Gå til innhold

Sjekket mitt barns facebookprofil...


Gjest sjokkert mor

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Citronella

 

Hva er vitsen med å svare i en 5 år gammel tråd?

Anonymous poster hash: bf8ff...6ce

 

Vitsen er at problemstillingen fortsatt er relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har profil på facebook. Han er 13 år. Han fikk opprette profil under en avtale om at far og jeg får sjekke profilen hans av og til. (Han sitter sammen med oss når vi gjør dette).

Uansett, blant vennene hans finner vi hans egen kvinnelige lærer. Hun er riktig nok ung, 30årene, så det er ikke overraskende at hun har profil på FB, men at hun har lagt til min sønn, sin elev, som venn, finner jeg utrolig uprofesjonelt.

Vi gikk inn på lærerens profil, der hadde min sønn fullt innblikk i flere album med festbilder av læreren (og andre lærere på skolen), der hun (og de andre) opplagt var full(e). Bilder der hun var lettkledd på stranda, lettkledd til tur ut på byen etc.. Vi kunne se veggen hennes, der kolleger av henne fra skolen skriver masse private meldinger om seg og sitt liv. For ikke å snakke om statusen, der man fikk vite alt hva denne læreren gjør på fritiden...

Jeg ble helt perpleks! Min sønn skal ikke vite dette om sin egen lærer! Er ikke dette å krysse grensen for lærer/elev-forhold? Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal ta denne læreren seriøst lenger. Min sønn måtte selvfølgelig slette henne fra vennelisten sin.

Hvordan ville dere reagert i samme situasjon? Synes dere denne læreren går for langt? Hva med yrkesetikken til læreren, hvor er den?

Jeg får lyst til å ta det opp med læreren og skolens ledelse, men er også litt usikker hvordan jeg skal legge det frem. Eller er det å gå for langt?

Jeg ville nok ikke lagt til mine elever på facebook, med mindre jeg hadde laget en egen, sensurert konto for den typen bruk. Da ville jeg også informert foreldre om det, at jeg har en egen lærerside på facebook, der de også kan være med, om de vil. Jeg tenker også på elevenes privatliv. Det er ikke sikkert at det er heldig for dem at jeg skal kunne se hva de gjør til enhver tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ikke lov.

Om det er en lærer man har hatt tidligere går det ant å ha hverandre på facebook, det et vell bare koselig.

Men nåværende lærerer er IKKE lov. Det står i reglene. Iallefall her.

Anonymous poster hash: 16b4e...953

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Bare si ifra til henne at hun kanskje burde vurdere å lukke litt av profilen slik elevene ikke får se...!

Jeg har en lærer i familien som også har sine elever på fb, men hun legger stort sett kun ut bilder av barna sine og landskapsbilder. For henne var det lettere å kunne holde øye med elever og se hvordan elevene har det også når de ikke er på skolen. :)



Anonymous poster hash: d7d37...e59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt på min skole. Jeg er selv lærer, og er Facebookvenn med de fleste av elevene mine. (Unntatt taperne.) Det er bare kult at elevene får anledning til å se hvordan voksenlivet er, og hva vi voksne foretar oss på fester og andre sosiale tilstelninger. Noen av de diggeste elevene mine blir dessuten invitert på fester selv (og på filmkveld hjemme hos meg), og der får de opplevd litt av hvert, for å si det sånn ... 



Anonymous poster hash: c1251...61e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Null respekt for en så uprofesjonell "lærer"!!😨😳

Anonymous poster hash: 0c050...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt på min skole. Jeg er selv lærer, og er Facebookvenn med de fleste av elevene mine. (Unntatt taperne.) Det er bare kult at elevene får anledning til å se hvordan voksenlivet er, og hva vi voksne foretar oss på fester og andre sosiale tilstelninger. Noen av de diggeste elevene mine blir dessuten invitert på fester selv (og på filmkveld hjemme hos meg), og der får de opplevd litt av hvert, for å si det sånn ...

Anonymous poster hash: c1251...61e

Spesielt...er det mulig.

Reis hjem til bygden.

Anonymous poster hash: 0c050...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null respekt for en så uprofesjonell "lærer"!!

Anonymous poster hash: 0c050...27b

Hva er ditt bidrag i samfunnet, bruker du tid på å stå i et klasserom og undervise 25 barn daglig?

Anonymous poster hash: dd7ea...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lærer selv og har 2 regler for bruk av Fb:

1. Legger aldri ut ting av privat art på veggen, bilder etc. (Har lukket gruppe for nære venner. Ikke kolleger).

2. Godtar ikke venneforespørsler fra elever, tidligere elever og elevers foresatte. Jeg ønsker å ha et tydelig skille mellom privatliv/jobb.

Vurderer å opprette en jobb-konto på Google+ da Google har en storsatsning rettet mot skole for tiden. Denne blir i tilfellet kun av profesjonell art, beskjeder, oppgaver, linker OL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...