Gå til innhold

Hvorfor lar så mange være å registrere seg om bord i kollektivtrafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I Oslo trenger man å registrere månedskortet sitt en gang i måneden. That's it.

Det er ikke passasjerene sin feil at busselskapet feilberegner, TS. Tror du er litt i overkant pliktoppfyllende og flink pike.

Ts trenger ris på rumpa! ;)

Anonymous poster hash: 5e454...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man ha månedskort på app nå? Må vel være en god del ulemper ved dette. Har du en dårlig dag og har glemt å lade mobilen om natta og plutselig står med tomt batteri på bussen, også er det plutselig kontroll må det være en forferdelig ulempe. Eller om mobilen henger seg opp.

Skjønner jo at mobilapp må være en del av varen i dag grunnet "brukervennelighet", men jeg er også veldig skeptisk til dette da jeg mistenker at alt for mange benytter muligheten til å snike nå. De kan late som de har kjøpt billett og enten gå av bussen eller kjøpe billett med en gang de ser at securitas nærmer seg. Tror det har ført til ganske mange snikere.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Og derfor bruker jeg fortsatt plastkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må alle validere/kjøpe billett/"sjekke inn", selv i rushtiden når bussene faktisk er så fulle at de til tider ikke kan ta på flere passasjerer og dermed må la folk stå igjen. Tilbudet blir ikke noe bedre.



Anonymous poster hash: c4d5c...3ef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at dette gjelder f.eks. særlig traffikerte ruter i f.eks sentrumsgryta i Oslo, men jeg tilfellene jeg snakker om er også utenom rushtid i Bergen der alle fint hadde hatt tid å registrere seg om bord og det da ikke er påstigningen som er noe problem.

Så lenge det ikke er sensortellere på bussen og man har tid og tydelig ikke hindrer trafikk, bør man registrere seg. Mange lar være fordi.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Flaktveit-bussen er jo så godt som alltid forsinket, selv utenom rushtid (bortsett fra midt på dagen når 'ingen' tar bussen). Tipper de hadde vært noen minutter nærmere å holde rutetidene sine hvis man hadde sluppet at folk sto i kø for å registrere et månedskort uansett er gyldig.

Hvis de vil ha kontroll på antall passasjerer er sensortellere en mye bedre ide.

Gidder ikke å registrere kortet, bortsett fra for å validere det, når det er gyldig i 30 dager uansett.

Anonymous poster hash: eb9c0...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha månedskort på app nå? Må vel være en god del ulemper ved dette. Har du en dårlig dag og har glemt å lade mobilen om natta og plutselig står med tomt batteri på bussen, også er det plutselig kontroll må det være en forferdelig ulempe. Eller om mobilen henger seg opp.

Skjønner jo at mobilapp må være en del av varen i dag grunnet "brukervennelighet", men jeg er også veldig skeptisk til dette da jeg mistenker at alt for mange benytter muligheten til å snike nå. De kan late som de har kjøpt billett og enten gå av bussen eller kjøpe billett med en gang de ser at securitas nærmer seg. Tror det har ført til ganske mange snikere.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Billett på mobil er superpraktisk for meg! Jeg har vært utfor kontroll en rekke ganger med billett på mobilen, og det har aldri vært noe problem. Stort sett har kontrollene vært på Oslo sentrumsstasjonene, og der er det dårlig dekning under bakken. Det har gått kjempefint likevel.

Anonymous poster hash: 01d8f...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt mange som går inn bakdøren på bussen i de større byene, uten å registrere seg om bord. De går rett og slett rett forbi og setter seg. Jeg er ganske sikker på at det ikke gjelder fordi de har kjøpt billett på mobil og dermed ikke har noe å registrere. Kanskje noen, men de fleste har nok månedskort/o.l. som de ikke gidder å registrere av ren latskap.

Vet ikke om så mange tenker på det, men det er helt essensielt at folk registrerer seg om bord for at busselskapene skal kunne se på passasjertal til bestemte ruter og lignende. Det er faktisk ikke overraskende at busser blir smekkfulle om en 1/3 lar være å registrere seg. Lar man være kan man egentlig takke seg selv for at man står som sild i tønne der selskapet hadde hatt mulighet til å sette opp flere avganger.

Jeg har flere ganger hatt lyst til å si det høyt på bussen at det er dårlig gjort å ikke registrere seg om bord. Tror mange også lar være for å raskt finne seg den beste sitteplassen.

Har hørt at på Bybanen så sitter det faktisk manuelle tellere og registrerer ombordstigende for å holde telling på passasjer.

Flere som har tenkt på dette? Er du en av dem som har månedskort og lignende men lar være å registrere deg, og hvorfor? Det tar jo bare noen sekunder å registrere seg.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Den gang jeg selv tok buss (ga opp den dritten) så registrete alle seg, og selv om bussen var full og folk ble stående igjen dag etter dag ble det aldri bedre. Selv når alle registrerte seg.

Nå var dette ikke i Oslo så klart, de blir jo prioritert.

Anonymous poster hash: a953a...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billett på mobil er superpraktisk for meg! Jeg har vært utfor kontroll en rekke ganger med billett på mobilen, og det har aldri vært noe problem. Stort sett har kontrollene vært på Oslo sentrumsstasjonene, og der er det dårlig dekning under bakken. Det har gått kjempefint likevel.

Anonymous poster hash: 01d8f...751

Jeg har alltid studentbevis sammen med busskortet. Dersom jeg hadde hatt månedskort på mobilapp så tror jeg sannsynligheten er større for at jeg hadde glemt studentkortet en dag og fått en gedigen bot av den grunn.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått litt, TS. Før betalte ruter Securitas for å ha folk rundt omkring som telte passasjerer på bussen. Dette sluttet de med i 2006-07 siden de fikk sensorer på dørene som teller folk inn og ut.

Det kan godt hende de har folk som kontrollteller innimellom, men det er altså ikke nødvendig å registrere seg hver gang man går på, det vil bare skape unødvendig irritasjon og forsinkelser i rushen.

Anonymous poster hash: d0b70...352

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått litt, TS. Før betalte ruter Securitas for å ha folk rundt omkring som telte passasjerer på bussen. Dette sluttet de med i 2006-07 siden de fikk sensorer på dørene som teller folk inn og ut.

Det kan godt hende de har folk som kontrollteller innimellom, men det er altså ikke nødvendig å registrere seg hver gang man går på, det vil bare skape unødvendig irritasjon og forsinkelser i rushen.

Anonymous poster hash: d0b70...352

Gjelder dette over hele landet da? Det var nemlig en kompis sa dette til meg at alle burde registrere seg hver gang, da jeg spurte om det faktisk var nødvendig å registrere seg hver gang eller om jeg kunne la være.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ha månedskort på app nå? Må vel være en god del ulemper ved dette. Har du en dårlig dag og har glemt å lade mobilen om natta og plutselig står med tomt batteri på bussen, også er det plutselig kontroll må det være en forferdelig ulempe. Eller om mobilen henger seg opp.

Skjønner jo at mobilapp må være en del av varen i dag grunnet "brukervennelighet", men jeg er også veldig skeptisk til dette da jeg mistenker at alt for mange benytter muligheten til å snike nå. De kan late som de har kjøpt billett og enten gå av bussen eller kjøpe billett med en gang de ser at securitas nærmer seg. Tror det har ført til ganske mange snikere.

Anonymous poster hash: 8d36e...377

Skyss tilbyr periodekort for en måned på mobil, men om man skal ha 180-dagerskort må man fremdeles benytte fysisk kort. Tror at litt av argumentasjonen mot å registrere kortet er at man da må stille seg i kø mens dem som bruker mobil bare kan gå rett på. Dette kan være forskjellen på få sitte eller måtte stå.

Når det gjelder sniking, så kan kontrollørene se når mobilbillettene ble kjøpt. Har sett flere som har blitt tatt for å ha kjøpt billett et minutt før kontrollørene kom. I et tilfelle så jeg en som først ble spurt hvor hun reiste fra, og da hun påsto at hun kom fra et sted som krevde overgang er det temmelig avslørende når hun da har en billett som akkurat ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg validerer kortet mitt en gang i måneden. Om det går.

Disse kortleserene er jo stort sett alltid ute av funksjon. Og innimellom er bussen så stappa full at du ikke kommer i nærheten av kortleseren, selv om den er plassert rett ved døra. Du er faktisk heldig om du får puste.

Sant! I Oslo er det full krise på trikk og buss, spesielt førstnevnte. I rushtiden er man heldig om man kommer innenfor døren, og å komme i nærheten av en kortleser krever bruk av fysisk makt.

Jeg kan ikke huske sist jeg fikk sitteplass og kom frem i henhold til rutetabellen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bergensere:

 

Kan man få bot hvis man ikke registrerer kortet på hver reise med periodekort? Kjedelig å måtte fiske frem kortet hver gang jeg skal ta buss/bybanen :\
Finner ikke denne informasjonen på Skyss sine nettsider...



Anonymous poster hash: 357be...82f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bergensere:

 

Kan man få bot hvis man ikke registrerer kortet på hver reise med periodekort? Kjedelig å måtte fiske frem kortet hver gang jeg skal ta buss/bybanen :\

Finner ikke denne informasjonen på Skyss sine nettsider...

Anonymous poster hash: 357be...82f

 

Nei, ikke hvis du har validert kortet da du fylte på. Den eneste grunnen til å registrere kortet ved hver reise er for å få refusjon eller reklamasjon dersom du skulle miste kortet.

Anonymous poster hash: ea5cd...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Bergen kan man ha billett på mobil. Ekke mye å registrere da.



Anonymous poster hash: 905d4...eaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er meningsløst å kave seg frem til en validatormaskin når bussen/trikken er full og man allerede har et gyldig og aktivert månedskort. I tillegg så skaper man meningsløst mye kø om man absolutt skal gå inn foran, mye bedre å smette inn bak og la folk som faktisk må aktivere billett eller kjøpe stå i den køen. 



Anonymous poster hash: 0739b...db7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er en uting med de som insisterer på å registrere når de har periodekort. I Skyss sine busser tar hver registrering minimum 2 sekunder, som oftest mer. Når det er mye folk blir det fort kø av slikt. Jeg har merket enorm forskjell etter flere begynte å bruke mobilett og ikke registerer, det tar så veldig mye kortere tid på hvert stopp. 



Anonymous poster hash: b6e8e...668
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er en uting med de som insisterer på å registrere når de har periodekort. I Skyss sine busser tar hver registrering minimum 2 sekunder, som oftest mer. Når det er mye folk blir det fort kø av slikt. Jeg har merket enorm forskjell etter flere begynte å bruke mobilett og ikke registerer, det tar så veldig mye kortere tid på hvert stopp. 

Anonymous poster hash: b6e8e...668

 

 

Enig. Spør du meg så skulle man utelukkende solgt billetter per mobil, og latt kun de som har nedsatt syn, andre funksjonshemninger eller sykdom o.l. kjøpe på bussen. 

Anonymous poster hash: 0739b...db7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde tatt hundre år om alle skulle registrert seg mens de gikk på. 

Jeg har månedskort på mobilen uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går aldri ut uten lommeboka og i den ligger månedskortet. Ikke alltid jeg tar med mobilen. Bruker ikke folk lommebok/kortholder lengre?



Anonymous poster hash: 31bd7...4e8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...