Gå til innhold

Hva blir prosentvis økning?


Gjest BI-freshman

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Christina_*
Prosentvis økning fra 5 til 9 = 9 / 5 =1,8

Altså 80% økning.

Om du sliter med basic prosentregning, så er jeg redd du neppe kommer gjennom et økonomistudium. - og det har ingenting med dårlige mattelærere å gjøre.

Hvordan får du 1,8 til å bli 80?

Hva er differanseverdien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan får du 1,8 til å bli 80?

Hva er differanseverdien?

1,8 er 180 prosent, altså du har en økning på 80 prosent. Gang 5 med 1.8 så ser du.

Endret av talin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du 1,8 til å bli 80?

Hva er differanseverdien?

5 er 100%

9 er 180%

Prosentvis økning er 80%

Jeg klarer ikke å forklare hvorfor, jeg bare vet at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lintin
Om prisen på rug stiger fra 5 kr til 9 kr for kiloen, hvor mange prosent stiger den da med?

Hva er differanseverdien?

Hva er grenseverdien?

Grenseverdi har jeg aldri hørt om så er litt usikker på hva du er ute etter. Referanseverdi er kun er ord som jeg har "funnet opp" fordi det gjør det lettere for meg å huske hvilket tall jeg skal regne % av. Og erfaringsmessig er det også der de fleste regner feil.

Hvor mange kr har prisen steget?

9-5 = 4 kr

Hva har prisen steget fra (referanseverdien)?

5 kr

Hvor mye er 4 kr av 5 kr?

4/5=0,8

Hvor mange % er 0,8

0,8x100=80%

Fasit: Prisen steget 80%

Hjalp dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BI freshman
Grenseverdi har jeg aldri hørt om så er litt usikker på hva du er ute etter. Referanseverdi er kun er ord som jeg har "funnet opp" fordi det gjør det lettere for meg å huske hvilket tall jeg skal regne % av. Og erfaringsmessig er det også der de fleste regner feil.

Hvor mange kr har prisen steget?

9-5 = 4 kr

Hva har prisen steget fra (referanseverdien)?

5 kr

Hvor mye er 4 kr av 5 kr?

4/5=0,8

Hvor mange % er 0,8

0,8x100=80%

Fasit: Prisen steget 80%

Hjalp dette?

Absolutt! Du er tydeligvis ganske alene om å gi eksakte, presise og gode forklaringer. Jeg synes virkelig at du bør få betalt for dine svar, det hadde du fortjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kanskje BI har forkurs der du kan lære deg prosentregning?

Og gjesten som burde få betalt for svarene sine kan jo søke jobb på et sted der voksne folk lærer barneskolepensum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BI-freshman, Oslo
Kanskje BI har forkurs der du kan lære deg prosentregning?

Og gjesten som burde få betalt for svarene sine kan jo søke jobb på et sted der voksne folk lærer barneskolepensum?

Håper det. Skal sjekke ut mattekurs.

Det hjelper ikke meg at dette var barneskolepensum. Det er nå jeg behøver det. Vi hadde ingen på barneskolen som lærte oss spesielt mye om dette. Vi skippet flere kapitler og hadde en lærer som knapt visst hva det var selv..Hadde heller ingen foreldre.

Økonomi er så mye mer enn dette. Men skal nok lære det. Takket være folk som er glimrende ti lå lære bort, slik som den flinke gjesten som har utmerket seg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BI-freshman, Oslo
Håper det. Skal sjekke ut mattekurs.

Det hjelper ikke meg at dette var barneskolepensum. Det er nå jeg behøver det. Vi hadde ingen på barneskolen som lærte oss spesielt mye om dette. Vi skippet flere kapitler og hadde en lærer som knapt visst hva det var selv..Hadde heller ingen foreldre.

Økonomi er så mye mer enn dette. Men skal nok lære det. Takket være folk som er glimrende ti lå lære bort, slik som den flinke gjesten som har utmerket seg her!

Lintin var navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lintin
Kanskje BI har forkurs der du kan lære deg prosentregning?

Og gjesten som burde få betalt for svarene sine kan jo søke jobb på et sted der voksne folk lærer barneskolepensum?

Og kanskje du kunne fått deg en jobb hvor de betaler folk for å være arrogant?

Du er i hvertfall godt kvalifisert :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...