Gå til innhold

Rettigheter hos NAV som student? Penger til MAT?


epione

Anbefalte innlegg

Lang historie kort, jeg mangler ti studiepoeng for å få støtte fra lånekassen dette semesteret. Jeg skulle ta inn igjen disse forrige semester, men jeg var så syk at jeg rett og slett ikke klarte jobb eller studier. (Lang historie her.)

Jeg oppsøkte NAV for å be om penger til mat til jeg får meg en deltidsjobb. NAV-damen bare trakk på skuldrene og sa jeg har ingen rettigheter. De var heller ikke villige til å være behjelpelig med å finne en deltidsjobb. Og ja, de har vist lov å la mennesker gå uten penger til mat. Jeg spurte.

Ja, jeg forstår at NAV ikke skal finansiere studier. Men har jeg virkelig INGEN rettigheter? Finnes det ingen ordninger? Helt ærlig talt, jeg begynner å bli ganske sulten. Og jeg synes det er rart at det ikke finnes en nødhjelp ordning så man kan få penger til mat i en kort overgangsperiode til man får skaffet seg en jobb? Selv om man tar noen studiepoeng?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ms. Raggsokk

Har du ikke råd til mat? Hvor mye betaler du i husleie? Bilutgifter? Strømutgifter? Mobilutgifter? Jeg kan ikke svare deg ang. NAV, men skulle de hjulpet deg, så måtte de ha hjulpet mange andre også, inkl. meg en periode i fjor. Jeg måtte finne meg et billigere sted å bo (kollektiv), søkte på alt jeg kom over av legater og stipender, levde på nudler og kuttet ned alle andre utgifter drastisk. En jobb er bedre enn ingen jobb, så du kan også ta direkte kontakt med butikker, bedrifter etc og si at du vil jobbe hos dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke så mye rettigheter nei, siden du studerer. Skjønner at det kan være kjempe vannskelig å klare seg alene med bare stipend fra lånekasse for det er vel drøye 6000 man får?

Hvis du bor i oslo kan du nå søke utdanningslegat. Der kan man fakktisk fåover 17 000 som hjelp. Fristen er 23 februar.Min lenke

Du må bo i oslo får å søke om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang historie kort, jeg mangler ti studiepoeng for å få støtte fra lånekassen dette semesteret. Jeg skulle ta inn igjen disse forrige semester, men jeg var så syk at jeg rett og slett ikke klarte jobb eller studier. (Lang historie her.)

Jeg oppsøkte NAV for å be om penger til mat til jeg får meg en deltidsjobb. NAV-damen bare trakk på skuldrene og sa jeg har ingen rettigheter. De var heller ikke villige til å være behjelpelig med å finne en deltidsjobb. Og ja, de har vist lov å la mennesker gå uten penger til mat. Jeg spurte.

Ja, jeg forstår at NAV ikke skal finansiere studier. Men har jeg virkelig INGEN rettigheter? Finnes det ingen ordninger? Helt ærlig talt, jeg begynner å bli ganske sulten. Og jeg synes det er rart at det ikke finnes en nødhjelp ordning så man kan få penger til mat i en kort overgangsperiode til man får skaffet seg en jobb? Selv om man tar noen studiepoeng?

Har du ikke studielån eller annen inntekt plikter nav å gi deg nødhjelp, selv om du studerer. Men nødhjelp er kun nødhjelp. Løpende hjelp får du ikke som student, da vil de kreve at du slutter på studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

opplevde det samme som deg, man har ingen rettigheter. Nav henviser deg til Lånekassen, de sender deg til Nav, du havner mellom to stoler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Har du ikke foreldre eller slektninger du kan be om et lite lån til du kommer deg på bena?

Det er ikke lett å ha det slik. Jeg var i en lignende situasjon selv i fjor, og jeg endte med å ligge å halvsove nesten hele tiden fordi jeg ikke hadde energi igjen, og ikke ville bruke opp det lille jeg hadde slik at jeg måtte spise mer.

Men det burde vel være mulig å få hjelp hvis du ikke får støtte fra lånekassen? Noe annet høres helt idiotisk ut :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du oppsøkt den riktig avdeling NAV? NAV sosial? ( det er noen som er samlet, men jeg tror ikke det gjelder de flerste NAV kontoret i landet) du skal ikke sulte, UANSETT. Når du ikke har rett på studielån, har du jo ikke noe annen mulighet enn å jobbe, eller slutte. Man kan være tilmeldt NAV arbeid ved å være mnst 50% arbeidsøker. Hvis du ikke har de rettighetene, må du som sagt oppsøke Nav sosial (for nødhjelp hos det som fra gammelt av var sosialkontoret)Husk, det er lov å sende inn klage også.Håper det ordner seg. Se link: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29 ( vet ikke om det hjelper så mye en)

Endret av Wildrose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang historie kort, jeg mangler ti studiepoeng for å få støtte fra lånekassen dette semesteret. Jeg skulle ta inn igjen disse forrige semester, men jeg var så syk at jeg rett og slett ikke klarte jobb eller studier. (Lang historie her.)

Jeg oppsøkte NAV for å be om penger til mat til jeg får meg en deltidsjobb. NAV-damen bare trakk på skuldrene og sa jeg har ingen rettigheter. De var heller ikke villige til å være behjelpelig med å finne en deltidsjobb. Og ja, de har vist lov å la mennesker gå uten penger til mat. Jeg spurte.

Ja, jeg forstår at NAV ikke skal finansiere studier. Men har jeg virkelig INGEN rettigheter? Finnes det ingen ordninger? Helt ærlig talt, jeg begynner å bli ganske sulten. Og jeg synes det er rart at det ikke finnes en nødhjelp ordning så man kan få penger til mat i en kort overgangsperiode til man får skaffet seg en jobb? Selv om man tar noen studiepoeng?

Eg var i denne situasjonen og vart megafortvila. Foreldrene mine valgte å hjelpe, men det var ikkje sjølvsagt for dei har aldri hatt voldsomt med penger i min oppvekst. Min backupplan var deltidsjobb ved sidan av studiene, eller å ta perminsjon i frå studiene. Eit alternativ er å be om eit studielån i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på sosialkontor. Det er dessverre ingen rettigheter å gjøre gjeldende når man er student, dessverre. Ikke økonomisk, vel og merke. Man bør og skal få hjelp til å søke jobb :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mynona83

Men kan du ikke få studielån? Selv om du har for få poeng til å få stipend?

Jeg tar 15 studiepoeng og jeg får studielån - og hvis du har bare 5 studiepoeng nå, har du vel stor mulighet for å jobbe vedsiden av?? (jeg jobber jo 100% ved siden av 15 sp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Du har nok ingen rettigheter hos NAV nei, men det du kan gjøre er å skaffe deg en jobb. Dersom du skriver en CV som du tar med til vikarbyråer, og sier at du er villig til å ta hva som helst, når som helst, og stille opp på kort varsel, så har du nok jobb før du vet ordet av det. De skriker blandt annet etter folk som kan stille opp raskt på renhold.

Mange vikarbyråer har lønn hver 14. Dag, så da er det ikke så alt for lenge til neste utbetaling heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakars.

Jeg lurer veldig på hvorfor "velferdstaten" ikke har noen form for sikkerhetsnett for studenter... Tror de at man ikke kan bli syk, før man har passert 30 og jobbet noen år??

Har en venninde som studerte fulltid, hadde 1 år igjen, men så fikk hun kreft. Pga behandling og den alvorlige sykdommen mått hun avbryte studiene. Hun måtte kjempe leeenge mot NAV for å få litt hjelp. og den kranglinga tok hardt på, sammen med kampen mot kreften...

Og henne samboer måtte selge bilen sin, så de hadde råd til mat en liten stund.

Tragisk at det skal være sånn!

Men har du ikke mat, får du i verste fall ta kontak med Frelsesarrmen eller fattighuset og få en matpose. Det holder en liten stund, mens du prøver å finne en løsning.

Ønsker deg lykke til:)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke råd til mat? Hvor mye betaler du i husleie? Bilutgifter? Strømutgifter? Mobilutgifter?

Nei, jeg har ikke råd til mat. Jeg har ingen bilutgifter, da jeg ikke kjører eller tar buss, men går hvorenn jeg skal. Strømutgiftene er så lave som mulig. Jeg har ikke på mer lys enn jeg må, jeg fryser hjemme siden jeg ikke har på varmeovn og i ukedagene bruker jeg PC på skolen for å ikke bruke strøm på min hjemme. Mobilutgiftene mine betaler min mor for meg, sett at jeg ikke bruker mer enn 200 kroner i måneden.

Jeg eier en leilighet som jeg har lite lyst å selge bare fordi det er trangt i en måned eller to nå (jeg må jo få meg en jobb), og banken er behjelpelig med å stoppe huslån de månedene det er trangt.

Du har ikke så mye rettigheter nei, siden du studerer. Skjønner at det kan være kjempe vannskelig å klare seg alene med bare stipend fra lånekasse for det er vel drøye 6000 man får?

Hvis du bor i oslo kan du nå søke utdanningslegat. Der kan man fakktisk fåover 17 000 som hjelp. Fristen er 23 februar.Min lenke

Du må bo i oslo får å søke om dette.

Tusen takk for tips, men jeg bor og studerer i Bergen.

Har du ikke studielån eller annen inntekt plikter nav å gi deg nødhjelp, selv om du studerer. Men nødhjelp er kun nødhjelp. Løpende hjelp får du ikke som student, da vil de kreve at du slutter på studiene.

Det var det jeg trodde, at man hadde rett på nødhjelp. Men damen på NAV kunne fortelle meg at det hadde jeg ikke rett på. Jeg ber ikke om løpende hjelp, men et engangsbeløp så jeg kan kjøpe meg litt mat så jeg får fungert i hverdagen til jeg finner en jobb.

Damen på NAV foreslo å slutte studiene for å få dagpenger.

Har du ikke foreldre eller slektninger du kan be om et lite lån til du kommer deg på bena?

Jeg har desverre ikke slektninger som har mulighet til det. Moren min betaler mobilregninen min, og sender med meg mat hjemmefra. Om jeg reiser hjem, sitter jeg på med kjente som skal samme vei, så jeg har ingen reiseutgifter på det. Men det er jo ikke alltid det er noen som skal den veien. Skulle jeg tatt offentlig transport, hadde det kostet meg 400 kroner hver vei.

Har du oppsøkt den riktig avdeling NAV? NAV sosial? ( det er noen som er samlet, men jeg tror ikke det gjelder de flerste NAV kontoret i landet) du skal ikke sulte, UANSETT. Når du ikke har rett på studielån, har du jo ikke noe annen mulighet enn å jobbe, eller slutte. Man kan være tilmeldt NAV arbeid ved å være mnst 50% arbeidsøker. Hvis du ikke har de rettighetene, må du som sagt oppsøke Nav sosial (for nødhjelp hos det som fra gammelt av var sosialkontoret)Husk, det er lov å sende inn klage også.Håper det ordner seg. Se link: http://www.nav.no/Sosiale+tjenester/%C3%98konomisk+st%C3%B8nad+%28sosialhjelp%29  ( vet ikke om det hjelper så mye en)

Tusen takk for tips! Jeg oppsøkte NAV-kontoret i Bergen sentrum. Jeg fikk beskjed om at så lenge jeg ikke slutter som student, søker dagpenger og melder meg som 100% arbeidssøker, så har jeg absolutt ingen rettigheter.

Jeg ble faktisk så oppgitt at jeg spurte om de hadde lov å la meg gå sulten. Hun sa "Ja. Du har ingen rettigheter" og trakk på skuldrene. De kunne heller ikke hjelpe med å finne en deltidsjobb.

Men kan du ikke få studielån? Selv om du har for få poeng til å få stipend?

Jeg tar 15 studiepoeng og jeg får studielån - og hvis du har bare 5 studiepoeng nå, har du vel stor mulighet for å jobbe vedsiden av?? (jeg jobber jo 100% ved siden av 15 sp)

Nei, desverre. Jeg ligger akkurat ti studiepoeng til etterskudd for det.

Du har nok ingen rettigheter hos NAV nei, men det du kan gjøre er å skaffe deg en jobb. Dersom du skriver en CV som du tar med til vikarbyråer, og sier at du er villig til å ta hva som helst, når som helst, og stille opp på kort varsel, så har du nok jobb før du vet ordet av det. De skriker blandt annet etter folk som kan stille opp raskt på renhold.

Mange vikarbyråer har lønn hver 14. Dag, så da er det ikke så alt for lenge til neste utbetaling heller.

Ja, det er jo det jeg helst vil! Jeg vil jobbe og tjene penger. Jeg har jo ikke lyst å be NAV om hjelp!

Siden forrige uke har jeg brukt 50 kroner på mat. Jeg spiser kneipp fra Euroshopper til seks kroner per stykk, nudler og makaroni fra first price. Jeg har dessuten en medisinsk diagnose som tilsier at jeg ikke skal spise så mye karbohydrater, men akkurat nå er det kun den maten jeg faktisk har penger til å kjøpe. Så, som noen har nevnt over her, jeg sover mye, for å ikke bruke opp den energien jeg har.

Jeg dusjer ikke så ofte som jeg burde, for å spare strøm. Jeg er snart tom for husholdingsartikler og hygieneartikler som oppvaskmiddel, skyllemiddel/tøymykner(men det kan jo sløyfes), deoderant, balsam og tannkrem.

Jeg har lyst å lese mye mer pensum, da jeg studerer et utrolig spennende studie. Jeg har lyst å finne en jobb, for jeg liker faktisk å jobbe ved siden av studiene, men om jobben ikke kommer snart, vil jeg ikke ha energi til å utføre noe som helst.

I dag har jeg ikke spist annet enn mat jeg har blitt påspandert til middag. Egentlig orker jeg ikke være sosial heller, fordi jeg har ingen energi, men jeg vet at jeg blir påspandert middag i en sosial sammenheng i kveld, derfor går jeg ut.

Det er ikke noe særlig morsomt å ikke kunne kjøpe seg sin egen mat. Det er heller ikke noe særlig at absolutt alt man foretar seg må kalkuleres nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner ikke til systemet hos Nav. Men har et par tips i alle fall.

Heng opp lapper overalt, på butikker og bibliotek og skole og post og whatever, om at du tilbyr barnevakt, hundelufting, kattepass, o.l. Fordelen med sånt er at du får cash i hånda der og da.

Utnytt Kiwis holdbarhetsgaranti: Ta runder på butikkene deres og let etter varer som er gått ut på dato eller som går ut på dato neste dag. Da får du dem gratis. Finner du gammelt øl får du verdien utbetalt.

Har du noen gjenstander du ikke bruker/trenger? Møbler, bøker, filmer, cd'er, klær, eller noe? Sett inn annonse på finn.no og se om du kan få solgt noe der. Folk kjøper det mest utrolige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INGEN burde ha det slik som du hard et akkurat nå!!!

Det er en skam at studenter blir behandlet på denne måten i Norge, og det reflekterer hvilke holdninger man har til studier og utdanning. Jeg har mange ganger tenkt på hvordan i alle dager jeg skulle kommet meg igjennom studier over mange år uten hjelp fra foreldrene mine el jobb ved siden av. Det hadde aldri gått!

Nå vet jeg ingenting om dine kvalifikasjoner el likn. Men Jeg vil anbefale deg å ringe rundt til restauranter i Bergensområdet og spørre om de har behov for oppvaskhjelp kjapt. De fleste restauranter lager personalmat minimum en gang om dagen og om de ikke betaler masse på lang sikt. De harogså ofte problemer med å få tak i folk som vil stå i oppvasken.

Sender deg en god :klemmer: og ønsker deg lykke til !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Instamatic

Utgåtte varer på Kiwi er en super idè! Jeg og ekskjæresten min levde nesten utelukkende på det et helt år mens vi begge studerte, i tillegg fikk vi en god del vi vel egentlig ikke hadde bruk for, men som var en artig bonus slik som 120 Lion sjokolader, tjente også 2000 kr på utgått øl en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men, hvorfor jobber du ikke? Du går vel ikke så mye på skolen når du bare skal ha 10 studiepoeng.... kan jo værtfall jobbe i helgene, så får du noen tusen i mnd iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvorfor jobber du ikke? Du går vel ikke så mye på skolen når du bare skal ha 10 studiepoeng.... kan jo værtfall jobbe i helgene, så får du noen tusen i mnd iallefall :)

Leste du ikke? Hun har vært syk.

Utfordringen er jo å overleve inntil hun finner en jobb, og får utbetalt lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste du ikke? Hun har vært syk.

Utfordringen er jo å overleve inntil hun finner en jobb, og får utbetalt lønn.

Ja....? Det står at hun har VÆRT syk, ikke at hun er syk per dags dato. Jobb finner man seg uansett, om man ikke er så kresen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja....? Det står at hun har VÆRT syk, ikke at hun er syk per dags dato. Jobb finner man seg uansett, om man ikke er så kresen :)

Hun har prøvd. Ja noe finnes nok, men finner hun seg jobb på mandag tar det fortsatt tid før hun får utbetalt lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...