Gå til innhold

I Kiwi? I Vita?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden sier de i Kiwi og i Vita i reklamene på tv? Er det noen andre som sier det? Det heter da PÅ Kiwi og PÅ Vita? Prøver de å lage nye talemåter, eller? Hvorfor? Kunne like gjerne hatten en reklame hvor de snakket om PÅ Oslo. Noe så irriterende! Hvorfor bruker de ikke de vanlige språkreglene?



Anonymous poster hash: 56c1d...38e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også lagt merke til det i den vita-reklamen. Om jeg ikke tar helt feil kan de bruke "i" også.. man sier jo f eks "i Vita-butikken"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Ja, er på kiwi og på vita. Men om de snakker om kiwi som i bedriften og ikke butikken så er det vel "i kiwi vil vi at.." osv

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, er på kiwi og på vita. Men om de snakker om kiwi som i bedriften og ikke butikken så er det vel "i kiwi vil vi at.." osv

Stemmer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De snakker om Kiwi som bedrift. Det går fint an å si "jeg jobber i Kiwi". "Hos oss i Kiwi..." blir det samme. Om man skal på butikken er det "jeg skal på Kiwi."

Man jobber _i_ en bedrift, men drar _på_ butikken.

Anonymous poster hash: 1bd6f...ec1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres uansett jævlig dumt og irriterende ut. Hadde de enda sagt vi HOS Kiwi, så...



Anonymous poster hash: 56c1d...38e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du nevner "på oslo" så tenkte jeg på at man kan jo si både "i" og "på" om mange byer. I Hamar, på Hamar. Jeg syns begge måter funker. Mens på Oslo blir feil. Likeens med at i Halden er mer naturlig enn på Halden. Mens på Gjøvik er mer naturlig enn i Gjøvik....

I Kiwi, i Vita syns jeg høres litt merkelig ut og ikke noe jeg pleier å si, men har hørt det før. Selv sier jeg at "jeg jobber på *den butikken*".

Kan godt hende det har med vane/dialekt å gjøre. Folk snakker jo ikke helt likt over hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er direkte ekkelt å høre/lese. Og det har spredd seg, først ute var Kiwi for et par år siden. Det heter "på" eller "hos" Kiwi/Vita/whatever, så lenge det gjelder butikken og er rettet mot kundene; gjelder det bedriften og er rettet mot de ansatte, er "i" helt greit og riktig. Men her er det reklame for produktene/tjenestene deres, og da er det på/hos som gjelder. Skjerpings! :sinnatagg:

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner "på oslo" så tenkte jeg på at man kan jo si både "i" og "på" om mange byer. I Hamar, på Hamar. Jeg syns begge måter funker. Mens på Oslo blir feil. Likeens med at i Halden er mer naturlig enn på Halden. Mens på Gjøvik er mer naturlig enn i Gjøvik....

I Kiwi, i Vita syns jeg høres litt merkelig ut og ikke noe jeg pleier å si, men har hørt det før. Selv sier jeg at "jeg jobber på *den butikken*".

Kan godt hende det har med vane/dialekt å gjøre. Folk snakker jo ikke helt likt over hele landet.

tror dette handler mye av hva du er vant til å høre/si. Og på størrelsen.

Høres helt feil ut for meg å si PÅ Stavanger eller PÅ Sandnes, mens "sossen" i Stavanger sier enda PÅ sandnes. Dette skyldes mye at de føler Sandnes enda er en liten holdeplass mellom Stavanger og sørlandet.

Da jeg varl iten (15-18 år siden) sa nesten alle PÅ Sandnes, men nå sier omtrent alle I sandnes. Morsomt det der.

Anonymous poster hash: 0ecbd...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dette handler mye av hva du er vant til å høre/si. Og på størrelsen.

Høres helt feil ut for meg å si PÅ Stavanger eller PÅ Sandnes, mens "sossen" i Stavanger sier enda PÅ sandnes. Dette skyldes mye at de føler Sandnes enda er en liten holdeplass mellom Stavanger og sørlandet.

Da jeg varl iten (15-18 år siden) sa nesten alle PÅ Sandnes, men nå sier omtrent alle I sandnes. Morsomt det der.

Anonymous poster hash: 0ecbd...f36

Det er forskjellig fra hvilken sammenheng Sandnes nevnes. Er det snakk om Sandnes som kommune, heter det i. Er det snakk om Sandnes som by/tettsted, er det lov å si på.

Anonymous poster hash: a945e...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...