Gå til innhold

Bare jeg som ikke går av skaftet i vilt sinne av denne saken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det her er ikke normaloppførsel av en 5 åring, men det er ikke barnet sin feil.

Har jobbet i barnehage, på avdeling med barn med spesielle behov, der var det barn med diagnoser, barn under utredning og barnevernsbarn. Og vi slo jo aldri barna, vi hadde våres metoder på hvordan takle de. Og vi ble ikke spyttet på.

Men man skal aldri slå et barn, heller ikke spytte.



Anonymous poster hash: 1b258...429
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var to isolerte hendelser, med to forskjellige ansatte. Den ene sa forøvrig opp jobben etter hendelsen.

Anonymous poster hash: 1d52a...21c

Ja, ser det nå, at det står nederst i saken. Det gjorde jo ikke akkurat saken bedre for barnehagen sin del. De har virkelig noen utfordringer å ta tak i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er barn som er ofre for barnehageansatte som dessverre har tankegangen til en god del her -som legger oppdragelsesansvaret over på barnet og både mobber og ydmyker barnet ved og mistenke det for handlinger gjort med overlegg for å være "ekkel" og tilegne det meninger som passer sitt eget bilde.

Synd for disse barna at de aldri får en fair sjanse til å utvikle seg til sine potensiale, men antagelig kommer til å leve med dette i bagasjen gjennom skolegangen. Bare fordi et fins så til de grader selvhøytidelige og skinnhellige voksne som mener de har rett til å slå ned på alt de syns er galt. Det er til de grader uprofesjonelt å overhode tenke tanken "dette er ikke normalt, fordi dette gjør ikke mitt barn". En voksen som ikke klarer å håndtere en situasjon uten å presse til konflikt eller ty til vold bør bare innse at den har mislyktes som menneske.



Anonymous poster hash: 509eb...639
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker bare at hun moren er elendig på barneoppdragelse. Drittunge. -men for henne er han vel en "prins".....(spy)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke sinna heller, men ble provosert over hvor sterkt moren forsvarer dette. Hadde min 5åring spyttet en voksen i ansiktet også bitt i hånden, hadde jeg faen vært for skamfull til å trykke dette opp i media med navn og bilde. Om ungen har problemer så får moren si fra da, så får han være på "vanskelige barn" avdeling eller noe sånt noe.

Ærlig talt, jeg tror ikke den ansatte slo ungen på kjeften da den bet, jeg vet selv at hadde ungen bitt meg i hånden hadde jeg røsket den hardt til meg i refleks og i samme slengen sikkert klart å smekke til ungen mens jeg trakk vekk handen.



Anonymous poster hash: 0b16e...0ba
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke sinna heller, men ble provosert over hvor sterkt moren forsvarer dette. Hadde min 5åring spyttet en voksen i ansiktet også bitt i hånden, hadde jeg faen vært for skamfull til å trykke dette opp i media med navn og bilde. Om ungen har problemer så får moren si fra da, så får han være på "vanskelige barn" avdeling eller noe sånt noe.

Ærlig talt, jeg tror ikke den ansatte slo ungen på kjeften da den bet, jeg vet selv at hadde ungen bitt meg i hånden hadde jeg røsket den hardt til meg i refleks og i samme slengen sikkert klart å smekke til ungen mens jeg trakk vekk handen.

Anonymous poster hash: 0b16e...0ba

Dette vitner til ansvarsfraskrivelse fra mor sin side. Hun sviktet barnet sitt i oppdragelsen og med mindre barnet har en diagnose som fører til slike hendelser (biting og spytting på voksne), er det i ganske stor grad morens feil. Det er altså en 5-åring, ikke en 2-åring som kanskje ikke skjønner helt ennå. Jeg håper barnevernet varsler seg selv om dette og undersøke miljøet hjemme og hva slags oppdragelse gutten får.

Anonymous poster hash: 9f607...d25

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å slå eller spytte på barn er aldri greit. Men, dersom ungen ikke har sluttet med å bite/slå/spytte etc når det er 4-5 år gammelt så mener jeg at man burde vurdere om det skal tas ut av barnehagen og oppdras skikkelig før det skader andre barn.



Anonymous poster hash: c7b49...0a4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slå eller spytte på barn er aldri greit. Men, dersom ungen ikke har sluttet med å bite/slå/spytte etc når det er 4-5 år gammelt så mener jeg at man burde vurdere om det skal tas ut av barnehagen og oppdras skikkelig før det skader andre barn.

Anonymous poster hash: c7b49...0a4

Ok, så han skal da heller være hjemme med moren - som de fleste her er enige om at må være en elendig oppdrager - for å oppdras?

I en barnehage finnes det voksne med pedagogisk kompetanse (vel, muligens noe mangelfullt i akkurat denne barnehagen), og det er nok heller det denne gutten trenger.

Anonymous poster hash: f8259...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dette har gutten sikkert lært at bruk av vold er feil. Helt sikkert.

Ved sånn oppførsel skal h*n som voksenperson SNAKKE med gutten og forklare at det han har gjort er feil. Man bokstaveligtalt slår ikke tilbake med samme mynt. Uanett hvor dårlig oppdragelse og oppførsel barnet har, så er det fortsatt et barn. Ansatte i barnehagen er voksne og burde vite bedre!

Endret av Infinite
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyttingen er en refleks man bør kunne kontrollere, men dersom man holder en unge i hånden og ikke fokuserer på hin, men prøver å samle de andre og den ungen du holder plutselig biter deg i hånden er det klar at du kommer til å "hive ut armen" av ren refleks, dette er ikke en reaksjon 99.99% av oss greier å styre. At man da treffer ungen i ansiktet er synd, trist og leit for ungen. Man kan si det var fortjent (det gjør det ikke ok å treffe med vilje) og man bør ta en alvorlig samtale med mor og barn. Dette barnet må jo ha en dårlig oppdragelse.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva et barn på 5 år gjør , skal man IKKE slå.

Det er ikke barnets feil at det er bortskjemt eller fått feil oppdragelse.

Slå gjør man bare oppover, mot dem som er STØRRE enn seg selv.....

Du mener vel det er OK for 3-åringene å slå 5-åringene du da? Eller for en dame å slå mannen sin? For en holdning..

Anonymous poster hash: af6e9...3f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel det er OK for 3-åringene å slå 5-åringene du da? Eller for en dame å slå mannen sin? For en holdning..

Anonymous poster hash: af6e9...3f8

En treåring har ikke forståelse for konsekvenser for sine handlinger og kan ikke tilskrives ansvar for handlingene sine på lik linje med en voksen. En dame er voksen og har følgelig ansvar for sine egne handlinger.

Anonymous poster hash: 06cbe...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akseptabelt er det slett ikke. Men, når denne ungen klarer å provoserer opp til 2 episoder på relativt kort tid så er det ganske nærliggende å tenke at han er en pøbel, som ofte oppfører seg dårlig. En femåring, som for øvrig skal begynne på skolen om under 1 år som ikke vet bedre folkeskikk er rett og slett kvalmt.

Anonymous poster hash: b8950...155

Det er vel i første rekke mor og far som har lært han opp til å bli en pøbel. Kanskje barnevernet bør lære dem barneoppdragelse før utten havner på skråplanet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper barnet får hjelp med sin atferd, foreldrene med sin oppdragelse og barnehagen med sine ansatte - for alle 3 trenger mer hjelp/rådgivning/kompetanse!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle. Det er ikke lov å slå barn, verken for foreldre eller barnehageansatte og uansett hva som skjer. Punktum.

Jeg har ikke sagt noe om at der er lov å slå barn. Jeg spurte om det var en automatisk eller bevisst handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at man ikke skal jobbe i barnehage dersom man har en slik rask gjengjeldelsesrefleks. Jeg vet at jeg ikke har en slik refleks. Mens en person som er vokst opp i et miljø hvor man er avhengig av å forsvare seg ofte, vil kanskje ha utviklet en sterk slik refleks.

Hvis du legger hånden på en varm plate vil du reagere med refleksbevegelser. Du vil sannsynligvis reagere automatisk på en eller annen måte, med en eller annen form for "rykning" hvis noen biter deg også. Hvis rykningen tilfeldigvis treffer noen så er det noe annet enn å bevisst gå inn for å slå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var den ansatte såpass udugelig at han spyttet i én situasjon, og slo i en annen (forsto det som det var samme person som gjorde begge deler)

Nei:

"En ansatt i barnehagen spyttet på femåringen. Senere ble han slått av en annen ansatt. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel løsning:

Barnevernet må sjekke forholdene hjemme (kanskje er det moren som ikke klarer å oppdra ungen eller så er det noe galt med gutten).

De barnehageansatte må gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri greit å slå barn. Men en 5 åring som oppfører seg så ufordragelig som denne gutten, kjenner jeg at jeg blir så provosert over at jeg ikke klarer å føle sympati med hverken han eller mora.

Snakk om en dårlig oppdratt unge!

http://www.varden.no/nyheter/lines-sonn-5-ble-slatt-av-ansatt-i-barnehagen-1.1324531

Anonymous poster hash: 3a1a0...b56

Snakk på at barnehageansatt gir ungen elementære bidrag til dårlig oppdragelse, ved å lære barnet at det er ok å slå og spytte på folk, som ikke gjør som man sier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne drittungen hadde fortjent juling!

Og moren burde bli stilt til ansvar for handlingene til sitt barn og for unnlate å oppdra det til et sivilisere individ.

Anonymous poster hash: 5abc6...3ed

Den ansatte hadde fortjent å bli sparket på stedet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...