Gå til innhold

Ebola


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er artig at du stoler på noen eksperter, men ikke på andre. Hvorfor det, egentlig?

Du er da ingen ekspert. Hvorfor skal jeg stole på deg egentlig?

Anonymous poster hash: 6328c...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange av argumentene virker litt søkte. F.eks forsøket på å slakte teorien om at pesten ble overført fra rotter til mennesker via lopper. Den ene påstanden er at lopper angriper mennesker først når alle rpttene er døde. Right.... Lopper tar de anledningene som byr seg. Påstanden om at lopper trenger varme og fuktighet, og derfor ville dø i vintermånedene, er også litt tvilsom. Innendørs er det varmt og fuktig, og ingen steder er det vel varmere og fuktigere enn i pelsen på ei rotte, eller under klærne på et menneske. Noen har ikke tenkt skikkelig over dette.

Forøvrig så skal man ha i mente at sykdom og død oppstår i et samspill mellom flere faktorer, som alle sammen endrer seg over tid. Sykdommens smittsomhet og aggressivitet, og befolkningens motstandskraft. Motstandskraft er definert ved den generelle helsetilstanden, OG av medfødte egenskaper, som f.eks hvordan cellemembraner er konstruert. Hvilket er genetisk betinget.

Pesten for over Europa i flere omganger, og for hver gang ble den mindre alvorlig, til den til sist forsvant.

Det er all grunn til å tro at befolkningens motstanskraft endret seg ganske enkelt fordi de som hadde medfødte barrierer mot sykdommen, overlevde og formerte seg, mens de som ikke hadde, døde ut i større grad. Jeg vil gjerne trekke en parallell til indianere og forkjølelse. En sykdom som europeere rister av seg på en uke, kunne drepe hele indianerlandsbyer fordi de ikke hadde noen motstandsdyktighet mot den.

Så endringer i smitte-evnen og aggressiviteten til sykdommen, bedring av befolkningens levekår, og endring av befolkningens genetiske motstandskraft, kan forklare hvorfor pesten i dag sprer seg med sneglefart, mens den for 500 år siden raste gjennom Europa.

Parasitter som lopper er ganske artsspesifikke og har en foretrukket vert. Så loppene vil ikke gå i stor grad på menneskene før rottene er døde. Og som nevnt, rottene ville dø av Y Pestis, som vi. Det finnes det ikke noe bevis på at de gjorde.

Lopper og lus er ofte så artsspesifikke at man bruker dem som identifikasjon på vertsarten, eks fuglelus.

Det var ikke mye varmt og fuktig inne på den tiden, husk når dette var. Og, det er ikke søkt, fordi lopper har en livssyklus som innebærer larve og puppestadium borte fra verten. Så jo, vinteren vil så definitivt senke bestanden av lopper, og burde derfor påvirke insidensen av svartedød, noe man som sagt ikke så.

Og pesten spredte seg mange km per dag, noe som forutsetter transport i kulde. Dette ville igjen sterkt begrense spredningen, noe som ikke skjedde.

Og som sagt, pest spres i dag med en fart på 30 cm per dag i de tilfellene som dukker opp, mens svartedauen spredte med km per dag. Og dette kan ikke ha noe med endret virulens å gjøre, dette har med vektoren å gjøre.

Pesten kom i flere omganger ja, noe som vi ser med virussykdommer som f.eks Ebola, men ikke så ofte med bakteriesykdommer. Og ja, den ble tilsynelatende mindre virulent med tiden, som f.eks Ebola (og andre hemmorhagic virus), og at stadig flere europeere fikk CCR5-Delta32 mutasjonen, som beskytter mot, virus.

Sier ikke at virusteorien er bevist, ennvidere at den er eneste forklaring. Men det er såpass mye som stemmer med den, og som overhodet ikke stemmer med Y Pestis, at jeg synes den er velfig interessant.

Endret av billcat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er da ingen ekspert. Hvorfor skal jeg stole på deg egentlig?

Anonymous poster hash: 6328c...92a

Det fins ingen som helst grunn til at du skal stole på meg bare for at jeg er meg. Og jeg er definitivt ingen ekspert på området. Så ikke gjør det. Men jeg argumenterer for mine meninger, og det er opp til enhver å avgjøre om argumenter som presenteres er gyldige eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parasitter som lopper er ganske artsspesifikke og har en foretrukket vert. Så loppene vil ikke gå i stor grad på menneskene før rottene er døde. Og som nevnt, rottene ville dø av Y Pestis, som vi. Det finnes det ikke noe bevis på at de gjorde.

Lopper og lus er ofte så artsspesifikke at man bruker dem som identifikasjon på vertsarten, eks fuglelus.

Det var ikke mye varmt og fuktig inne på den tiden, husk når dette var. Og, det er ikke søkt, fordi lopper har en livssyklus som innebærer larve og puppestadium borte fra verten. Så jo, vinteren vil så definitivt senke bestanden av lopper, og burde derfor påvirke insidensen av svartedød, noe man som sagt ikke så.

Og pesten spredte seg mange km per dag, noe som forutsetter transport i kulde. Dette ville igjen sterkt begrense spredningen, noe som ikke skjedde.

Og som sagt, pest spres i dag med en fart på 30 cm per dag i de tilfellene som dukker opp, mens svartedauen spredte med km per dag. Og dette kan ikke ha noe med endret virulens å gjøre, dette har med vektoren å gjøre.

Pesten kom i flere omganger ja, noe som vi ser med virussykdommer som f.eks Ebola, men ikke så ofte med bakteriesykdommer. Og ja, den ble tilsynelatende mindre virulent med tiden, som f.eks Ebola (og andre hemmorhagic virus), og at stadig flere europeere fikk CCR5-Delta32 mutasjonen, som beskytter mot, virus.

Sier ikke at virusteorien er bevist, ennvidere at den er eneste forklaring. Men det er såpass mye som stemmer med den, og som overhodet ikke stemmer med Y Pestis, at jeg synes den er velfig interessant.

Her er det mye som ikke henger sammen.

For det første går lopper gjerne fra rotte til menneske, så den forklaringen er jeg usikker på om jeg kjøper. Fuglelopper, f. eks. infiserer gjerne mennesker, ofte når familiens katt har funnet et fuglerede. At lopper har visse artspreferanser betyr ikke at de ikke kan bruke mennesker som vertsdyr.

For det andre forstår jeg ikke hva du mener med at kulde er en forutsetning for rask spredning. Du kan ikke sammenligne hvor raskt en infeksjon spredte seg på 1300-tallet med hvor raskt den sprer seg i dag. Nå har vi et effektivt smittevern. Det hadde de ikke den gangen. Vi vet hvordan sykdom oppstår og hvordan den smitter, og kan bremse epidemier på den måten. Slik sett er ikke vektoren et argument.

Forøvrig kan man gjerne se smitte fra menneske til menneske selv om det er en dyre- eller insektvektor involvert. Den raske spredningen handler nok mer om at folk flyktet fra byene og tok dråpesmitte med seg ut på bygdene, hvorpå folk flyktet videre når sykdommen brøt ut på det nye stedet.

At bakterieinfeksjoner ikke har skapt epidemier er bare tull. Vi har utallige eksempler på det.

Det er ikke store indikasjoner på at svartedauden medførte hemorrhagisk feber. Slike sykdommer ser man forøvrig først og fremst i tropene.

Jeg er egentlig lite begeistret for denne alternative teorien, men den er for så vidt interessant. Dog tror jeg ikke noe videre på den.

Anonymous poster hash: 81978...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan selvsagt komme tilfeller til europa, men noen epidemi? Nei, det blir det aldri.

1. Vi steller ikke våre døde smittebomber uten hansker, og tar på dem i begravelsen og smitter hele familien.
2. Vi tar ikke med oss de syke hjem til landsbyen, siden det ikke finnes kur uansett. Og smitter hele familien og halve bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/verden/tester-ebolavaksine-pa-mennesker-1.11858871

Nå finnes det en vaksine som skal testes på mennesker. Siden ebola har potensiale til å bli et massivt problem særlig i storbyer i Afrika, så har man gjort unntak fra de normale prosedyrene for testing, og gått rett fra småskala dyreforsøk til mennesker. Det må nødvendigvis testes på en populasjon der det er fare for nye utbrudd. Og siden man ikke har kontroll over epidemien enda, så er det antakelig bare å gå for gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ebola/se-ebolavirusets-spredning/a/23267639/

Da ble det 4 tilfeller i Nigeria. Så han som døde klarte å smitte minst 3 til. Mener dere fortsatt, KG bedrevitere, at ebola ikke utgjør en fare for oss i Europa? Nå har endelig også norske myndigheter våknet litt - bedre sent enn aldri.

Mandag brøt det ut full panikk da en kvinne falt livløs om på flyet på vei fra Sierra Leone til London lørdag. Flyet med 128 personer om bord ble umiddelbart satt i karantene da det ankom London-flyplassen Gatwick, skriver The Independent.

En saudiarabisk mann testes også for ebolasmitte, opplyser helsedepartementet i Saudia-Arabia. Mannen kom nylig tilbake til hjemlandet fra en forretningsreise til Sierra Leone i Vest-Afrika, skriver NTB.

Også i New York gikk ebola-alarmen mandag: en mann er lagt inn på sykehus etter et besøk i Vest-Afrika med ebola-liknede symptomer.



Anonymous poster hash: 6328c...92a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har amerikanerene fikset en medisin som ser ut til å virke da. No worries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ebola/se-ebolavirusets-spredning/a/23267639/ Da ble det 4 tilfeller i Nigeria. Så han som døde klarte å smitte minst 3 til. Mener dere fortsatt, KG bedrevitere, at ebola ikke utgjør en fare for oss i Europa? Nå har endelig også norske myndigheter våknet litt - bedre sent enn aldri. Mandag brøt det ut full panikk da en kvinne falt livløs om på flyet på vei fra Sierra Leone til London lørdag. Flyet med 128 personer om bord ble umiddelbart satt i karantene da det ankom London-flyplassen Gatwick, skriver The Independent.En saudiarabisk mann testes også for ebolasmitte, opplyser helsedepartementet i Saudia-Arabia. Mannen kom nylig tilbake til hjemlandet fra en forretningsreise til Sierra Leone i Vest-Afrika, skriver NTB.Også i New York gikk ebola-alarmen mandag: en mann er lagt inn på sykehus etter et besøk i Vest-Afrika med ebola-liknede symptomer. Anonymous poster hash: 6328c...92a

Hva er det med smittevernberedskap dere ikke skjønner?

Anonymous poster hash: 81978...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med smittevernberedskap dere ikke skjønner?

Anonymous poster hash: 81978...9af

Hva er det med stor smittefare du ikke skjønner?

Anonymous poster hash: 6328c...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med stor smittefare du ikke skjønner? Anonymous poster hash: 6328c...92a

Ikke så mye.

Dette er en del av fagområdet mitt.

Anonymous poster hash: 81978...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye.

Dette er en del av fagområdet mitt.

Anonymous poster hash: 81978...9af

Ja, greit. Da er jeg ikke veldig optimistisk når også fagfolk undervurderer smittefare. Folk blir syke også med smittevernberedskap. Særlig når det tar tid før sykdommen oppdages.

Anonymous poster hash: 6328c...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, greit. Da er jeg ikke veldig optimistisk når også fagfolk undervurderer smittefare. Folk blir syke også med smittevernberedskap. Særlig når det tar tid før sykdommen oppdages. Anonymous poster hash: 6328c...92a

Det er jo nettopp det vi IKKE gjør.

Selv om det er usannsynlig at smitte kommer hit, HAR vi beredskap for det, og planer for hvordan det skal håndteres.

Når det gjelder ebola, er det lite problematisk at det tar tid før sykdommen oppdages, for den er ikke smittefarlig i inkubasjonsperioden.

Anonymous poster hash: 81978...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nettopp det vi IKKE gjør.

Selv om det er usannsynlig at smitte kommer hit, HAR vi beredskap for det, og planer for hvordan det skal håndteres.

Når det gjelder ebola, er det lite problematisk at det tar tid før sykdommen oppdages, for den er ikke smittefarlig i inkubasjonsperioden.

Anonymous poster hash: 81978...9af

Sykdommen sniker seg inn mens den ikke er smittefarlig og så smittes massevis av mennesker før smittevernet klarer å gjøre noe og isolere ALLE som har blitt smittet. Ærlig talt, Norges fremtid ser ikke lyst ut med smittevern som handler ETTER og ikke FØR.

Anonymous poster hash: 6328c...92a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdommen sniker seg inn mens den ikke er smittefarlig og så smittes massevis av mennesker før smittevernet klarer å gjøre noe og isolere ALLE som har blitt smittet. Ærlig talt, Norges fremtid ser ikke lyst ut med smittevern som handler ETTER og ikke FØR. Anonymous poster hash: 6328c...92a

Nå må du slutte å tulle.

Hvis det er mistanke om smitte, settes folk i karantene. Man har ikke så magiske evner at man kan forutse smittetilfeller. Om det er grunn til å tro at smitte er på vei, forbereder vi oss på det, men vi kan ikke isolere folk uten grunn.

Et hvert bekreftet tilfelle settes i isolat, og en hver mistanke håndteres med karantene. Man gjør smittesporing for hver positiv diagnose, og eventuelle smittefarlige individer settes i karantene.

Det hadde vært greit om dere ikke mener noe om ting dere ikke kan noe om.

Anonymous poster hash: 81978...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ebola/se-ebolavirusets-spredning/a/23267639/

Da ble det 4 tilfeller i Nigeria. Så han som døde klarte å smitte minst 3 til. Mener dere fortsatt, KG bedrevitere, at ebola ikke utgjør en fare for oss i Europa? Nå har endelig også norske myndigheter våknet litt - bedre sent enn aldri.

Mandag brøt det ut full panikk da en kvinne falt livløs om på flyet på vei fra Sierra Leone til London lørdag. Flyet med 128 personer om bord ble umiddelbart satt i karantene da det ankom London-flyplassen Gatwick, skriver The Independent.

En saudiarabisk mann testes også for ebolasmitte, opplyser helsedepartementet i Saudia-Arabia. Mannen kom nylig tilbake til hjemlandet fra en forretningsreise til Sierra Leone i Vest-Afrika, skriver NTB.

Også i New York gikk ebola-alarmen mandag: en mann er lagt inn på sykehus etter et besøk i Vest-Afrika med ebola-liknede symptomer.

Anonymous poster hash: 6328c...92a

Men kvinnen som kollapset på Gatwick hadde ikke ebola, og det har sannsynligvis ikke mannen som undersøkes i New York, heller. Begge de to tilfellene er bare eksempler på en smittevernberedskap som er beundringsverdig både fra helsepersonell og publikums side. Mannen som oppsøkte sykehus i New York, gjorde det lokalbefolkningen i Vest-Afrika IKKE har gjort: Stolte på helsevesenet.

Så da sitter vi igjen med at beklageligvis er det tre nye tilfeller i Nigeria.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sykdommen sniker seg inn mens den ikke er smittefarlig og så smittes massevis av mennesker før smittevernet klarer å gjøre noe og isolere ALLE som har blitt smittet. Ærlig talt, Norges fremtid ser ikke lyst ut med smittevern som handler ETTER og ikke FØR.

Anonymous poster hash: 6328c...92a

Hva mener du man skal gjøre FØR smitte er konstatert? Legge ned hele planeten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrikansk smittevern;

Presidenten oppfordrer sine landsmenn til bruk av bønn som virkemiddel for å stanse det dødelige utbruddet av ebola.

I en uttalelse sier hun at Liberia nå går inn i en tre dager lang bønn- og fasteperiode i håp om guddommelig inngripen etter utbruddet av blødningsfeberen i regionen.

– Jeg oppfordrer alle liberiere til tre dagers faste og bønn for å søke Guds nåde. Vi ber Gud ha barmhjertighet, tilgi oss for våre synder og helbrede vårt land, Liberia, mens vi fortsetter kampen mot det dødelige ebola-viruset, sier president Ellen Johnson Sirleaf i en uttalelse onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrikansk smittevern;

Presidenten oppfordrer sine landsmenn til bruk av bønn som virkemiddel for å stanse det dødelige utbruddet av ebola.

I en uttalelse sier hun at Liberia nå går inn i en tre dager lang bønn- og fasteperiode i håp om guddommelig inngripen etter utbruddet av blødningsfeberen i regionen.

– Jeg oppfordrer alle liberiere til tre dagers faste og bønn for å søke Guds nåde. Vi ber Gud ha barmhjertighet, tilgi oss for våre synder og helbrede vårt land, Liberia, mens vi fortsetter kampen mot det dødelige ebola-viruset, sier president Ellen Johnson Sirleaf i en uttalelse onsdag.

Dette er ikke afrikansk smittevern, det er en symbolsk oppfordring fra presidenten i Liberia.

Kan du ikke finne noe bedre å ta dem på enn å finne på ting? Ja, de fleste afrikanske land har dårlig smittevern, men jeg vet ikke om noen afrikanske land hvor smittevernet styres av presidenten.

Hvis du vil si noe om afrikansk smittevern, så må du gjerne det, men da forventer jeg at du forholder deg til helsemyndighetene, og ikke til deler av statsforvaltningen som hverken har ansvar eller kompetanse til dette.

Anonymous poster hash: 81978...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrikansk smittevern;

Presidenten oppfordrer sine landsmenn til bruk av bønn som virkemiddel for å stanse det dødelige utbruddet av ebola.

I en uttalelse sier hun at Liberia nå går inn i en tre dager lang bønn- og fasteperiode i håp om guddommelig inngripen etter utbruddet av blødningsfeberen i regionen.

– Jeg oppfordrer alle liberiere til tre dagers faste og bønn for å søke Guds nåde. Vi ber Gud ha barmhjertighet, tilgi oss for våre synder og helbrede vårt land, Liberia, mens vi fortsetter kampen mot det dødelige ebola-viruset, sier president Ellen Johnson Sirleaf i en uttalelse onsdag.

Hallelujah, dere! Herren er nådig, og ebola er bare straffen for at vest-afrikanerne ber for lite og spiser for mye. Dette skal nok rette på begge deler, og så blir alt bra. Gud være lovet.

Fatter ikke hva vi skal med gummihansker og vaksiner, når vi har bønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...