Gå til innhold

7 av 10 fødende kvinner har innvandrerbakgrunn.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Tall fra Oslo Universitetssykehus viser nå at 7 av 10 fødende kvinner har innvandrerbakgrunn. Siden Ahus fikk ansvar for bydel Stovner og Grorud i 2004 har vi også merket den samme utviklingen. Helsevesenet møter utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, kultur og tradisjoner daglig. - Den enkelte ansatte ser hver dag noe som systemet ikke ser, derfor er det helt nødvendig at vi utvikler god praksis i nært samarbeid med kommunene og bydelene.

Akershus universitetssykehus vil fra 2011 ha et opptaksområde som dekker 20 kommuner (i Follo, Øvre og Nedere Romerike) og 3 Oslo bydeler (Stovner, Grorud og Alna) med et stort mangfold og ulik befolkningssammensetning. - Kommunene og bydelene har nok kommet lengre enn spesialisthelsetjenesten innen kunnskap om hvordan tjenestene kan tilrettelegges slik at de møter behovene i en sammensatt befolkning. De har jo et forhold til innbyggerne fra fødsel til død, mens sykehuset bare møter noen av innbyggerne i en kort periode. Kommunene men særlig bydelene har særlig mer erfaring med å involvere ulike minoritetsgrupper i utvikling av tjenestene som ansatte, innbyggere eller ressurspersoner. Ahus har derfor tatt initiativ til et nærmere samarbeid med kommunene og bydelene, for å dele erfaringer og utvikle beste praksis, sa Manuela Ramin-Osmundsen til et engasjert publikum.

De siste årene har sykehuset utviklet et livssynrom og et Ressursteam for etniske minoriteter:

http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?I=20559&C=979&D=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trotsky

Tall fra Oslo Universitetssykehus viser nå at 7 av 10 fødende kvinner har innvandrerbakgrunn. Siden Ahus fikk ansvar for bydel Stovner og Grorud i 2004 har vi også merket den samme utviklingen. Helsevesenet møter utfordringer knyttet til språk, kommunikasjon, kultur og tradisjoner daglig. - Den enkelte ansatte ser hver dag noe som systemet ikke ser, derfor er det helt nødvendig at vi utvikler god praksis i nært samarbeid med kommunene og bydelene.

Akershus universitetssykehus vil fra 2011 ha et opptaksområde som dekker 20 kommuner (i Follo, Øvre og Nedere Romerike) og 3 Oslo bydeler (Stovner, Grorud og Alna) med et stort mangfold og ulik befolkningssammensetning. - Kommunene og bydelene har nok kommet lengre enn spesialisthelsetjenesten innen kunnskap om hvordan tjenestene kan tilrettelegges slik at de møter behovene i en sammensatt befolkning. De har jo et forhold til innbyggerne fra fødsel til død, mens sykehuset bare møter noen av innbyggerne i en kort periode. Kommunene men særlig bydelene har særlig mer erfaring med å involvere ulike minoritetsgrupper i utvikling av tjenestene som ansatte, innbyggere eller ressurspersoner. Ahus har derfor tatt initiativ til et nærmere samarbeid med kommunene og bydelene, for å dele erfaringer og utvikle beste praksis, sa Manuela Ramin-Osmundsen til et engasjert publikum.

De siste årene har sykehuset utviklet et livssynrom og et Ressursteam for etniske minoriteter:

http://www.ahus.no/modules/module_123/proxy.asp?I=20559&C=979&D=2

Hadde du en oppfatning som fulgte med denne opplistingen?

Jeg synes dette er positivt. Det viser at den norske befolkning, på tross av norske kvinners manglende evne til å opprettholde befolkningstallet så er det vekst i befolkningen. Ved å åpne for friere innvandring så vil vi være istand til å møte problemene i forbindelse med eldrebølgen som er ventet om noen få år.

Fremtidens nordmann vil ikke ha noe som helst til felles med nissefolket som har bodd her til nå. Det vil være et ny flerkulturellt, urbant og moderne menneske som ikke vi ta i hverken bunad eller lutefisk med en 5 meter kjepp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du en oppfatning som fulgte med denne opplistingen?

Jeg synes dette er positivt. Det viser at den norske befolkning, på tross av norske kvinners manglende evne til å opprettholde befolkningstallet så er det vekst i befolkningen. Ved å åpne for friere innvandring så vil vi være istand til å møte problemene i forbindelse med eldrebølgen som er ventet om noen få år.

Fremtidens nordmann vil ikke ha noe som helst til felles med nissefolket som har bodd her til nå. Det vil være et ny flerkulturellt, urbant og moderne menneske som ikke vi ta i hverken bunad eller lutefisk med en 5 meter kjepp.

Høres nesten ut som flerkulturelt er uforenlig med norsk kultur, men det er sikkert ikke det du mener?

Ellers så stusser jeg litt over dette med hva som er så positivt med befolkningsvekst. Greit nok at det kommer en eldrebølge, men dersom det hele tida trengs mer 'påfyll' for å holde samfunnet i gang så vil denne eldrebølgen også vokse tilsvarende (dvs eksponensielt). Det er ingen samfunnsproblemer som lettere lar seg løse på sikt ved at det er flere mennesker som tar del i problemene, spesielt ikke når det er antallet mennesker (eldre), som er en del av problemet til å begynne med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper IALLFALL ikke noe på problemene med eldrebølgen å importere en bråte med sosialklienter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper IALLFALL ikke noe på problemene med eldrebølgen å importere en bråte med sosialklienter.

Det er da ikke import når de blir født her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da ikke import når de blir født her.

Og andregenerasjons innvandrere klarer seg bedre ute i samfunnet enn sine foreldre. Jeg tror ikke vi har noe å bekymre oss for :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og andregenerasjons innvandrere klarer seg bedre ute i samfunnet enn sine foreldre. Jeg tror ikke vi har noe å bekymre oss for :)

Stemmer! :jepp:

http://www.forskning.no/artikler/2009/august/227967

Men det er dessverre altfor mye diskriminering i samfunnet:

http://www.lo.no/u/om-lo/organisasjonen-lo1/los-ledelse1/lo-lederens-side/blog/den-stengte-dora/

Vi må kvitte oss med visse typer holdninger. Når minoriteter føler seg inkludert så fungerer de, og familien rundt dem, bedre i samfunnet. Det er bra både for oss og dem.

Jeg tror ikke all diskriminering er gjort med hensikt, men jeg tror vi har en innebygget skepsis overfor mennesker som er annerledes enn oss selv, slik at dersom vi har to likeverdige søkere så velger vi den som ligner oss selv. Dette har jeg ikke noe belegg for! Det er kun egen erfaring.

Jeg håper samfunnet skal bli slik at "oss", inkluderer alle. Jeg må jo være optimist da, noe annet ville vært trist :sukk:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og andregenerasjons innvandrere klarer seg bedre ute i samfunnet enn sine foreldre. Jeg tror ikke vi har noe å bekymre oss for :)

Men klarer de seg bedre enn 2. generasjons etniske nordmenn? Altså 2. generasjons ikke-innvandrere. Jeg er klar over at enkelte innvandrere gjør det, men generelt? I motsatt fall har vi vel noe å bekymre oss for likevel?

(De som ikke forstår hva jeg mener med 'etnisk nordmenn' kan på forhånd spare seg for å komme med argumenter om at alle mennesker stammer fra Afrika, eller spørsmål om hvor mange hundre generasjoner tilbake som gjelder for kvalifikasjon).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer! :jepp:

http://www.forskning.no/artikler/2009/august/227967

Men det er dessverre altfor mye diskriminering i samfunnet:

http://www.lo.no/u/om-lo/organisasjonen-lo1/los-ledelse1/lo-lederens-side/blog/den-stengte-dora/

Vi må kvitte oss med visse typer holdninger. Når minoriteter føler seg inkludert så fungerer de, og familien rundt dem, bedre i samfunnet. Det er bra både for oss og dem.

Jeg tror ikke all diskriminering er gjort med hensikt, men jeg tror vi har en innebygget skepsis overfor mennesker som er annerledes enn oss selv, slik at dersom vi har to likeverdige søkere så velger vi den som ligner oss selv. Dette har jeg ikke noe belegg for! Det er kun egen erfaring.

Jeg håper samfunnet skal bli slik at "oss", inkluderer alle. Jeg må jo være optimist da, noe annet ville vært trist :sukk:

Hvorfor er det da de skolene som ofte omtales som minoritetsskoler som sliter verst, dersom det er disse som klarer seg best i samfunnet mener jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et sammensatt problem. Det stemmer nok ikke helt at skolene med høy andel minoritetselever er faglig svakere. VELDIG GENERELT sett ser man at jentene klarer seg bra, mens guttene faller utenfor. Dette fører til at de både er best og dårligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre!

For vi trenger jo tilvekst for å hjelpe til med de økende utgiftene i fobindelse med den kommende eldrebølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et sammensatt problem. Det stemmer nok ikke helt at skolene med høy andel minoritetselever er faglig svakere. VELDIG GENERELT sett ser man at jentene klarer seg bra, mens guttene faller utenfor. Dette fører til at de både er best og dårligst.

Enn som helhet, vil det totalt gi et løft eller dra det akademiske nivået lenger ned?

Det er et åpent spørsmål selvsagt, som man ikke med sikkerhet kan si noe som helst om. Vi får nesten vente og se. Kanskje er Norge unntaket som faktisk klarer å få til dette, det er ihvertfall ikke måte på hvor hardt vi prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok et sammensatt problem. Det stemmer nok ikke helt at skolene med høy andel minoritetselever er faglig svakere. VELDIG GENERELT sett ser man at jentene klarer seg bra, mens guttene faller utenfor. Dette fører til at de både er best og dårligst.

Det har alltid vært slik at skolene på østkanten i Oslo har gjort det mye dårligere enn de på vestkanten og dette har nok sammenheng med at de på vestkanten generelt sett er høyere utdannet enn de på øst , men slik har det vært fra gammelt av og ikke noe som er nytt med innvandrerne .

Oslo skolene gjør det forresten generelt sett mye bedre enn andre skoler i landet til tross for at Oslo som kjent er den byen med klart flest innvandrere .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Oslo skolene gjør det forresten generelt sett mye bedre enn andre skoler i landet til tross for at Oslo som kjent er den byen med klart flest innvandrere .

Fordi de fritar de svakeste elevene fra nasjonale prøver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ta seg av de eldre? For meg virker det som mange 2.gangs innvandrer jenter tar høyere utdanning og de tar seg neppe av de eldre, og guttene vel..tror neppe de er mere interessert i å ta seg av de eldre enn de norske guttene. Og tar muslimer på nordmenn(de vantro) da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Ta seg av de eldre? For meg virker det som mange 2.gangs innvandrer jenter tar høyere utdanning og de tar seg neppe av de eldre, og guttene vel..tror neppe de er mere interessert i å ta seg av de eldre enn de norske guttene. Og tar muslimer på nordmenn(de vantro) da?

Og muslimene vil vel ha sine egne avdelinger på syke-/ aldershjemmene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta seg av de eldre? For meg virker det som mange 2.gangs innvandrer jenter tar høyere utdanning og de tar seg neppe av de eldre, og guttene vel..tror neppe de er mere interessert i å ta seg av de eldre enn de norske guttene. Og tar muslimer på nordmenn(de vantro) da?

Og vil vi bli stellt av utelukkende muslimer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god del dårlige holdninger mot nordmenn blir jo presset på 2.generasjons innvandrere av foreldrene da, og da er vi like langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok et sammensatt problem. Det stemmer nok ikke helt at skolene med høy andel minoritetselever er faglig svakere. VELDIG GENERELT sett ser man at jentene klarer seg bra, mens guttene faller utenfor. Dette fører til at de både er best og dårligst.

I den senere tid har det blitt klart at de ungdommene som faller utenfor og ikke fullfører videregående,stort sett ender opp som arbeidsledige og trygdemottakere. Og hvis det er det som generelt sett skjer med innvandrergutter, så er det et gedigent problem. Kanskje foreldrene deres burde engasjere seg litt mer i å få dem til å gjøre noe fornuftig med livene sine?

Flash Quizz: Hvor mange av medlemmene i pakistanske gjenger, har fullført videregående?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...