Gå til innhold

Far hjemme alene med barn


lurerveldig79

Anbefalte innlegg

Gjest Magdalene

Å overlate en baby på 2mmd til en vilt fremmed mann syns jeg er ganske galskap.

Hvor er alle dere som syns det er helt vilt at man overlater barna til besteforeldre en natt før de fyller året? Hvor besteforeldrene har sett barnet mye mer enn 4-5 ganger..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts, du er en klok fyr:-) Det er omsorgssvikt å ta fra barnet primæromsorgspersonen og tryggheten når hun er bare 2 mnd gammel. Det kan selvsagt være nødvendig ved sykdom mm., men det er ikke bra for barnet.

Dere har ikke enda fått utviklet nok bånd til at du kan erstatte moren i en uke. Selvfølgelig kan du gjøre en like god jobb som moren rent praktisk, og gi like mye omsorg, men barnet kan ikke nyttiggjøre seg omsorgen på samme måte, fordi du ikke lukter som mor og føles som mor. Det kan ikke sammenlignes med foreldre som bor med barnet.

Tror du har et veldig godt utgangspunkt for å få et nært forhold til barnet når du har den respekten for dets sårbarhet. Kan du hjelpe mor med avlastning der de bor?

Jeg er helt enig i dette.

Jeg tror du fint klarer det, men jeg lurer på hva som er bakgrunnen?

Dersom mor må grunnet helseforhold som går på livet løs(innleggelse grunnet fysisk/psykisk sykdom) så er det klart noe man må gjøre.

Jeg er av den oppfatning av at barnet knytter seg til den omsorgspersonen den er vant til, da særskilt mor som de kjenner lukten til. Alle andre vil være som fremmede, uansett biologisk tilknytning når de er spedbarn og også babyer.

Hadde jeg fått barn i en situasjon som din hadde jeg invitert barnefar til overnatting og mye samvær, men ikke alene over timesvis av gangen.

Jeg og far her har tatt like stor del siden fødsel døgnet rundt og vi kan like mye/lite om det meste, og pappaen har lett babyen alene noen timer- men jeg ville aldri vært borte flere døgn uten at det var ytterst nødvendig av hensyn til helse o.l. Selv da ville jeg forsøkt å ha daglig kontakt med barnet.

Det kan være skadelig for barnets tilknytning og følelse av trygghet, så dette synes jeg virkelig dere bør revurdere.

Anonymous poster hash: c92f4...e19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om far mestrer det rent fysiske, synes jeg det er en slem ting å gjøre mot en baby. Ikke skjønner jeg at moren orker heller, er hun deprimert? Jeg var alene om mitt barn fra fødsel, og aldri i verden om jeg hadde klart å være vekke fra ham i en hel uke da han var så liten. Jeg synes fremdeles en uke er lenge, og nå er han 3.



Anonymous poster hash: b2f31...398
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Å overlate en baby på 2mmd til en vilt fremmed mann syns jeg er ganske galskap.

Hvor er alle dere som syns det er helt vilt at man overlater barna til besteforeldre en natt før de fyller året? Hvor besteforeldrene har sett barnet mye mer enn 4-5 ganger..

Vilt fremmed? Det er far til barnet det er snakk om her! :overrasket:

Selv om mor har hatt barnet mest i starten, er det jo viktig at far får bygge opp forholdet sitt til barnet, siden de forhåpentligvis skal tilbringe mye tid sammen i fremtiden. Det er nå grunnlaget må legges, ikke når ungen er et år...

Jeg synes heller ikke det er "helt vilt" at barna overnatter hos besteforeldrene før de er et år, synes det er normalt og bra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du er en klok fyr:-) Det er omsorgssvikt å ta fra barnet primæromsorgspersonen og tryggheten når hun er bare 2 mnd gammel. Det kan selvsagt være nødvendig ved sykdom mm., men det er ikke bra for barnet.

Dere har ikke enda fått utviklet nok bånd til at du kan erstatte moren i en uke. Selvfølgelig kan du gjøre en like god jobb som moren rent praktisk, og gi like mye omsorg, men barnet kan ikke nyttiggjøre seg omsorgen på samme måte, fordi du ikke lukter som mor og føles som mor. Det kan ikke sammenlignes med foreldre som bor med barnet.

Tror du har et veldig godt utgangspunkt for å få et nært forhold til barnet når du har den respekten for dets sårbarhet. Kan du hjelpe mor med avlastning der de bor?

Dette!!

Om mor virkelig ønsker dette, så burde andre instanser kontaktes. Helsestasjon, barnevern, you name it. Det er ikke normalt å ville være borte fra sitt eget barn en hel uke når det er 2 måneder gammel. Jeg mener ikke at hun skal miste barnet, men det behøves virkelig råd og veiledning til en stakkars mor som kanskje sliter litt i denne perioden. Når mitt barn var 2 mnd klarte jeg ikke å legge det ned å sove alene i vuggen engang! Jeg kjenner ingen som frivillig ville vært borte fra barnet sitt i den alderen.

Synes dette er ekstremt urovekkende. Får litt frysinger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vilt fremmed? Det er far til barnet det er snakk om her! :overrasket:

For barnet er det jo faktisk en villt fremmed. Det er ganske sterk konsus om at barn som ikke har etablert et bånd til samværsforeldre gjennom å bo sammen med ham/henne, skal få god tid til å bygge opp relasjonen og tryggheten. Å overlate babyen en uke sammen med faren som har møtt barnet 3-4 ganger før, er helt uansvarlig.

Anonymous poster hash: b2f31...398

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Vilt fremmed? Det er far til barnet det er snakk om her! :overrasket:

Selv om mor har hatt barnet mest i starten, er det jo viktig at far får bygge opp forholdet sitt til barnet, siden de forhåpentligvis skal tilbringe mye tid sammen i fremtiden. Det er nå grunnlaget må legges, ikke når ungen er et år...

Jeg synes heller ikke det er "helt vilt" at barna overnatter hos besteforeldrene før de er et år, synes det er normalt og bra.

Når babyen har sett han 3-4 ganger på 2 mnd, så er det en fremmed jo. Uavhengig av tittel.

Et forhold kan de fint bygge opp uten at mor overlater ungen til en ukjent mann i en uke.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Men hvordan skal far få bygget opp forholdet sitt til barnet om det skal være sammen med mor hele tiden? Poenget er jo at far og barn skal bli kjent, slik at han IKKE skal være en fremmed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Men hvordan skal far få bygget opp forholdet sitt til barnet om det skal være sammen med mor hele tiden? Poenget er jo at far og barn skal bli kjent, slik at han IKKE skal være en fremmed.

Det kan fint bli kjent med far uten at mor reiser bort en uke.

Noen forslag, siden du ikke klarer å tenke selv, kan jo være at far tilbringer en del tid sammen med mor og barn, og etterhvert litt alene i ny og ne.

Man begynner ikke med en uke med en fremmed, borte fra den trygge favnen man er vandt med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal far få bygget opp forholdet sitt til barnet om det skal være sammen med mor hele tiden? Poenget er jo at far og barn skal bli kjent, slik at han IKKE skal være en fremmed.

Samvær med spebarn skal foregå hjemme hos barnet eller på et nøytralt sted dersom det er umulig for far å være hjemme hos mor og barn. Mor skal være tilstede, men stadig utvide både tid og hvor langt unna hun beveger seg. Dette skal skje gradvis og sakte. Les f.eks. her: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/samvar-spedbarn.html

Anonymous poster hash: b2f31...398

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du gjør helt rett i å være skeptisk TS. Selv om du er far til barnet, "vet ikke" barnet det enda. Dere har jo ikke fått etablert noe forhold til hverandre, og du er derfor en fremmed. Å overlate barnet til deg i hel uke syns jeg er altfor lenge.

Det er flott at du er interessert i å være med sammen med barnet ditt, men her tror jeg at en gradvis overgang er det som må til. Har du og mor et ok forhold? Hva om dere samarbeider om barnet i et par døgn først, før du får prøve deg et døgn alene? Da blir det ikke en så brå overgang for babyen. Dersom det første døgnet går bra, kan dere tilbringe en del tid sammen med mor igjen neste dag, og kanskje ha enda et døgn alene.

Ellers stiller jeg meg som flere andre litt kritisk til moren til dette barnet. Jeg er ikke hysterisk av meg, men klarer ikke å forstå at hun syns det er ok å være borte fra barnet en hel uke! Mor og barn har i praksis vært samme person hele svangerskapet, og det er naturlig at det fortsetter en god stund etter fødselen. Jeg får rett og slett litt vondt av babyen som skal bli forlatt av sin primære omsorgsperson over så lang tid så tidlig.



Anonymous poster hash: 91f4c...28e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det kan fint bli kjent med far uten at mor reiser bort en uke.

Noen forslag, siden du ikke klarer å tenke selv, kan jo være at far tilbringer en del tid sammen med mor og barn, og etterhvert litt alene i ny og ne.

Man begynner ikke med en uke med en fremmed, borte fra den trygge favnen man er vandt med.

Men jøss da, det var da veldig så aggressive vi var. Klarer fint å tenke selv, takk. Men i følge TS virker det jo som om dette er den eneste måten å gjøre det på, og da er det det vi må forholde oss til når vi svarer, ikke en idealtypisk virkelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Magdalene

Men jøss da, det var da veldig så aggressive vi var. Klarer fint å tenke selv, takk. Men i følge TS virker det jo som om dette er den eneste måten å gjøre det på, og da er det det vi må forholde oss til når vi svarer, ikke en idealtypisk virkelighet.

Det var jo du som luirte på hvordan far skulle få bygget opp forhholdet til barnet, om de ikke kunne være alene en uke..

Det blir jo for dumt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det var jo du som luirte på hvordan far skulle få bygget opp forhholdet til barnet, om de ikke kunne være alene en uke..

Det blir jo for dumt.

Ja, jeg lurte på hvordan TS skulle få bygget opp forholdet til barnet hvis ikke han får være sammen med det. Jeg tror ikke at å være sammen med ungen alene en uke er eneste løsning, men i dette tilfellet er det tydeligvis det, og da er det det vi må argumentere ut i fra. Jeg foretrekker i alle fall å være pragmatisk fremfor prinsipprytter i slike situasjoner...Man må velge den beste av de løsningene man har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilt fremmed? Det er far til barnet det er snakk om her! :overrasket:

Selv om mor har hatt barnet mest i starten, er det jo viktig at far får bygge opp forholdet sitt til barnet, siden de forhåpentligvis skal tilbringe mye tid sammen i fremtiden. Det er nå grunnlaget må legges, ikke når ungen er et år...

Jeg synes heller ikke det er "helt vilt" at barna overnatter hos besteforeldrene før de er et år, synes det er normalt og bra.

Jeg mener far er en utrolig viktig person fra dag 1, og støtter deling av permisjon/likeverdighet mellom foreldre. Det skulle bare mangle da far er en kjempeviktig person, akkurat som mor.

Men biologisk sett et spedbarn sterkt knytter til sin mor pga lukt og stemme, og ellers til de spedbarnet kjenner til daglig.

I mitt tilfelle ville babyen kjent pappaen som sin ene av to omsorgspersoner da vi har delt på alt(inkl mat fordi jeg ikke kunne amme).

Dette er ikke i nærheten av å være tilfelle hos TS, og han må knytte bånd slik alle som ikke bor med mor gjør; dessverre mindre alene enn man ønsker inntil barnet er 3 år, hvilket er første stund man anbefaler å starte med delt omsorg. Ikke før, og det gjelder personer de kjenner godt.

Ingen besteforeldre bør heller ha et spedbarn alene 2 uker.

Dette er enkel biologi, det skjønner selv jeg som er sterk motstander av "mor er den eneste som duger".

For spedbarn er det først mor, så den de kjenner ifht omsorg døgnet rundt som funker.

Anonymous poster hash: c92f4...e19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

.Jeg er skeptisk i forhold til barnets trygghet med en nesten ukjent person, men igjen så vil det kanskje være en greit måte å bygge litt bånd med den lille rampen :-)

nesten ukjent? Du er jo pappaen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nesten ukjent? Du er jo pappaen

Det vet vel ikke en baby på 2 mnd som har møtt ham tre-fire ganger før.

Fullstendig uansvarlig og godt innenfor det jeg vil kalle omsorgssvikt av mor. Ikke fordi jeg ikke tror at far ikke greier det rent praktisk, men fordi det er grusomt å ta fra et så lite barn den eneste tryggheten det har.

Anonymous poster hash: 21753...182

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samvær med spebarn skal foregå hjemme hos barnet eller på et nøytralt sted dersom det er umulig for far å være hjemme hos mor og barn. Mor skal være tilstede, men stadig utvide både tid og hvor langt unna hun beveger seg. Dette skal skje gradvis og sakte. Les f.eks. her: http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/samvar-spedbarn.html

Anonymous poster hash: b2f31...398

Det bør dessuten ikke tillates at menn får være alene sammen med barn uten tilsyn, da menn alltid vil utgjøre en risiko for barn mhp mishandling eller misbruk. Det minste som må kreves, er videoovervåking, slik at mor og/eller en kvinne som mor stoler på (evt en person fra barnevernet) kan føre tilsyn med fars håndtering av barnet.

Anonymous poster hash: 3b6f5...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt irrasjonelt og sjåvinistisk at de fleste her som er så negative til å la en mann få ta hånd om sitt barn overhodet ikke tenker slik om en mor som nettopp har blitt sendt hjem fra sykehuset?

Handler ikke barneoppdragelse og omsorg om å forsøke seg frem? Det finnes jo ingen fasitt. Alle er forskjellige noe de fleste mødre som har hatt flere barn kan fortelle.



Anonymous poster hash: 3868d...a99
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...