AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #1 Del Skrevet 15. mars 2014 Hvorfor i all verden sier de i Kiwi og i Vita i reklamene på tv? Er det noen andre som sier det? Det heter da PÅ Kiwi og PÅ Vita? Prøver de å lage nye talemåter, eller? Hvorfor? Kunne like gjerne hatten en reklame hvor de snakket om PÅ Oslo. Noe så irriterende! Hvorfor bruker de ikke de vanlige språkreglene? Anonymous poster hash: 56c1d...38e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sjokoladenøtt Skrevet 15. mars 2014 #2 Del Skrevet 15. mars 2014 Jeg har også lagt merke til det i den vita-reklamen. Om jeg ikke tar helt feil kan de bruke "i" også.. man sier jo f eks "i Vita-butikken".. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avocadoen Skrevet 15. mars 2014 #3 Del Skrevet 15. mars 2014 Ja, er på kiwi og på vita. Men om de snakker om kiwi som i bedriften og ikke butikken så er det vel "i kiwi vil vi at.." osv 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2014 #4 Del Skrevet 15. mars 2014 Ja, er på kiwi og på vita. Men om de snakker om kiwi som i bedriften og ikke butikken så er det vel "i kiwi vil vi at.." osv Stemmer nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2014 #5 Del Skrevet 15. mars 2014 De snakker om Kiwi som bedrift. Det går fint an å si "jeg jobber i Kiwi". "Hos oss i Kiwi..." blir det samme. Om man skal på butikken er det "jeg skal på Kiwi." Man jobber _i_ en bedrift, men drar _på_ butikken.Anonymous poster hash: 1bd6f...ec1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2014 #6 Del Skrevet 17. mars 2014 Det høres uansett jævlig dumt og irriterende ut. Hadde de enda sagt vi HOS Kiwi, så... Anonymous poster hash: 56c1d...38e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjempeliten Skrevet 20. mars 2014 #7 Del Skrevet 20. mars 2014 Når du nevner "på oslo" så tenkte jeg på at man kan jo si både "i" og "på" om mange byer. I Hamar, på Hamar. Jeg syns begge måter funker. Mens på Oslo blir feil. Likeens med at i Halden er mer naturlig enn på Halden. Mens på Gjøvik er mer naturlig enn i Gjøvik.... I Kiwi, i Vita syns jeg høres litt merkelig ut og ikke noe jeg pleier å si, men har hørt det før. Selv sier jeg at "jeg jobber på *den butikken*". Kan godt hende det har med vane/dialekt å gjøre. Folk snakker jo ikke helt likt over hele landet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 20. mars 2014 #8 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Helt enig, det er direkte ekkelt å høre/lese. Og det har spredd seg, først ute var Kiwi for et par år siden. Det heter "på" eller "hos" Kiwi/Vita/whatever, så lenge det gjelder butikken og er rettet mot kundene; gjelder det bedriften og er rettet mot de ansatte, er "i" helt greit og riktig. Men her er det reklame for produktene/tjenestene deres, og da er det på/hos som gjelder. Skjerpings! Endret 20. mars 2014 av Pringle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #9 Del Skrevet 21. mars 2014 Når du nevner "på oslo" så tenkte jeg på at man kan jo si både "i" og "på" om mange byer. I Hamar, på Hamar. Jeg syns begge måter funker. Mens på Oslo blir feil. Likeens med at i Halden er mer naturlig enn på Halden. Mens på Gjøvik er mer naturlig enn i Gjøvik.... I Kiwi, i Vita syns jeg høres litt merkelig ut og ikke noe jeg pleier å si, men har hørt det før. Selv sier jeg at "jeg jobber på *den butikken*". Kan godt hende det har med vane/dialekt å gjøre. Folk snakker jo ikke helt likt over hele landet. tror dette handler mye av hva du er vant til å høre/si. Og på størrelsen. Høres helt feil ut for meg å si PÅ Stavanger eller PÅ Sandnes, mens "sossen" i Stavanger sier enda PÅ sandnes. Dette skyldes mye at de føler Sandnes enda er en liten holdeplass mellom Stavanger og sørlandet. Da jeg varl iten (15-18 år siden) sa nesten alle PÅ Sandnes, men nå sier omtrent alle I sandnes. Morsomt det der. Anonymous poster hash: 0ecbd...f36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #10 Del Skrevet 22. mars 2014 tror dette handler mye av hva du er vant til å høre/si. Og på størrelsen. Høres helt feil ut for meg å si PÅ Stavanger eller PÅ Sandnes, mens "sossen" i Stavanger sier enda PÅ sandnes. Dette skyldes mye at de føler Sandnes enda er en liten holdeplass mellom Stavanger og sørlandet. Da jeg varl iten (15-18 år siden) sa nesten alle PÅ Sandnes, men nå sier omtrent alle I sandnes. Morsomt det der. Anonymous poster hash: 0ecbd...f36 Det er forskjellig fra hvilken sammenheng Sandnes nevnes. Er det snakk om Sandnes som kommune, heter det i. Er det snakk om Sandnes som by/tettsted, er det lov å si på. Anonymous poster hash: a945e...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå