Gå til innhold

Hundehaterlandet Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tja, det er ganske håpløst å diskutere to "inntrykk" uten et mer konkret grunnlag. Kan du si noe om hvorfor du mener Norge er et hundehaterland? Og tror du det gjelder et flertall, eller er det et mindretall som alltid roper høyt?

Jeg har aldri fått stygge blikk eller kommentarer når jeg har med hunden til mine foreldre rundt, enten det er på fotballkamp for å se min niese spille, eller utenfor diverse kjøpesentere (trening med forstyrrelser). Jeg innrømmer derimot at jeg er skeptisk til en del hunder etter en del episoder der eier tydeligvis ikke har kontroll og hunden har vært aggresiv og angrepet. Det gjør at jeg ønsker at alle hundeeiere skal vise hensyn og ha kontroll på hunden sin, men det betyr over hodet ikke at jeg hater hunder :)

Anonymous poster hash: 83aa1...735

Jeg tror, som i de fleste saker, at det gjelder en mindretall. Alle kan ikke engasjere seg i alt. Men at dette mindretallet har klart å skape en ubegrunnet frykt for hunder er også noe jeg tror.

Selvsagt kan man diskutere ut fra inntrykk. Det er ikke mange av trådene her som er basert på veldokumentert fakta.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hunder og "hater" enkelte andre hundeeiere. Typisk sånne som skaffer seg en BC/malle/rottis/alaskan-blanding som førstegangshund og tror det er en fin familiehund som bare trenger kos, mat og lufteturer. De har aldri vært på kurs, aldri lest en bok, aldri vært med i en hundeklubb, og vet ikke opp ned på verken rasegrupper eller hundesport

De lar hunden gå løs for å være snill med den.

To ganger før den nådde første pubertet ble en av mine valper angrepet og bitt til blods av sånne løshunder. Begge var "verdens snilleste". Resultatet var at min, på tross av omfattende trening, aldri ble trygg på fremmede, større hunder ute på tur igjen. Han klarte etter mye og målrettet arbeid, som gikk på bekostning av all annen trening, å beherske seg nok til å passere i stillhet, isteden for å "gå til motangrep" (henge i båndet og kjefte hysterisk-aggressivt) bare ved synet av en fremmed hund på tur, men etter et tredje angrep, i voksen alder, fra en større hann på treningsbanen, som rippet opp i alle gamle følelser og ødela treningsbanens trygge atmosfære (eneste sted han var trygg og avslappet rundt andre hunder), ble nervene hans så frynsete at vi bestemte oss for å la ham få fly til de evige jaktmarker.

Jeg savner han fortsatt, og synes det er utrolig bittert å ha investert så mye tid, følelser og penger i en hund, bare for å se det gå til helvete på grunn av ignorante idioter.

Tenk litt på det, du med "verdens snilleste" hund, som du lar gå løs i ditt eget nabolag. Samtlige rottweilere som har lemlestet små hunder var "verdens snilleste" rottweilere. Samtlige golden retrievere som noengang har bitt et barn eller en annen hund har vært "verdens snilleste" golden. Hunder er uforutsigbare. De fleste er territorielle, mange har beskytterinstinkter og samtlige har jaktinstinkter. Hundeeiere har et ansvar for å skaffe seg kunnskap om hund, og for å ha full kontroll, slik at hunden ikke angriper andre dyr, være seg katter, ekorn, hunder eller menneskedyr.

Anonymous poster hash: 1d793...c10

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, som i de fleste saker, at det gjelder en mindretall. Alle kan ikke engasjere seg i alt. Men at dette mindretallet har klart å skape en ubegrunnet frykt for hunder er også noe jeg tror.

Selvsagt kan man diskutere ut fra inntrykk. Det er ikke mange av trådene her som er basert på veldokumentert fakta.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Vi kan jo diskutere det, selvfølgelig, men vi kommer ikke noe lenger. For mitt inntrykk og ditt inntrykk er forskjellige, og det er vanskelig å komme noe videre fra det.

Jeg har bare positive opplevelser når jeg går rundt med hund, mange vil ha kontakt og snakke, andre smiler og går forbi, noen ignorer hele hunden (som kanskje er de jeg foretrekker). Jeg er stort sett i sistnevnte kategori selv, kanskje oppfattes jeg da som sur?

Jeg forstår altså ikke helt hvor hundehatet eller -frykten du sikter til skulle være?

Anonymous poster hash: 83aa1...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge er utgangspunktet at hunder er noe negativt, hunder er farlige og en belastning for samfunnet. Det er det som er grunnlaget for diskusjonen.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Jeg ser ikke noe sånt.

Jeg ser mye skriking knyttet til enkelthendelser, og at det skaper noe frykt, men ellers kjenner jeg ikke til grunnlaget ditt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i hunder. Har dessverre litt for mange opplevelser med elendige hundeeiere! Hunden er ikke i bånd og løper på sykkelstien. Hunden utfor butikken bjeffer og er stresset ( Det er ikke lov å forlate hund utfor butikk!!). Hunden går med 2 meter slakk i båndet, fordi hundeeier ikke gidder ta hunden inntil seg når vi går på smalt fortau = Jeg må ut i veien/Hoppe over hund.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad i hunder. Har dessverre litt for mange opplevelser med elendige hundeeiere! Hunden er ikke i bånd og løper på sykkelstien. Hunden utfor butikken bjeffer og er stresset ( Det er ikke lov å forlate hund utfor butikk!!). Hunden går med 2 meter slakk i båndet, fordi hundeeier ikke gidder ta hunden inntil seg når vi går på smalt fortau = Jeg må ut i veien/Hoppe over hund.

Det er faktisk lov til å gå fra hunden utenfor butikken, dersom den ikke er til hinder for andre.

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke noe sånt.

Jeg ser mye skriking knyttet til enkelthendelser, og at det skaper noe frykt, men ellers kjenner jeg ikke til grunnlaget ditt.

Du ser det ikke, men det er tydelig at andre her ser det.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lov til å gå fra hunden utenfor butikken, dersom den ikke er til hinder for andre.

Jeg tror ikke hun tenkte på Norges lover, men mere det at man etterlater bikja i en situasjon du ikke har noen som helst av kontroll med hva som skjer med bikkja mens du ikke ser den.

Det kan komme en løs hund å angripe, barn kan gi den sjokolade osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunders posisjon i Norge var nok bedre før, men så var det også mange, mange færre av dem. Da jeg vokste opp var vi de eneste i gata med hund, og den ble tatt med på tur av alle ungene i nabolaget. Nå er hund like viktig som rødt hus med stakittgjerde og 2,7 barn. Det gjør at mange idioter får seg hunder de ikke har peiling på, som igjen fører til usikre, understimulerte hunder, og som gjør at den delen av landets befolkning som er hysteriske får blod på tann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke hun tenkte på Norges lover, men mere det at man etterlater bikja i en situasjon du ikke har noen som helst av kontroll med hva som skjer med bikkja mens du ikke ser den.

Det kan komme en løs hund å angripe, barn kan gi den sjokolade osv osv.

Om en løs hund angriper vil jeg påstå at det er den som er utenfor kontroll og ikke hunden som står bundet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det ikke, men det er tydelig at andre her ser det.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Nope, alle svarene som har kommet sålangt er rimelig tydelig på at det først og fremst handler om frykt knyttet til erfaringer med ubrukelige hundeeiere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, alle svarene som har kommet sålangt er rimelig tydelig på at det først og fremst handler om frykt knyttet til erfaringer med ubrukelige hundeeiere.

Da blir det grunnlaget for hundehatet da.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en løs hund angriper vil jeg påstå at det er den som er utenfor kontroll og ikke hunden som står bundet.

Hjelper det deg som hundeeier?

Se #22 her for hvor galt det kan gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som gjør at Norge har et så negativt syn på hunder? Om man har med seg en hund der det er mer enn to mennesker samlet må man nærmest ha munnkurv og dobbel lenke for at man ikke skal få stygge blikk etter seg.

I for eksempel Danmark står det vannskål til hunden utenfor butikken, folk er blide og hyggelige og ingen ser stygt på hunden fordi den lager en lyd.

Hvorfor er det blitt slik?

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Da har det kanskje noe med din eller din hunds fremtreden å gjøre?

Noe å tenke over.

Anonymous poster hash: 5911f...d9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk lov til å gå fra hunden utenfor butikken, dersom den ikke er til hinder for andre.

Nei! Det er ikke lov å forlate hun i hjelpesløs tilstand. Loven har faktisk ikke noe med andre mennesker å gjøre, men det er dyrevernsloven som beskytter dyret ditt.

§ 14.Særskilte forbud

Det er forbudt å:

a) utøve vold mot dyr, b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand,

Dette henger rundt mange butikker, og det er en grunn til det. Kjempe kjekt å komme tilbake etter handleturen, og vips noen har tatt hunden din. Din feil.

Endret av Talbot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det grunnlaget for hundehatet da.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Det er ikke hat, det er frykt. Det er ikke slik at man ønsker at alle hunder skal bort, men at hundeeiere behandler omgivelsene med respekt.

Jeg kjenner ikke EN av de mange jeg kjenner som er skeptisk til hund, som misliker hunder som sådan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da blir det grunnlaget for hundehatet da.

Anonymous poster hash: 05ed4...201

Men hvor er hundehatet? At man er skeptiske til enkelte hundeeiere og deres hunder, og forventer at folk tar ansvar for sine egne hunder, er da ikke det samme som hundehat?

Anonymous poster hash: 83aa1...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Opplever utrolig sjeldent negativitet når jeg er ute med hund.

Har kun opplevd det en gang,og jeg har hatt hunder fra jeg var barn.

Dessuten er det jo utrolig mange som har hund,så noe "hundehate-land"er Norge neppe.

Syns folk stort sett er veldig ok. Både andre eiere og de som ikke har hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et hat, nei det er vel å strekke det for langt. Men det er ikke bare enkelt å ha hund. Har du en liten veskehund, eller en annen liten rase så er alt ok for de fleste.

Jeg har stor hund. Det er båndtvang året rundt. Det er ikke sunt for hunden. Hunden trenger å få løpt fra seg, men det er vanskelig. Jeg klarer dessverre ikke å løpe så fort med en hund i bånd. Nå sier vel enkelte at jeg kan gå lang tur,ja jeg gjør det. Å gå med en hund er ikke det samme. Den har masse energi som skal ut.

Er den løs og jeg treffer folk som er alene, så hører jeg ikke noe, men er de flere så skal jeg si at da åpner de nebbet og gjør meg oppmerksom på lover og regler.

Hadde jeg bodd i en by, hadde jeg aldri villet hatt hund, for hvor går hunden tur. Jo langs asfalten.

Her jeg bor har hundeiere foreslått inngjerdet område til hund, for treff og sosialisering. Det finnes ikke noe.

Jeg treffer mange små hunder. Ikke har eiere lært de å gå skikkelig, bjeffing og et helvete på de. Ikke har de bånd som kan brukes til å gå fot. Neida...vimser fem og tilbake og langt foran. Har du liten hund, så kan eier tillate seg hva som helst.

Enkelte eiere har en oppfatning at de små er ikke farlig, de er vel de verste i forhold til å treffe andre hunder pga eiers manglende oppfølging av dressur.

Ja, vi behøver ikke diskusjonen om at skader blir mindre med små hunder .

Hvor mange hunder vi treffer hver dag, så er det vel ingen som kan si at den er farlig. En farlig hund vil få ryktet, også eier.

Så i slike debatter så stopper argumentene i at det finnes folk som er redd hund. De aller fleste hundeeiere tar hensyn ti det

Jeg har oppdradd min hund. Den bjeffer ikke når den ser eller hører folk som vi treffer. Den får sine turer. Det kan jeg ikke sia om alle hundeeiere. Mange har de på terrassen istedenfor å gå tur. Hvorfor de har hund skjønner jeg ikke.



Anonymous poster hash: 674c8...134
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig, men skal innrømme at jeg ikke har så fryktelig mye å sammenligne med.

Stort sett opplever jeg at folk ignorerer hunden min eller vil hilse på og prate litt med meg/kose med hunden. Når jeg tenker meg om har jeg aldri opplevd at noen reagerer negativt, utenom noen som hopper til om de plutselig ser en hund (altså, er redde; men det er jo greit nok). Langt mer sosialt å gå på tur eller ta kollektivtrafikk med hund enn uten hund.

Det eneste jeg kan sammenligne med er en periode der jeg bodde i et annet land i Europa. Der var det svært sjeldent folk som ville hilse på hunden, for å ta buss måtte man ha hunden i bur, det var forbudt med hunder i mange parker og strender... Opplevde for så vidt aldri noen negative reaksjoner der heller (utenom en bussjåfør som bare kjørte forbi selv om han så oss og jeg hadde hunden klar i bur...), men ingen var spesielt interessert heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...