheller på motorer med en del effekt som brukes hardt. Som fks turbo biler, sikter til bensin motorer først og fremst.

Ser du legger en smule sarkasmei i setningen om at jeg "påstår åalt det der" Det er da ikke nødvendig, er det vel? Mye du ikke vet om meg serdu. Men ellers er jeg nå enig med det aller meste du skrev å ser ikke hvorfor du er så uenig med meg når vi egentlig har skrevet mye det samme?? At NAF tester olje og bruker det er vel og bra og ALLE bør få stole på NAF.. Men jeg hadde ikke ville latt NAF fylle denne typen olje på noen av mine bygg hvertfall, det er sikkert. Dyrere elje fra andre levrandører kan faktisk ha en smule bedre egenskaper på sikt for å beskytte motoren din. Min erfaring med diverse rimlige merker er at den til tider virker "brent" og får en noe "sur" lut i forhold til andre typer. (blir fortere svart" andre merker som JEG foretrekker og anbefaler er gyllen brun når den tappes av 5000 ++ km etterpå også. Jeg har drevet mest med turbo motorer hvor stor varme påkjenning er til stede og når man begynner med oljekjølere ++ for å forbedre oljens virke og levetid, så sier det seg at man setter høyere krav til oljen en i en 1,6 Golf på 75HK.

Det kan vel du som har skrudd bil i snaue 30 år også se deg enig i vel? vist ikke kan du jo ringe å prate med de andre gutta på fks Dhalback racing, team Moen ++ og høre hva dem sier?

Men for en vanlig bil i gaten så har trilla 300 000km trengs IKKE dyr olje.. Og NYE biler ville jeg valgt forhandlerens anbefalinger og på bilener hvor garantier og service intervalet ikke lengre følges opp via merkeverksted og blir gjort privat, så ja, fylle det merket du vil, så lenge det har samme egenskap Mineral, del synt eller full syntetisk og rett viskositet.

P.S

Jeg har aldrig sagt jeg kan ALT om motor og olje heller så ikke leg ord på meg som jeg ikke har sakt, jeg sa jek kan en del om dette. stor forskjell på det.

Man får erfaring av egne feil og prøving.

om du ser dette som et angrep på deg beklager jeg det, var ikke ment slik.

en motor som blir kjørt hardt (drifting,dragrace, rally osv)klarer seg dårlig på vanlig olje, da må det spesial olje til, men til vanlig bruk på en vanlig bil som har noen mil på veien, holder billig-olje greit, igjen, avhengig av skift inntervaler.

jeg har skrudd på hobby basis for det meste, ikke så mye power saker, det krever mere enn jeg har av verktøy og kunskap, men noe trimming av fords v6 blei det jo i ungdoms tiden, det og lit vanlig bakgårds trimming.,

men saken her handler vel mere om hvordan olje du bruker på gammle biler enn hva vi to har møkka til fingra med i løpet av årene.

det jeg reagerte på var et innlegg om at en eller annen (vet ikke om det var deg eller andre som skreiv det) påsto, slik jeg forsto det, at den hadde skrudd mange motorer som var vrak pga dårlig olje fra biltema, hvor jeg da prøvde og si at det er ikke oljen da som knekker motorene, det er heller at bruken ikke er tilpasset oljen eller at skiftinntervallene er for lange.

igjen, det var ikke ment som et angrep på deg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du ser dette som et angrep på deg beklager jeg det, var ikke ment slik.

en motor som blir kjørt hardt (drifting,dragrace, rally osv)klarer seg dårlig på vanlig olje, da må det spesial olje til, men til vanlig bruk på en vanlig bil som har noen mil på veien, holder billig-olje greit, igjen, avhengig av skift inntervaler.

jeg har skrudd på hobby basis for det meste, ikke så mye power saker, det krever mere enn jeg har av verktøy og kunskap, men noe trimming av fords v6 blei det jo i ungdoms tiden, det og lit vanlig bakgårds trimming.,

men saken her handler vel mere om hvordan olje du bruker på gammle biler enn hva vi to har møkka til fingra med i løpet av årene.

det jeg reagerte på var et innlegg om at en eller annen (vet ikke om det var deg eller andre som skreiv det) påsto, slik jeg forsto det, at den hadde skrudd mange motorer som var vrak pga dårlig olje fra biltema, hvor jeg da prøvde og si at det er ikke oljen da som knekker motorene, det er heller at bruken ikke er tilpasset oljen eller at skiftinntervallene er for lange.

igjen, det var ikke ment som et angrep på deg:-)

Da har jeg missforstått deg. Beklager det.

Var jeg som skrev dette med overhaling av motor pga oljen.. Leste gjennom dette innlegget nå og skal vel ikke nekte for at det er lett og feiltoke nei. Jeg ville fram til at de har blitt overhalte pg ikke dårlig olje men dårlig olje vaner, altså bytte fra mineral til full syntetisk, aldrig byttet filtre, brukt masse forskjellige tuper og etterfylt med istede for og bytte og denslags.

Så bøyer meg i støvet og tar den kritikken, dårlig formulert av meg.

Selvlært er vel lært mener nå jeg og man kan ikke nødvendigvis mindre en en utdaanett fordi om man har såpass mange år bak seg med bil som hobby.

Men igjenn. jeg beklager, men opfattet deg feil og jeg har formulert meg toskete i det innlegget.. jeg er ikke den som er best i å ordlegge meg desverre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg missforstått deg. Beklager det.

Var jeg som skrev dette med overhaling av motor pga oljen.. Leste gjennom dette innlegget nå og skal vel ikke nekte for at det er lett og feiltoke nei. Jeg ville fram til at de har blitt overhalte pg ikke dårlig olje men dårlig olje vaner, altså bytte fra mineral til full syntetisk, aldrig byttet filtre, brukt masse forskjellige tuper og etterfylt med istede for og bytte og denslags.

Så bøyer meg i støvet og tar den kritikken, dårlig formulert av meg.

Selvlært er vel lært mener nå jeg og man kan ikke nødvendigvis mindre en en utdaanett fordi om man har såpass mange år bak seg med bil som hobby.

Men igjenn. jeg beklager, men opfattet deg feil og jeg har formulert meg toskete i det innlegget.. jeg er ikke den som er best i å ordlegge meg desverre. :)

da er vi to:-)

ha en fin dag videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...