AnonymBruker Skrevet 1. september 2015 #81 Skrevet 1. september 2015 Da tar du sjanser, men for all del. Håper du ikke serverer barn, eldre eller andre med nedsatt immunforsvar denne "trygge" pastaen din. Anonymous poster hash: 7e588...57f Den er helt trygg så lenge den oppbevares i kjøleskap. Sitat jeg allerede har delt tidligere: ---- Lagres derimot produktet i kjøleskap - eller i alle fall under 6-8 °C - er produktet trygt. Dette er fra professor Per Einar Granum. Baciluus cereus formerer seg raskere når man varmer opp pastaen igjen, det vet du vel? Jeg synes ikke det er idiotisk å dele det jeg anser som normalt matvett. Pasta tar toppen ti minutter å koke, man trenger ikke koke opp pasta for å ha til senere bruk. Jeg forstår at det er flaut å oppdage at det man har gjort er fullstendig feil mtp hygiene og helse, men hvorfor ikke bare ta til seg ny kunnskap? Jeg sposte også daggammel ris og flere dager gammel pasta tidligere, men med ny viten tar jeg bedre forholdsregler. Det burde du også gjøre. Anonymous poster hash: 7e588...57f Du tar feil. Du har ingen kilder på dette. Kilden du selv kom med støtter seg til det jeg sier. Les linkene jeg la ved. Dette er fakta, du kan ikke dikte opp fakta selv fordi du mener det er slik. Vil du motbevise noe så kom med en kilde! Det som er farlig er å la den stå i mange timer i romtemperatur. Det er ingen ny kunnskap som har vist til at det er farlig å ha den i kjøleskap. Den nevnte bakterien formerer seg ikke i så lave temperaturer, derfor er det trygt. Anonymous poster hash: 034f0...1ad 5
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #82 Skrevet 9. september 2015 Du ber om hjelpe men det høres ikke ut som du er villig til å endre noe. Ikke å fryse grønnsaker, eller bake brød ( kjøp i det minste en maskin, spesielt når du selv sa dere bruker 300 kr i uka på det), juice er til frokost sier du, og tydeligvis store mengder yoghurt og frukt ( dette er luksusvarer, overflødighet, juice er fullt av sukker og kan kuttes helt) , og alt kan faktisk tas raskt på en halv dag i uka , uten at det skal være for tidskrevende. Anonymous poster hash: 3492e...eb7 Hun har skrevet tidligere at det var mange gode råd her. Det ligger ikke for alle å forvelle 20 blomkål for å spare noen kroner. Bake brød sitter også langt inne hos enkelte. Men det er mange ANDRE gode råd som er kommet frem som hun nok heller plukker med seg. Det er en prioriteringssak, og TS må prioritere det som passer for deg og sin familie, forutsetninger og livssituasjon. Anonymous poster hash: 29958...e86 3
AnonymBruker Skrevet 9. september 2015 #83 Skrevet 9. september 2015 Hun har skrevet tidligere at det var mange gode råd her. Det ligger ikke for alle å forvelle 20 blomkål for å spare noen kroner. Bake brød sitter også langt inne hos enkelte. Men det er mange ANDRE gode råd som er kommet frem som hun nok heller plukker med seg. Det er en prioriteringssak, og TS må prioritere det som passer for deg og sin familie, forutsetninger og livssituasjon. Anonymous poster hash: 29958...e86 Seg*Anonymous poster hash: 29958...e86
AnonymBruker Skrevet 10. september 2015 #84 Skrevet 10. september 2015 Mange gode tips her om planlegging og beregning av mat slik at man ikke kaster noe, men enkelte tips ville jeg ikke fulgt. Jeg er glad i mat, og er opptatt av smak, kvalitet og også til dels produksjon. Ferske grønnsaker kan man spare på ved å velge billigere merkevarer/kjøpe fra innvandrerbutikk, mens prisen på andre ting som kjøtt, ost o.l. i 9/10 i høyeste grad står i forhold til kvalitet og smak. Stangekylling og frosne fileter fra first price kan knapt sammenlignes. Servelat fra biligmerker er mye rimeligere enn gilde, men hvordan er kjøttinnholdet? Saltinnholdet? Billigost er ofte ikke ost engang, i sær den ferdigrevne. For meg er det også uaktuelt å kjøpe andre egg enn økologiske av hensyn til dyrehold, selv om de er mye dyrere. Mye billigmat erstatter gode råvarer med fett og salt for å kompensere. Personlig velger jeg heller å kjøpe mindre mengder av dyre ting som kjøtt, fisk og egg, men prioriterer kvalitet når jeg først gjør det. Fokus på grønnsaker og hjemmelaget mat og brød er en bedre måte å spare penger på enn å gafle i seg first price-produkter, syns jeg. Anonymous poster hash: b4803...a69 3
Luckiness Skrevet 13. september 2015 #85 Skrevet 13. september 2015 Har egentlig mange av de samme rådene som andre i tråden har kommet med. Så gidder ikke å ramse dem alle opp. Forstår om dere fortsatt vil ha juice til frokost og yoghurt i kjøleskapet. Er det slik at alle kun tar et glass hver til frokost? Blir fort til at man hiver innpå, og dermed går det flere kartonger i uken. Hva med å innføre en "regel" om et glass til frokost? Om dere pleier å drikke mye, vil nok det redusere forbruket av juice betraktelig. Samme kan dere gjøre med yoghurt. Istedenfor en yoghurt per dag, kan dere kjøpe inn så alle får til tre ganger i uken f.eks. Jeg vet jo ikke hvordan deres forbruk ser ut, så dette var bare et eksempel og forslag deretter Ellers er det lurt å se i tilbudsaviser så du kan hamstre inn diverse varer dere pleier å ha når det er på tilbud. Dette gjelder også varer som oppvasktabletter, vaskemiddel, sjampo og lignende. Vær også streng på å kun handle inn det du allerede har på handlelisten. Ikke gå for fristelsen å kjøpe andre produkter du blir fristet på/ser på tilbud. For det du ikke har på handlelisten for uken har du ikke regnet med å trenge uansett. Har dere middagsrester så kan dere ha det til middag dagen etter eller noen av dere kan ta med til lunsj. Da blir det brukt istedenfor annen mat. Et annet tips er å ha et par dager i uken hvor dere har "billig-middag". Forstår om dere vil ha gode råvarer, ferske grønnsaker o.l. Og derfor kan det bli litt dyrere. Men om dere et par dager har lapskaus, omelett på skive, spagetti med hjemmelaget saus, gryterett med kjøttdeig e.l. vil jeg tro dere kommer til å bruke mindre penger 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2015 #86 Skrevet 14. september 2015 TS har tydeligvis svært god økonomi, og trenger ikke knipe inn så voldsomt. Skjønner godt hun ikke vil kjøpe inn 40 kilo gulrøtter når hun ikle egentlig har behov for det. Det hun derimot sier er at hun ser dette ee horribelt mye penger, og derfor tar i mot tips til hvordan de kan spare tid og penger. Min mann og jeg oppdaget selv at vi bruker nærmere 10 000 i mnd hvis vi ikke planlegger, og tok oss sammen. Planlegging av menyer og storhandel en dag i uken på rema1000 eller kiwi, og vi kom ned til 5000. Som er helt ok for oss. Det jeg stusser litt på TS er at dere ikke spiser f.eks kyllingfilet. Det er proteinrikt, og billig. Kjøp frosne fileter, bruk til wok, Taco etc som variasjon til kjøttdeig. Ofte når jeg er innom butikken på en mandag ser jeg etter tilbud. Ofte varet som er på 50% fordi de går ut dagen etter. Da kjøper jeg det og fryser. Vi kjøper frossen laksefilet med skinn på. De koster da halvparten av de fra Findus uten skinn. Enkle små grep, tilnærmet samme vare. Juice er jo ikke helt bra for tenner, så det ville jeg redusert til f.eks helgefrokost. Men yoghurt, skyr eller kesam er bra. Ofte har rema1000 salg på noe av det. Her i huset spiser vi f.eks mye skyr, og når REMA 1000 har de til krone r10 i stedet for 17-18 er jo det en stor besparelse for et produkt vi uansett skulle hatt. Gryter etc er bra, pannekaker med den proteinberikede melken og egg gir godt med proteiner i et kosemåltid. ...det jeg faktisk ville tenkt på hvis jeg var deg er hva slags signaler du sender barna dine som skal ut i verden og lage middag og ha ansvar for å holde et matbudsjett. Min bror fikk stort sett det han ville ha å spise av mamma og pappa. Han trente mye, og spiste for det meste ytre og indrefilet av sin og storfe, med litt tilbehør. Han fikk sjokk da han flyttet for seg selv og oppdaget hva ting kostet... Lykke til Anonymous poster hash: 1c7ed...ec3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå