Gå til innhold

Er empati og moral en sosial konstruksjon


WubWub

Anbefalte innlegg

Selv om folk (soldater osv) ble iskalde under nazi-tyskland, betyr ikke det at de som trykket på avtrekkeren ikke følte empati for ofrene. Men dems egen frykt for eget liv gjorde at de av like vel utførte grusomme handlinger.

Dumhet skaper ondskap. Er det noe vi skal frykte er det blind dumhet.

Anonymous poster hash: b05a2...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det normen å være psykopat føler du?

Igjen, ta deg en tur til legen og snakk med han om at du er bekymret for at du mangler empati. Det er en veldig skremmende ting å mangle i grunn.

Det kan også være at du har aspergers f.eks bare at dette ikke har blitt plukket opp?

Det er normalt at det er ikke alt man kan ha empati for. Det er fordi man ikke har erfaringer med det selv og ikke vet hvordan en følelse er. Men om du aldri har kjent empati så er det grunn til bekymring og er ikke normalt.

Anonymous poster hash: 34f0f...033

Ja, utifra svarene jeg har fått her på KG så virker det som om at alle er rovdyr på lik linje som meg.Spis eller bli spist.

Jeg har benyttet meg av KG utelukkende for å normalisere og rettferdigjøre ting jeg har gjort eller sagt tidligere. Uten at jeg skal gå helt inn på hva jeg har sagt til jenter før, for da får det konsekvenser.

Folk her inne har sagt stygge ting til meg, det er faktisk normen. Her inne har jeg fått kommentarer om : "du er så stygg du burde bare dø", "du er samfunnets taper så du gjør verden en tjeneste i å henge deg selv", "slutt å snyt på oss som jobber for penga, ta selvmord"

Jeg blir "kjempe trist" av slike utsagn. Eller beviser det bare det jeg tenkte i første omgang? At de fleste er som meg? at jeg er normal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du oppsummerer TS greit ser jeg :)

Nei, han mener at empati er oppkonstruert, en illusjon. Jeg mener at man kan gjøre grusomme ting og av like vel føle empati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden små barn kan oppføre seg ganske jævlig mot andre og pushe grenser, med mindre noen forteller dem hva grensene er, så ja, den moralen vi har i samfunnet er oppfunnet.

Men empati og en grunnleggende moral som f.eks. sier at man er glad i flokken sin er nok ikke det.



Anonymous poster hash: a7093...2db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, utifra svarene jeg har fått her på KG så virker det som om at alle er rovdyr på lik linje som meg.Spis eller bli spist.

Jeg har benyttet meg av KG utelukkende for å normalisere og rettferdigjøre ting jeg har gjort eller sagt tidligere. Uten at jeg skal gå helt inn på hva jeg har sagt til jenter før, for da får det konsekvenser.

Folk her inne har sagt stygge ting til meg, det er faktisk normen. Her inne har jeg fått kommentarer om : "du er så stygg du burde bare dø", "du er samfunnets taper så du gjør verden en tjeneste i å henge deg selv", "slutt å snyt på oss som jobber for penga, ta selvmord"

Jeg blir "kjempe trist" av slike utsagn. Eller beviser det bare det jeg tenkte i første omgang? At de fleste er som meg? at jeg er normal?

Jeg tror ikke du skal bruke Kvinneguiden som et sted der du analyserer mennesker. Du har ingen mulighet for å bli kjent i mennesker ut i fra meningen deres i en tråd. De kan helt fint ha empati selv om det ikke skulle virke slik i en tråd.

Rovdyr er vi kommet ganske langt i fra siden vi er utviklet slik vi er.

Det er ikke normalt å mangle empati kjære WubWub. Gjør deg selv en tjeneste og gå til legen :) Det kan være du har empati og er helt normal, bare at du ikke har blitt skikkelig kjent med deg selv enda.

Føler du det litt sånn? At du ikke kjenner deg selv helt? Om det er slik i alle fall så oppdager ihvertfall jeg nye sider ved meg selv hele tiden og da jeg var rundt 16 år visste jeg ikke hvem jeg var og hva jeg følte om ting i det hele tatt. Det kan være en ganske naturlig forklaring på hvorfor du føler du ikke har empati, og sannsynligvis har du det.

Anonymous poster hash: 34f0f...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker har empati (evne til å sette seg inn i andre sin situasjon) og moral av følgende grunner:

- Rasjonelt sett er det sant at livet en har har verdi. Det er noe evig godt. Det skal ikke en lang tankerekke til for å forstå at dette også gjelder for alle andre, fordi det er jo noe som har verdi og er godt. Dermed er det bare riktig å ikke gjøre noe ilt mot andre og å ha medfølelse.

- Det hjelper mennesker å overleve, pga alt vi tjener på å samarbeide. Det er det beste for alle.

- På grunn av at vi alle har en viss forståelse av etikk, av en eller annen grunn, gir det en sterk følelsesmessig reaksjon inni de fleste å gjøre noe virkelig galt.

- Folk ser hva som er godt og vondt og tror de vil på en eller måte bli straffet for det vonde de gjør i neste liv, eller i dette.

- Lover og politi nekter oss å gjøre noe som bryter loven. Den er derimot ikke en fasit om godt og vondt.

Etikk er læra om det som faktisk er rett eller galt. Moral er din praktisering av etikken, eller det vi mennesker forstår av det som er i realiteten rett og galt.

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, han mener at empati er oppkonstruert, en illusjon. Jeg mener at man kan gjøre grusomme ting og av like vel føle empati.

Nuvel, mente heller at han brukte halve åpningsinnlegget på å ta opp nettopp det faktum at feks Tyskerne lot seg presse i frykt for sin egen død og liknende.

Selv tror jeg, etter å ha tenkt litt på det, at moral, etikk og empati ikke er samfunnskonstruerte.

Men at innholdet, og hvilke elementer som inngår i begrepene, endres i takt med samfunnet.

Altså at samfunnet er med på å bestemme hva som er rett og galt osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, mente heller at han brukte halve åpningsinnlegget på å ta opp nettopp det faktum at feks Tyskerne lot seg presse i frykt for sin egen død og liknende.

Selv tror jeg, etter å ha tenkt litt på det, at moral, etikk og empati ikke er samfunnskonstruerte.

Men at innholdet, og hvilke elementer som inngår i begrepene, endres i takt med samfunnet.

Altså at samfunnet er med på å bestemme hva som er rett og galt osv.

Åja, trodde du mente at jeg argumenterte hans sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, mente heller at han brukte halve åpningsinnlegget på å ta opp nettopp det faktum at feks Tyskerne lot seg presse i frykt for sin egen død og liknende.

Selv tror jeg, etter å ha tenkt litt på det, at moral, etikk og empati ikke er samfunnskonstruerte.

Men at innholdet, og hvilke elementer som inngår i begrepene, endres i takt med samfunnet.

Altså at samfunnet er med på å bestemme hva som er rett og galt osv.

Jeg er helt enig. Samfunnet er med på å forme tankene om rett og galt. Det er derfor en eller annen person har skilt moral og etikk. Etikk er det som i realiteten er rett og galt, forstått av et perfekt rasjonelt og logisk vesen (Gud). Moral er vår praktisering og forståelse av etikk, noe som forandres i takt med samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allmenn kjent at empati senteret ikke har blitt utviklet i den alderen til den jenta i videon der. Det kan være tilfedigheter eller skuespill inne i bildet her.

Utover det så er jeg faktisk usikker på om det finnes noe slags former for empati senter hos mennesker uansett alder. Men den betraktningen er altså utifra mine egne øyne, nettopp derfor jeg tar opp etiske og moralske spørsmål her på KG for å lære litt om menneskers psyke. så lang har jeg kommet frem til at de fleste mennesker er slemme, så jeg er på ingen måte noe forskjellig fra andre mennesker

Enda en tråd som omhandler deg selv? Du mangler empati som en psykopat, og lurer på om alle egentlig er det samme?

Svaret er nei. Sympati er en velkjent fenomen.

http://science.time.com/2013/10/13/bunnies-stinkbugs-and-maggots-the-secrets-of-empathy/

"Feeling what someone else feels isn't easy, but the brain is wired for it"

https://urbantimes.co/2014/06/3-amazing-breakthroughs-in-the-science-of-empathy/

"The number one scientific breakthrough would no doubt be the discovery of mirror neurons, a particular type of neurons that fire not only when you perform a certain action, but also when you see someone else doing the same thing, even if you’re not doing it yourself. "

Endret av Timza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange dyr som spiser sine egne bebier for å overleve. uten at dette har noe relevans til temaet jeg tar opp men

det eneste formålet et levende vesen har er å sørge for at man bringer sine gener videre slik at man sørger for artens overlevelse.

dette gjelder også for mennesker. og mennesker er per definisjon et super-rovdyr, vi dreper langt flere arter enn dinosaurer noengang gjorde. faktisk så står mennesket for flere drap av dyrearter enn noen annen gang i historien.

Så vi kan ikke akkurat være så fryktelig empatiske at det gjør noe

Dette er også feil. Mygg overgår oss i enorme tall med overføring av sykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hehe du tror du er snill, du tror du ikke er super rovdyr. beklager, men du er alt annet enn det du tror ;)

Jeg vet jeg er et rovdyr. Selv rovdyr har empati.

Dessuten, jeg har gitt deg vitenskapelige bevis for empati, har du noe som støtter ditt utsagn for utenom dine vrangforestillinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal bruke Kvinneguiden som et sted der du analyserer mennesker. Du har ingen mulighet for å bli kjent i mennesker ut i fra meningen deres i en tråd. De kan helt fint ha empati selv om det ikke skulle virke slik i en tråd.

Rovdyr er vi kommet ganske langt i fra siden vi er utviklet slik vi er.

Det er ikke normalt å mangle empati kjære WubWub. Gjør deg selv en tjeneste og gå til legen :) Det kan være du har empati og er helt normal, bare at du ikke har blitt skikkelig kjent med deg selv enda.

Føler du det litt sånn? At du ikke kjenner deg selv helt? Om det er slik i alle fall så oppdager ihvertfall jeg nye sider ved meg selv hele tiden og da jeg var rundt 16 år visste jeg ikke hvem jeg var og hva jeg følte om ting i det hele tatt. Det kan være en ganske naturlig forklaring på hvorfor du føler du ikke har empati, og sannsynligvis har du det.

Anonymous poster hash: 34f0f...033

Om det ikke er normalt å mangle empati hvorfor mangler jeg det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er normalt å mangle empati hvorfor mangler jeg det da?

Kom deg til sakkyndige folk som kan gi deg et bedre svar på dette enn noen her inne kan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

what the fuck

Du spør et spørsmål som krever mer innsikt enn noen poster på et forum. Hvorfor du mangler empati kan en sakkyndig person som utreder deg svare på mye mye bedre enn folk her inne. Ergo, finn hjelp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør et spørsmål som krever mer innsikt enn noen poster på et forum. Hvorfor du mangler empati kan en sakkyndig person som utreder deg svare på mye mye bedre enn folk her inne. Ergo, finn hjelp.

det er få, om noen som skjønner trådene jeg har laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør et spørsmål som krever mer innsikt enn noen poster på et forum. Hvorfor du mangler empati kan en sakkyndig person som utreder deg svare på mye mye bedre enn folk her inne. Ergo, finn hjelp.

Jeg trenger din hjelp buuhuhhuhuhu jeg har ødelagt mange mennesker xD haha. nå skal jeg slutte tulle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...