Gå til innhold

En litt annerledes uføretråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Interressant.

Så du mener altså at en trygdet skal bli tatt fra denne muligheten også? Hva skiller da en trygdet fra en lønnsmottaker når det gjelder kapitalinntekter? Det være seg aksjeutbytte, renter på bankinnskudd eller fond, osv.

Om jeg får aksjeutbytte fra Statoil, Coop eller eget AS. Hvordan skiller jeg meg fra en lønnsmottaker her?

Nå er jeg jaggu spent...???

Anonymous poster hash: 4ead7...089

ABen du svarer mener vel egentlig kort sagt at uførepensjon/trygd skal være behovsprøvet.

Anonymous poster hash: f84e5...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke en uførepensjon på 6G. 6G er max av hva pensjonen blir utregnet fra. 66% av 6G, max.

Så den høyest mulige uførepensjon noen kan ha i Norge er 349945. Kan og ha spesialtillegg oppå dette. Og 1G som inntekt ved siden av.

Men ikke etter 2015.

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Ja, jeg har ofte lurt på hva maksimal uførepensjon fra NAV er, hvis man ikke har barn eller har forsørgerbyrde el.l. Er det noen som vet?

Anonymous poster hash: f84e5...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har ofte lurt på hva maksimal uførepensjon fra NAV er, hvis man ikke har barn eller har forsørgerbyrde el.l. Er det noen som vet?

Anonymous poster hash: f84e5...c0c

66% av 6G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

66% av 6G.

I tillegg hjelpestønad, stønad til bil, stønad til spesialtilpasset hus/leilighet

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg hjelpestønad, stønad til bil, stønad til spesialtilpasset hus/leilighet

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Disse stønadene er ikke pensjon og det blir bare spekulativt å dra dem frem i denne type tråder. Det får være måte på, vet du i det hele tatt hva det er du ramser opp? Hjelpestønad gis til mennesker som har særskilt behov for pleie og omsorg, det er en støtte slik at de kan få hjelp til å dusje eller spise! Får man hjelp til å spise og en rullestolrampe dekket så betyr ikke det at man har god økonomi, det betyr at man får en mulighet til å delta i samfunnet og et minimum av verdighet og livskvalitet.

Anonymous poster hash: 76387...4ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse stønadene er ikke pensjon og det blir bare spekulativt å dra dem frem i denne type tråder. Det får være måte på, vet du i det hele tatt hva det er du ramser opp? Hjelpestønad gis til mennesker som har særskilt behov for pleie og omsorg, det er en støtte slik at de kan få hjelp til å dusje eller spise! Får man hjelp til å spise og en rullestolrampe dekket så betyr ikke det at man har god økonomi, det betyr at man får en mulighet til å delta i samfunnet og et minimum av verdighet og livskvalitet.

Anonymous poster hash: 76387...4ea

Er du helt tullete, eller??

Jeg bare nevner hva man kan ha i TILLEGG til max uførepensjon. Hva pokker er galt med å nevne det? Var jo noen som spurte etter det over her???

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du helt tullete, eller??

Jeg bare nevner hva man kan ha i TILLEGG til max uførepensjon. Hva pokker er galt med å nevne det? Var jo noen som spurte etter det over her???

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Fortjener jeg virkelig personangrep for å påpeke at disse stønadene ikke er relevante for trådens tema (!)? Det er ikke snakk om "penger man har til å leve av" eller noe tillegg til økonomien i den forstand. Det som er galt med å nevne det i denne sammenhengen er at det igjen fremstår som om uføre får en hel masse trygd de kan dra på ferie og sitte på kafé for, når det dreier seg om noe helt annet.

Anonymous poster hash: 76387...4ea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt tullete, eller??

Jeg bare nevner hva man kan ha i TILLEGG til max uførepensjon. Hva pokker er galt med å nevne det? Var jo noen som spurte etter det over her???

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Og det han svarer er at dette ikke er en del av pensjonen. Hvis du for eksempel har 15000 utbetalt i mnd i uførepensjon, er lam fra halsen og ned pga nevrologisk sykdom, får du hjelp av kommunen til få i deg mat, hjelp til å dusje, får rullestol. pc ( slik at du kan kommunisere med omgivelsene ved å SE på visse bokstaver, ord på pc-skjermen. nå tenker jeg mest på sykdommen ALS, de vil jo etter kort tid også få problemer med å snakke), dette er IKKE en del av selve pensjonen, du vil fortsatt bare ha 15000 til å betale husleie, mat, regninger, etc,etc. Man kunne selvfølgelig krevd at de skulle betalt alt dette selv, men da må man også stille som krav til for eksempel deg at hvis du ender på sykehus med to brukne bein så skal du betale av din inntekt for å den pleien du trenger, hvis du ikke har pengene der og da, kan du få med deg en regning på rundt millionen slik at de kan trekke av din lønn hver måned i ca 20 år.

Anonymous poster hash: d7c1d...f6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle litt om min situasjon. Jeg ble født med en kronisk fysisk sykdom som synes godt utenpå, og var typisk det barnet på skolen som hadde hjelp pga det.

Jeg gjorde ALT jeg kunne for å få en god utdannelse, og det fikk jeg, men jeg har blitt så syk at jeg nå i begynnelsen av 30 årene er blitt ufør på minstesatsen. Hipp hurra.

Når jeg leser tråder om uførhet her på forumet så lurer jeg av og til på hva som egentlig feiler enkelte, når de kan ha mann og barn, hus og hjem, fritid, kapitalinntekter, ferier stadig vekk osv osv. Hvis ikke uførheten påvirker livet utenfor en jobb også, så synes jeg det er noe rart et sted. Noen virker nesten som de har laget en karriere av uførheten, og enkelte her inne skryter av kapitalinntekter og nøye planlagte inntekter i forhold til reglementet, så det nesten høres ut som de utnytter systemet.

Så ikke kall uføre "Vi". For jeg som er så stygg på grunn av min sykdom, og som må tilbringe mesteparten av året innendørs, kan se lenge etter mann og barn, ferieturer og annet.

Anonymous poster hash: b13f2...475

Vil gjerne kommentere dette;

"når de kan ha mann og barn, hus og hjem, fritid, kapitalinntekter, ferier stadig vekk osv osv..

Hva med de som blir ufør i godt voksen alder? Skal de skille seg, si fra seg foreldreretten og selge hus og hjem?

Kapitalinntekter har da null å si, man trenger på ingen måte være frisk for å ha kapitalinntekt. Ferie til varmere strøk kan være et godt hjelpemiddel for enkelte sykdommer.

Jeg ble syk som ung. Da jeg var 19 år traff jeg mannen i mitt liv, han godtok meg og sykdommen. Vi er nå gift, og han er en viktig støttespiller for meg. Selvsagt ønsket vi oss et eget sted å bo, hvorfor skulle vi ikke det når vi hadde penger til det.

Vi reiser en del, men ikke på lange turer rundt hele verden. Å reise på ferie trenger på ingen måte å være stress.

Barn vil vi nok mest sannsynlig ikke få pga medisinene jeg går på. Skulle vi få barn så er jeg ikke alene om ansvaret, barnet har da en far som kan ta mye av ansvaret, bla. være i permisjon første året.

Noen ser bare elendighet, andre prøver å være litt optimistisk og gjøre det beste ut av situasjonen.

Det er trist at du er syk, men det gir det ikke rett på å bestemme at du har det verre enn andre, og hevde at andre ikke burde ha rett på uføretrygd.

Anonymous poster hash: ae00a...697

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

v

Vil gjerne kommentere dette;
"når de kan ha mann og barn, hus og hjem, fritid, kapitalinntekter, ferier stadig vekk osv osv..
Hva med de som blir ufør i godt voksen alder? Skal de skille seg, si fra seg foreldreretten og selge hus og hjem?
Kapitalinntekter har da null å si, man trenger på ingen måte være frisk for å ha kapitalinntekt. Ferie til varmere strøk kan være et godt hjelpemiddel for enkelte sykdommer.

Jeg ble syk som ung. Da jeg var 19 år traff jeg mannen i mitt liv, han godtok meg og sykdommen. Vi er nå gift, og han er en viktig støttespiller for meg. Selvsagt ønsket vi oss et eget sted å bo, hvorfor skulle vi ikke det når vi hadde penger til det.
Vi reiser en del, men ikke på lange turer rundt hele verden. Å reise på ferie trenger på ingen måte å være stress.
Barn vil vi nok mest sannsynlig ikke få pga medisinene jeg går på. Skulle vi få barn så er jeg ikke alene om ansvaret, barnet har da en far som kan ta mye av ansvaret, bla. være i permisjon første året.

Noen ser bare elendighet, andre prøver å være litt optimistisk og gjøre det beste ut av situasjonen.

Det er trist at du er syk, men det gir det ikke rett på å bestemme at du har det verre enn andre, og hevde at andre ikke burde ha rett på uføretrygd.

Anonymous poster hash: ae00a...697

helt enig og du er veldig heldig som har funnet noen som godtar sykdommen din :)

andre som vil bestemme over andre og snoke i uførheten til andre er verste sort eller skal sette standard utifra hvordan de selv opplever verden.

Helt enig med hva du skrev.

Takk for dette innlegget!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:murvegg::kvalm::murvegg::kvalm::ninja::ninja::ninja:

Anonymous poster hash: 792b4...d72

Skjønner ikke helt hva du vil fram til, der du står og dunker hodet i veggen til du spyr? :P

Anonymous poster hash: ae00a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har råd til hus og ferie, og har mer penger på bok en de fleste. Og samtidig tar du gladelig imot pengene til staten. Du ser hvorfor noen kanskje ikke er helt fornøyd med den ordningen?

Og gjerne du tenker at foreldrene dine "betaler" for deg, men det er ikke slik det fungerer. De betaler for seg selv, for det staten brukte for å få dem der de er, og for pensjonen sin, sykedager, veien de bruker, ikke deg. Det skulle du egentlig gjort selv.

Ikke misforstå, er du syk så er du syk, det er greit nok det. Jeg håper bare du forstår at vi som arbeider dag inn og dag ut blir misunnelige (sure) for at du som ikke "gjør en dritt" har det bedre økonomisk enn oss.

Anonymous poster hash: 3a459...e7a

Hvordan kan du være misunnelig på noen som er for syk til å jobbe??

Ville ikke byttet helse mot penger for alt i verden!!!!!!

Selv er jeg frisk som en fisk og jobber, men betaler skatt med glede, tenk, man vet aldri hva som kan skje.....

Jeg VEDDER på at hvis det plutselig er du som blir så syk at du ikke kan jobbe så skulle du spist de ordene dine.

Anonymous poster hash: c7142...b8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GetOverIt

Fantastisk. Tenk å være så smålig at man er sur/missunnelig på en syk person (til og med så syk at man er 100% ufør) som har sparepenger.

Du som er frisk har et hav av muligheter, at du ikke klarer å spare opp penger er kun din egen feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du vil fram til, der du står og dunker hodet i veggen til du spyr? :P

Anonymous poster hash: ae00a...697

:murvegg::kvalm::murvegg::kvalm::ninja::ninja::ninja:

Anonymous poster hash: 792b4...d72

Hva slags folk er dette egentlig? Voksne folk burde klare å oppføre seg bedre enn det!

Anonymous poster hash: 33623...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...