Gå til innhold

Er du heterofil, bifil eller homofil?


Gjest Hummels

  

83 stemmer

  1. 1. Hva er du?

    • Hetrofil
      50
    • Homofil
      10
    • Bifil
      23


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på hvor mange som er hva her inne? Jeg er faktisk litt usikker på om jeg er hetero eller bi. På en fest en gang så kom det en mann og hadde seg med meg uten jeg ville. Var for full til å gjøre motstand. Likevel så tente det meg og jeg likte det faktisk litt. Tro det eller ei. Når jeg tenker på det nå i ettertid så blir jeg tent på tanken av å gjøre det igjen men da frivillig. Jeg har aldri blitt skikkelig forelska i en mann, men kan synes noen er hot. Damer har jeg blitt skikkelig forelska i, så jeg er vertfall ikke homofil. Jeg digger damer!

Tror du bør sette deg inn i forskjellen på "fil" og "seksuell". Ganske spesielt å tenne på at du ble voldtatt mens du var så beruset at du ikke klarte å gjøre motstand. Stockholmsyndrom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heterofil er heterofil. Det er ikke noe som heter "heterofil, men...". Da er man bifil. Ingenting galt i det, men virker som om mange ikke forstår begrepene. Heterofil/heteroseksuell, bifil/biseksuell og homofil/homoseksuell er ikke ulike begreper - om ordet slutter på -fil eller -seksuell er det samme, det er synonymer.

Innen språkverdenen er det slik at bruken av ord som ikke har noen 100 % definasjon i utgangspunktet endrer seg og bruken skaper/endrer ordet. Filos er gresk for venn og tolkningsmessig satt sammen med eksempelvis homo/samme spiller det på det å elske noen av samme kjønn. Rent språklig kan man selvsagt si at dette spiller på begge parter, altså både erotisk og romantisk tiltrekning. Men bruken skilles gjerne mellom homoseksuell og homofil. Altså skillet mellom å være kun seksuelt tiltrukket men ikke romantisk tiltrukket.

Det er i aller høyeste grad et skille der som personer opplever som høyst ekte. Hvis du mener at personer som kan oppleve seksuell opphisselse av samme kjønn men overhodet ikke har følt eller ser for seg å føle romantisk tiltrekning mot samme kjønn egentlig lurer seg selv og egentlig er bifile eller homofile har du selvsagt lov til å mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør sette deg inn i forskjellen på "fil" og "seksuell". Ganske spesielt å tenne på at du ble voldtatt mens du var så beruset at du ikke klarte å gjøre motstand. Stockholmsyndrom?

Og du burde lese deg opp bittelitt på stockholmsyndrom. ;)

Anonymous poster hash: b259d...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du burde lese deg opp bittelitt på stockholmsyndrom. ;)

Anonymous poster hash: b259d...12c

Heller det enn å ikke eie evnen til å komme med et argument?

Stockholmsyndrom er en bred benevnelse benyttet for å beskrive empati, omsorg og forsvar for den som utsetter seg selv for fangenskap og andre typer vold. TS beskriver her en seksuell nytelse basert på en voldelig handling og et overgrep og vektlegger deres delte kjønn og fraværet av seksuell erfaring før og etter med noen av samme kjønn. Hadde ikke TS klart å se overgrepsmannen som noe positivt i hans liv ville jeg heller ikke benyttet denne definasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller det enn å ikke eie evnen til å komme med et argument?

Stockholmsyndrom er en bred benevnelse benyttet for å beskrive empati, omsorg og forsvar for den som utsetter seg selv for fangenskap og andre typer vold. TS beskriver her en seksuell nytelse basert på en voldelig handling og et overgrep og vektlegger deres delte kjønn og fraværet av seksuell erfaring før og etter med noen av samme kjønn. Hadde ikke TS klart å se overgrepsmannen som noe positivt i hans liv ville jeg heller ikke benyttet denne definasjonen.

Feil.

Anonymous poster hash: b259d...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heterofil er heterofil. Det er ikke noe som heter "heterofil, men...". Da er man bifil.

Handlinger definerer ikke legning - det har vært (og er til dels fortsatt) vanlig at homofile gifter seg og har sex med personer av kjønnet de ikke egentlig tiltrekkes av, fordi de har vært for redde til å komme ut av skapet.

Jeg er aseksuell - ikke dermed jomfru, men jeg føler ikke seksuell tiltrekning - og biromantisk, altså har ikke kjønn noe å si for hvem jeg faller for.

Anonymous poster hash: 35d3e...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Dere er bifile, og ikke heterofil.

Anonymous poster hash: c10f8...a39

For meg handlet lek med jenter om utprøving. Og har hatt trekant med ei jente og en mann. Selv om vi koste med hverandre var det settingen, at HAN tente på det og ikke fordi jeg tente på jenta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var heterofil helt til jeg forelsket meg i min bestevenninne. Vi er sammen nå og det føles som om det er første gang jeg er i et forhold med noen jeg virkelig elsker. Jeg ser i grunnen ikke på meg selv som hetero, homo eller bi. Jeg er ingenting. Kjønn er tydeligvis mindre viktig for meg enn hvem personen er som menneske og hva jeg får ut av å være i lag med personen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg var heterofil helt til jeg forelsket meg i min bestevenninne. Vi er sammen nå og det føles som om det er første gang jeg er i et forhold med noen jeg virkelig elsker. Jeg ser i grunnen ikke på meg selv som hetero, homo eller bi. Jeg er ingenting. Kjønn er tydeligvis mindre viktig for meg enn hvem personen er som menneske og hva jeg får ut av å være i lag med personen.

Panseksuell kanskje?

Anonymous poster hash: c3767...317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du bør sette deg inn i forskjellen på "fil" og "seksuell". Ganske spesielt å tenne på at du ble voldtatt mens du var så beruset at du ikke klarte å gjøre motstand. Stockholmsyndrom?

Jeg er nok alt for glad i sex.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panseksuell kanskje?

Anonymous poster hash: c3767...317

Do not care. Jeg driter fullstendig i hva jeg er og hvilken merkelapp som passer best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke. Jeg er vant med at det skilles mellom bifil og biseksuell. Noe a la dette:

Bilfili vs. biseksualitet[rediger | rediger kilde]

I akademiske sammenhenger har det vært gjort forsøk på å skille mellom bifili og "biseksualitet". Førstnevnte viser da til en tiltrekning basert på kjærlige/romantiskefølelser, mens sistnevnte dreier seg om en ren seksuell tiltrekning. I dagligtalen brukes uttrykkene ofte om hverandre. Skillet mellom bifili og biseksualitet kan bidra til en bedre selvforståelse hos noen, mens andre finner det unødvendig å skille mellom de to begrepene for å forstå seg selv i forhold til andre. En mulig forklaring på dette kan være at de føler seg tiltrukket av begge kjønn både romatisk og seksuelt.

Ett kjønn som tiltrekker mer[rediger | rediger kilde]

I mange tilfeller er bifile mer tiltrukket av det ene kjønnet enn det andre. Folkehelseinstituttet har i denne sammenheng, i tillegg til den tradisjonelle kategoriseringen i heterofili, homofili og bifili, også benyttet kategoriseringene 1) "heterofil" med visse homofile/lesbiske innslag, 2) "homofil"/"lesbisk" med visse heterofile innslag og 3) "usikker", selv om svært få oppgir disse kategoriseringene som sin legning.[1]

Kilde: allvitende Wikipedia

Hvis du sjekker ordbokas definisjon, vil du se at den er enig med meg ;)

Jeg opplever heller at skillet bifil/biseksuell er et skille i hverdagsspråk, ikke i akademisk språk.

Innen språkverdenen er det slik at bruken av ord som ikke har noen 100 % definasjon i utgangspunktet endrer seg og bruken skaper/endrer ordet. Filos er gresk for venn og tolkningsmessig satt sammen med eksempelvis homo/samme spiller det på det å elske noen av samme kjønn. Rent språklig kan man selvsagt si at dette spiller på begge parter, altså både erotisk og romantisk tiltrekning. Men bruken skilles gjerne mellom homoseksuell og homofil. Altså skillet mellom å være kun seksuelt tiltrukket men ikke romantisk tiltrukket.

Det er i aller høyeste grad et skille der som personer opplever som høyst ekte. Hvis du mener at personer som kan oppleve seksuell opphisselse av samme kjønn men overhodet ikke har følt eller ser for seg å føle romantisk tiltrekning mot samme kjønn egentlig lurer seg selv og egentlig er bifile eller homofile har du selvsagt lov til å mene det.

Men seksuell legning handler om nettopp sex. Hvem man er seksuelt tiltrukket av. Eller vil du si at en person som aldri har vært forelsket, ikke kan omtales som -fil i det hele tatt? For det er jo konsekvensene av et slikt skille.

Handlinger definerer ikke legning - det har vært (og er til dels fortsatt) vanlig at homofile gifter seg og har sex med personer av kjønnet de ikke egentlig tiltrekkes av, fordi de har vært for redde til å komme ut av skapet.

Jeg er aseksuell - ikke dermed jomfru, men jeg føler ikke seksuell tiltrekning - og biromantisk, altså har ikke kjønn noe å si for hvem jeg faller for.

Anonymous poster hash: 35d3e...345

Nei, men tiltrekning gjør. Jeg regner med at de fleste har sex med personer de er tiltrukket av (la oss holde homofile som fortsatt er i "skapet" utenfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...