Gå til innhold

Unger og fremmede hunder


The Kitten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og man lar ikke barn gå alene langs veien før de er gamle nok til å forstå at de ikke skal springe ut i gata. Men en hund kan komme langs lekeplassen eller på stranda der barn er.

Alle er enige i at barn skal læres opp i å ikke løpe mot fremmede hunder. Men de må opp i en viss alder før de klarer å ha impulskontroll..

Anonymous poster hash: da406...74f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en hundeeier kan ikke satse på at et barn vet hvordan man skal forholde seg rundt hunder. Det er hunden som kan drepe.

Når jeg kjører og et barn går alene langs veien, så kjører jeg saktere og kjører en bue rundt barnet. Fordi det er JEG som kjører bil, og jeg kjenner ikke dette barnet. For alt jeg vet er det en autist som ikke vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Det kan være foreldre som aldri burde hatt barn.

Men du skjønner at man må passe på hunden sin ikke sant?

Anonymous poster hash: da406...74f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man kan si at ansvaret ligger fullt og helt på den ene eller den andre parten. I slike situasjoner har både foreldre og hundeier ansvar! Det er ikke enten eller som det virker som om mange her mener! TS skriver jo også lenger ned at hun hadde gått imellom dersom det hadde kommet så langt, og tar jo dermed sin del av ansvaret, for å forhindre at det skal skje en mindre hyggelig situasjon. Det er jo heller ikke barnets feil at han/hun løper mot hunden, som mange nevner er det mangel på impulskontroll, her kunne moren forklart til barnet at man aldri skal løpe mot ukjente hunder i stedet for å kjefte på TS - som i mine øyne er helt LATTERLIG, men man sier og gjør merkelig ting når man blir redd.

Dessuten virker det også som om mange her(antagelighvis IKKE hundeeiere) tror at man bare kan LÆRE en hund til å ikke bli redd når det kommer noen veivende med armer og ben løpende mot en. Det at hunden samtidig bjeffer og trekker seg unna betyr heller ikke at hunden er et halvt sekund fra å bite, den gir signaler om det er en ugrei situasjon, og det har man som hundeier ansvar for å se og ta tak i, slik at det ikke oppstår en skumlere situasjon.

Poenget mitt her er at mange her virker overaskende bastante på at det KUN er hundeeierens ansvar, eller KUN foreldrenes ansvar, men dette er et samspill hvor begge parter er involvert. I akkurat dette tilfellet mener jeg at mor kunne håndtert dette mye bedre, og syns også det virker som om TS hadde full kontroll i situasjon. Men som sagt, moren ble sikkert redd, noe som kanksje bunner i mangel på kunnskap om hund og signaler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte her har for lite kunnskap om hunder.

At hunden til TS rygger og bjeffer er en kontrollert reaksjon. Om den i tillegg flekker tenner og knurrer er det fortsatt en kontrollert reaksjon. Den kommuniserer klart og tydelig at den ønsker avstand. Den angriper ikke. Den viser heller ingen tegn til å ville angripe. Den signaliserer bare at den vil være i fred, og den burde på ingen måte få noen korrigering for det. Tvert imot, klar og kontrollert kommunikasjon bør belønnes med at hunden får gå videre, i fred.

Folk flest burde lære mer om hunder og avstandssøkende signaler. De er ikke mennesker, og snakker følgelig et helt annet språk. Hunder som snur hodet til siden og slikker seg på snuten signaliserer at de er ukomfortabel i situasjonen, og helst ikke vil ha nærkontakt. Overdreven og påtatt snusing i bakken er et annet "jeg vil ut av denne situasjonen"-signal. TS sin hund har kanskje opplevd at høflig kommunikasjon (snu hodet, slikke snute, snuse i bakken) ikke virker på fremmede mennesker, og sa derfor fra så klart og tydelig som den kunne. All ros til hunden!

Og ja, jeg har også barn. De har lært hvordan de skal tolke hundekroppspråk, og at de skal respektere hundenes følelser. De fleste voksne har ikke.

Anonymous poster hash: d2c00...baf

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo passe på barna sine! (og hunden sin, men det gjorde jo TS her)

Min sønn elsker dyr og vil gjerne løpe bort til alle hunder han ser, men selvsagt holder jeg ham igjen og spør evt eier om det er i orden at vi hilser. Like mye for hundens del som for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare presisere noen ting.

Nei, hunden flekket ikke tenner eller knurret.

Nei, den var ikke klar til å angripe.

Nei, den er ikke aggresiv av natur. Barn generelt går fint. Også om de leker og er høylydte.

Ja, jeg hadde grepet inn om det var fare på ferde.

Møter vi barn som går alene tar jeg jo selvfølgelig det hele og fulle ansvaret.

Men jeg forventer faktisk at foreldre stopper ungene sine når de løper mot fremmede hunder. Men som sagt om de ikke gjør det stopper jeg jo og forhindrer en mer ubehagelig situasjon.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har egentlig de barna vi har møtt vært flinke til å spørre om de kan få klappe. Voksne derimot har jeg hatt mer problem med. Har skjedd flere ganger at en voksen person kommer rett bort og begynner å klappe hunden min, spesielt om jeg har ham på armen, så står de sjokkert tilbake når han høylydt forteller at det ikke er greit.

Det er kanskje ikke så lett å lære barna hundevett når man ikke har det selv?

Samme her. Opplevde det aldri med barn, men mange voksene som bare stupte over han for å hilse.

Hunden min ble jo livredd.

Måtte alltid plassere meg selv som buffer mellom han og andre da vi var ute å gikk. For man viste aldri hva folk fant på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg hundeeiere er de verste eierne av alle. De tror at alle syns hunden sin er så utrolig nusselig og de forventer at alle skal respektere den som et barn.

Det er et mye større problem at hunder løper med for langt bånd eller ingen båndet i det hele tatt enn at barn vil klappe en vov vov...

Helt enig at vi foreldre må passe på at barna våres ikke løper brått bort til hunden, men det er av hensyn til barnet slik at hunden ikke plutselig skal bite barnet. Ja, og det er helt sikkert ungen sin feil at de biter, men resultatet blir fatalt. For barnet og ikke hunden. Mennesker er mennesker og hunder er dyr- en gang et vilt dyr som man aldri helt kan stole på!

Anonymous poster hash: 4b050...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn at jeg er vokst opp med hunder, og de gjorde ikke slik. Men jeg kan ikke mye om hunder generelt nei. Men jeg hadde blitt litt redd denne hunden jeg og, om jeg hadde vært mammaen var det jeg mente.

Og alle som sier at barna må jo lære å ikke gå bort til hunder. Selvfølgelig, men det er små barn det er snakk om her. Da kan vi jo snu på det, og si at hundeeiere må lære hunden sin til å oppføre seg blandt barn (like håpløst ser du kanskje)..

Ja, man skal passe på barna sine. Men det er hunder som kan være farlige. Og jeg mener at har man tatt på seg det ansvaret å eie en hund, da skal man passe på hva den gjør. Være et skritt foran. Dersom hunden din skader et barn er det totalt uinteressant at barnet løp mot hunden. Det er ditt ansvar som hundeeier.

Anonymous poster hash: da406...74f

Da regner jeg at det er greit å skrike til ungen som kommer løpende: "Se til helvete å deg vekk fra hunden min!" Det gjør nemlig jeg. Jeg som alltid har tenkt at jeg kanskje er litt krass. Men min hund er livredd unger og om de plager henne nok så kan hun potensielt gnafse på dem, derfor holder jeg henne også langt unna barn.

Foreldre som bryr seg om ungene sine tillater ikke at de løper rett mot en fremmed hund. Dårlige foreldre derimot som lar ungene gå for lut og kaldt vann lar de gjerne løpe rett bort til fremmede hunder og lar de leke sisten med biler på E18, for tross alt, det er jo hundeiers og sjåførens ansvar at deres barn ikke blir skadd. Det er jo ikke foreldrenes ansvar i det hele tatt å holde ungen sin trygg........Guuuuuuud........folk er idioter!

Anonymous poster hash: 8c7b7...ac6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syntes jeg hundeeiere er de verste eierne av alle. De tror at alle syns hunden sin er så utrolig nusselig og de forventer at alle skal respektere den som et barn.

Det er et mye større problem at hunder løper med for langt bånd eller ingen båndet i det hele tatt enn at barn vil klappe en vov vov...

Helt enig at vi foreldre må passe på at barna våres ikke løper brått bort til hunden, men det er av hensyn til barnet slik at hunden ikke plutselig skal bite barnet. Ja, og det er helt sikkert ungen sin feil at de biter, men resultatet blir fatalt. For barnet og ikke hunden. Mennesker er mennesker og hunder er dyr- en gang et vilt dyr som man aldri helt kan stole på!

Anonymous poster hash: 4b050...190

Likevel så har ikke foreldre kustus på ungene sine rundt dyr.

Anonymous poster hash: 8c7b7...ac6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da regner jeg at det er greit å skrike til ungen som kommer løpende: "Se til helvete å deg vekk fra hunden min!" Det gjør nemlig jeg. Jeg som alltid har tenkt at jeg kanskje er litt krass. Men min hund er livredd unger og om de plager henne nok så kan hun potensielt gnafse på dem, derfor holder jeg henne også langt unna barn.

Foreldre som bryr seg om ungene sine tillater ikke at de løper rett mot en fremmed hund. Dårlige foreldre derimot som lar ungene gå for lut og kaldt vann lar de gjerne løpe rett bort til fremmede hunder og lar de leke sisten med biler på E18, for tross alt, det er jo hundeiers og sjåførens ansvar at deres barn ikke blir skadd. Det er jo ikke foreldrenes ansvar i det hele tatt å holde ungen sin trygg........Guuuuuuud........folk er idioter!

Anonymous poster hash: 8c7b7...ac6

En hund som er livredd mennesker burde vel strengt tatt holdes inne eller no... Som alle hundeelskere her sier så er redde hunder truanes til det meste...

Anonymous poster hash: 4b050...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund og har aldri hatt det, så har ikke noe kunnskap om de. Men jeg har derimot en 3 år gammel datter, og hun er glad i hunder og vil gjerne klappe de når vi møter en. Hun løper derimot ikke mot de, men venter til de kommer mot henne.

I mine øyne blir det da litt eierens ansvar å gi beskjed om hunden liker barn eller ikke, eller bare gå videre med ett smil om man helst ikke ønsker at hunden blir klappet.

Anonymous poster hash: f4b88...1f9

Hvorfor det? Det er jo bare totalt ulogisk at hundeeier må informere alle folk man møter langs veien om at hunden er grei og dere kan klappe den. 90% er jo ikke interesserti å hilse på hunden uansett. Er det ikke enklere å heller spørre hundeieren om de kan klappe hunden deres om man har lyst å hillse på den?

Anonymous poster hash: 8c7b7...ac6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Likevel så har ikke foreldre kustus på ungene sine rundt dyr.

Anonymous poster hash: 8c7b7...ac6

Joda som sagt må foreldre passe på barna sine. Men hvis du går rundt med et potensielt vilt sinna dyr i bånd er der ditt ansvar at det ikke skjer noe.

Jeg bryr meg fint lite hvem sin skyld det evt er, du velger å holde et husdyr og det er ditt ansvar at det kan omgås mennesker. Hvis du da vet at dyret ikke kan takle uforutsette situasjoner så bør det heller ikke være i nærheten der disse kan inntreffe.

Anonymous poster hash: 4b050...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda som sagt må foreldre passe på barna sine. Men hvis du går rundt med et potensielt vilt sinna dyr i bånd er der ditt ansvar at det ikke skjer noe.

Jeg bryr meg fint lite hvem sin skyld det evt er, du velger å holde et husdyr og det er ditt ansvar at det kan omgås mennesker. Hvis du da vet at dyret ikke kan takle uforutsette situasjoner så bør det heller ikke være i nærheten der disse kan inntreffe.

Anonymous poster hash: 4b050...190

Og gode foreldre påser at de ikke bidrar til at den risikoen er større enn den er :)

Anonymous poster hash: 8c7b7...ac6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund og har aldri hatt det, så har ikke noe kunnskap om de. Men jeg har derimot en 3 år gammel datter, og hun er glad i hunder og vil gjerne klappe de når vi møter en. Hun løper derimot ikke mot de, men venter til de kommer mot henne.

I mine øyne blir det da litt eierens ansvar å gi beskjed om hunden liker barn eller ikke, eller bare gå videre med ett smil om man helst ikke ønsker at hunden blir klappet.

Anonymous poster hash: f4b88...1f9

Dette var dagens ansvarsfraskrivelse. Ærlig talt. Oppdra ungen din selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overrasket over denne tråden her. Mitt største hundeproblem når jeg et ute i parken med barna, er alle hundeeierne som lar hundene sine løpe fritt. Selv på lekeplassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel så har ikke foreldre kustus på ungene sine rundt dyr.

Anonymous poster hash: 8c7b7...ac6

Vel. Det er ikke alle som møter på dyr så ofte. Og da kan det faktisk være vanskelig å lære små barn at de skal være forsiktige/holde seg unna etc.

Anonymous poster hash: e754e...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det er en forferdelig uting at unger kommer løpende bort og skal fikle på fremmede hunder og for den saks skyld andre ting. Det er ikke særlig trygt å løpe bort til en fremmed hund, ei heller å røske tak i f.eks. en parkert motorsykkel. Viser man generell respekt for andre folk og deres eiendeler blir alt så mye greiere.

Når det er sagt vil jeg gjerne rose ungene i gata mi, for alle som en spør faktisk om lov til å hilse på hunden min. Kjempeflott! Og siden jeg har en trygg hund, belønner jeg dem da med at de får hilse. Og gjerne si noen kommandoer og gi henne godbit for jobben også, det synes de er gøy, både hund og barn.

Anonymous poster hash: 0ca4f...e46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket over denne tråden her. Mitt største hundeproblem når jeg et ute i parken med barna, er alle hundeeierne som lar hundene sine løpe fritt. Selv på lekeplassen.

:jepp:

Anonymous poster hash: c3cb8...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...