Gå til innhold

5000 kr i uken på mat


casting

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på åtte. To voksne, tre tenåringer og tre på barneskolen.

Vi spiser det vi har lyst på og spiser felles middag hver dag, gjerne med minst tre ekstra barn på besøk.

Vi har alltid frisk frukt, grønnsaker, juice mm i kjølerommet.

Vi bruker 10-12 000,- pr mnd og det er inkludert vaskemidler, hygieneartikler, hårprodukter mm.

Anonymous poster hash: 258a4...4d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er en familie på 6 (fra 14 - 1 år). Bruker nå rundt 5000 (!!!!!) kr i uken på mat. Er bestemt på at det skal NED. Men hvordan få ned kostnadene mest mulig men fortsatt leve godt og holde alle munner mette? Og helst unngå å måtte bruke hele lørdagen på å handle mat...

 

Har nå bestilt matkasse som ordner tre av syv middager. Har minst to dager uten kjøtt/ fisk pr uke, og har nå satt opp middagsplan fra lørdag til fredag. Ukehandler lørdag. Vi velger ofte økologisk, spiser MYE frukt og det går en god del brød, yoghurt og "ekstramat" da tenåringene trener mye og må ha godt kosthold. I dagligvarehandelen inngår også bleier, barnemat, enkle toalettsaker til alle seks, så en del kostnader kommer vi jo ikke utenom siden vi er så mange. 

 

Forrige uke brukte vi minst 4600 kr, da forsøkte jeg nesten alt det som er beskrevet over. Ble likevel tre ekstra handleturer og mye mer enn jeg beregnet lørdagen. Hvor mye bør vi kunne kutte budsjettet med? Hva bruker andre?

Bruk sesongen: nå vil det blir ferske poteter og grønnsaker i butikkene fremover, handle stort: 50 kg poteter, 20 kg gulrøtter, kålrabi i stort volum. Akkurat nå hadde de blomkål til 10 kr pr stk på Rema, kjøp inn 20 stk, forvell og frys dem. Kjøtt vil selges billig i løpet av september: lammekjøtt, fårikålkjøtt og annet ferskt kjøtt: kjøp stort, gjerne halve slakt eller store kvanta. Frys ned.

Frukt kjøpes når det selges billig, akkurat nå prioriteres ikke mandariner, feks.

Skal dere bruke yoghurt, kjøp de største boksene (1-3 liters bøtter), ungdommene kan øse opp det de vil ha, sammen med bær eller frukt. Vi har tupperware-produkter med gode lokk.

Kjøpte nylig flere, hele, Stange-kyllinger på Rema, frosne riktignok, men tror de var rundt 50 kr pr stk. 2 stk puttes i en keramikkform i stekovnen med urter, grønnsaker og krydder. Det lager seg selv.

10 kgs rissekker kjøpes inn i slengen.

Brød og knekkebrød baker du selv. Baker du 12 brød en dag, så har du i fryseren en stund.

Har du tilgang til bær? Vi plukker og fryser ned hver høst: rips, stikkelsbær, blåbær og multer. Når norsk jordbær koster 15 kr kurven, kjøpes 3-4 kasser som syltes og fryses ned.

 

Håper du har tilgang til stor frysekapasitet og lagringsplass for grønnsaker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, vi er en familie på fem og bruker fem-seks tusen i måneden!! Vi har ikke tenåringer i huset, men fra 0-6 år, så det er klart det er en forskjell.

Handler kun på rema1000, bortsett fra noen tilbud på coop obs. Kjøper endel økologisk, men lager alt fra bunnen og baker brød selv.

Den handlelisten skulle jeg gjerne sett. Skjønner ikke at det er mulig.

Anonymous poster hash: b6054...851

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tilbudsweb.no ligger kjedenes tilbudsaviser, sjekk dem når du setter opp ukemenyen.

Anonymous poster hash: e5fbd...bb4

Det finnes også en egen app som heter mattilbud, der får man oversikt over de aktuelle tilbudene hos mange av dagligvarekjedene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.000 i mnd på mat??? Lever dere utelukkende på champagne og kanapeer eller???

Guuh for et lite gjennomtenkt svar! Erre mulig? 

Mange gode forslag i denne tråden sånn ellers, men det jeg tenker er at med 4 barn hvor alle sikkert har sine aktiviteter og full jobb er kanskje det å planlegge maten helt avgjørende for om man klarer kutte budsjettet eller ikke. Og da kan det å lage mat fra bunnen være et veldig godt råd, men! Det tar ofte tid! Tid man kanskje ikke har mellom jobb og kjøring, evt egne aktiviteter, husarbeid osv. Så fordeling tenker jeg er et annet nøkkelord. Siden TS skriver de har tenåring i hus er kanskje barna såpass store at de kommer hjem fra skole før foreldrene - hva med å sette de til å starte middagen? I dag er det ikke mange unger som har ansvar for noe som helst, selv om de kan klare det. Å lage tomatsaus til pastaretten for eksempel i stedenfor Dolmio, eller det å skrelle og kutte rotgrønnsaker og smelle de i komfyren i en stekepose med noe kjøtt ilagmed for eksempel, ting som vanligvis tar lang tid å tilberede kan planlegges og fordeles. Hos oss går det mye frosne grønnsaker da de er like bra som ferske og vi handler de på tilbud og har i fryseren. Vi fisker selv, og lager fiskekaker - det er bedre og billigere å kjøpe fisken også enn å kjøpe ferdige fiskekaker for eksempel - og dine egne er sunnere. Alt du trenger er en foodprosessor/maskin, litt mel, melk og krydder du helt sikkert alt har i skapet. Det beste er at ungene fint klarer lage det og steke dem om dere gjør det sammen, så putter du det i fryseren. Det kan brukes som hastemiddag på brødskiven eller som mer ordentlig middag med poteter, grønnsaker og saus til om du vil.. Variasjon og oppfinnsomhet.. Har du en kjøkkenmaskin ala kenwood har du kanskje kvern? Kjøp kjøtt og mal det opp til farse, du kan lage kjøttkaker selv i dusinvis og putte i fryseren - garantert bedre enn posene fra Toro og billigere, for ikke å snakke om sunnere. Men det tar gjerne en time eller to å lage de så det kan være greit å gjøre sammen med ungene en dag dere har tid.. Da kan du lage karbonader også, og igjen en ny hastemiddag på brødskiven - topper du det med ett speilegg på er det helt supert! :) Og barna kan "maule" (spise de rett fra stekepannen) en mens de steker dem.. Det er superpoppis her hos oss.. Dersom søndagsmiddagen er familien store måltid kan man lage nok til restemiddag eller lunsj dagen etter - det handler om å legge detaljerte planer og ikke avvike fra dem. Samtidig som man dropper farris, brus, juice osv. Pastamaskin er gull verdt, erstatt ris med bokhvete eller byggris osv fra en innvandrerbutikk (billigere og mye bedre!) Små grep over tid - ta ett og ett steg i endringen og ikke prøv ta alt på en gang. Da er fallhøyden mindre og suksessfaktoren større..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye gode tips her :)

Vi er 4, to store tenåringer, bruker Ca 8000 i mnd på mat/hygiene!

Vi skal begynne med ukesmenyer og handle 2 ganger i uka!

Spare penger er en ting og spare butikkturer er viktigst er jo såååå kjedelig!

Før kastet vi mye mat, mye mer bevisste nå og kaster ikke noe mat omtrent!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20.000 i mnd på mat??? Lever dere utelukkende på champagne og kanapeer eller???

 

Kanskje mor spiser av lasset eller at andre i familien gjør det...er like før jeg ser for meg at ts er sterkt overvektig, mener ikke mobbe men hun virker overlegen i noen svar her.

 

Det blir billigere hvis man lager mat fra bunnen og tar ikke lengre tid. Det krever en innsats og vilje til å sette seg inn i det grunnleggende.

Juice med lang holdbarhet er ikke sunt i mine øyne. Drikk vann og spis grønnsaker og frukt eller juice selv. Tenåringene kan hjelpe til med å bake brød, sylte eller lage saus og fond som kan fryses ned.

 

Er ikke sikker på om ts har fryser? Det har hun ikke informert om. 20 tusen i mat er galskap selv om tenåringer ofte spiser myye. Da er rådet å lage sunn mat fra bunnen så de ikke fyser så mye. Velger man f.eks. økologis kylling (jeg gjør det), innfører man noen dager med vegetarmat, supper med godt brød er godt i høstmørket.

En venninne bruker for mye på mat selv om hun bor alene. Hun har innrømmet det og handler som om hun skal mette en hel familie. Hun har ofte besøk, men når hun innså hvor mye som ble kastet tok hun et oppgjør med seg selv. Hun fremstår som miljøvennlig, men så at hun likevel ikke var det.

 

Et lite spørsmål: bestiller dere ofte taka away og pizza?

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 58592...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle råd å følge:

-Planlegg, planlegg, planlegg! Sett av en tid der du/dere skriver en meny for uken hver uke og handle det møte av det på Rema

- Brødbakemaskin! La den stå på hele søndagen og frys ned brød til alle for en lang tid fremover som de når som helst kan hente fra fryseren i oppkuttede skiver

-kjøp store pakker med kjøtt og del opp pakkene og pakk i folie for per middag og frys ned

- kjøp ris, linser, erter, poteter og hermetikk billig! Ris kan kjøpe i store kvanta på utenlands handel. Kjøp også store poser med fryste grønnsaker man kan helle rett i panne og woke på høy varme olje

Nå har du tilbehør til omtrent alt!

- kutt ut alt av Juice spesielt, også brus utenom kanskje iblant til helgene, og drikk vann til alle måltider!

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk sesongen: nå vil det blir ferske poteter og grønnsaker i butikkene fremover, handle stort: 50 kg poteter, 20 kg gulrøtter, kålrabi i stort volum. Akkurat nå hadde de blomkål til 10 kr pr stk på Rema, kjøp inn 20 stk, forvell og frys dem. Kjøtt vil selges billig i løpet av september: lammekjøtt, fårikålkjøtt og annet ferskt kjøtt: kjøp stort, gjerne halve slakt eller store kvanta. Frys ned.

Frukt kjøpes når det selges billig, akkurat nå prioriteres ikke mandariner, feks.

Skal dere bruke yoghurt, kjøp de største boksene (1-3 liters bøtter), ungdommene kan øse opp det de vil ha, sammen med bær eller frukt. Vi har tupperware-produkter med gode lokk.

Kjøpte nylig flere, hele, Stange-kyllinger på Rema, frosne riktignok, men tror de var rundt 50 kr pr stk. 2 stk puttes i en keramikkform i stekovnen med urter, grønnsaker og krydder. Det lager seg selv.

10 kgs rissekker kjøpes inn i slengen.

Brød og knekkebrød baker du selv. Baker du 12 brød en dag, så har du i fryseren en stund.

Har du tilgang til bær? Vi plukker og fryser ned hver høst: rips, stikkelsbær, blåbær og multer. Når norsk jordbær koster 15 kr kurven, kjøpes 3-4 kasser som syltes og fryses ned.

 

Håper du har tilgang til stor frysekapasitet og lagringsplass for grønnsaker.

Er også enig i denne! Helt i bane av hva jeg skrev ovenfor og tenker.

Har dere ikke brødbakemaskin eller stor fryser kan det lønne seg å kjøpe det for i lengden vil dere spare inn de pengene uansett og det fort.

Følg mine enkle råd ovenfor, og gjør en endring!

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke la det bli kaotisk kan dere sette av slike ærend med forvelling og frysing av grønnsaker og bake brød i maskin til feks søndager eller mandager slik at alt blir gjort på en gang til en fast tid, og ellers handle en gang i uka.

Da vil det ikke bli for tidskrevende.

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare svare på nei, vi er ikke overvektige noen av oss. Har to tenåringer som trener 5+ dager pr uke. Klart de spiser en del. Kjøper aldri dolmio eller toro poser og sauser, bestiller aldri pizza, kun en sjelden gang takeawaysushi. Lager middag fra bunnen, eneste vi kjøper ferdig er fiskekaker, tacoskjell, buljong/fond og brød. Vi har forresten fryser, men vet selv at jeg aldri kommer til å forvelle og fryse ti hoder brokkoli selv om de er på tilbud.

Synes det er mange gode tips her, og tåler helt fint å bli kalt både det ene og det andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare svare på nei, vi er ikke overvektige noen av oss. Har to tenåringer som trener 5+ dager pr uke. Klart de spiser en del. Kjøper aldri dolmio eller toro poser og sauser, bestiller aldri pizza, kun en sjelden gang takeawaysushi. Lager middag fra bunnen, eneste vi kjøper ferdig er fiskekaker, tacoskjell, buljong/fond og brød. Vi har forresten fryser, men vet selv at jeg aldri kommer til å forvelle og fryse ti hoder brokkoli selv om de er på tilbud.

Synes det er mange gode tips her, og tåler helt fint å bli kalt både det ene og det andre.

Hva med å ta til seg de gode rådene?

Noe her du kunne tatt med deg videre?

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv hatt tre trenende ungdommer i hus samtidig, og man kan ha følelsen av at de "spiser deg ut av huset". Nok proteiner er viktig, støtter bruk av egg, kjøttpålegg og fisk til pålegg. I forhold til hjemmelaget brød, så "sitter de" bedre i magen og varer lengre enn kjøpingsbrød. Kneip er jo bare tull, skal du bruke kjøpingsbrød, må de være grove - spesielt til de som trener mye.

 

Ellers husker jeg at jeg på søndagsformiddag kunne sette dobbel eller trippel grov rundstykkedeig, og få hjelp av ungene/ungdommene til å trille ut. Det smakte godt, gjorde godt, og lagde en hyggelig stund sammen. Kjekt å ha i fryseren og kunne ta opp når man har lyst på litt ekstra godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du handler mye frukt og grønt hadde jeg kjøpt det i innvandrer butikker mye bedre og billigere samt større utvalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du handler mye frukt og grønt hadde jeg kjøpt det i innvandrer butikker mye bedre og billigere samt større utvalg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om hjelpe men det høres ikke ut som du er villig til å endre noe.

Ikke å fryse grønnsaker, eller bake brød ( kjøp i det minste en maskin, spesielt når du selv sa dere bruker 300 kr i uka på det), juice er til frokost sier du, og tydeligvis store mengder yoghurt og frukt ( dette er luksusvarer, overflødighet, juice er fullt av sukker og kan kuttes helt) , og alt kan faktisk tas raskt på en halv dag i uka , uten at det skal være for tidskrevende.

Anonymous poster hash: 3492e...eb7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alene og bruker noen få hundrelapper i uken på mat

Bra at dere tar tak i dette! :)

Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: aa586...b8d

Jøss hvordan da?? Jeg har akkurat flytter ut og skulle gjerne spart penger på mat..

Anonymous poster hash: 83fe4...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg det ikke, at tipset mitt om at det ikke finnes dokumentasjon for at økologisk er bedre enn vanlig ble avfeid i en fei. Ja ja, verden vil bedras og dokumentasjon er tydeligvis noe dritt når man har bestemt seg for at det er sånn! 



Anonymous poster hash: 43ba6...6a2
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...