Gå til innhold

Har dere "regler" rundt konfe-penger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette handler vel litt om sunn fornuft også.. Det er ingen (ingen regel uten unntak) 15-åring som klarer å tenke så langt frem med tanke på større investeringer. Og derfor vår plikt å tenke litt for barna våre.

Det er heller ikke alle familier som har RÅD til å spandere lappen, bil etc på barna når de blir store nok..

Så derfor jeg mener det er foreldrenes PLIKT å gjøre dette for barna sine.

Ja, det finnes "regler", men i en tvist, tviler jeg sterkt på at en 15-åring vinner frem med sitt ønske om å kjøpe sminke og klær for 10 000..

Det å la ungene søle bort alle konfirmasjons-pengene syntes jeg vitner om dårlig vurderingsevne. Og minner oss stadig på at vi bor i et land vi har det ALTFOR bra i...

Velferdsstaten Norge:

Stakkars min 15-åring som ikke får lov til å bruke opp alle pengene sine på tull... :rolleyes:

(Hvor ellers i verden ville DETTE vært et tema egentlig??)

Ungene kommer til å takke oss senere, selv om det er "blodig" urettferdig akkurat nå..

(Og hvilken ungdom syntes egentlig at noe foreldrene gjør er bra?)

Jeg trodde ærlig talt ikke at noen hadde sååå mye penger...

Anonymous poster hash: a328c...993

Vet du, det er slik jeg tenker også.

Og selv om hun er flink med økonomien sin til vanlig, så har det jo aldri vært snakk om slike summer!

Å la en femtenåring klatte bort 40 000,- på tull, kaller jeg direkte uansvarlig!

Så det blir ikke aktuelt, men ser jo at det kan være ok at hun får litt hun kan bruke, så vi får diskutere det i heimen i kveld ;)

TS

Anonymous poster hash: bd1c9...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To av våre seks barn er konfirmerte og de andre følger etter på rekke og rad ;).

Vi har i familieråd blitt enige om at de kan disponere en fjerdedel av pengene slik de selv vil og resten blir satt på sparekonto.

Anonymous poster hash: babc0...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker at jeg har vokst opp et annet sted enn folk på KG er fra. Vi disponerte alle pengene selv, husker omtrent ingen som fikk føringer fra foreldre om å spare konfirmasjonspengene. Vi bestemte selv, noen sparte dem, andre blåste alt i løpet av noen uker. Uansett så klarte de fleste av oss fint å skaffe oss førerkort, flytte ut på egen hånd osv.

Jeg ble helt paff over denne tråden!

Anonymous poster hash: 90c2a...82d

Hvor mange unge idag er det som ikke har peiling på personlig økonomi, shopper så fort de får noen kroner, og drar kredittkort uten tanke for fremtiden? Konf er jo en utmerket mulighet til å lære hva som er lurt når man har en større pengesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg disponerte pengene mine selv, men det var ikke snakk om store summer. Mine to gutter har derimot fått litt "håndpenger" - resten inn på sperret konto fram til 18-årsdagen. Det er snakk om mye penger, bortimot 60 tusen (stooor familie, og steforeldre/besteforeldre på begge sider), og det var helt uaktuelt at disse skulle søles bort på Mac og dyre telefoner.

 

De fikk tilgang til kontoen da de rundet 18, og begge var meget fornøyd med ordningen. Det skal sies at begge fikk bruke litt av pengene på noe de virkelig ønsket seg et par år etter konfirmasjonen, men det var fortsatt myye penger igjen til bruk når de var myndige.

Noen av vennene hadde sølt bort flere titusen på et par uker etter konfirmasjonen, det synes jeg er litt trist. Men altså kun min personlige mening, folk få gjøre hva som passer best for dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sløste bort alle mine 17 000 på tull :/ Skulle ønske foreldrene mine hadde stoppet meg der! 

 

Jeg synes du og ungdommen kan avtale at en viss prosentandel av pengene kan brukes til hva h*n vil. På den måten blir det litt gøy jo mer h*n får i gave og. 



Anonymous poster hash: c1ac9...fdc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...