Gå til innhold

Hva blir prosentvis økning?


Gjest BI-freshman

Anbefalte innlegg

Gjest BI-freshman

Hadde skikkelig dårlige matte-erfaringer og elendige lærere i hele skoletiden, så er ekstra utfordrende som voksen å skulle bli økonom ved BI!

Blir det riktig?

Hvetemelet i Sudan har økt fra 2,30 til 3,85.

Om en tar +(3,85 - 2,30)*2,30 / 100

har en da funnet hvor mye prisen har økt i prosent?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lintin

Det der ble ganske feil er jeg redd, men du begynner riktig.

Slik pleier jeg å resonnere prosentregning

Først vil vi finne ut hvor mye prisen er økt i kr.

3,85-2,3 = 1,55 kr

Så for å finne ut hvor mye prisen har økt i % tar man differanseverdien/referanseverdien.

Differanseverdi = 1,55

Referanseverdi = 2,3

(hvor mye er 1,55 av 2,3)

1,55/2,3= 0,67

For å få prosent multipliserer man med 100

altså har prisen steget med 67%

Så lett (vanskelig?) kan det gjøres. Det er mange metoder å regne % på, men dette gjorde susen da jeg gikk på BI;) Prøv å finne din egen måte å tenke % på.

Om det er noen trøst så er %-regning noe av det elever/studenter sliter mest med så du er ikke alene:)

lykke til med studiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør sånn:

Hvor mye er 3,85 av 2,30?

3,85/2,30=1,67

3,85 er altså 1,67 ganger mer, eller 167 %

altså 67% mer enn 2,30

Funker begge veier - hvis prisen hadde sunket fra 3,85 til 2,30

2,30/3,85=0,60

Altså 60% av 3,85, dvs. prisen har sunket med 40%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det der ble ganske feil er jeg redd, men du begynner riktig.

Slik pleier jeg å resonnere prosentregning

Først vil vi finne ut hvor mye prisen er økt i kr.

3,85-2,3 = 1,55 kr

Så for å finne ut hvor mye prisen har økt i % tar man differanseverdien/referanseverdien.

Differanseverdi = 1,55

Referanseverdi = 2,3

(hvor mye er 1,55 av 2,3)

1,55/2,3= 0,67

For å få prosent multipliserer man med 100

altså har prisen steget med 67%

Så lett (vanskelig?) kan det gjøres. Det er mange metoder å regne % på, men dette gjorde susen da jeg gikk på BI;) Prøv å finne din egen måte å tenke % på.

Om det er noen trøst så er %-regning noe av det elever/studenter sliter mest med så du er ikke alene:)

lykke til med studiene

Blander meg litt inn her, da jeg lurer på det samme:

Mener du at "referanseverdien" alltid er den laveste summen av de to tallene man har da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blander meg litt inn her, da jeg lurer på det samme:

Mener du at "referanseverdien" alltid er den laveste summen av de to tallene man har da?

Referanseverdien er såvidt jeg vet den verdien man startet med. Så om man ser etter en prosentvis økning, vil det være det laveste tallet.

Men hvis noe har falt i verdi, og man vil se på hvor mye den har falt, vil det bli omvendt (se eksempelet fra m74).

Et nytt eksempel som kanskje vil hjelpe, i og med at det er runde tall:

Hvis du starter med 80 og verdien har økt til 100, er økningen 25% (forskjellen, nemlig 20 er 25% av 80).

Men 20 er selvfølgelig 20% av 100, så hvis det var omvendt, og verdien hadde sunket, hadde verdien sunket med 20% (fra 100 til 80).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lintin
Nei, reduksjon fra 100 til 80 blir:

(100-80)/80*100

Det er her det går galt for mange, og det er her "referanseverdi" kommer inn.

Du deler på 80, men det blir ikke riktig i dette tilfellet.

Hvor mange prosent har prisen falt dersom den går fra 100 kr til 80 kr?

100-80=20 (differanseverdi)

Referanseverdien er i dette tilfellet 100, ikke 80 som du foreslår over.

Hvor mye er 20 kr av 100kr?

20/100=0,2

0,2*100= 20%

Hadde man spurt hvor mye stor prosentvis økning prisen hadde vært så hadde vært (fra 80 til 100) så hadde ditt regnestykket blitt riktig.

Jeg bruker derfor ordet referanseverdi fordi det hjelpe meg å huske hva jeg skal regne prosent av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det rart vi har fått en finanskrise, sier jeg. Folk som velger å bli "økonom" er jo stein, stokk, hakkende, pettlende, DUMME!

Hvorfor velger dere ikke en utdanning som passer dere selv og deres evner bedre? Er det fordi dere har hørt at man blir rik av å utdanne seg til økonom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda, BI

Skjønner ikke hvorfor den i midten er feil...

Fra 80 til 100

25%

Ned fra 100 til 80

-25%

Fra 100 til 80

20%

Økningen/reduksjonen skal jo være den sammme uansett om det skjer opp eller ned?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lintin
Skjønner ikke hvorfor den i midten er feil...

Fra 80 til 100

25%

Ned fra 100 til 80

-25%

Fra 100 til 80

20%

Økningen/reduksjonen skal jo være den sammme uansett om det skjer opp eller ned?!

Nei økningen er IKKE det samme i % selv om den er det samme i beløp, det kommer helt an på referanseverdien

Altså, 20 kr av 100 er ikke det samme i % som 20 kroner av 80.

20/100 = 20% (fra 100 kr til 80 kr, hvor mye har prisen sunket i %)

20/80 =25% (fra 80 til 100 kr, hvor mye har prisen gått opp i %)

Referanseverdien er beløpet prisen har gått opp fra, eller ned fra

IKKE det det har gått opp til eller ned til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om prisen på rug stiger fra 5 kr til 9 kr for kiloen, hvor mange prosent stiger den da med?

Hva er differanseverdien?

Hva er grenseverdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Carolina_*
80%. Enkel hoderegning.

1/5 er 20%. Prisen har gått opp med 4/5 av gammel pris, altså 80%.

Det står ikke noe om hvordan du har regnet dette ut. Hva er fremgangsmåten og tankegangen? Hvordan er regnestykket?

Hva er grenseverdien - og hvorfor?

Hva er differanseverdien - og hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Prosentvis økning fra 5 til 9 = 9 / 5 =1,8

Altså 80% økning.

Om du sliter med basic prosentregning, så er jeg redd du neppe kommer gjennom et økonomistudium. - og det har ingenting med dårlige mattelærere å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du sliter med basic prosentregning, så er jeg redd du neppe kommer gjennom et økonomistudium. - og det har ingenting med dårlige mattelærere å gjøre.

Amen. Hvis du sliter med prosentregning så kan du glede deg til derivasjon og integrering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Student_*
Prosentvis økning fra 5 til 9 = 9 / 5 =1,8

Altså 80% økning.

Om du sliter med basic prosentregning, så er jeg redd du neppe kommer gjennom et økonomistudium. - og det har ingenting med dårlige mattelærere å gjøre.

Haha...det er mange veier til Rom.

+(9-5)/5*100 = 80 %

Men ingen kan svare på spørsmålene over i innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at vi bruke begrep som grense- og differanseverdi på barneskolen da jeg lærte prosentregning, så nei det kan jeg dessverre ikke.

Prosentregning var heller ikke en del av mattepensumet på høgskolen, så jeg lærte nok ikke disse begrepene der heller.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...