Gå til innhold

Sjekket mitt barns facebookprofil...


Gjest sjokkert mor

Anbefalte innlegg

Jeg forstår godt TS' reaksjon, og hadde nok reagert likedan selv, hadde jeg hatt barn (jeg er ikke gammel nok til å ha barn i den alderen ennå).

Nei, det er ikke noe galt i å dele litt av privatlivet sitt med elevene, som å invitere dem hjem på pizza. Det gjorde våre lærere også en gang i blant. Men det gjorde de for å styrke samholdet i klassen, for å skape bedre kontakt med oss, og det ser jeg virkelig ikke at Facebook kan klare.

Jeg gikk i en kjempefin klasse, men jeg lover at hadde min klasse fått tilgang til sånne bilder så hadde det nok kunne blitt rabalder. Det kommer jo helt an på læreren da, jeg husker vi hadde EN lærer der vi nok hadde kunne levd med å få sånn informasjon, fordi hun var så åpen av seg ellers uansett, men den dama har jeg ærlig talt ikke noe respekt for i dag heller, 10 år etter (og det bare basert på inntrykket fra klasserommet).

Når dere sier at elevene virkelig ikke bryr seg om bikinibilder og fyllebilder fordi de er så vant til å se damer i bikini fra før av, så undervurderer dere tenåringene virkelig! En gjeng med 13-åringer kan finne på så utrolig mye dritt utifra et lite fyllebilde/bikinibilde (selv om hensiktene ikke er onde), og plutselig har læreren fyllebilder opphengt rundt på hele skolen. Det er heller ingen tvil om at flere av elevene kan få mindre respekt for henne - jeg hadde sikkert vært en av dem. At en lærer som til tider skal preike om hvor viktig det er å ikke drikke seg drita som fjortis, som selv lar dritabildene florere på Facebook, hadde virkelig ikke vært så troverdig.

Nei, selv om man er lærer så er det lov å bruke hodet. Skal man virkelig ha elevene sine på Facebook får man være mer nøye med hva man legger ut. Skjønner uansett ikke poenget med å involvere elevene sine i absolutt alt av privatliv. Det går fint an å spise pizza med elevene hjemme uten å la de få tilgang til alt!

Og ærlig talt, redd for å såre en 13-åring ved å si nei til en venneforespørsel? Såpass bør en 13-åring tåle, og tåler h*n det ikke får noen se å lære denne 13-åringen det - en kan ikke gå rundt og dulle med alle bare fordi de KAN bli skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes helt klart dette blir å gå for langt. Selv hadde jeg synes det hadde holdt å ta en privat prat med læreren og fortalt hva jeg syntes om dette. Synes det er mer fair enn å gå til ledelsen eller anmelde som en skrev.... Tror ikke det er vondt ment fra lærerens side, mer tankeløst...

Men kommer jo helt an på hva dere synes om dere vil gi henne en alvorlig smekk eller om det holder å opplyse henne. Hun har helt klart krysset en grense for akseptabel atferd, men synes vel egntlig det må være mest pinlig for henne når hun skjønner at hun er blitt elevenes snakkis og hvor mye respekt hun har mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at læreren kan legge i profilen sin hva hun vil.

Det er lurer på er om den er TS sin sønn som har sendt venneforespørsel eller om det er læreren.

Hvis det er læreren, da synes jeg TS kan ta en prat med henne.

Er det TS sin sønn som har spurt om han kan bli venn med læreren, da synes jeg at TS kan ta seg en prat med sønnen og forklare hvem han kan ha som FB venn. Det går faktisk ann å blokere venner på FB.

Å forlange at læreren skal fjerne bilder fra profilen synes jeg blir ganske barnslig fra en forelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sikker på at dette ikke hadde vært noe problem, hvis lærerinna hadde vært 50 år!!

Men ettersom hun er 30 og sikkert ei flott dame, så hyles det i kor..!!

Latterlig hele greia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere sier at elevene virkelig ikke bryr seg om bikinibilder og fyllebilder fordi de er så vant til å se damer i bikini fra før av, så undervurderer dere tenåringene virkelig!

Nei, det må jo heller være du som undervurderer dem, eller vi som overvurderer dem når vi nekter å tro at de er så patetiske. I min tid ville man dummet seg loddrett ut om man hadde tatt på vei for at en kvinnelig lærer brukte bikini når hun badet eller solte seg. Et bilde av henne toppløs eller naken (om hun var naturist) kunne nok vakt litt oppstuss, men vi så faktisk kvinnelige lærere i badedrakt på skoletur og ingen reagerte på det, naturlig nok. Vi var da ikke oppvokst i Afghanistan eller Saudi-Arabia. Når jeg tenker etter ble det selvsagt også tatt bilder fra slike skoleturer, og ingen tenkte vel på bildene av kvinnelige lærere som pin-ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 100% sikker på at dette ikke hadde vært noe problem, hvis lærerinna hadde vært 50 år!!

Men ettersom hun er 30 og sikkert ei flott dame, så hyles det i kor..!!

Latterlig hele greia..

Nei, for meg har alder og kjønn ingen betydning. Det er hvor profesjonelle de er som avgjør. Linken som ble lagt ut tidligere viste en fin måte å være tilgjengelig for elever på FB, men likevel skjule privatlivet.

Vi var da ikke oppvokst i Afghanistan eller Saudi-Arabia. Når jeg tenker etter ble det selvsagt også tatt bilder fra slike skoleturer, og ingen tenkte vel på bildene av kvinnelige lærere som pin-ups.

Verden har forandret seg de siste 20 årene, og samfunnet er blitt "seksualisert" siden vi var små. Da jeg var 12 var det ikke i noens tanker å ha sex, vi turte så vidt å holde hender med kjærstene våre. I dag er sex mer normalt å utforske for den samme aldersgruppen.

Endret av Sunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
Ja men du er voksen så da ser jeg ikke helt problemet men en gutt som akkurat er kommet i puberteten skal ha tilgang til fest og bikini bilder av lærerinnen sin? æh.. jeg vet ikke jeg ville nok ikke suns d var så greit og like ekkelt hadde d vært hadde d vært en jente på 13 og en lærer

Det er kanskje uprofesjonellt, men hvordan får du det til å bli ekkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

som tidliger enevnt er det mange som er ganske naive i sin bruk av Facebook og omgang med nettet.

for min del ser jeg ikke noe galt i at de er venner på FB men lærerinnen har helt klart enkelte ting i profilen sin hun burde sperret for elevene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ella_*
Det er kanskje uprofesjonellt, men hvordan får du det til å bli ekkelt?

Fordi lærere skal ikke være venner med elever, og hvis de ønsker d så syns jeg d er ekkelt sorry hvis du syns d er rart men kan ikke forstå hvorfor en voksen vil godta/legge til en trettenåring som venn d hadde ikke jeg gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde av henne toppløs eller naken (om hun var naturist) kunne nok vakt litt oppstuss, men vi så faktisk kvinnelige lærere i badedrakt på skoletur og ingen reagerte på det, naturlig nok.

Jeg tror du har misforstått litt hva jeg mente (eller jeg har uttrykt meg uklart). Selvfølgelig viser de ikke reaksjoner der og da hvis de ser læreren i bikini i levende live, og de fleste vil ikke reagere heller. Men så finnes det alltids en eller annen "jævel" i klassen som finner ut at dette kan vi gjøre noe av (når det er snakk om et bilde altså). Dette gjelder spesielt fyllebilder (jeg tror heller ikke bikinibilder er så utrolig big deal), det er en del 13/14-åringer som allerede har begynt å eksperimentere med alkohol, og når de da finner bildebevis av læreren i samme situasjon kan de få mye gøy ut av det.

Og det er litt naivt hvis du tror at ingen 13-åringer kan reagere hvis den fine læreren deres sprader rundt i bikini. Det er bare å ta turen innom et fjortisforum og se på innlegge til guttene; "oooh, læreren min var nesten borti meg med puppen sin i dag, hoooot!"... :roll: Og det er jo ikke noe galt i det heller, sånn må det nesten være i en viss alder og jeg mener ikke at lærerne skal skjule seg av den grunn. Men du trenger ikke gi de bilder rett i fanget heller, for som sagt, det er en god del ungfoler der ute som kan like å finne på litt djevelskap med sånt bildemateriale... Jeg husker hvertfall godt hvordan det var å gå på ungdomsskolen for ti år siden, og hvor mye sprell gutta kunne finne på...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var da ikke oppvokst i Afghanistan eller Saudi-Arabia. Når jeg tenker etter ble det selvsagt også tatt bilder fra slike skoleturer, og ingen tenkte vel på bildene av kvinnelige lærere som pin-ups.

Verden har forandret seg de siste 20 årene, og samfunnet er blitt "seksualisert" siden vi var små. Da jeg var 12 var det ikke i noens tanker å ha sex, vi turte så vidt å holde hender med kjærstene våre. I dag er sex mer normalt å utforske for den samme aldersgruppen.

Er ikke enig i det. Seksualiteten følger oss fra vi er bittesmå og når jeg var i puberteten stod sex veldig langt fremme i bevisstheten. Og jeg vet at jeg ikke var alene om det. Men det betød altså likevel ikke at jeg og de andre på skolen så noe rart i at kvinner brukte bikini. Hver sommer så vi mødre, tanter, naboer, kusiner, venninner osv i bikini. Vi hverken tenkte eller oppførte oss som om vi skulle vært oppvokst i Afghanistan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er forskjell på å dele litt av privatlivet sit med elevene, og å legge dem til på FB, der man har festebilder o.l. Som mange har påpekt, er det et problem hvis elevene mister respekten for læreren. dette hadde tydeligvis skjedd/holdt på å skje her, og da er det vel ingen tvil om at dette er et problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har misforstått litt hva jeg mente (eller jeg har uttrykt meg uklart). Selvfølgelig viser de ikke reaksjoner der og da hvis de ser læreren i bikini i levende live, og de fleste vil ikke reagere heller. Men så finnes det alltids en eller annen "jævel" i klassen som finner ut at dette kan vi gjøre noe av (når det er snakk om et bilde altså). Dette gjelder spesielt fyllebilder (jeg tror heller ikke bikinibilder er så utrolig big deal), det er en del 13/14-åringer som allerede har begynt å eksperimentere med alkohol, og når de da finner bildebevis av læreren i samme situasjon kan de få mye gøy ut av det.

Og det er litt naivt hvis du tror at ingen 13-åringer kan reagere hvis den fine læreren deres sprader rundt i bikini. Det er bare å ta turen innom et fjortisforum og se på innlegge til guttene; "oooh, læreren min var nesten borti meg med puppen sin i dag, hoooot!"... :roll: Og det er jo ikke noe galt i det heller, sånn må det nesten være i en viss alder og jeg mener ikke at lærerne skal skjule seg av den grunn. Men du trenger ikke gi de bilder rett i fanget heller, for som sagt, det er en god del ungfoler der ute som kan like å finne på litt djevelskap med sånt bildemateriale... Jeg husker hvertfall godt hvordan det var å gå på ungdomsskolen for ti år siden, og hvor mye sprell gutta kunne finne på...;)

Selvsagt kan unge gutter fantasere om den kvinnelige læreren! På samme måte som han kan fantasere om storesøsteren til bestekompisen. Eller Angelina Jolie eller Salma Hayek. Sånn er det bare. Det er ingen grunn til å gi etter for et syn på kropp som går ut på at kvinnen skal dekke seg til om hun skal være verdig respekt. Hvis vi legger oss på en slik linje har det norske samfunn beveget seg mange skritt bakover, i retning de kropps- og kvinnefiendtlige kulturene vi kanskje har blitt påvirket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt kan unge gutter fantasere om den kvinnelige læreren! På samme måte som han kan fantasere om storesøsteren til bestekompisen. Eller Angelina Jolie eller Salma Hayek. Sånn er det bare. Det er ingen grunn til å gi etter for et syn på kropp som går ut på at kvinnen skal dekke seg til om hun skal være verdig respekt. Hvis vi legger oss på en slik linje har det norske samfunn beveget seg mange skritt bakover, i retning de kropps- og kvinnefiendtlige kulturene vi kanskje har blitt påvirket av.

Jamen så les hva jeg skriver da...! Jeg sier jo ikke at læreren må dekke seg til, men at hun gir elevene en gylden sjanse til å misbruke bildene (for sånne idioter er det MANGE av i den alderen, av den typen som f.eks oppretter mobbesider mot en lærer...), som igjen vil skape mindre respekt blant mange.

Og det er dessuten fyllebildene jeg reagerer på. Det er DER hun er et dårlig forbilde, og jeg vet at jeg som 13-åring ville fått mindre respekt for en lærer som det florerte fyllebilder av. Jeg gir nå ærlig talt en blanke i bikinibildene, ikke mitt problem om de blir misbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

så du tror unge tenåringsgutter løper hjem til foreldrene sine og forteller hva som har hendt ellr at lærerinnen gjør det samme til skoleledelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_mann_*

På skolen der jeg jobber er ikke dette noe problem. Det er klare retningslinjer fra ledelsen om hva som er tillatt og ikke i forbindelse med privat kontakt med elever og foresatte. Jeg synes denne læreren virker ganske uprofesjonell. At elevene har begynt å miste respekten for henne, slik ts beskriver, synes jeg ikke er rart i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange kvinnelige lærere som har seg med unge tenåringsgutter i skolen, men det dysses ned ved skolene.

:skratte::skratte::skratte::skratte: Ja, særlig. Bare fordi det har vært et par oppslag i media de siste ukene fra utlandet, betyr ikke det at mange kvinnelige lærere har seg med unge elever i Norge. Noen få, helt sikkert, men mange - neppe! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, jeg er fb-venn med mine barns lærere, med mange av mine barns venner, med foreldre i barnehagen der jeg jobbet, og med barna til mange av våre voksne venner. Mine barn er også på fb, og de har også venner i alle mulige sjangere. At det skal være problematisk har jeg vanskelig for å se. En bør vel heller selv sørge for å tenke over hva man legger ut, for det er helt klart at mange legger ut mer enn de burde. Men å si jevnt over at en lærer ikke kan være fb-venn med en elev blir fjollete. Tvert i mot syns jeg det er positivt at flere voksne følger med på hva barn i alle aldre legger ut både av bilder og tekst på fb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest herre med bart

Hei TS.

Fikk lyst til å svare her, selv om tråden begynner å skli litt ut..

Jeg forstår at du reagerer på dette, og synes at du bør ta det opp med læreren. Jeg synes heller ikke det er dumt å ta det opp med skolens ledelse heller, som et generellt yrkesetisk dilemma. For dette har i aller høyeste grad, som du sier, noe med yrkesetikk å gjøre. En lærer skal ha god yrkesetisk kompetanse, p.g.a de nære relasjonene de får med sine elever. Mange skoler har gjennomgang av nettopp formelle og uformelle yrkesetiske regler for læreryrket. Mulig denne skolen her også har hatt det, men like sikkert som at det finnes elever som gir blanke i skolens regler, vil du også finne en og annen lærer som gir blanke..

Det er selvfølgelig ikke sånn at elevene vil ta skade av problemet TS tar opp, men det er jo ikke det som er saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...