Gå til innhold

Ebola


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallelujah, dere! Herren er nådig, og ebola er bare straffen for at vest-afrikanerne ber for lite og spiser for mye. Dette skal nok rette på begge deler, og så blir alt bra. Gud være lovet.

Fatter ikke hva vi skal med gummihansker og vaksiner, når vi har bønn?

Er religionshatet ditt så stort at du ikke klarer å være saklig?

Dette er ABSOLUTT IKKE noe som kommer fra helsemyndighetene, og kan ikke leses som noe annet enn et håp om at dette skal gå bra.

Hvor i all verden kommer dette i konflikt med helsetiltak som allerede gjøres?

Anonymous poster hash: 81978...9af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du man skal gjøre FØR smitte er konstatert? Legge ned hele planeten?

Prevensjon er nok er ukjent begrep i Norge. Glemte dette, beklager. I Norge handles det etter at skaden er gjort.

Anonymous poster hash: 6328c...92a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prevensjon er nok er ukjent begrep i Norge. Glemte dette, beklager. I Norge handles det etter at skaden er gjort. Anonymous poster hash: 6328c...92a

Hva i all verden mener du?

Vi har en masse preventivt smittevern og beredskapsplaner.

Det vi derimot ikke har, og ikke kan ha, er en magisk screeningmetode som avslører spesifikk smitte før den er påviselig.

Når vi vet at en infeksjonssykdom KAN komme til å nærme seg, tar vi de forholdsreglene vi må, men vi kan ikke trylle.

Hva er det egentlig du mener vi burde gjøre?

Anonymous poster hash: 81978...9af

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg grundig inn i situasjonen, men jeg har imidlertid noen spørsmål.

Både SARS og svineinfluensaen skapte jo stort hysteri i media og blant befolkningen. Om jeg ikke husker feil ble jo begge karakterisert som epidemi og man trodde jo en stund på at dette kom til å gå riktig dårlig. Smitten kom til Norge ja, men hvor mange døde egentlig? Har det ikke kommet frem i ettertid at flere døde/ble syke av selve vaksinen?

Hvordan er Ebola i sammenligning med SARS og Svineinfluensa? Oppfører den seg annerledes, har den noen egenskaper som gjør den mer farlig enn de to andre sykdommene?

Jeg sitter egentlig med følelsen av at Ebola blir hypet opp på samme måte som med SARS og svineinfluensa. Kjenner jeg blir skeptisk når det har blitt utviklet en vaksine mot denne. Kommer den til å være like utrygg som den til Svineinfluensa? Kommer myndighetene til å gå ut med sterke anbefalinger om vaksinering? Hva tror dere?

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg grundig inn i situasjonen, men jeg har imidlertid noen spørsmål.

Både SARS og svineinfluensaen skapte jo stort hysteri i media og blant befolkningen. Om jeg ikke husker feil ble jo begge karakterisert som epidemi og man trodde jo en stund på at dette kom til å gå riktig dårlig. Smitten kom til Norge ja, men hvor mange døde egentlig? Har det ikke kommet frem i ettertid at flere døde/ble syke av selve vaksinen?

Hvordan er Ebola i sammenligning med SARS og Svineinfluensa? Oppfører den seg annerledes, har den noen egenskaper som gjør den mer farlig enn de to andre sykdommene?

Jeg sitter egentlig med følelsen av at Ebola blir hypet opp på samme måte som med SARS og svineinfluensa. Kjenner jeg blir skeptisk når det har blitt utviklet en vaksine mot denne. Kommer den til å være like utrygg som den til Svineinfluensa? Kommer myndighetene til å gå ut med sterke anbefalinger om vaksinering? Hva tror dere?

Både SARS og svineinfluensa var potensielt mye mer skadelig enn hva ebola er (ihvertfall for oss her i Norge). Man visste ikke at det kom til å bli alvorlig, men man tok forbehold om at det kunne komme til å bli alvorlig. Begge disse viste seg å være mindre alvorlige enn fryktet, men dette kan man jo ikke vite på forhånd, er derfor bedre å forberede seg på det verste.

Hvis du leser tråden, ser du forskjell på disse sykdommene. SARS og svineinfluensa er svært smittsomme sykdommer med luftbåren smitte, noe ebola ikke er.

Det finner ingen vaksine mot ebola, og kommer det en vaksine, er den ikke aktuell for nordmenn (igjen, les tråden) med mindre det er nordmenn som skal til spesielt utsatte områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke satt meg grundig inn i situasjonen, men jeg har imidlertid noen spørsmål.

Både SARS og svineinfluensaen skapte jo stort hysteri i media og blant befolkningen. Om jeg ikke husker feil ble jo begge karakterisert som epidemi og man trodde jo en stund på at dette kom til å gå riktig dårlig. Smitten kom til Norge ja, men hvor mange døde egentlig? Har det ikke kommet frem i ettertid at flere døde/ble syke av selve vaksinen?

Hvordan er Ebola i sammenligning med SARS og Svineinfluensa? Oppfører den seg annerledes, har den noen egenskaper som gjør den mer farlig enn de to andre sykdommene?

Jeg sitter egentlig med følelsen av at Ebola blir hypet opp på samme måte som med SARS og svineinfluensa. Kjenner jeg blir skeptisk når det har blitt utviklet en vaksine mot denne. Kommer den til å være like utrygg som den til Svineinfluensa? Kommer myndighetene til å gå ut med sterke anbefalinger om vaksinering? Hva tror dere?

Disse epidemiene begrenset seg fordi man traff effektive smitteverntiltak, hvilket også vil være tilfelle i den usannsynlige situasjon at ebolasmitte vil påvises her i landet.

Ebola er langt dødeligere enn både sars og svineinfluensa, men smitter på en annen måte.

Det aller største problemet er at pressen skaper frykt i befolkningen fordi de ikke skjønner hva de skriver om.

Det samme gjelder svineinfluensavaksinen. Pressen grep begjærlig tak i det med begge hender lenge før noe var klarlagt, og har ikke giddet å roe ned frykten etter at det ble kjent at det var liten grunn til bekymring (ja, noen svært få alvorlige bivirkninger ble registrert, og av disse påviste man igjen en liten andel som man mener har forbindelse til vaksinen).

Anonymous poster hash: 81978...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke satt meg grundig inn i situasjonen, men jeg har imidlertid noen spørsmål.

Både SARS og svineinfluensaen skapte jo stort hysteri i media og blant befolkningen. Om jeg ikke husker feil ble jo begge karakterisert som epidemi og man trodde jo en stund på at dette kom til å gå riktig dårlig. Smitten kom til Norge ja, men hvor mange døde egentlig? Har det ikke kommet frem i ettertid at flere døde/ble syke av selve vaksinen?

Hvordan er Ebola i sammenligning med SARS og Svineinfluensa? Oppfører den seg annerledes, har den noen egenskaper som gjør den mer farlig enn de to andre sykdommene?

Jeg sitter egentlig med følelsen av at Ebola blir hypet opp på samme måte som med SARS og svineinfluensa. Kjenner jeg blir skeptisk når det har blitt utviklet en vaksine mot denne. Kommer den til å være like utrygg som den til Svineinfluensa? Kommer myndighetene til å gå ut med sterke anbefalinger om vaksinering? Hva tror dere?

Det er nok litt både og, og ikke. Ebola er veldig farlig hvis man først blir smittet. Da ligger dødeligheten på mellom 40 og 90% avhengig av hvilken virusstamme det dreier seg om. Hvis man kommer til tidlig med behandling, så kan dødeligheten reduseres en del, men det fins ikke noen egentlig kur. Det er en vaksine under utprøving og noen eksperimentelle behandlinger som testes på dem som allerede er blitt syke. Da er det ikke så mye å tape.

Myndighetene kommer nok neppe til å anbefale noen vaksinering mot ebola. Det er en sykdom som har sjeldne og lokale utbrudd, og jeg kan iallfall ikke se for meg at det skal bli noen ebola-epidemi her. Mnnen som oppdaget ebola, har uttalt at han for sin del ikke ville vært noe engstelig for å sitte ved siden av en ebolasmittet på trikken, så lenge vedkommende ikke blødde eller kastet opp på ham.

SARS og svineinfluensaen var en helt annen sak: De smittet gjennom luft, og på et tidspkt ble dødeligheten sterkt overvurdert. Da var det fornuftig å ta sine forholdsregler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...