Gå til innhold

Hvorfor må rike alltid ta hensyn til de mindre rike?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Kaffelattn

Nei, ikke alle kan bli hva de vil. Ikke bare sier det seg selv, det er også selvinnlysende at sosiale og helsemessige forhold gjør at folk ikke får tatt eller fullført skikkelig utdannelse, ikke kan få eller beholde jobber osv. Det er nok av forskning på reproduksjon av sosial ulikhet som du kanskje kunne satt deg inn i før du satte deg på din høye hest.

Og når det gjelder barna har du kanskje ikke forstått at barna ikke kan noe for at foreldrene har dårlig råd og ikke har råd til fancy klær, mye lommepenger osv. Med andre ord vil du straffe uskyldige barn fordi de har foreldre som du tror har gitt blaffen.

Send ungene dine på en privatskole for rike hvis du synes det er så plagsomt med den mindre velbemidlede bermen.

Anonymous poster hash: c9f73...37f

I Norge er det jo slik at alle kan være elev i videregående skole: Lånekassen hjelper deg!

Alle kan studere i Norge. Hvis de ikke kommer inn på det de vil kan karakterer forbedres eller en skal søke andre studier der en faktisk kommer inn.

Alle MÅ ikke fullføre en lang utdanning men det er mange korte /Bachelor etc. man kan fullføre.

Lånekassen hjelper deg faktisk og bøker kan du kopiere fra en bekjent eller kjøpe brukt.

Jeg mener derfor at i landet Norge så handler det om latskap/tiltaksløshet - og ikke mangel på penger som avgjør din skjebne videre.

Vi bor et av verdens mest velstående land og Lånekassen står klar til å bistå deg.

Hva som hindrer folk må være noe annet...og det er deres valg.

Jeg synes problemstillingen er kompleks for på den annen side blir det også feil når de som har jobbet for alt de har skal måtte moderere seg kraftig av hensyn til andre.

Her kan det ennå mangle noe i Norge som heter "anstendighet, verdier og dannelse" der man ikke briefer/flasher med sin overflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Det finnes folk som er fattige, men hvorfor skal det gå ut over meg, lizzm?

:sjokkert::murvegg::hakeslepp:

Herregud: du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv!

:scorpis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er glad for at barnehage/skole tar hensyn til dette når det finnes foreldre som deg.

Vi lever i et ekstremt materialistisk samfunn. At barn får begrensninger i eiendeler utenom hjemmet synes jeg er helt på sin plass. Dette er ikke for å gjøre det vanskelig for DEG, men enklere for BARNA som faktisk ikke har valgt sine foreldre, eller økonomien de lever i.

Vær litt medmenneskelig!

Anonymous poster hash: c0253...19b

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Åja, så de som jobber på Kiwi har ikke jobbet hardt? Snakk om nedlatende holdning. Alle har ikke samme utgangspunkt her i livet, alle kan ikke få til alt, noen er uheldige og møter mye motstand, noen trives ikke og passer ikke i jobber som gir høye lønninger.

At du ikke skal sende med dyre merkeklær i barnehagen, det er vel fordi det ikke er helt passende med det i en barnehage der klærne blir skitne, fillete og herjet med? I tillegg skal det være behagelige klær ungene kan bevege seg i, og ærlig talt, så er ikke akkurat merkeklær kjent for sin brukervennlighet. Med mindre det er snakk om merkeklær rettet mot aktiviteter, som kan være vel så dyre.

Frukt og yoghurt - det tror jeg ikke handler om økonomi, da det ikke er dyrt i dagens Norge. Endel barnehager vil ikke at man skal sende med yoghurt pga. sukkerinnhold, det kan man være uenig i. Jeg har aldri hørt noen barnehage som ikke vil at man skal ta med frukt?

Kjempeflott at de setter et tak på hvor mye lommepenger man kan ha med i leirskolen. Unger skal ikke kunne strø om seg med penger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man pedagog eller assistent i barnehage, sosionom og jobber i skole, sykepleier som jobber i bolig etc så har man utdannelse men tjener møkk. Skal man da klare et lite hus og ferie annet hvert år blir det ikke mye til overs. Jeg mener at de mer velstående bør ta hensyn. Jeg kan lære mitt barn sunne verdier og at fasade og merker ikke er alt, men det finnes mange barn med mye mer svakstillte foreldre enn det jeg er som kanskje ikke klarer å lære det vekk ordentlig. Vi har også uføre som er varig syke og lever på lite (blir du ufør mens du studerer feks får du lite å rutte med). Og ikke minst må man innrømme at det finnes en god del mennesker med lavere iq (men helt innen normalen, nei ikke alle uten utdaning er lite inteligente jeg mener ikke det, men en viss prosentandel har iq under 85)) som ikke har sjangs til å klare en bachelor. Vi med utdannelse (men dog liten lønn), vettet i behold, god helse og en god oppvekst skal prise oss lykkelige over alt vi har og innse at det er mange som er født med et langt mindre utgangspunkt. Noen er late ja, men de fleste har gode grunner til å være der de er i livet. Vi trenger et samfunn med assistenter i barnehagen, med lagerarbeidere, med barnevernsansatte og alle andre som jobber i kommunen for luselønn, og jeg ønsker ikke at barn til disse skal straffes og føle seg dårlige med seg selv eller mindre verdt. Jeg ønsker et samfunn der barn ikke trenger å gå på skolen og føle seg dårlig med seg selv fordi foreldrene, hva enn grunnen er, inke har råd til Hunter støvler til treåringen og vesker til 10 000 til tenåringen. Det er tross alt ikke barnas skyld at forendrene ikke har råd. Livets sannheter lærer barna seg en gang uansett, men heller seinere enn før syntes nå jeg.

Anonymous poster hash: b5714...984

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri barnas feil at deres foreldre ikke har så god råd. Det bør alle huske på. Barn velger ikke sine foreldre.

Jeg har råd til Hunter-støvler til 3-åringen. Men hvorfor skal en 3-åring ha det? Han får gunnistøvler fra XXL, rimelig og bra.

Anonymous poster hash: 7a10d...0bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Norge er det jo slik at alle kan være elev i videregående skole: Lånekassen hjelper deg!

Alle kan studere i Norge. Hvis de ikke kommer inn på det de vil kan karakterer forbedres eller en skal søke andre studier der en faktisk kommer inn.

Alle MÅ ikke fullføre en lang utdanning men det er mange korte /Bachelor etc. man kan fullføre.

Lånekassen hjelper deg faktisk og bøker kan du kopiere fra en bekjent eller kjøpe brukt.

Jeg mener derfor at i landet Norge så handler det om latskap/tiltaksløshet - og ikke mangel på penger som avgjør din skjebne videre.

Vi bor et av verdens mest velstående land og Lånekassen står klar til å bistå deg.

Hva som hindrer folk må være noe annet...og det er deres valg.

Jeg synes problemstillingen er kompleks for på den annen side blir det også feil når de som har jobbet for alt de har skal måtte moderere seg kraftig av hensyn til andre.

Her kan det ennå mangle noe i Norge som heter "anstendighet, verdier og dannelse" der man ikke briefer/flasher med sin overflod.

Vet du, det du skriver er faktisk så tåpelig at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av deg.

Hilsen en med "fin" masterutdanning og "fin" yrkestittel

Anonymous poster hash: 26a10...9c4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer bare ikke skjønne hvorfor man skal ha så stort utbytte av å sende ungene i barnehage og på skole med fancy merkeklær og eksklusivt utstyr, og sende med dem masse penger på leirskole. Hvorfor er merkeklær så viktig at man føler seg hemmet av felles regler? Hvem er det som har gleden av masse penger på leirskole? Det må være foreldre med stort behov for å flashe rikdom, for på leirskole er det andre ting å ta seg til enn å bruke penger.

Ungene har godt av å lære at penger er noe man må jobbe for og at man skal være takknemlig både for at man er frisk nok til å fungere normalt i arbeidslivet, og at det finnes folk som gidder å jobbe på Kiwi eller andre butikker. Uten de lavtlønnede i små "drittjobber" hadde ikke de høytlønnede hatt noen å være sjef for, og da hadde det blitt dårlig med store konsern og pengesterk business.

Her er det nok TS sine snobbevaner som ligger i bunnen, og ikke omsorg eller tanke for barna beste. Beklager TS, men det finnes ikke synd på deg. Hvis det er så vanskelig å ikke få lov til å pimpe ungene for å vise rikdom og velstand, foreslår jeg at dere flytter til mer velstående nabolag der dere kan snobbe sammen med andre likesinnede. Men noe sier meg at det kanskje ikke er like stas når alle de andre er like rike og også kler barna i merkeklær ;)



Anonymous poster hash: 4d47c...4e4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Vet du, det du skriver er faktisk så tåpelig at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av deg.

Hilsen en med "fin" masterutdanning og "fin" yrkestittel

Anonymous poster hash: 26a10...9c4

Jeg har 7 års universitetsutdannelse fra Norge og utlandet, senere et års høyere "tillegg" på masternivå fra en utenlands høyere utdannelsesinstitusjon. Synes det får være bra nok...

Tjener forholdsvis meget bra og er fornøyd med alle de mulighetene man faktisk har i Norge.

Jeg foreslår at du verken gråter eller ler men heller skriver hvorfor du mener at folk ikke har muligheter og individuell valgfrihet i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send gjerne barna til barnehagen i Burberry fra topp til tå men husk å hente dem med et smil når klærne er fulle av trolldeig, maling og søle. Frukt og yoghurt-nekt er på grunn av det høye sukkerinnholdet og ikke fordi det koster spesielt mye. Du får tross alt 8 barneyoghurt for 30 kroner.

Er forøvrig ingen som nekter deg å shippe avgårde barna dine på rådyre kostskoler og privatskoler fra de er 4-5 år.



Anonymous poster hash: 18d07...962
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 7 års universitetsutdannelse fra Norge og utlandet, senere et års høyere "tillegg" på masternivå fra en utenlands høyere utdannelsesinstitusjon. Synes det får være bra nok...

Tjener forholdsvis meget bra og er fornøyd med alle de mulighetene man faktisk har i Norge.

Jeg foreslår at du verken gråter eller ler men heller skriver hvorfor du mener at folk ikke har muligheter og individuell valgfrihet i Norge?

Foreslår at du leser innlegg 3 en gang til (selv om jeg dessverre likevel tror det ikke nytter for deg). Du virker jo som et skrekkens eksempel på at folk med høy universitetstdanning kan være komplette fagidioter.

Anonymous poster hash: 26a10...9c4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Frukt-delen kan jeg forstå. Resten er bare et møl av sytete fjas fra nyrik forelder som ikke eier klasse.

Ps. les gjerne uthevet skrift igjen, gjenta det mange ganger for deg selv og når det sitter skikkelig i topplokket så prøver du å lære barna dine samme lekse.

Anonymous poster hash: 671fc...0ff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har god råd, og forstår deg ikke. Vi har barn i både barnehage og skole, og har aldri hørt ett pip om merkeklær. Ei heller kosthold, lommepenger eller annet. Høres rart ut at det skal være et problem, hvem kontrollerer om hva klærne koster, om de er arvet, fake fra Tyrkia eller kjøpt på salg? Hvorfor skulle barnehagebarn bry seg om det, eller i det hele tatt ha noen formening om det?

Det er sikkert barnehagepersonalet som ikke vil at barna skal passe seg for å bli skitne, dyre klær blir ødelagt osv.

Hvis man skal ha med godteri eller lignende, blir det satt et tak, det er jo av ernæringsmessige grunner, hvis hele klassen har med godt for over femti kroner, begynner de å kaste opp.

Føler ikke vi må begrense oss av hensyn til janteloven eller "de fattige".

På skolen går elevene på ungdomsskolen med titusenkronersvesker, og femtusenkroners jakker. De blir hentet til seilkurs og alpinundervisning, tennis og annet. Jeg ser det nok er et problem for de mindre bemidlede, men ingen har bedt oss om å ta hensyn (heldigvis skjønner vi såpass selv).

Anonymous poster hash: fb83e...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Nei, enn det at du må ta hensyn, du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Foreslår at du leser innlegg 3 en gang til (selv om jeg dessverre likevel tror det ikke nytter for deg). Du virker jo som et skrekkens eksempel på at folk med høy universitetstdanning kan være komplette fagidioter.

Anonymous poster hash: 26a10...9c4

Forstår virkelig ikke hva du sikter til.

Hittil har du ikke noe konkret.

Kan du være helt konkret, gi eksempler og forklare hva du mener?

Hvis ikke overser jeg dine innlegg da de jo ikke er seriøse.

Endret av Kaffelattn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Vet du, det du skriver er faktisk så tåpelig at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte av deg.

Hilsen en med "fin" masterutdanning og "fin" yrkestittel

Anonymous poster hash: 26a10...9c4

Jeg har lest innlegg 3 og forstår hva du mener. Jeg respekterer at du mener det uten å angripe deg eller harselere. Du behøver ikke å innta en ufin tone selv om du har en sterk mening som du mener er den "rette".

Jeg er altså av en annen overbevisning enn deg og mener at stort sett alle (såfremt de ikke er kronisk analfabet, har en kronisk tung sykdom eller på andre vis er "redusert" i form av kraftige handikap etc) er ansvarlige for sin egen livssituasjon.

Det finnes mange eksempler verden over på folk som har trosset rennestenen og kommer seg ut av ghettoen. I Norge er det ingen rennesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg foreslår at du verken gråter eller ler men heller skriver hvorfor du mener at folk ikke har muligheter og individuell valgfrihet i Norge?

Hva med de med fysisk sykdom, psykisk sykdom (pga feks vold, overgrep etc i barndommen noe vi vet gir em skjevutvikling reint fysisk på hjernen og underutvikler planlegging, risikotenkning, kontroll etc). Hva med de med såpass lav iq at utdanning i alle fall som gir høy lønn ikke er mulig (men foreldre kan man likevel bli). Hva med alle gode idealistiske mennesker som VELGER å jobbe for luselønn i kommunen fordi det trengs (som meg med 7 ård utdannelse som kunne jobba privat om jeg ville).

Skal lærere, sykepleiere, alle i barnehagen, alle i eldresentere og sykehjem bare slutte? Dersom disse bor i storbyer er de fattige pga bolig/leieprisene men byene trenger jo all denne arbeidskraften. Skal de bare flytte til ei bygd og bo billig alle sammen slik at barna deres og kan få dyre merkeklær? Hvordan skal storbyen da overleve?

Hva med at du svarer på noen av disse gode spørsmålene heller?

Anonymous poster hash: b5714...984

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Kan det være at pengene dine ikke er problemet?

Men holdningene dine?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna.

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Unnskyld meg, men tror du ikke at det å være ansatt i butikk er en tøff jobb? Tror ikke butikkansatte jobber mindre "hardt". Jeg var deltidsansatt på butikk da jeg var student, og det var en mye tøffere jobb enn den jeg har i dag som siviløkonom!

Anonymous poster hash: 71541...9a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Jeg er enig at man skal kunne unne barna sine fine og ordentlige ting når man har råd til det. Men hva er greia med å snakke ned folk som jobber i kassa på Kiwi? Hvordan skulle du handlet mat i dag om alle på kassa i Kiwi fikk seg noe annet å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...