AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #21 Skrevet 25. august 2015 Jeg ville satt meg ned med henne og kommet til enighet. La henne være med på å bestemme hvor mye som skal spares og brukes. Det er trossalt hennes penger. Gi henne en sjanse tilå velge selv forklar kosekvensene av å bruke det opp, men la det være opp til henne. På den måten vil hun lære å tenke selv. Man lærer av sine feil. Og hvem vet, kanskje velger hun "rett"?Anonymous poster hash: be081...1a2 4
Cashbah Skrevet 25. august 2015 #22 Skrevet 25. august 2015 Jeg fikk bruke 1000 ut av de noe rundt 20000 som jeg fikk 1000 kroner var ganske mye for meg på den tiden når jeg bare var en guttunge Joda, det var det for meg også. Men i dag får jo mange stipend som de kan godte seg med. Men å bruke pegene fornuftig er jo en annen sak, f.eks. bruke de på lppen, eller kjøpe en sykkel om hun ikke har.
Millimani Skrevet 25. august 2015 #23 Skrevet 25. august 2015 Jeg fikk rundt 11 000, og fikk streng beskjed om at det skulle brukes på "ordentlige" ting som man har i mange år. Jeg kjøpte et instrument jeg spilte og så kjøpte jeg foto-apparat. Resten ble satt på sparekonto. Det var da ikke så mye igjen etter de to kjøpene, men det ble brukt på noe annet. Husker jeg selv syntes det var idiotisk med dem som fikk lov å ta med seg konfirmasjons-penger de kunne bruke på Oslo-tur med klassen, for eksempel. Og da noen foreslo at jeg skulle bruke konfirmasjons-penger på nye klær syntes jeg det også var helt bak mål
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #24 Skrevet 25. august 2015 Jeg har alltid vært totalt imot å bestemme og ta avgjørelser for barna. De har selv fått komme med innspill og meninger, og det har jeg alltid tatt hensyn til. Så også med konfirmasjonspengene. Jeg hadde aldri nektet dem og bruke sine egne penger, men jeg hadde nok frarådet og kommet med argumenter på hvorfor de ikke burde sløse dem vekk. Og heldigvis har de vært fornuftige og ønsker selv å spare, så det har aldri vært noe tema. Bortsett fra det ene barnet som kjøpte en flott dyr gitar til over 20000 kr fordi hun er veldig interessert i musikk og spiller selv. Anonymous poster hash: f6525...8b6
ViljaH Skrevet 25. august 2015 #25 Skrevet 25. august 2015 Jeg mener pengene skal spares til store ting i livet, som bolig. Mine barn vil ikke få søle dem bort på moped, pc, klær. Hvis de har en hobby som fotografering, så kan de få kamera i jul/bursdagsgave fra oss, eller ønske seg det i konfgave. Som giver til konfirmant, anser jeg pengene som bidrag til å få en god start på voksenlivet. Hadde de blitt brukt til klær og moped hadde det irritert meg! 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #26 Skrevet 25. august 2015 Jeg merker at jeg har vokst opp et annet sted enn folk på KG er fra. Vi disponerte alle pengene selv, husker omtrent ingen som fikk føringer fra foreldre om å spare konfirmasjonspengene. Vi bestemte selv, noen sparte dem, andre blåste alt i løpet av noen uker. Uansett så klarte de fleste av oss fint å skaffe oss førerkort, flytte ut på egen hånd osv. Jeg ble helt paff over denne tråden! Anonymous poster hash: 90c2a...82d 4
Gjest Jacklost Skrevet 25. august 2015 #27 Skrevet 25. august 2015 Jeg merker at jeg har vokst opp et annet sted enn folk på KG er fra. Vi disponerte alle pengene selv, husker omtrent ingen som fikk føringer fra foreldre om å spare konfirmasjonspengene. Vi bestemte selv, noen sparte dem, andre blåste alt i løpet av noen uker. Uansett så klarte de fleste av oss fint å skaffe oss førerkort, flytte ut på egen hånd osv. Jeg ble helt paff over denne tråden! Anonymous poster hash: 90c2a...82d Hva blir du paff av? Det er vanlig at foreldre får barna til å spare pengene. Bedre det enn å bruke det på tull... 3
Kittykat Skrevet 25. august 2015 #28 Skrevet 25. august 2015 Når datteren vår konfirmerte seg i fjor, så fikk hun bruke litt på ting hun ønsket seg og litt shopping. Resten ble satt inn på en konto og hun har ikke tilgang til de pengene før hun skal ta sertifikatet.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #29 Skrevet 25. august 2015 Hei, eldstejenta skal konfirmeres til lørdag, og vi har diskutert litt hvordan vi skal disponere pengene. Det er helt uaktuelt at hun disponerer pengene helt selv, selv om hun er flink med økonomi. Hun jobber litt og tjener penger selv til ting som kino, shopping (hun får klær av oss også hvis det er noe hun trenger) ol. Jeg mener pengene skal stå på konto til hin evt finner noe konkret hun ønsker seg, eller så kan hun bruke de på lappen når den tid kommer. Alt dette er selvfølgelig veldig urettferdig og jeg er som en fengselsvakt å regne Hva tenker dere? Burde hun få en liten slant hun kan bruke nå, eller burde alt spares? Hva er vanelig? Anonymous poster hash: b679a...c2e Synes hun bør få noen tusen hun kan bruke på klær, sminke etc, ellers er det smart å åpne en sparekonto i hennes navn. Anonymous poster hash: 354ff...ef6
secret1509 Skrevet 25. august 2015 #30 Skrevet 25. august 2015 Er man over 15 kan man disponere penger som man vil. Det er regler for det. 3
AnonymBruker Skrevet 25. august 2015 #31 Skrevet 25. august 2015 Peder Ås fikk bruke alle konfirmasjonspengene sine på diskodress, så dere kan vel ikke nekte henne å bruke dem på det hun vil om hun er over 15 og det er under overformynderiets grenser? Anonymous poster hash: ae53f...737 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #32 Skrevet 26. august 2015 Det er friheten til å bruke pengene som vil være nok ofte. Betyr ikke at man vil bruke alle pengene på en gang likevel. I min tid så fikk jeg 10.000 i pengegaver og jeg endte opp med å kjøpe meg 2 stearinslys, resten glemte jeg at jeg hadde og det ble gode penger når jeg skulle kjøpe vaskemaskin og seng når jeg flyttet hjemmefra. Er hun god med penger vil det være nok at dere diskuterer senere økonomi. Anonymous poster hash: 41f1f...095 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #33 Skrevet 26. august 2015 Dette handler vel litt om sunn fornuft også.. Det er ingen (ingen regel uten unntak) 15-åring som klarer å tenke så langt frem med tanke på større investeringer. Og derfor vår plikt å tenke litt for barna våre. Det er heller ikke alle familier som har RÅD til å spandere lappen, bil etc på barna når de blir store nok.. Så derfor jeg mener det er foreldrenes PLIKT å gjøre dette for barna sine. Ja, det finnes "regler", men i en tvist, tviler jeg sterkt på at en 15-åring vinner frem med sitt ønske om å kjøpe sminke og klær for 10 000.. Det å la ungene søle bort alle konfirmasjons-pengene syntes jeg vitner om dårlig vurderingsevne. Og minner oss stadig på at vi bor i et land vi har det ALTFOR bra i... Velferdsstaten Norge: Stakkars min 15-åring som ikke får lov til å bruke opp alle pengene sine på tull... (Hvor ellers i verden ville DETTE vært et tema egentlig??) Ungene kommer til å takke oss senere, selv om det er "blodig" urettferdig akkurat nå.. (Og hvilken ungdom syntes egentlig at noe foreldrene gjør er bra?) Jeg trodde ærlig talt ikke at noen hadde sååå mye penger... Anonymous poster hash: a328c...993 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #34 Skrevet 26. august 2015 Jeg kjøpte laptop for mine penger. To stk faktisk, men det var fordi den første streika etter noen år og jeg måtte ha ny. Da hadde jeg brukt opp alle pengene. Fikk ikke lov til å bruke de til annet enn jeg faktisk trengte. Og da jeg kjøpte den første laptopen sto resten av pengene og ventet på konto til jeg trengte noe annet. Hvis jeg ikke trengte pengene hadde de blitt spart til lappen.Anonymous poster hash: 9b7b2...529
skruf Skrevet 26. august 2015 #35 Skrevet 26. august 2015 Hadde konfirmant selv for noen år siden, og vi ble enige med henne om at mesteparten av pengene skulle inn på sparekontoen hennes. Hun fikk bruke litt av de til å kjøpe seg en Iphone (som hun hadde ønsket seg lenge, siden hun i flere år bare har hatt en gammel arvet telefon etter faren). Nå er hun 18 og kan i teorien bruke pengene på hva hun vil, men hun har bestemt seg for å fortsette å spare og ikke sprette sparekontoen før hun flytter hjemmefra og skal etablere seg.
LukaFrost Skrevet 26. august 2015 #36 Skrevet 26. august 2015 Hvis dere ikke ønsker at konfirmanten skal sløse bort store summer, burde dere la være å gi så hinsides mye penger. Vent heller med de store summene til 18- eller 20årsdagen. 1
celine Skrevet 26. august 2015 #37 Skrevet 26. august 2015 Peder Ås fikk bruke alle konfirmasjonspengene sine på diskodress, så dere kan vel ikke nekte henne å bruke dem på det hun vil om hun er over 15 og det er under overformynderiets grenser? Anonymous poster hash: ae53f...737 Selvfølgelig kan man ikke bestemme, men man kan gi råd. Og det bør man gjøre! Ser ut til at Peder Ås ikke har foreldre som evner å gi fornuftige råd... Den diskodressen burde i det minste vært kjøpt når PÅ hadde sluttet å vokse. Ungdom vokser fort, så han vil jo ikke ha glede av den dressen så lenge. Hos oss har vi ingen regler, men på linje med store gevinster får ungdommen hjelp til å forvalte pengene. Eldste har selv valgt å spare alle pengene. Heldigvis. Å la konfpengene gå til daglig forbruk, kan fint være en lærepenge, men etter min mening en altfor dyrekjøpt lærepenge.
sonush Skrevet 26. august 2015 #38 Skrevet 26. august 2015 Dette handler vel litt om sunn fornuft også.. Det er ingen (ingen regel uten unntak) 15-åring som klarer å tenke så langt frem med tanke på større investeringer. Og derfor vår plikt å tenke litt for barna våre.Det er heller ikke alle familier som har RÅD til å spandere lappen, bil etc på barna når de blir store nok.. Så derfor jeg mener det er foreldrenes PLIKT å gjøre dette for barna sine. Ja, det finnes "regler", men i en tvist, tviler jeg sterkt på at en 15-åring vinner frem med sitt ønske om å kjøpe sminke og klær for 10 000.. Anonymous poster hash: a328c...993 Når konfirmant ifølge Loven har rett til å bruke pengene på det hun vil, vil hun også vinne frem i en tvist. Loven tar ikke hensyn til Hva som er lurest. De som sitter kan være 100% enig med foreldrene, vil likevel la konfirmant gjøre hva hun vil, fordi det er Loven. 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #39 Skrevet 26. august 2015 Hva blir du paff av? Det er vanlig at foreldre får barna til å spare pengene. Bedre det enn å bruke det på tull... Det var ingen av mine venner som fikk beskjed om hva de skulle gjøre med pengene. Ville de spare gjorde de det. Anonymous poster hash: 90c2a...82d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2015 #40 Skrevet 26. august 2015 Jeg merker at jeg har vokst opp et annet sted enn folk på KG er fra. Vi disponerte alle pengene selv, husker omtrent ingen som fikk føringer fra foreldre om å spare konfirmasjonspengene. Vi bestemte selv, noen sparte dem, andre blåste alt i løpet av noen uker. Uansett så klarte de fleste av oss fint å skaffe oss førerkort, flytte ut på egen hånd osv. Jeg ble helt paff over denne tråden! Anonymous poster hash: 90c2a...82d Helt enig med deg! Merkelig at foreldre setter restriksjoner for så mye. Hvordan har de da tenkt at ungene skal lære å tenke selv? La dem bruke sine egne penger til det de vil.. De er faktisk 15 år gamle. Husker at jeg kjøpte meg moped for mine konfirmasjonspenger (for hauger av år siden). Tror ikke jeg spurte foreldrene mine om lov engang. Hadde de blandet seg oppi det så hadde jeg synes det var merkelig. Anonymous poster hash: f6525...8b6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå