Gå til innhold

Fullføre økonomi eller starte sykepleie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer her inne?

Vi har jo en nøyaktig lik tråd bare med motsatt problemstilling.... Har folk fritidsproblemer eller hva? :ler:

Anonymous poster hash: f007a...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. vet ikke hva annen AB mente, men jeg er også interessert - f.eks. leder for ulike enheter, avdelinger kanskje?

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Det går som regel basert på erfaring, ettersom de fleste sykepleiere naturlig nok ikke har en bachelor i økonomi, og det ikke er den kompetansen man ser etter. Men klart, det skader jo ikke med en bachelor, men jeg tviler sterkt på at du vil stille noe sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. vet ikke hva annen AB mente, men jeg er også interessert - f.eks. leder for ulike enheter, avdelinger kanskje?

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Du må ha helsedelse el for å være teamleder/avd.leder eller enhetsleder. Det holder ikke med økonomi.

Anonymous poster hash: e11da...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer her inne?

Vi har jo en nøyaktig lik tråd bare med motsatt problemstilling.... Har folk fritidsproblemer eller hva? :ler:

Anonymous poster hash: f007a...fb7

Nei, folk er ulike...

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sykepleie og angret. Det er en slitsom jobb som er dårlig betalt, med ukurante arbeidstider og et massivt ansvar.

Jeg har også tatt første året av øk.ad, men hoppet av. Selv om det er et tørt studie, så gir det nok muligheter for bedre lønn og en mer behagelig jobbsituasjon enn sykepleie. Jeg ville fullført økonomi, om jeg var deg. Du kan alltids ta sykepleien senere. Jeg fatter ikke de som råder deg til å hoppe av, når du bare har ett år igjen. Idja skriver det er dyrt å studere ett år til. Jeg vil si det er dyrere å ha to bortkastede år (som skjer hvis du hopper av). Ett år fra eller til har ikke all verdens å si i det lange løp.særlig ikke nør du trolig får bedre betalt innen økonomi, eller med økonomi i tillegg. Imidlertid er lønnsmulighetene innen sykepleie begrenset, også som leder. Der må man heller spesialisere seg.

"Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og helt" (Ibsen)

Anonymous poster hash: 9351d...831

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok sykepleie og angret. Det er en slitsom jobb som er dårlig betalt, med ukurante arbeidstider og et massivt ansvar.

Jeg har også tatt første året av øk.ad, men hoppet av. Selv om det er et tørt studie, så gir det nok muligheter for bedre lønn og en mer behagelig jobbsituasjon enn sykepleie. Jeg ville fullført økonomi, om jeg var deg. Du kan alltids ta sykepleien senere. Jeg fatter ikke de som råder deg til å hoppe av, når du bare har ett år igjen. Idja skriver det er dyrt å studere ett år til. Jeg vil si det er dyrere å ha to bortkastede år (som skjer hvis du hopper av). Ett år fra eller til har ikke all verdens å si i det lange løp.særlig ikke nør du trolig får bedre betalt innen økonomi, eller med økonomi i tillegg. Imidlertid er lønnsmulighetene innen sykepleie begrenset, også som leder. Der må man heller spesialisere seg.

"Det du gjør, gjør det fullt og helt, ikke stykkevis og helt" (Ibsen)

Anonymous poster hash: 9351d...831

Men hvis hun ikke får bruk for økonomiutdannelsen kaster hun bort tre år kontra to. På meg (som er siviløkonom) høres det ut som TS overhodet ikke passer til noen av jobbene som er aktuelle med en bachelor i økonomi. Det er vanskelig å få relevant jobb med bare bachelor, spesielt om man ikke vil jobbe med regnskap eller lønn.

Det er ikke slik at studier på magisk vis blir mindre bortkastet så snart de kan kalles en bachelorgrad. For at en utdannelse skal være nyttig må man ta den i bruk, eller den må øke sannsynligheten for jobb. Vil TS jobbe med helse vil den ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis hun ikke får bruk for økonomiutdannelsen kaster hun bort tre år kontra to. På meg (som er siviløkonom) høres det ut som TS overhodet ikke passer til noen av jobbene som er aktuelle med en bachelor i økonomi. Det er vanskelig å få relevant jobb med bare bachelor, spesielt om man ikke vil jobbe med regnskap eller lønn.

Det er ikke slik at studier på magisk vis blir mindre bortkastet så snart de kan kalles en bachelorgrad. For at en utdannelse skal være nyttig må man ta den i bruk, eller den må øke sannsynligheten for jobb. Vil TS jobbe med helse vil den ikke det.

En del av problemet er at sykepleien faktisk er et ganske tøft studie med strenge krav til oppmøte,og mange hopper av midtveis der også. Det er et dobbelt tap dersom hun begynner på sykepleie og finner ut at det heller ikke passer. Ts har allerede nesten fullført et studie, og hadde jeg vært henne, ville jeg fullført det. Øk.ad er tross alt et ganske bredt studie, og selv om man ikke nødvendigvis kan jobbe som økonom, så vil det jo øke mulighetene for en helt ok jobb (kanskje under regnskap/lønn, kanskje som noe mer på siden).

Anonymous poster hash: 9351d...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo, potensielle arbeidsgivere vil se på om man faktisk har fullført et studie eller hoppet av underveis. Det vet jeg av egen erfaring.

Anonymous poster hash: 9351d...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ekstremt subjektivt syn på det etter disse årene... Jeg mistrives fordi jeg er dårlig på detaljarbeid, misliker å bare sitte og glo ned i regnskaper hele tida (detaljer), når jeg kjenner at kroppen min vil gjøre noe som faktisk gjør en viktig forskjell for noen. Føler ikke at økonomi er nyttig i den forstand at jeg gjør en forskjell og hjelper noen som trenger det. Såklart må bedrifter ha økonomer osv, men jeg er ikke sånn "hurra for maks profitt, kapitalisme wins"-person, så føler jeg er på litt feil hylle kan man si.

Økonomi er fint hvis du er flink å tenke systematisk, liker orden og litt detaljer, du trenger ikke å være supergod i matte (jeg hadde P-matte fra før) men bør være villig til å jobbe litt ekstra hvis du ikke er det, og hvis du ser for deg å kunne sitte på kontor og jobbe med lønnsutkjøring, føre regnskap og lignende noen år før du evt klatrer i gradene (--> fordi de fleste må det nå tildags, er mange om beinet i økad-jobbene).

Hvis du kjenner du liker å jobbe med mennesker, ha en litt mer "hands on" jobb og føle og se at du gjør en forskjell for noen som trenger det, - og attpåtil er som meg; ikke glad i detaljarbeid, tall og matte, og føler at det suger energi fra deg å jobbe på den måten - da bør du sikkert tenke på sykepleie.

Kan bare tilføye at 8-4 jobb sikkert er noe mer aktuelt om du tar en økonomiutdanning hvis det er relevant, mener også på at startlønn er høyere hos økonomer enn pleie - samt at turnusen er nonexistent i økonomibransjen til tross for sene kvelder ved årsavslutninger osv ;)

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Tusen takk for svar :blomst: tror jeg ender opp med økonomi faktisk, da jeg syntes 8-4 jobb høres bedre ut enn turnus.. (jeg har barn), det er kanskje mer flexitid også? Og man kan kanskje forbedre utsiktene for å lettere få jobb ved å ta en master på toppen? Jeg har tenkt litt på master økonomi og ledelse..

Kan jeg spørre hvordan du endte opp med økonomi når du ikke er glad i tall o.l? Var det noe du ble lei under studiene, eller var det egentlig noe du ikke likte før du startet? Vet at mange faller fra, så er litt redd for at det samme skal skje meg..

Anonymous poster hash: 923b4...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :blomst: tror jeg ender opp med økonomi faktisk, da jeg syntes 8-4 jobb høres bedre ut enn turnus.. (jeg har barn), det er kanskje mer flexitid også? Og man kan kanskje forbedre utsiktene for å lettere få jobb ved å ta en master på toppen? Jeg har tenkt litt på master økonomi og ledelse..

Kan jeg spørre hvordan du endte opp med økonomi når du ikke er glad i tall o.l? Var det noe du ble lei under studiene, eller var det egentlig noe du ikke likte før du startet? Vet at mange faller fra, så er litt redd for at det samme skal skje meg..

Anonymous poster hash: 923b4...4ab

ts her. aldri likt tall - men studiet var nært hjemmestedet mitt, alle sa det var en trygg utdanning, og jeg tok det "for å få en utfordring"; noe jeg burde tatt i betraktning at det blir jo en livslang utfordring å jobbe med noe en ikke liker... mange faller fra fordi arb.mengden er større enn forventa og mer egenansvar, ut fra de jeg har prata med iallefall. jeg personlig tok økad bare fordi "det var trygt og ga nesten jobbgaranti (på den tiden) og jeg kunne bo hjemme".. som du hører: HELT feil basis for valg. i tillegg var jeg deprimert og usikker på meg selv, så jeg skulle bare venta med hele greia. menmen - sånt som skjer. nå får jeg bare prøve å se fremover! lykke til med valget :)

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingenting å stusse på engang!

Fullfør økonomistudiene om du kan!

Du får velge i så mange flere fine jobber enn det du kan som sykepleier,og du slipper skiftarbeid.Kjenner flere unge spl som kun har jobbet noen år,og de er allerede drittlei av turnus,rumpevask og bleiskift.



Anonymous poster hash: 4b747...f76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 år fullført av en økonomi-bachelor, og er såå lei. Har ikke noe lyst å fortsette, vil jobbe med mennesker - hjelpe dem, gjøre en forskjell!

Hva synes dere som har litt peiling på jobbmuligheter osv: bør jeg ta sisteåret selv om det blir h... på jord, fordi det er bra å ha i kombinasjon med sykepleie, eller bør jeg bare satse alt på ett kort og bytte ?

På forhånd TAKK for svar

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Du trenger ikke nødvendigvis jobbe i helsesektoren for å kunne jobbe med mennesker,utgjøre en forskjell og hjelpe dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje tatt det siste året også begynt på sykepleie, det er et veldig greit kort å ha i baklomma og gir deg også mye mer muligheter enn kun sykepleier!

Bit tenna sammen og kjør hardt siste året, så trenger du aldri mer tenke på det ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må vel komme godt med å ha økonomi i bakhånd? Synes jeg har hørt om en del sykepleiere som bytter over til dress og deretter forsurer arbeidsmiljøet i administrasjon- og HR-stillinger.

Endret av Eriks
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en fullført grad innen økonomi er helt bortkastet for høyere stillinger innen helse? Anonymous poster hash: 250aa...6b1

Nei. Avdelingssykepleiere og institusjonsledere har gjerne økonomi og administrasjon i tillegg til sykepleie, så å ha begge deler vil kunne gi muligheter for lederjobber. Mye enklere å jobbe seg oppover. Kommunalsjefen her i min kommune har en lignende bakgrunn.

Anonymous poster hash: e48d2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha helsedelse el for å være teamleder/avd.leder eller enhetsleder. Det holder ikke med økonomi. Anonymous poster hash: e11da...b20

Det er kanskje tenkt at det skal være slik, men om man har en sykepleier som jobber seg oppover i kommunen er det mer sannsynlig at de velger en de har kjennskap til. Vår avdelingsleder fikk heller litt betalt lederutdanning og jus ved siden av jobben. Så jeg ville definitivt fullført om jeg var TS. :)

Anonymous poster hash: e48d2...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje det siste året blir bedre enn du tror, TS. :)

Det er jo først her du får muligheten til å velge hvilken profilering du vil ha for graden. Avhenger litt av hvor du studerer, men de fleste skolene har vel en form for strategi- eller organisasjonsretning hvor du kan blåse en lang marsj i regnskap og økonomisk analyse, og heller fokusere mer på den mykere siden av fagområdet som faktisk dreier seg om menneskelige relasjoner. Det samme gjelder for bacheloroppgaven, hvor du får mye mer frihet ift. hva du vil bruke studietiden din på å lære mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det siste året blir bedre enn du tror, TS. :)

Det er jo først her du får muligheten til å velge hvilken profilering du vil ha for graden. Avhenger litt av hvor du studerer, men de fleste skolene har vel en form for strategi- eller organisasjonsretning hvor du kan blåse en lang marsj i regnskap og økonomisk analyse, og heller fokusere mer på den mykere siden av fagområdet som faktisk dreier seg om menneskelige relasjoner. Det samme gjelder for bacheloroppgaven, hvor du får mye mer frihet ift. hva du vil bruke studietiden din på å lære mer om.

TS her! Takk for støtten, men dessverre går jeg på en høgskole der man må ha fag istedefor bacheloroppgave siste året (!) og man måtte velge fagretning allerede i starten, og da valgte jeg retning økonomisk styring siden jeg ikke visste hva det innebar.... åh som jeg angrer..

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her! Takk for støtten, men dessverre går jeg på en høgskole der man må ha fag istedefor bacheloroppgave siste året (!) og man måtte velge fagretning allerede i starten, og da valgte jeg retning økonomisk styring siden jeg ikke visste hva det innebar.... åh som jeg angrer..

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Oi... Det høres jo helt ufattelig ut. :sjokkert: Å be studentene om å velge dette fra start når de knapt har kjennskap til fagområdet er jo som å be om feilvalg og frustrasjon i fremtiden.

Du har kanskje allerede tenkt på det, men kunne det vært en idé å høre med studieveilederen på skolen din om enkelte av fagene kan byttes ut? En øk.ad.-grad er jo i prinsippet relativt fleksibel, og med mindre det er regnskap-/analysefag du er nødt til å ta for å få møte minstekravet til utdanningen, så kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi... Det høres jo helt ufattelig ut. :sjokkert: Å be studentene om å velge dette fra start når de knapt har kjennskap til fagområdet er jo som å be om feilvalg og frustrasjon i fremtiden.

Du har kanskje allerede tenkt på det, men kunne det vært en idé å høre med studieveilederen på skolen din om enkelte av fagene kan byttes ut? En øk.ad.-grad er jo i prinsippet relativt fleksibel, og med mindre det er regnskap-/analysefag du er nødt til å ta for å få møte minstekravet til utdanningen, så kan jeg ikke skjønne at det skulle være noe problem.

TS her! Jepp... :/ Har hørt med dem, fikk bare beskjed om at da må jeg ta opp igjen flere andre fag så det kommer til å ta et år ekstra :( Og når jeg sa jeg vurderte å slutte på studiet sa veileder bare "neida nå er du kommet så langt, nå fullfører du" ...

Anonymous poster hash: 53f6e...557

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...