Gå til innhold

En litt annerledes uføretråd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på hvorfor så mange er uføretrygdet i norge kontra andre land jeg. Er vi pysete, late eller er vi i så dårlig stand at rasen vår ikke vil overleve år 2200?

Ellers er det rart å se på at vi er i en økonomiboble som ikke går ihop med resten av verden. Vi har så mange fattige, vi har så mange som får statlig hjelp, vi har så høye avgifter på konsumvarer og så har vi dem som ligger på en årsinntekt på rundt en million per familie.

Bedrifter grøsser av en økning grensa for import, hvorfor skulle de være det?

Noe henger ikke helt sammen.....! :)

Anonymous poster hash: 4276e...a67

Synes det første du nevner der er veldig interessant jeg.

Hvorfor?

Statistikk viser blant annet at det går veldig mye i "arv". Er det på grunn av at foreldrene er så syke at de arver samme sykdommen, eller er det fordi foreldrene har helt andre verdier/moral i forhold til arbeid, som da deres barn blir vokst opp med ? Kanskje til og med ubevisst fra foreldrene sin side.

Er det fordi vi har et system som er lagt opp på en slik måte at det er "for lett" å bli uføre? Det må jo være veldig fristende å ikke være en arbeidsmaur resten av livet, og likevel ha penger nok til livets opphold mm. ?

Mange unge "faller ut" av systemet allerede i tidlig alder. Er det sviktende oppfølging i forhold til dette? Må heller ikke glemme at unge mennesker som ikke er vandt med å jobbe, så vil det være en "gullgruve" for dem å få uførepensjon eller annen form for trygd, når det er vandt med "ingenting". Kan vel like gjerne sitte foran dataen resten av livet da, og gomle på pizza... vel, inntil de en dag kanskje innser at dette ikke er noe liv.

Mange syke ser på seg selv som sykere enn de er, og da "blir de sykere" også. Det er en ond sirkel.

Hadde vi ikke hatt så gode velferdsordninger som vi har, hadde det være like mange som sykemeldte seg da, havner på AAP og til slutt på uførepensjon? Det tror ikke jeg.

Det er også andre faktorer som må inn i bildet her. Hva med legene? Vi har mange utenlandske leger som ikke kan systemet engang. Mange leger som sykemelder i hytt og pine uten å stille et eneste spørsmål. Hva med saksbehandlere ?

Til tross for at vi lever i 2014 og det florerer av fakta rundt kosthold & trening, så er det likevel slik at antall mennesker som har fedme stadig øker. Kan trening og et bedre kosthold få flere bort i fra uføre? Etter min mening er det ingen tvil om det engang. Trening kan innebære noe så enkelt som å gå tur. Poenget er at drittkosthold og å være passiv hele dagen ikke bedrer helsen. Men gevinsten av å være aktiv / spise bedre er veldig stor.

Vi ligger nok på toppen i verden av flere grunner. Noen av de jeg har nevnt er kanskje reelle årsaker, men det blir bare synsing fra min side.

Det er et langt løp å havne på uførepensjon, og vi bør være takknemlig for at vi har et system som hjelper disse. Men det må tas tak i en eller annen ende, før de havner der, for utviklingen er skremmende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår at du har veldig, veldig god greie på dette.

Fortell meg så hva jeg gjør som er ulovlig eller feil?

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Du har helt rett, dette har jeg greie på. Og det faktisk så enkelt at når du overskrider 1 G i året, som er ca 85 000. Del det på 12 er ca 7000 kr i mnd før du begynner å tappes i trygden. . Fra nyttår mister du ikke trygden, du kan jobbe så mye du vil og fremdeles beholde uføregraden, men du kan ikke tjene mer enn 60 000 i året før du tappes i trygden. Ingen i Norge kan lovlig tjene 50 000 i mnd å heve trygdepenger, men du kan fra nyttår tjene 50 000 å beholde uføregraden hvis du igjen ikke klarer å arbeide. Men du får ikke penger fra staten i form av trygd. Ikke kom er å lag tulletråder.

Jeg er lei av at i hver eneste tråd sitter det noen og kommer med svada, og skremmer opp mennesker, som de som hevdet at stortinget hadde gått tilbake på å kompensere for begynnende skatt, osv.

Du kan ikke lovlig få 50 000 i lønn og heve trygd.

Anonymous poster hash: aeec9...10b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel økonomisk skal jeg klare meg også etter omleggingen. Ikke snakk om å måtte selge hus eller legge om stort.

Men så får jeg også dekket mellomlegget fra staten. Så tar de 100 000 fra trygden, får jeg det over en annen post.

Men mest av alt er jeg forbannet for at jeg ikke kan jobbe slik jeg gjorde. At personen som er ansvarlig fortsetter i sin jobb som om det aldri skjedde noe. At han ødela livet mitt, for mine barn og for min mann.

Jeg er også drittlei av å bli mistenkeliggjort hver gang jeg klarer å gjøre noe annet enn å ligge rett ut. For kan jeg gå i postkassen kan jeg jobbe. Er lei av å bli stigmatisert fordi jeg er ufør, ikke bli regnet med i det gode selskap sosialt, ikke kunne gjøre det jeg ønsker.

Økonomien min er min minste bekymring, selv om det ikke er morsomt å vite at pensjonen min blir minimal pga ufør i tidlig alder. Men økonomisk overlever vi i hverdagen, selv om lønnen min var tre ganger det jeg får utbetalt nå. Og som ufør sparer jeg ikke på langt nær like mye i utgifter pga jobb, som jeg nå må bruke på behandlinger og medisiner (og nei, det finnes mye som ikke går på blåreseptordningen eller er gratis her i landet).

Anonymous poster hash: 5aa34...15a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor så mange er uføretrygdet i norge kontra andre land jeg. Er vi pysete, late eller er vi i så dårlig stand at rasen vår ikke vil overleve år 2200?

Ellers er det rart å se på at vi er i en økonomiboble som ikke går ihop med resten av verden. Vi har så mange fattige, vi har så mange som får statlig hjelp, vi har så høye avgifter på konsumvarer og så har vi dem som ligger på en årsinntekt på rundt en million per familie.

Bedrifter grøsser av en økning grensa for import, hvorfor skulle de være det?

Noe henger ikke helt sammen.....! :)

Anonymous poster hash: 4276e...a67

Grunnen er at i Norge får alle jobbe. Også de med dårlig helse, mødre og gamle. Da blir det faktisk flere uføre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa misunnelig, med sur i parentes. Jeg mente ikke sur slik du forstår, men misunnelse kan for tolkes som at folk er sure.

Selv synes jeg kanskje at folk som har det så bra som TS skriver kanskje burde fått litt mindre støtte, ettersom det er så stort trykk allerede.

Anonymous poster hash: 3a459...e7a

Endret av KikiEco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har helt rett, dette har jeg greie på. Og det faktisk så enkelt at når du overskrider 1 G i året, som er ca 85 000. Del det på 12 er ca 7000 kr i mnd før du begynner å tappes i trygden. . Fra nyttår mister du ikke trygden, du kan jobbe så mye du vil og fremdeles beholde uføregraden, men du kan ikke tjene mer enn 60 000 i året før du tappes i trygden. Ingen i Norge kan lovlig tjene 50 000 i mnd å heve trygdepenger, men du kan fra nyttår tjene 50 000 å beholde uføregraden hvis du igjen ikke klarer å arbeide. Men du får ikke penger fra staten i form av trygd. Ikke kom er å lag tulletråder.

Jeg er lei av at i hver eneste tråd sitter det noen og kommer med svada, og skremmer opp mennesker, som de som hevdet at stortinget hadde gått tilbake på å kompensere for begynnende skatt, osv.

Du kan ikke lovlig få 50 000 i lønn og heve trygd.

Anonymous poster hash: aeec9...10b

Beklager om du tror at dette har du greie på, for det har du så visst ikke.

Jeg har ca 200.000 i trygd, 80.000 i lønn fra eget AS, ca 400-500.000 i kapitalinntekter (aksjeutbytte) fra eget AS.

Dette gjøres fullt lovlig, og vel så det.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=822344&page=1

Les fra innlegg 214 og utover. Jeg er Juletrebonden. Gidder ikke skrive alt en gang til.

Jeg er også lei av at det kommer mennesker som deg i slike tråder og sprer svada om at folk som er ufør ikke kan tjene hva de vil, uten trekk i trygden!

Anonymous poster hash: 4ead7...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om du tror at dette har du greie på, for det har du så visst ikke.

Jeg har ca 200.000 i trygd, 80.000 i lønn fra eget AS, ca 400-500.000 i kapitalinntekter (aksjeutbytte) fra eget AS.

Dette gjøres fullt lovlig, og vel så det.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=822344&page=1

Les fra innlegg 214 og utover. Jeg er Juletrebonden. Gidder ikke skrive alt en gang til.

Jeg er også lei av at det kommer mennesker som deg i slike tråder og sprer svada om at folk som er ufør ikke kan tjene hva de vil, uten trekk i trygden!

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Sikkert mange som har mulighet til og start sitt eget AS når man blir uføre av en sykdom som gjør så du ikke kan jobbe. Første man tenker på da er nok. Ja.. Nå jeg vil jeg bygge opp et AS og tjene penger vedsiden av uføre stønaden. Starte et skikkelig firma er jo bare til og knipse.

Så dette er så ekstremt dumt og usannsynlig at folk kan gjøre om man er ekstremt syk noe man er visst man blir uføre.

Anonymous poster hash: 81762...e77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert mange som har mulighet til og start sitt eget AS når man blir uføre av en sykdom som gjør så du ikke kan jobbe. Første man tenker på da er nok. Ja.. Nå jeg vil jeg bygge opp et AS og tjene penger vedsiden av uføre stønaden. Starte et skikkelig firma er jo bare til og knipse.

Så dette er så ekstremt dumt og usannsynlig at folk kan gjøre om man er ekstremt syk noe man er visst man blir uføre.

Anonymous poster hash: 81762...e77

Det er slett ikke dumt. Det er bare å leie hjelp til det man ikke klarer. Det er som regel ikke i hodet man er ufør.

Man må selvsagt ha et ok konsept...og noe startkapital. Men klarer man ikke, så...klarer man ikke.

Men å si som du at det er ekstremt dumt, er det slett ikke.

Det er jeg et bevis på. Det går an:-)

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om du tror at dette har du greie på, for det har du så visst ikke.

Jeg har ca 200.000 i trygd, 80.000 i lønn fra eget AS, ca 400-500.000 i kapitalinntekter (aksjeutbytte) fra eget AS.

Dette gjøres fullt lovlig, og vel så det.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=822344&page=1

Les fra innlegg 214 og utover. Jeg er Juletrebonden. Gidder ikke skrive alt en gang til.

Jeg er også lei av at det kommer mennesker som deg i slike tråder og sprer svada om at folk som er ufør ikke kan tjene hva de vil, uten trekk i trygden!

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Kapitalinntekt ja. Det er en måte å omgå regelen på. Merkelig nok regnes det ikke som inntekt.

Lykke til som har fått til det, det fleste på trygd må nøye seg med trygden.

Anonymous poster hash: aeec9...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kapitalinntekt ja. Det er en måte å omgå regelen på. Merkelig nok regnes det ikke som inntekt.

Lykke til som har fått til det, det fleste på trygd må nøye seg med trygden.

Anonymous poster hash: aeec9...10b

Man omgår ikke noen regel. Kapitalinntekt er likt for alle i dette landet.

Men du må innrømme at dette hadde du ikke greie på;-). Ikke så kjepphøy neste gang, da:-)

Anonymous poster hash: 4ead7...089

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare til og leie hjelp til det man ikke klarer? Med en uføre inntekt. Hvor i all verden får du alt fra?

Huff, ja.. Startet et AS som ufør er jo ingen sak.. spesielt om du er veldig syk. Og ha et AS der du jobber i året for 80.000kr og ha utbytte på 400.000-500.000 er jo helt. Det er som at firmaet ditt går for seg sjøl altså. Så skjønner ikke åssen konsept du har, men...



Anonymous poster hash: 81762...e77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har råd til hus og ferie, og har mer penger på bok en de fleste. Og samtidig tar du gladelig imot pengene til staten. Du ser hvorfor noen kanskje ikke er helt fornøyd med den ordningen?

Og gjerne du tenker at foreldrene dine "betaler" for deg, men det er ikke slik det fungerer. De betaler for seg selv, for det staten brukte for å få dem der de er, og for pensjonen sin, sykedager, veien de bruker, ikke deg. Det skulle du egentlig gjort selv.

Ikke misforstå, er du syk så er du syk, det er greit nok det. Jeg håper bare du forstår at vi som arbeider dag inn og dag ut blir misunnelige (sure) for at du som ikke "gjør en dritt" har det bedre økonomisk enn oss.

Anonymous poster hash: 3a459...e7a

Da foreslår jeg at du overtar hennes sykdom og så overtar hun din friske kropp slik at hun kan jobbe, mens du kan gå hjemme og ikke "gjøre en dritt". En fin byttehandel synes jeg, du må ta med i beregningen at du hele tiden vil bli sett på som en parasitt, og mistenkeliggjøring vil bli en del av hverdagen, selvfølgelig i tillegg til at sykehusinnleggelser, legebesøk og medisiner også vil bli en del av hverdagen. Siden du nå har tatt imot en syk lever for å kunne gå gå hjemme og " ikke gjøre en dritt" , noe som kan føre til skrumplever de store arteriene vil da ved siste stadium gå opp mot svelget og du må regne med en plutselig død når disse blodårene sprekker, altså vil du forblø ved at blodet spruter ut av munnen din..men, men, hva gjør man ikke for å gå hjemme å ikke "gjøre en dritt" :danse:.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare til og leie hjelp til det man ikke klarer? Med en uføre inntekt. Hvor i all verden får du alt fra?

Huff, ja.. Startet et AS som ufør er jo ingen sak.. spesielt om du er veldig syk. Og ha et AS der du jobber i året for 80.000kr og ha utbytte på 400.000-500.000 er jo helt. Det er som at firmaet ditt går for seg sjøl altså. Så skjønner ikke åssen konsept du har, men...

Anonymous poster hash: 81762...e77

Firmaet går omtrent av seg selv, ja. Nå. Men som alle andre, må man gjennom den spede oppstart og lite startkapital. Man må ta det rolig pga uførheten OG lite startkapital.

Man trenger ikke starte AS, ENK holder i massevis til en liten start.

Men:

Sett nå at en klarer å omsette for en liten sum og faktisk tjene 500 kr i mnd, da? Om 6 mnd kan det hende at man faktisk tjener en tusenlapp i mnd...? Og så videre. Sky is the limit. Mye penger for en ufør...iallefall etter 2015:-(

Det går an. Og man dør ikke av å prøve:-)

Anonymous poster hash: 4ead7...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velger å svare på det ts spør om, jeg :)

Eier ett hus og en leilighet samt bil, og kan leve ett helt normalt liv med 190 000 ca(husker ikke helt riktig) i året, da jeg har leid ut leiligheten og får leieinntekter på denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes denne tråden minner veldig om alle de andre uføretrådene, jeg. Full av eder og galle spydd ut i alle retninger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes denne tråden minner veldig om alle de andre uføretrådene, jeg. Full av eder og galle spydd ut i alle retninger.

Ja, tråden er mistenkelig lik alle de andre ufør-trådene som finnes i bøtter og spann allerede. TS forsøkte riktignok å lage "en annerledes uføretråd", men allerede i starten i HI ble det lagt føringer for resten av tråden. Det hjelper lite å forsøke å ha gode intensjoner når argumentasjonen starter med fordommer. Herr og Fru Hvermannsen får gode diskusjonsforhold i slike tråder, og alle rikssynserne med hjemmesnekret kjøkkenbenkkompetanse på medisin, handicapkunnskap og rehabilitering kan spre alle fordommer og uvitenhet fritt.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke underlig at det ikke er mange uføre som har det bra, som svarer i denne tråden. Hvem har lyst til å legge hodet sitt frivillig på hoggestabben?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, er du syk så er du syk, det er greit nok det. Jeg håper bare du forstår at vi som arbeider dag inn og dag ut blir misunnelige (sure) for at du som ikke "gjør en dritt" har det bedre økonomisk enn oss.

Anonymous poster hash: 3a459...e7a

Der kommer det som mange tar opp. Hvorfor i alle dager skal dere bli sur på meg? Pga pengene? Er du slik mot alle som har mer råd enn deg? Eller er det bare de uføre som skal hakkes på.

Ta min sykdom og "rikdom", jeg gir det gladelig fra meg for å slippe min hverdag.

Vet du, i dag har jeg hatt en fantastisk dag. Jeg våknet og hadde energi. Endelig, etter å ha vært så og si sengeliggende i 6 uker. Slik er livet mitt, det å få våkne og kunne gjøre ting som for andre er en selvfølge, det er for meg en enorm glede.

Og det med skatten var ment som en spøk, svarte bare på hun som mente at jeg "levde" på hennes skattepenger.

Anonymous poster hash: ae00a...697

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, er du syk så er du syk, det er greit nok det. Jeg håper bare du forstår at vi som arbeider dag inn og dag ut blir misunnelige (sure) for at du som ikke "gjør en dritt" har det bedre økonomisk enn oss.

Anonymous poster hash: 3a459...e7a

Der kommer det som mange tar opp. Hvorfor i alle dager skal dere bli sur på meg? Pga pengene? Er du slik mot alle som har mer råd enn deg? Eller er det bare de uføre som skal hakkes på.

Ta min sykdom og "rikdom", jeg gir det gladelig fra meg for å slippe min hverdag.

Vet du, i dag har jeg hatt en fantastisk dag. Jeg våknet og hadde energi. Endelig, etter å ha vært så og si sengeliggende i 6 uker. Slik er livet mitt, det å få våkne og kunne gjøre ting som for andre er en selvfølge, det er for meg en enorm glede.

Og det med skatten var ment som en spøk, svarte bare på hun som mente at jeg "levde" på hennes skattepenger.

Anonymous poster hash: ae00a...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...