Gå til innhold

2. generasjons innvandrer fra Oslo- fritt valg av bunad?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøp en bunad du har tilknytning til! Hvis du sier at du kjøpte bunad fra Stord, og aldri vært der, når du bor i Oslo og oppvokst i nordnorge så kommer folk til å stusse. Syntes det er veldig synd hvis det bare skal bli sånn at man kjøper bunad fra et sted man knapt vet hvor ligger i Norge, bare for å se litt ekstra fin ut! Er ikke noe konkurranse om å ha finest bunad.. Edit; skrivefeil

Endret av embla1807
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fra Trondheim.

Var så heldig å få en bunad av en bekjent da hun hadde kjøpt seg ny (hadde aldri hatt råd til bunad selv!). Jeg har null tilknytning til dette stedet, men synes bunaden er kjempefin. På 17. Mai/konfirmasjoner har jeg ofte fått spørsmål om hvor den kommer i fra/hva den heter, men aldri har noen spurt om min tilknytning til stedet.

TS velg den du synes er finest, tviler på at ukjente folk kommer til å forhøre deg om hva slags tilknytning du har til stedet!



Anonymous poster hash: 00545...98a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste pga tilknytning. Det er bare folk som er lettere tilbakestående som velger bunad fordi den er finest. Og jo, du hadde blitt uglesett. Man kan gå tilbake til besteforeldre, men that`s it.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Noe av det mest tilbakestående jeg har lest er dette fantasifosteret av en regel du har om at man med bunader kun kan gå tilbake til besteforeldre. Jeg kjenner noen bunadsnazier personlig og ikke engang de er like gærne. Tvert imot er det alltid stas når tenåringene trekker i bunader de har arvet etter oldeforeldrene.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver ikke å få TS til å føle seg uvel. Om det er inntrykket du sitter igjen med etter å ha lest innlegget mitt, så foreslår jeg at du pusser brillene og leser det igjen.

Alt jeg sier er at TS KAN komme til å motta blikk fra dem som synes det er feil å velge ut i fra smak foran tilhørlighet. Noe som er ren fakta (som bevises ved halvparten av svarene TS har fått hittil), og ikke et forsøk på å rakke ned på noen.

Anonymous poster hash: 3c2bc...8d8

Nå sa jeg ikke at du kom med kommentarer for å få folk til å føle seg uvel, så enten er det du som trenger brillepuss eller så må du ha følt deg veldig truffet.

Anonymous poster hash: 6c180...464

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Men da er jo hele poenget med en bunad borte? Så hvorfor kjøper du da en bunad, og ikke bare en vanlig kjole?

Fordi jeg syns bunad er veldig flott og ønsker meg en slik en. HVIS jeg kjøper bunad så blir det den jeg ønsker, kommer ikke til å bli uglesett. Slik er det ikke i miljøet jeg er i. Kjenner ingen bunadnazier heller. Har allerede to venninner som har valgt bunad etter fjerne slektninger. Så jeg kan helt klart gjøre det samme. Nå er de bunadene jeg vurderer i tilknytning i forhold til familie litt lenger ut og det syns jeg med fler er helt legitimt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg syns bunad er veldig flott og ønsker meg en slik en. HVIS jeg kjøper bunad så blir det den jeg ønsker, kommer ikke til å bli uglesett. Slik er det ikke i miljøet jeg er i. Kjenner ingen bunadnazier heller. Har allerede to venninner som har valgt bunad etter fjerne slektninger. Så jeg kan helt klart gjøre det samme. Nå er de bunadene jeg vurderer i tilknytning i forhold til familie litt lenger ut og det syns jeg med fler er helt legitimt.

Hvis du hadde syns det var ok å kjøpe en bunad fra et sted du ikke har tilhørighet til, så hadde du ikke vært her for å forsvare din rett til å velge bunad etter dens personlige utseende. Synes det er synd at du har valgt å gjøre det slik, men hvis du så gjerne vil velge fritt må du bare forvente å få spørsmål om tilknytning og slike ting.

Anonymous poster hash: 08211...0a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan velge hvilken bunad du ønsker. Ingen kan stoppe deg. Men hadde jeg møtt deg, hadde jeg syntes det var ekstremt merkelig. Jeg trekker ikke på meg bunaden min tre ganger i året kun fordi jeg synes den er pen. Den er for all del ikke en mindre pen bunad. Men det handler mer om tradisjoner, om tilknytning. Jeg misliker sterkt de som bare velger en bunad fra en katalog, jeg forstår ikke hvordan de kan gjøre det. Hvorfor de gidder i det hele tatt. Som andre har sagt her; vil du bare ha noe som er pent, så kjøp deg en ekstremt dyr kjole istedenfor. En bunad er så mye mer enn et dyrt plagg en skal vise frem.

For meg må en ha en reell tilknytning til det stedet en velger en bunad fra. En inngift onkel kan umulig telle, heller ikke det at man har en hytte i en eller annen fjord i Hardanger. For meg handler dette om slekt, hvor familien din har slått seg ned, kommer fra eller bodd lenge.

Bunaden min kommer fra "andre siden av fjorden" i forhold til hvor jeg bor, og jeg har aldri bodd der. Men har en sterk tilknytning. Mamma bodde der hele sin barndom, besteforeldrene og fire av oldeforeldrene mine bodde der. I tillegg har jeg brukt store deler av barndommen min der. Bunaden er i tillegg arvet, den arvet jeg fra den ene av oldemødrerene mine.



Anonymous poster hash: fd14b...e47
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Hvis du hadde syns det var ok å kjøpe en bunad fra et sted du ikke har tilhørighet til, så hadde du ikke vært her for å forsvare din rett til å velge bunad etter dens personlige utseende. Synes det er synd at du har valgt å gjøre det slik, men hvis du så gjerne vil velge fritt må du bare forvente å få spørsmål om tilknytning og slike ting.

Anonymous poster hash: 08211...0a0

Jeg er ikke trådstarter bare for å ha det sagt.

Jeg er ikke noe bekymret for slike spørsmål. Jeg bor ikke på bygda og det er mange i Oslo som har valgt seg bunad etter fjern tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke trådstarter bare for å ha det sagt.

Jeg er ikke noe bekymret for slike spørsmål. Jeg bor ikke på bygda og det er mange i Oslo som har valgt seg bunad etter fjern tilhørighet.

Nei, det er ikke mange i Oslo som har gjort det. Det blir ikke mer riktig jo flere ganger du sier det.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Nei, det er ikke mange i Oslo som har gjort det. Det blir ikke mer riktig jo flere ganger du sier det.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Jo det er det. Jeg er født og oppvokst her og har stor omgangskrets. Så det vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det er det. Jeg er født og oppvokst her og har stor omgangskrets. Så det vet jeg.

Nei, det er det ikke. Jeg er født og oppvokst i Oslo, så dette VET jeg.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man først skal ha en bunad, synes jeg man burde ha tilhørighet til stedet den kommer fra. Men det er selvfølgelig bare min mening.

Selv er jeg veldig heldig og har arvet en hardangerbunad fra min bestemor. Hun har sydd bunad til alle sine barn og seg selv og hardangerbunaden var den første hun sydde, mener hun sydde den da hun gikk på folkehøgskole for mange år siden. Vi er ikke fra Hardanger, men på den tiden fantes det ikke så mange bunader, og hardangerbunaden var den som falt mest naturlig og var nærmest min bestemors hjemsted. Selv har hun sydd en ny en i ettertid, som hører til der hun kommer fra, som sagt fordi hennes hjemsted ikke hadde noen "egen" bunad da hun var ung. Jeg vet den ene oldefaren min og hans familie er fra Hardanger, og da gjør det ikke så mye at jeg har hardangerbunad, synes jeg. Den er tross alt arvet, og jeg kan ikke forestille meg å skulle ha en annen bunad enn denne. Jeg er så utrolig glad i bunaden min og synes det er så stas å bli stoppet på 17. mai av andre som lurer på hvor bunaden min er i fra fordi de synes den er så fin. Bunaden min er det fineste jeg eier, jeg vet min bestemor har lagt mange timer i å lage den, jeg har mange arvestykker på den slik som den perlebroderte bringeduken osv. Hardangerbunad er ikke vanlig her jeg bor nå, derfor er det ekstra stas for meg å kunne "vise" min tilhørighet på 17. mai.

Jeg har hørt man i teorien skal velge bunad fra morens hjemsted, i så tilfelle måtte jeg valgt noe fra Bergensområdet, evt. sunnhordland som er bunaden min mor, bestemor og alle mine tanter har.



Anonymous poster hash: 8dfa2...793
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena

Nei, det er det ikke. Jeg er født og oppvokst i Oslo, så dette VET jeg.

Anonymous poster hash: 6e872...a25

Bullshit anonym bruker 😄 Du har ingenting som kan backe opp det du skriver der.

Beltestakken kalles Oslo 3 bunad fordi hele vestkanten har skaffet seg den etter at Celine Midelfart fikk seg den blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man først skal ha en bunad, synes jeg man burde ha tilhørighet til stedet den kommer fra.

Anonymous poster hash: 8dfa2...793

Ja, men bunaden kommer fra Norge så da har man tilhørighet.

Hvorfor skal det være verre å velge seg en favorittbunad enn et favorittlag i fotball i England? Hvor mange nordmenn har tilhørighet til England?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men bunaden kommer fra Norge så da har man tilhørighet.

Hvorfor skal det være verre å velge seg en favorittbunad enn et favorittlag i fotball i England? Hvor mange nordmenn har tilhørighet til England?

Du kan umulig mene at disse to tingene lar seg sammenligne.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan umulig mene at disse to tingene lar seg sammenligne.

Tror du legger alt for mye i et klesplagg.....

Muslimer er visst ikke de eneste med "klespoliti". Sukk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men bunaden kommer fra Norge så da har man tilhørighet.

Hvorfor skal det være verre å velge seg en favorittbunad enn et favorittlag i fotball i England? Hvor mange nordmenn har tilhørighet til England?

Dette er jo to helt forskjellige ting? Bunaden representerer hvor man kommer fra i landet, og det er fint med et mangfold med bunader. Kjedelig om alle velger den samme, fordi den er finest og ikke fordi de har tilhørighet til stedet bunaden kommer fra. Og siden det er mange forskjellige typer bunader, blir det litt tynt å si at bunaden kommer fra Norge, derfor har man tilhørighet. Da burde man jo velge den som er nærmest hjemstedet sitt eller der hvor slekten kommer fra, ikke en random en bare fordi den er så fin...

Anonymous poster hash: 8dfa2...793

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bullshit anonym bruker 😄 Du har ingenting som kan backe opp det du skriver der.

Beltestakken kalles Oslo 3 bunad fordi hele vestkanten har skaffet seg den etter at Celine Midelfart fikk seg den blant annet.

Det er akkurat like mye bullshit som du skriver. Ser du virkelig ikke det?

Anonymous poster hash: 6e872...a25

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du legger alt for mye i et klesplagg.....

Muslimer er visst ikke de eneste med "klespoliti". Sukk!

Det er ikke flere hundre års kulturhistorie som ligger bak det å støtte et spesielt fotballag. Ei har det vært slik at man holdt med et spesielt lag for å vise hvor man kom fra, hva slekten representerte etc.

Kulturhistoriske klesplagg og tradisjoner som viser slekt og historie er ikke noe norsk fenomen. Du finner det i mange land. Og de er ikke lagt for å vise hvilket land man kom fra, men hvor man geografisk kom fra. En slags hyllest til sine forfedre.

Det er hva som ligger bak. Om man ønsker å følge tradisjonene er jo opp til hver enkelt. Men hvis ingen hadde gjort det ville ikke bunader og slike folkedrakter eksistert. De hadde mistet sin mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...