Gå til innhold

Lite miljøbevisst, jeg trenger tips!


Fun Light

Anbefalte innlegg

Jeg er lite bevisst når det kommer til miljøvern, og er ikke stolt av det. Ønsker veldig å bli mer bevisst, og gjøre ting i min hverdag som bidrar postivivt til miljøet.

Hvor begynner jeg?

Hva nytter?

Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv sorterer jeg avfall, jeg bruker handlenett i butikken istedenfor masse plastikkposer, jeg skrur av lys i rom jeg ikke er i, og varmer unødig (tar heller på meg en genser).

Lar aldri bilen stå på tomgang, går til butikken om jeg kan, tar bussen om jeg kan.

Jeg kjøper aldri mer enn nødvendig og har en personlig boikott av alle varer som er separat pakket inn i plast og slikt. (salat som er pakket i plast, muffins hvor hver enkelt er pakket inn for så lagt i en eske og slike tåpelige ting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se etter dette berømte svanemerket på ting du handler på butikken. Det er faktisk mange varer som er ganske "farlige" for miljøet. (tenk vaskemiddel for eksempel. det vi heller ned i do kommer ut i sjøen en plass, og kloakk forurenser mer en folk tror!)

Det å generelt sett tenke på strømsparing er jo dessuten økonomisk, så det er alltid et godt råd! Jeg er nok helt enig med Marlo der! :)

Om du kjører mye bil, kan du bytte om til gass! Dette er dessuten mye billigere enn bensin, og du vil merke svært lite eller ingen forskjell på bilen. (Jeg merker i alle fall ingen forskjell!)

Ellers kan du gjøre noe så enkelt som å gi bort gamle klær osv til fretex istede for å kaste! Da gjør du en god gjærning, samtidig som du ikke fyller opp søppeldynga ;)

Det å ha miljø litt i bakhodet på shopping og i hverdagen hjelper. Alle monner drar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reservere seg mot uadressert reklame. (Blir MYE søppel ut av all reklamen!) Man kan reservere seg mot telefonkatalogen også, hvor ofte bruker man den egentlig? Blir helt kvalm av å tenke på hvor mange telefonkataloger som går rett i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og så kan du spise mindre kjøtt. ;) Ifølge FNs landbruksorganisasjon fører kjøttproduksjonen til .

En eller to dager med vegetarmat i uken - eller mer, selvsagt ;) - bra for miljøet, for dyrene og for deg.

Endret av Frosk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja papirer i postkassa blir ganske mye forurensning.

Her har vi reservert oss mot reklame og bruker heller internett for å finne ut om det er noen tilbud ute nå.

Nesten alle regninger kommer på mail eller går på autogiro.

Så her får vi jo nesten aldri noe post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i hva andre skriver her. Dessuten er det lurt å tenke at miljø, helse, etikk og økonomi henger sammen:)

Mange skal f.eks unnskylde seg med at det er dyrt å tenke miljøvennlig, men det er fordi mange skal kjøpe alle mulige trendy miljøvennlige ting, i stedet for å kutte på strømmen og spise mindre kjøtt.

Har kanskje ikke så mange flere tips, annet enn å tenke nøye over når du handler nye klær, hva du trenger, og hva du vet du kommer til å bruke. Selv kjøper jeg sjelden klær, helst brukt om jeg finner noe. Og hvis man kjøper et dyrt plagg er det ofte mer gjennomtenkt, slik at plagget verdsettes mer, og det er ofte (ikke alltid, men ofte) sammenheng mellom pris og kvalitet. Mange impulskjøp som også er billige har en tendens til å bli igjen i skapet. Kanskje ikke verdens beste tips, men jeg har i hvert fall blitt mye flinkere til å la vær å kjøpe nye klær/stæsj, og merker at lommeboka er mye tjukkere=)

Tenk også mer over hva kosmetikkprodukter du kjøper inneholder, der ligger også miljø og helse tett sammen, da mange produkter inneholder skadelige konserveringsmidler.

Mange produkter som er merket fair trade er også ofte økologisk, og om det ikke er økologisk støtter du i hvert fall en annen viktig sak.

Før var jeg rask med å kjøpe ting fordi det var billig, men nå er jeg blitt mye mer kresen, og har ikke så store problemer med å gå forbi. Har jeg den minste lille tvil om et skjørt jeg prøver, legger jeg det av om sjekker om jeg har like mye lyst på det i morra. Som regel har jeg ikke det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Gjesten_*

Dette var en nyttig tråd, med mange gode tips!

En tanke som har hjulpet meg til å bli mer miljøbevisst er: "all forurensning er lokal". Dvs at alles lille bidrag hjelper, og at dersom store fabrikker i kina dumper kjemikalier ut i sjø og elver, så er det fordi vi som forbrukere kjøper det de produserer. Jeg har derfor begynt å bare kjøpe det jeg trenger, og det høres ut som en selvfølge nå, men tidligere shoppet jeg bare for shoppingens skyld.

Dersom jeg har ting jeg ikke bruker gir jeg det bort eller selger det på finn. -slik at andre kan ha nytte av det.

Det finnes mange fine ting på loppemarked: barneleker, sykler, ski og utstyr vi har er nesten kun kjøpt der.

Man kommer langt med å ta godt vare på det man har: jeg har farget to trekk til noen stoler jeg har, og det ble veldig fint! Farger også svarte bukser osv som ikke er spesielt slitte. Syr dynetrekk osv dersom de "revner" i sømmene. pusser sko osv slik at de holder seg bedre.

Tenk over forbruket i forbindelse med jul: denne julen har vi innført "en gave fra/til hver" dvs at vi kun får en gave fra foreldre og kun gir bort en gave til hver i den nærmeste familie og venner. Mer perifer familie og venner har vi sluttet å gi gaver til. Jeg tenker at julaften også blir koseligere om vi gjør noe hyggelig sammen f.eks å spille spill osv heller enn å ta av papir hele kvelden. I fjor brukte jeg hele romjula på bytting, og det blir bare meningsløst å få masse ting man ikke trenger eller ønsker seg (eller har plass til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Gjest_Jaya_*

Heihallo!

Jeg vurderer selv og ikke spise dyr. Det har blitt en vanvittig industri. Tenk om vi kunne ha brutt ned konsumentverdenen litt av gangen:) Og blitt glad i jorda igjen :klemmer:

Her er noen linker, som jeg liker. Forresten, du inspirerer allerede andre(meg foreksempel), good thinking you!!!! Lets put it in action!

http://www.gronnhverdag.no/

http://www.miljovernforbundet.no/

http://www.bellona.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg prøver å ha opprydning i huset og gi vekk på loppemarked og bruktbutikker med jevne mellomrom. Skal ha en omgang etter jul nå. Jeg er også mer bevisst på å kjøpe minst mulig nytt, både av klær,møbler og småting.Lettere å holde orden og se hva man har om man kvitter seg med unødvendige ting. Skal du ha noe "nytt", så sjekk på bruktbutikk først om det kan kjøpes brukt.

Klær som ikke brukes gis til Fretex, men først tenker jeg over hva kan jeg bruke denne utslitte genseren til, kan den farges i en annen farge? kan den rives opp til kluter og filler?Kan jeg sy handlenett ellr noe annet av den? (Har omtrent aldri kjøpt oppvaskkluter og koppehåndklær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fin tråd med mange gode tips! :) Jeg har mye å gå på, og skal prøve å bli flinkere å bidra hjemmefra. Heldigvis er det i en rekke tilfeller rimeligere å tenke miljø. Som å la være å handle så mye klær, eller kjøpe dem på Fretex. Et annet tips er å ha byttekvelder med venninner en gang i året eller så, og bytt klær som har blitt for små/store eller man har blitt litt lei av. Ellers kan man jo gi overskytende til Fretex, eller om det er noen i området som samler inn klær og ting og gir til folk i fattigere land. Samtidig prøver jeg å bruke mindre brødposer til niste, og heller bruke matboks. Samme gjelder matoppbevaring, prøver å ha rester i små plastbokser, ikke i blanke poser som ofte kastes. Prøver å begrense bilbruk, noe som er lettere om sommer med sykkel. Men prøver å kombinere ærend, og handler sjelden, prøver å unngå å dra ut for å kjøpe to ingredienser. Ellers så prøver jeg jo å kjøpe mat i større kvanta, slik spares noe emballasje. Var et godt tips lengre opp om å droppe kjeks o.l der alt er pakket separat, *notere*.

Samtidig kjøper jeg sjelden mat i kantine, det blir jo mer og mer pålegg i separate bakker, platsinnpakka mat, og et høyere forbruk med mye plastflasker. Så jeg sparer penger og (litt miljø) med å bruke en vannflaske som jeg tar med hjemmefra og egen niste i egen boks.

Men, jeg har masse å gå på ennå. Men skal prøve å bli flinkere denne våren! Noen av målene:

* Kjøpe øko-søpleposer, og bli flinkere å ta med sekk/veske når jeg drar på butikken og handler.

* Bli flinkere til å gå/sykle/busse, og la bilen stå

* spar med på plastposer, bruk boks om det går.

* Ikke fall i fristelsen for å kaste hermetikkboks o.l, men sorter sorter sorter

* Kjøp minst mulig klær, sjekk ut Fretex først (untatt undertøy og sokker ol)

* Når vi blir gravide, har jeg lyst til å gå for tøybleier, selv om det nok blir litt papir også

* Bli flinkere til å skru av lysene, holde dører lukket

* Ikke kast mat, planlegg bedre slik at alt blir spist opp eller frosset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Veldig mye bra tips her!

Vil legge til tre ting:

Termokopp som du kan ta med deg til kaffe dersom du kjøper mye take-away. Kaffesjappene fyller gjerne i en kopp du har med deg i setdet for å gi deg en engangs.

Og så kjøpte jeg ett slikt silikon-bakepapir på clas ohlson, det fungerer kjempefint. Ingenting brenner seg fast og kan brukes over 1000 ganger (står det på emballasjen i alle fall, har ikke hatt det så lenge at jeg kan bekrefte at det stemmer).

Se om du kan redusere temperaturen på klesvasken og vurdere litt hvor ofte du egentlig må vaske de enkelte plaggene. Sparer både miljø og penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kjøpte jeg ett slikt silikon-bakepapir på clas ohlson, det fungerer kjempefint. Ingenting brenner seg fast og kan brukes over 1000 ganger (står det på emballasjen i alle fall, har ikke hatt det så lenge at jeg kan bekrefte at det stemmer).

Det silikon-bakepapiret har jeg ikke hørt om, det skal jeg teste ut:) Kjører bakebapir 2-5 ganger i ovnen, men må jo være ennå bedre å ikke bruke noe:)

Også bra tips med å være mer kritisk på klesvasken, i tillegg om en vurderer å kjøpe miljøvennlig vaskemiddel. (Har ikke testa det ut ennå, men hatt det i bakhodet ei stund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Kom på en ting til. Slike timere som man kan få kjøpt på diverse el-forretninger og clas ohlson som slår av eller reduserer varmen i de timene du sover eller er på jobb. Så kan du stille den til å slå seg på en time før du kommer hjem eller våkner så slipper du kaldt hus og sparer strøm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Kom på enda en ting, he he.

Oppladbare batterier er kjempefint. Har en sånn lader jeg kan bruke til både AA og AAA batterier og bruker oppladbare i alt av lommelykt, fjernkontroller, leketøy, veggur og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte mail til H&M og La Redoute og ba dem slutte å sende meg kataloger i posten. Holder lenge å få nyhetsbrev på mail fra dem synes jeg. Bestiller jo uansett på nett hvis jeg bestiller noe. Lettet litt på samvittigheten i alle fall ;)

Ellers har mange bedrifter og universitet det slik at det kommer en forside hver gang man printer ut noe som viser hvem som har printet og navnet på dokumentet. Dette blir det utrolig mye papirsøppel av og det er enkelt å få it-folkene til å skru av denne funksjonen.

Man kan dessuten printe dokumenter dobbeltsidig hvis man har en printer som kan gjøre dette og hvis man printer ting feil kan man bruke baksiden som kladdepapir.

Endret av ~Minni~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

[

quote name='~Minni~' date='06.02.2009 (11:19) ' post='6537066]

Jeg sendte mail til H&M og La Redoute og ba dem slutte å sende meg kataloger i posten. Holder lenge å få nyhetsbrev på mail fra dem synes jeg. Bestiller jo uansett på nett hvis jeg bestiller noe. Lettet litt på samvittigheten i alle fall ;)

Det gjorde jeg også, ba dem slutte å sende brosjyrer og kataloger, og de fleste respekterte det. Men Ellos? Har nå sendt tre mailer ang dette, men likevel kommer katalogene og all annen post fra dem i postkassa mi.

Endret av Xanadus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar vare på alle ark der det er skrevet bare på en side. I blandt når man printer ut noe, så kan man godt printe det på baksiden av et brukt ark( kommer jo litt an på da)

Har også laget handlelister og notatblokker, av ark fra halvbrukte skrivebøker og tomme sider fra gamle amanakker(7.sanser) Hvorfor kjøpe nytt alltid, når man har?

Ellers kan man jo bruke resirkulerte kopiark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med alle unødvendige produkter som man kan kutte ut pga embalasje?

Har f.eks kuttet ut flytende melange, greier meg jo helt fint uten! Dersom jeg trenger en flytende variant (til å smøre ildfast form med f.eks), så tar jeg den heller i microen i 20 sek, så blir den jo flytende!

Andre ting? Vet jeg har tenkt på mange flere slike unødvendige produkter, men er helt blank nå(litt for seint på kvelden kanskje?)

Anyone?

Endret av Zadja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

For de som ikke syns de er helt avhengig av det kan det være bra å kutte ut vaskepulver som kun er for hvite klær. Jeg bruker "fargevaskepulveret" til alt og sdet blir da rent for det. Er jo ofte blekemiddel i sånn hvirvaskpulver og det er jo ikke så bra det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...