Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Det var ikke akkurat så veldig mye bedre å stå opp i dag. Hver morgen når jeg våkner av vekkerklokka tenker jeg at det kan da umulig være morgen allerede, jeg har jo bare akkurat lagt meg.

Likevel kom jeg meg da opp på et vis og kjørte 30 min på ellipsemaskin, litt lette oppvarmingsøvelser og ass. pull ups i supersett med push ups, og pulley row i supersett med ass. dips. Så tok jeg litt skuldre til slutt, og egenmassasje og tøying.

Nå sitter jeg på jobb og er totalt zombie. En massasje og noen å krype tett inntil under dyna hadde gjort seg akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å nei! Så kjipt å høre at du har fått betennelse i hofta! Er det det du har slitt med tidligere også? Håper tøying og massasje funker slik den går raskt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei! Så kjipt å høre at du har fått betennelse i hofta! Er det det du har slitt med tidligere også? Håper tøying og massasje funker slik den går raskt over.

Stemmer det! Det er noe dritt at betennelser og problemer stadig vender tilbake. Nå har jeg fått behandling på og av i over 2 år, uten at jeg har blitt helt bra og brukt ganske store summer. Jeg er ikke nødvendigvis overbevist om at å kutte treningen er det riktige, ettersom jeg har gjort det i lengre perioder før uten å få de ønskede resultatene, men jeg får prøve en uke nå hvor jeg tar betennelsesdempende medisiner, tøyer og masserer og trener hot mojo, også får vi se hva fysio sier til uka og hvordan jeg føler meg. Behandlingen i går var definitivt IKKE behagelig, og jeg følte meg skikkelig mørbanka etterpå. Da var det deilig å få beveget seg litt. Fysio har jo også sagt at det verste jeg kan gjøre nå er å holde meg helt i ro, så da får jeg bare godta at styrketreninga på underkroppen får vente en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, god bedring med betennelsen da!

Takk! :)

Ah, spinningtimen i går viste seg å være intervalltime, DET var jo ikke særlig aktuelt for meg, så jeg kjørte heller relativt jevnt tempo. Holdt meg mellom 70% og 80%, så ikke særlig høy puls heller. Pulsen ville bare ikke opp i går, så da kjørte jeg jevnt i stedet for å pushe noe særlig.

Mistenker at shapetimen på tirsdager er med på å gjøre hofta verre, er et par øvelser der som gjør sabla vondt i hoftene, mulig jeg bør revurdere den litt en stund framover og se om det hjelper på. Hofta har jo blitt verre igjen etter å ha vært ganske bra en stund, og det er ikke lenge siden jeg begynte på shapetimen ...

Easy energy yoga likte jeg veldig godt, men skulle ønske den gikk på litt flere sentre, litt nærmere meg og litt mer praktiske tider. Jeg er virkelig ikke fornøyd med timeplanen denne høsten, det er flere timer jeg gjerne skulle trent, som blir umulig fordi det finnes 1 eller 2 timer i uka og selvsagt på helt ubrukelige tidspunkt.

Morgenens trening utgikk glatt da jeg hørte vinden og regnet som slo mot ruta. Å stå opp og stikke på treningssenteret i det pissværet bare for å stå på ellipsemaskina en times tid føltes veldig lite nødvendig. Jeg får jo spinningtimen seinere i dag. Det dumme var jo at jeg glemte å trykke save på alarmen da jeg stilte den i morges, så den ringte ikke da den skulle og jeg våknet en halvtime etter at jeg burde stått opp. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende fornøyd med kveldens treningsøkt. Fikk en halvtime på mølla før Hot Mojo, og denne gangen likte jeg virkelig instruktøren. Ikke noe dill og fjasing, og hun gikk rundt og pushet deg lengre inn i posisjonene. Det var også veldig god flyt i timen i dag. Sånt liker vi! :Nikke:

Avsluttet med spinningtimen til en venninne av en venninne, jeg har jo lett etter gode instruktører en stund nå, da jeg stort sett bare har én instruktør jeg er fornøyd med om dagen som har timer som passer meg. Dette var absolutt et godt valg, og jeg var rimelig død etter økta i dag. Så nå skal jeg faktisk ganske snart finne senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sovnet rimelig kjapt i går, og våknet av meg selv rett før alarmen slo seg på 04:20. Trening ble 45 min på ellipsemaskin, 2 sett ass. pull ups, 2 sett push ups og 2 sett pulley row og litt mobilitet og egenmassasje.

Skal på Hot Mojo senere i dag, og håper jeg rekker en halvtimes tid på mølla før timen starter. Har ikke den helt store troen på dagens instruktør, men jeg vet jeg har veldig godt av å bare være i salen og tøye og bøye litt. Hvis hun skulle vise seg å være bra får jeg heller bli positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, imponert. Her var det så vidt jeg kom meg opp av senga kl. 8 :P

God bedring med hofta, og lykke til med instruktør, får håpe hun overrasker i positiv retning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, imponert. Her var det så vidt jeg kom meg opp av senga kl. 8 :P

God bedring med hofta, og lykke til med instruktør, får håpe hun overrasker i positiv retning ;)

Jeg er godt fornøyd med at jeg kom meg opp, men herregud så trøtt jeg var igjen så fort jeg satte meg for å spise frokost. :P

Hun var faktisk flink! Jeg tror jeg må ha forvekslet henne med en annen instruktør, for jeg forventet meg en helt annen. Hun fikk faktisk forklart en armstilling også, noe ingen av de andre har gjort, og da skjønte jeg faktisk poenget og fikk strukket nye steder. Så :tommelopp:, så langt er det bare fjasedama på fredager jeg ikke liker. Håper å få meg en 4-5 hot mojo-økter neste uke også! Kløna trenger å få trent balanse og få myket opp på en litt mer behagelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De derre Hot Mojo-timene høres jo helt fabelaktige ut. Men stygt redd for at de for mitt vedkommende ikke er helt verdt å gå fra 200 kr/md. med treningssenter rett ved jobb/studiested, til masse mer penger og upraktisk beliggenhet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De derre Hot Mojo-timene høres jo helt fabelaktige ut. Men stygt redd for at de for mitt vedkommende ikke er helt verdt å gå fra 200 kr/md. med treningssenter rett ved jobb/studiested, til masse mer penger og upraktisk beliggenhet :P

De er ganske geniale, så stiv og ubrukelig som kroppen min er så får jeg utrolig bra utbytte av tøy og bøy i varm sal. Forhåpentligvis kommer balansen seg etterhvert også, den har faktisk blitt marginalt bedre siden mandag! Likevel tror jeg ikke de alene er verdt typ 3-400 kr økning pr. måned, særlig ikke siden det primært er Sjølyst og Bislett som har disse timene. :P For meg er jo beliggenheten midt i blinken.

Nå sitter jeg og pleier forholdet til sofaen. Som Cata nevnte i dagboka di så kan sofaen bli litt ensom. :P Så derfor passer jeg på å pleie forholdet med den hver eneste kveld. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres særdeles lurt ut å pleie det forholdet. Tenk den dagen der sofaen har fått nok av sofaen og kaster deg ut hver gang du prøver deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noen yoga i dag, alarmen stod på, men det lynet og tordnet så voldsomt at det var totalt uaktuelt å skulle stikke ut. :P

Satser på en treningsøkt i kveld i stedet. Tror ikke jeg hadde vondt av litt ekstra søvn heller. Veldig synd at det nå plutselig er spådd regn hele helga, da blir det dårlig med gåtur til/fra Sjølyst. Det er ikke spesielt praktisk med kollektivtrafikk dit for meg, så jeg er ikke veldig happy akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Været ble jo riktig så fint, så jeg fikk gått både til og fra. Målte turen til ca 3,5 km hver vei. Var først på Yoga fire & soul på Elixia Sjølyst, og igjen slår det meg hvordan de konstruerer timer som bare er en blanding av flere andre timer og lager et konsept som bare blir rart. Det var ikke en time jeg kommer til å følge flere ganger, men jeg kommer nok til å bruke noen av øvelsene i forbindelse med oppvarming og stretching.

Da timen var ferdig krysset jeg bare veien og gikk på SATS Sjølyst. Der ble ca 25 min på crosstrainer før Hot Mojo. Denne gangen var jeg IKKE fornøyd. Instruktøren fulgte ikke programmet jeg nå har fulgt siden Stockholm, og hun virket famlende og usikker på det hun faktisk kjørte. Man fikk følelsen av at hun bare fant på ting etter hvert. Dessuten hørtes hun småsur ut, og det hele hang litt dårlig sammen.

Etter timen spurte jeg henne om hvorfor hun kjørte et helt annet program enn alle andre, og da fkk jeg et småsurt svar om at de kjørte vel det gamle program da. Jeg forklarte da at jeg det var det nye programmet og at jeg nå hadde vært på timer nesten hver dag i det siste, med flere forskjellige instruktører. Javel, jeg har ikke fått tak i noe nytt program, men da får jeg vel kanskje få tak i det da, var svaret jeg fikk. Sånn jeg ser det bekrefter det at hun bare har funnet på noe selv. Hun kjører jo helt tydelig ikke et nytt program hun har fått (og instruktørene jeg har hatt til nå har jo også nevnt at det er nytt program) og hun kjører jo heller ikke det forrige programmet, siden hun nevnte at alle andre da sikkert kjørte gammelt program. Jeg er ikke nødvendigvis sånn at alle MÅ kjøre det samme, men med Hot Mojo er det veldig greit å vite hva man skal forholde seg til, og når timen er så totalt forskjellig så synes jeg ikke noe særlig om det.

Gikk hjem i strålende sol, nå sitter jeg på sofaen og slapper av før jeg skal trene litt styrke på EVO. Har meldt meg av Hot mojo-timen i morgen, ettersom det er samme instruktør, så nå må jeg finne noe annet å trene da. Ellers får jeg selskap på spinningtimen min i morgen. Må også gjøre om planen om Hot Mojo tirsdag neste uke, pga instruktøren, så da blir det nok easy energy yoga.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sovna på sofaen i går. :sjenert: Da jeg våknet var det i grunnen tid for å handle inn litt mat og lage middag. Dermed ble det jo ikke noen styrketrening, men med 3 timers trening/aktivitet tidligere på dagen hadde jeg ikke så veldig dårlig samvittighet for det.

I dag er ryggen ubrukelig, ikke sikker på om det vr fire & soul eller hot mojo som gjorde det, eller kanskje en kombinasjon, men noen styrketrening blir det IKKE! Skal møte ei venninne og trene spinning seinere i dag, så håper været blir litt bedre innen da. Fram til da holder jeg nok sofaen, for det frister ikke å stikke ut i dette været.

Planen for neste uke er allerede klar:

Mandag morgen:

Styrketrening rygg og bryst

Gå til jobb

Mandag ettermiddag:

Gå hjem

Kveld:

Kondisjon

Hot Mojo

Tirsdag morgen:

Styrketrening bein (litt avhengig av at hofta fortsatt er snill) + core, armer og skuldre

Gå til jobb om været holder

Tirsdag ettermiddag:

Gå hjem

Hatha yoga

Onsdag morgen:

Styrketrening rygg og bryst

Satser på at yr har rett så jeg kan gå til jobb

Onsdag ettermiddag:

Gå hjem (veldig væravhengig, ser ikke bra ut)

Hot Mojo

Spinning

Torsdag morgen:

Styrketrening bein + core, armer og skuldre

Fysio så ingen gåtur

Torsdag ettermiddag:

Gå hjem

Hot Mojo

Fredag:

Styrketrening rygg og bryst

Gå til og fra jobb

Lørdag morgen:

Ellipsemaskin

Styrketrening bein, core, armer og skuldre

Fjelltur

Søndag:

Fjelltur/åstur

Regner med jeg skal til mamma hvis været blir bra neste helg. Styrketrening på bein må nok tas ganske rolig og lett, for jeg ønsker ikke å irritere hofta mer enn nødvendig.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mandag morra blues, og jeg kom meg ikke opp i tide til å gå til jobb. Jeg kjente med en gang jeg våkna at trening var uaktuelt, men jeg hadde nå planer om å gå til jobben i det minste. :P I stedet ble jeg liggende under dyna og høre radio, og først da radioalarmen slo seg av automatisk etter en time klarte jeg å sparke meg selv opp.

Skal gå hjem da i alle fall, og trene litt kondisjon før Hot Mojo. Rekker forhåpentligvis 50-55 min før timen. Ellers var jeg så heldig å få en legetime allerede i morgen tidlig, så fort har jeg vel aldri fått time hos fastlegen min før, uten at det har vært akutt. Dermed blir det ikke noen gåtur til jobb da heller, men jeg håper at jeg i det minste kan få begynt utredninga av en problematisk skulder som har plaget meg de siste 4 åra. Nå begynner den å bli såpass plagsom at jeg gjerne vil få gjort noe med det, ettersom det gradvis bare har blitt verre og verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med hofta og skuldra? :)

Har ikke vært inne til MR eller fått brev om time enda, så hva som skjer med skulderen min framover vet jeg ikke. Problemet med den er at jeg har en hevelse på den som nå begynner å trykke på nerver etc. og gjør skulderen min stiv, ubevegelig og konstant vond. Denne håper jeg på å kunne fjerne, men først må jeg ta MR slik at de ser hvordan den sitter, hvor dypt den går, hva den påvirker etc. og så må det bestemmes om den kan/bør fjernes. :)

Skal til fysio i dag så da får vi se hva han sier om hofta, den føles bedre, men det har jeg sagt før, også kommer jeg til fysio som vet akkurat hvor han skal trykke. :P Jeg har i alle fall vært flink og gjort som han sa, og da jeg forsøkte meg på litt styrketrening på lørdag virket den helt fin.

Ellers ble forrige uke litt opp og ned når det gjaldt trening. Jeg var småsyk og sliten, og enda verre ble det av at jeg fikk i meg alt for lite salt i forhold til all svettinga på Hot Mojo, så jeg ble dårlig av det også. At det går an å være så amatør, jeg bør jo vite at jeg må fylle på skikkelig med salt og vann når jeg nærmest trener i badstue en times tid mange ganger i uka i tillegg til vanlig trening. :klaske:

Fikk noen helt ok treningsøkter mandag til torsdag, før jeg på fredag kollapset på sofaen etter jobb og ikke kom meg noe sted. Da hadde jeg masse energi til treningsøkta lørdag, men i går var kom forkjølelsen for fullt etter at jeg hadde gått og hanglet hele uka, så da holdt jeg sofaen.

I dag er formen litt bedre, så skal gå hjem, men ellers tar jeg det nok med ro. Jeg kom litt sent på jobb i dag, så jeg får ikke gått før kl 17, da rekker jeg ikke noe mer trening før fysio og etterpå regner jeg med er ganske uaktuelt.

Det er spådd pissvær hele uka bortsett fra i dag, så da er planen som følger, så får vi se hva jeg klarer å gjennomføre:

Mandag:

Gå hjem

Tirsdag morgen:

Styrketrening

Tirsdag kveld:

Kondisjonstrening

Onsdag morgen:

Styrketrening

Onsdag kveld:

Hot Mojo

Spinning

Torsdag morgen:

Kondisjonstrening

Torsdag kveld:

Hot Mojo

Resten av uka er ikke planlagt enda, jeg har flere avtaler og må se litt an hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt hardt å stå opp i morges, og det til tross for at jeg våknet av meg selv noen minutter før alarmen slo seg på. Har sovet dårlig i natt, og drømt masse rart. Kom meg da opp likevel, og gjennomførte styrkeøkt på bryst og skuldre og jogget på mølla i en halvtime.

Fysio fant som ventet masse vonde punkter i går, og jeg innser at jeg må legge ned langt større egeninnsats om jeg skal bli bra noen gang. :sukk: Så nå blir det mer egenmassasje med rulle, og i tillegg skal jeg massere med henda sjøl hver kveld, jeg har rett og slett ikke råd til å gå til fysio 1 gang i uka, året rundt. Faen som jeg hater kroppen min om dagen. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...