Gå til innhold

Hvorfor må rike alltid ta hensyn til de mindre rike?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang. lommepenger på leirskolen kan det vel være andre grunner til at de vil begrense pengebruken. Kanskje de er redd for at ungene stapper i seg snop ei uke i strekk, kanskje de vil demonstrere at man ikke trenger mange penger for å ha det gøy, kanskje det er for å lære ungene å prioritere.

Fruktnekt i barnehagen fordi andre ikke har råd til frukt (!) høres ganske ekstremt ut. Yoghurtnekt kan like gjerne være fordi barneagen mener yoghurt er grisete.



Anonymous poster hash: 70768...183
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det du skriver er ikke så reflektert, f.eks det om kassa på Kiwi. Det får deg til å virke nedlatende og lite forståelsesfull. Men jeg skjønner også at du er frustrert og at det er derfor du raser ut med ting.

Jeg tror du enten må flytte til et sted der det er mange bemidlede familier og barna kan gå med dyre klær og ha endel lommepenger uten at de skiller seg ut, eller så må du innfinne deg med at det å være litt mer diskret er nødvendig. Det er ikke sikkert det er så dumt at barna lærer at merkeklær og mye penger ikke er en selvfølge, og at det å ikke vise frem "rikdom" faktisk kan være veldig lurt. Det kan nemlig være lurt senere i livet også.

Anonymous poster hash: 9c577...7d5

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hvorfor så sint?

Vi har også godt med penger og det har virkelig aldri vært noe offer å ta slike hensyn. Ungene lærer også litt av det, snakk om å være negativ!

Anonymous poster hash: c5fe6...4db

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en ting til: Jeg lurer på hvem sine unger det er som lærer at de må jobbe for å få noe.



Anonymous poster hash: c9f73...37f
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men, er det slik at barna dine MÅ ha dyre merkeklær? MÅ de ha dyre eiendeler? MÅ de ha med tusenvis av kroner i lommepenger på leir? Om du kan svare nei på disse spørsmålene så ser jeg ikke problemet. Svarer du ja så tenker jeg at det er fint å få litt ny innsikt hvor man kan innse at det er greit å begrense forbruket litt både for miljøet og fornuften sin del.



Anonymous poster hash: 541a3...065
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går an å være rik uten å lære barna dårlige verdier også.



Anonymous poster hash: b2343...535
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Jeg forstår at du er frustrert. Og jeg forstår ikke dette med frukt i barnehage jeg heller. Jeg synes egentlig heller ikke at noen kan nekte dere og barna å ha dyre merkeklær.

Men når det er sagt, virker du lite sympatisk i innlegget ditt. Du virker nedlatende og frekk mot mennesker som ikke har så mye.

Ikke alle kan bli hva de vil. Ikke alle har helse og er trygdede. Mange klarer heller ikke å komme inn på disse skolene som gjør at de tjener så bra.

Og for å si det slik. Vår familie er verken fattig eller rik, men vet du hva. Vi har et super talent i en idrett.

Men det er heller ikke lov. Alle barn skal være like flinke, ellers kan noen bli lei seg vet du. Kanskje er det dine barn med merke klær som står på sidelinja og føler at de ikke får vært med på denne kampen, fordi det er andre som er bedre og flinkere enn dem. Små barn forstår ikke slike ting.

Nå har super talentet mitt blitt stor, men jeg har fulgt med på hvordan slike ting fungerer.

Anonymous poster hash: 27b41...f34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at utdanning er gratis? Jeg har i allefall betalt ulike avgifter hvert semester for mitt studie. Studielån måtte jeg ha også, så gratis er det ikke. Ang. kassa på kiwi eller andre butikker: du skal være glad for at noen sitter der også! Hvis ikke hadde det blitt dårlig med matvarer hos dere.

Lær heller barna dine at de må jobbe for å oppnå noe, istedet for å la de få alt de peker på.

Anonymous poster hash: a9298...7f0

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er bemidlet trenger man ikke vise at man har penger.



Anonymous poster hash: fcd19...821
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Anonymous poster hash: 3432e...966

Du er ikke normal hvis du med viten og vilje sender barna til barnehagen med frykt. Og kanskje kassadama på Kiwi (skrives for øvrig med stor k) kan fortelle deg hvordan man staver yoghurt/jogurt. Æsj, nå avslørte jeg det selv.

The rich are different.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har med dannelse og et bredere perspektiv å gjøre. Mange, og spesielt da nyrike, er veldig ivrige på å vise frem suksessen med effekter i form av klær, og det er på mange måter forståelig.

Men på en annen side er det ønskelig å lære barn riktige verdier og da skaper unødvendig sløsing på dyre produkter og andre effekter et dårlig fokus og lærer barn at dette er svært viktig å oppnå om man skal lykkes/skape verdier. Dette er jo en veldig dum ting å lære barn, de burde heller læres opp til å spare utgifter der det går og heller bruke pengene til mer langsiktige ting. Unødvendig pengebruk på ting som merkeklær ødelegger litt for dette budskapet.

Er selv fra en svært velstående familie, vi har vært rike i mange generasjoner, siden 1700 tallet. Men jeg fikk aldri merkeklær som barn. Mine foreldre kjøpte brukte klær, som så pene og hele ut og holdt lenge. Jeg gikk også med avisen og tjente penger til ting jeg selv ønsket om det var noe.

De ønsket å gi meg et konservativt syn på penger og lære meg verdien av dette.dette er myeviktgere enn merkeklær.

Anonymous poster hash: f5b21...911

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gode midler, og to barn (begge under 10), det hadde aldri falt meg inn at man skal lære slike verdier til barna sine. Hvis du vil at barna dine skal bli så arbeidsvillige som deg selv (du hevder iallefall det), så bør du lære de riktige verdier når det kommer til pengebruk.

Barna mine er relativt unge, men den eldste (8) har jeg satt i gang til å jobbe rundt huset, for en bestemt sum i uken. Hvis han er villig til å jobbe mer, så får han mer i ukelønn (og mindre jobbing = mindre lønn). Det er dette han får til å bruke på leker, spill, og diverse (gaver får han kun på julaften og på bursdagen hans). Når han blir eldre får han nok litt mer lyst på klær også, men det må han spare opp til selv. Lær opp barna til å se en viss verdi bak kronene (hard jobbing), slik at de blir litt mer forsiktig på hva de ønsker seg.

Anonymous poster hash: d80f5...32d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke normal hvis du med viten og vilje sender barna til barnehagen med frykt. Og kanskje kassadama på Kiwi (skrives for øvrig med stor k) kan fortelle deg hvordan man staver yoghurt/jogurt. Æsj, nå avslørte jeg det selv.

The rich are different.

Hehehe :)

Anonymous poster hash: 18c22...ae1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har også godt med penger, men jeg kjøper ikke merkeklær og andre ting stadig vekk. Jeg prøver nemlig å lære sønnen min at det lønner seg å tjene penger, OG spare! For da kan man kjøpe seg noe man har skikkelig lyst på.

Selvom jeg hadde vært milliardær, så hadde han ikke fått mer.

Denne gutten skal nemlig fungere i samfunnet, og ikke bli som TS ;)

Anonymous poster hash: 18c22...ae1

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille rike pike! Vi burde sette i gang en innsamling til de rike! Det sløser jo bare vekk pengene sine på husly og mat og annet av den slags. Det er på høy tid at noen samler inn litt penger til de rike, de har det jo ikke særlig godt, stakkars!



Anonymous poster hash: f726e...4d4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille rike pike! Vi burde sette i gang en innsamling til de rike! Det De sløser jo bare vekk pengene sine på husly og mat og annet av den slags. Det er på høy tid at noen samler inn litt penger til de rike, de har det jo ikke særlig godt, stakkars!

Anonymous poster hash: f726e...4d4

Anonymous poster hash: f726e...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en velbemidlet familie. Opplever stadig på foreldremøter at det må tas hensyn, ikke skape press osv.

Er så LEI!

Hvorfor skal vi ALLTID begrense oss ?? Hvorfor er det galt om mine barn får merkeklær? Eller andre dyre eiendeler? Hvorfor må vi og våre barn alltid ta hensyn til de mindre bemidlede??

Vi har jobbet hardt for det vi har i dag. Vi kan ikke for at enkelte foreldre ender i kassa på kiwi, som igjen går utover barna. Alle har gratis utdanning i landet, alle kan bli hva de vil. Ikke vårt problem at andre gav blaffen.

Dette har hengt over siden barnehagen, ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen, det fører til at andre får komplekser! Ikke send med frykt og youghurt, mange foreldre har ikke råd til det, og ungene blir sjalu!

Er så lei!

Barn må da lære seg at noen har mer enn andre?? Og at man må jobbe for å få noe!

Åh! Er så lei. Det har toppet seg nå i det siste ang lommepenger på leirskolen. Max ditt og datt, ikke liv å ta med mer penger enn det og det!

Vil kaste opp av alt snart! Er så lei av å alltid ta hensyn til de som har mindre!!

Anonymous poster hash: 3432e...966

"Ikke ta med dyre merkeklær i barnehagen" - et klokt råd, som ikke bunner i misunnelse, eller at andre får komplekser.

En ting er det praktiske. Klær i barnehagen må tåles å lekes i, og det er bedre med billige klær når de blir utsatt for malingssøl, søle, og rifter og revner på grunn av lek.

Jeg har selv gjentatte ganger overhørt barnehageansatte bli overhøvlet av foreldre, fordi den "nye og dyre genseren/buksen" har fått flekker.

En annen ting er faren for feilplassering.

Jeg vet at klær kan forsvinne i barnehagene også. Det skjer ofte at klær havner i feil hylle, blir tatt med hjem til noen, og ikke alltid blir det husket at klærne umiddelbart skal returneres.

Dette er kjedelig nok når det skjer med slitne billige klær, men når det skjer med merkeklær hagler det med mistanker og beskyldninger om tyveri.

Det er kun en god grunn til å bruke merkeklær i barnehagen, og det er merkeflashing for å vise at man har tatt seg råd (uavhengig av økonomisk status) til å kjøpe dyre klær.

Restriksjoner på frukt og yoghurt grunnet kostnad har jeg aldri hørt om, men jeg har hørt om restriksjoner grunnet sukkerinnhold, søl, allergier og at barnehagene ønsker felles regler for hva som er ok og ikke.

Som andre sier, begrensninger på lommepenger handler heller ikke om å ta hensyn til de mindre bemidlede. (se #2)

Anonymous poster hash: 1be97...114

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...