Gå til innhold

Politivold eller ren dumhet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En kan nesten ikke snakke om enkelttilfeller mer heller, det er jo mange slike tilfeller vis en søker på youtube, som heldigvis ikke ender så tragisk som denne episoden, men som viser politiet drar våpen i bla trafikk foreteelser der sjåføren ikke samarbeider. Det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til en generell bevæpning av det norske politiet

At en politimann trekker våpen i en slik situasjon har jeg en viss forståelse for, for det er ofte en grunn til at sjåføren ikke samarbeider. Han kan være ruset, eller han kan ha stoff, våpen eller annet i bilen og vegre seg for å få den undersøkt. Og det er ikke helt sjelden at politifolk blir angrepet i slike situasjoner.

Men dette var ikke noe slikt. Sjåføren var VELDIG samarbeidsvillig, problemet var bare at han ikke hadde sertifikatet sitt på seg. Og han virket overhodet ikke truende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg prøver å si er at det er tryggest å adlyde politiet og ikke spille smart og manne seg opp. Når man oppfører seg mistenksomt og provoserer med ord og handlinger, risikerer man at man blir antatt farlig og da har politiet full rett å nøytralisere faren. Så mange ulykker ville vært unngått hadde folk oppført seg skikkelig og ikke dumt. En ting jeg lærte tidlig var å ikke hisse opp og spille smart mot en som er bevæpnet.

Anonymous poster hash: ca72d...f36

Det er jo en helt annen debatt. Det du snakker om er hvor dumt det var at han som ble drept ikke adlød politiets ordre fullt og helt med en gang. Det var garantert dumt av ham. Det ser vi jo også at det var. Det er generelt dumt å legge seg ut med bevæpnede mennesker, politi eller ikke, hvis ens eneste mål er å maksimere sjansen for å overleve situasjonen.

Men det forandrer jo ikke på politimannens side av saken. Hans side av saken er at han skjøt og drepte en fyr helt fullstendig unødvendig. Det politimannen gjør er jo like straffverdig enten man mener avdøde hadde noen handlingsalternativer eller ikke. Hvis noen ulovlig parkerer på eiendommen din og du derfor velger å knuse rutene deres, da har det ingenting å si for straffverdigheten din om det var en lovlig parkering ledig i nærheten. Det var dumt av vedkommende, men din side av saken er jo den samme, at du knuste ruter pga. en feilparkering. Om fornærmede hadde alternativer eller ikke er noe helt annen sak enn hva det er greit at man utsetter vedkommende for.

Anonymous poster hash: 49bfb...89b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet er merkelig når han skyter for å stanse bilen.

 

Hvordan vet du at det ikke var et vådeskudd, bomskudd, osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det ikke var et vådeskudd, bomskudd, osv.?

Akkurat det vet vi med sikkerhet fordi Ray Tensing aldri har påstått det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du at det ikke var et vådeskudd, bomskudd, osv.?

Det kan man jo selvfølgelig spekulere i, men det virker usannsynlig på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx: Jo, politiet har rett til å sjekke at du har varselstrekant i bilen din.

Anonymous poster hash: 48127...30a

 

Nå kan du jo grave frem lovhjemmelen for dette slik at alle kan se om dette faktisk stemmer, men poenget er uansett at de etter loven nettopp ikke har lov til å bruke slikt som unnskyldning for å ta i bruk andre maktmidler.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, du mener det er et resultat av ren inkompetanse? I så fall, hvem er mest tilbakestående?

 

Man trenger ikke være inkompetent for å gjøre en feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har rett til å se om du har varseltrekant. Om de oppdager noe annet mens de ser etter er det innafor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåføren var VELDIG samarbeidsvillig, problemet var bare at han ikke hadde sertifikatet sitt på seg.

 

Veldig samarbeidsvillig? Han nektet utallige ganger å svare direkte på spørsmålet. Så prøvde han å stikke av. Så nei, han var slett ikke veldig samarbeidsvillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være inkompetent for å gjøre en feil.

En feil? "Unnskyld, folkens, jeg kom visst i skade for å drepe ham. Jeg skal være mer forsiktig heretter."

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig samarbeidsvillig? Han nektet utallige ganger å svare direkte på spørsmålet. Så prøvde han å stikke av. Så nei, han var slett ikke veldig samarbeidsvillig.

Jeg tror du må ha sett en annen video. Han var klar over at han ikke hadde skilt på bilen. Han hadde en akseptabel ID som skulle ligget synlig i vinduet, men politimannen var happy med det.

Han sa at han ikke hadde med seg sertifikatet, men han påpekte at politimannen lett kunne sjekke både ham og bilen over data.

Han nektet ikke å svare på noe som helst.

Og han forsøkte ikke å stikke av før politimannen nærmest stupte inn i bilen. Jeg antar at sjåføren fikk panikk.

 

Og utallige ganger? Hvor mange ganger kan man nekte å svare på noe i en kort video? Slå av litt for kjentfolk og oppgi heller et spesifikt antall ganger han "nektet å svare".

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke være inkompetent for å gjøre en feil.

Jo, sånne feil. Han la en uskyldig i grava av ren og skjær inkompetanse og idioti. Sannsynligvis en solid dose feighet og redsel også. Han skulle aldri vært politimann. Man trenger ikke feige, dumme, inkompetente, redde politifolk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror du må ha sett en annen video. Han var klar over at han ikke hadde skilt på bilen. Han hadde en akseptabel ID som skulle ligget synlig i vinduet, men politimannen var happy med det.

Han sa at han ikke hadde med seg sertifikatet, men han påpekte at politimannen lett kunne sjekke både ham og bilen over data.

Han nektet ikke å svare på noe som helst.

Og han forsøkte ikke å stikke av før politimannen nærmest stupte inn i bilen. Jeg antar at sjåføren fikk panikk.

 

Og utallige ganger? Hvor mange ganger kan man nekte å svare på noe i en kort video? Slå av litt for kjentfolk og oppgi heller et spesifikt antall ganger han "nektet å svare".

 

Hvor mange ganger måtte politimannen spørre ham om han faktisk hadde førerkort og hadde glemt det eller om han ikke hadde? Mange ganger. Hver gang prøvde sjåføren seg med bortforklaringer og tåkeprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, sånne feil. Han la en uskyldig i grava av ren og skjær inkompetanse og idioti. Sannsynligvis en solid dose feighet og redsel også. Han skulle aldri vært politimann. Man trenger ikke feige, dumme, inkompetente, redde politifolk.

 

Nei, ikke sånne feil. Han kan ha trukket pistolen for sikkerhets skyld, men kommet ut av balanse el.l., og dermed trukket av som følge av det. Man er ikke inkompetent fordi man kommer ut av balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, ikke inkompetent, ikke i det hele tatt  :rolleyes:

 

(Advarsel! Høy volum/sirener)

 

 

 

 



Anonymous poster hash: 48127...30a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, ikke sånne feil. Han kan ha trukket pistolen for sikkerhets skyld, men kommet ut av balanse el.l., og dermed trukket av som følge av det. Man er ikke inkompetent fordi man kommer ut av balanse.

For siste gang: Det er ikke det han sier selv. Hvorfor i all verden skal du dikte opp et forsvar som ikke stemmer med mannens egen forklaring? Kanskje du burde ringe forsvareren hans og gi ham noen gode råd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For siste gang: Det er ikke det han sier selv. Hvorfor i all verden skal du dikte opp et forsvar som ikke stemmer med mannens egen forklaring? Kanskje du burde ringe forsvareren hans og gi ham noen gode råd?

 

Hva er det han sier selv da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei, ikke inkompetent, ikke i det hele tatt  :rolleyes:

 

Så fordi dette skjedde er mannen denne tråden handler om inkompetent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det han sier selv da?

Han påstår at armen hans hang fast slik at han ble dratt etter bilen, og at han skjøt i selvforsvar. De som har studert videoen grundig, mener det ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...