Gå til innhold

Unger og fremmede hunder

Fremhevede innlegg

Skrevet

En hund som er livredd mennesker burde vel strengt tatt holdes inne eller no... Som alle hundeelskere her sier så er redde hunder truanes til det meste...

Anonymous poster hash: 4b050...190

Ja, det var virkelig en realistisk løsning, du.

Anonymous poster hash: 0ca4f...e46

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel. Det er ikke alle som møter på dyr så ofte. Og da kan det faktisk være vanskelig å lære små barn at de skal være forsiktige/holde seg unna etc.

Anonymous poster hash: e754e...884

Det er helt greit å ikke ha en ferdig oppdratt unge, det er derimot ikke greit å ikke PRØVE å oppdra den. Jeg forventer ikke at alle unger skal ha lært at man ikke løper bort til fremmede hunder, men når ungen kommer løpende forventer jeg at forelderen løper etter ungen/roper stopp eller kaller på ungen/hanker unna ungen så snart de kan, og forklarer ungen (om så for hundrede gang) at man må spørre først.

På samme måte forventer jeg ikke at alle hunder er hundre prosent under kontroll til enhver tid, men om en løs hund kommer løpende bort til oss forventer jeg en unnskyldning fra eieren. Får jeg det er alt tilgitt og vi kan gå videre med et smil.

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes begge har like feil. Så fremt man ikke har ungene i bånd, så er det ikke gitt at det er lett å kontrollere barn (alt etter alder). Barn er impulsive og glemmer gjerne det de har lært når fristelsen blir for stor. Mor burde vært i forkant av situasjonen og grepet inn. SAMTIDG gjelder det for ts også! Det holder ikke å si at har man bikkja i bånd har man kontroll på situasjonen. Ts burde faktisk vært mer i forkant og klar over hvordan hunden reagerer på barn. HUn burde signalisert tydligere, hun kunne snudd eller skiftet retning da hun så barnet komme etc etc. Noen mennesker er hårsåre overfor kritikk og mener at de alltid har rett, sånn går det når de møtes.. Anonymous poster hash: 0e172...204

Jeg gir meg over, herregud for noe vrøvl! Ha kontroll på ungen din, idiot!

Anonymous poster hash: 759ce...5c3

• Liker 4
Skrevet

Og en hundeeier kan ikke satse på at et barn vet hvordan man skal forholde seg rundt hunder. Det er hunden som kan drepe.

Når jeg kjører og et barn går alene langs veien, så kjører jeg saktere og kjører en bue rundt barnet. Fordi det er JEG som kjører bil, og jeg kjenner ikke dette barnet. For alt jeg vet er det en autist som ikke vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Det kan være foreldre som aldri burde hatt barn.

Men du skjønner at man må passe på hunden sin ikke sant?Anonymous poster hash: da406...74f

Så hva gjør en hundeeier (som har en hund som er redd barn og kan snappe i forsvar) om et barn kommer hoiende og løpende rett mot hunden? Da hjelper det ikke så mye at hunden er i bånd. Skal man løpe av gårde, eller har kanskje foreldrebe et LITE ansvar her?

• Liker 3
Skrevet

Joda som sagt må foreldre passe på barna sine. Men hvis du går rundt med et potensielt vilt sinna dyr i bånd er der ditt ansvar at det ikke skjer noe.

Jeg bryr meg fint lite hvem sin skyld det evt er, du velger å holde et husdyr og det er ditt ansvar at det kan omgås mennesker. Hvis du da vet at dyret ikke kan takle uforutsette situasjoner så bør det heller ikke være i nærheten der disse kan inntreffe. Anonymous poster hash: 4b050...190

Det er mange hunder som ikke liker barn, for barn er uforutsigbare og plagsomme. Man kan ikke lære dem å like barn, men man kan lære den å ikke løpe bort til fremmede mennesker. Det samme burde jammen foreldre lære barna sine også.

Det er ditt ansvar å lære ungen din å omgås dyr. Det innebærer å spørre før man hilser på en hund.

• Liker 8
Skrevet

Det er mange hunder som ikke liker barn, for barn er uforutsigbare og plagsomme. Man kan ikke lære dem å like barn, men man kan lære den å ikke løpe bort til fremmede mennesker. Det samme burde jammen foreldre lære barna sine også.

Det er ditt ansvar å lære ungen din å omgås dyr. Det innebærer å spørre før man hilser på en hund.

Veldig enig!

Min hund hadde ingen problemer med å gå forbi folk uten å bry seg snurten av de.

Hverken stror eller små!

Men man kan jo tenke seg selv å tro at man bare skal gå fint forbi noen, og så kaster de seg plutselig rundt halsen din.

Jeg personlig hadde skvetti noe inn i helvete.

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ansvar for hunden, og kontroll over ham.

Er det virkelig for mye forlangt at folk tar det samme ansvaret og kontrollen over ungene sine?

• Liker 8
Skrevet

Jeg vil si det at om bikkjen min er i bånd, ved siden av meg, å det kommer en shitkid løpende som skriker, veiver med armer og stresser hunden, å det er ingen muligheter for meg å snu eller noe sånt å jeg forteller kidden at den må gå vekk / ikke klappe / røre hunden å den fremdeles gjør det å den shitkidden blir bitt, så er det foreldrene sitt ansvar om de ikke gjør noe med det selv.

Det er så mange ganger jeg ser dette her med foreldre som bare står å ser ut i luften mens ungene gjør hva f de vil uten oppdragelse.

Ikke lenge siden en shitkid kastet steiner på VALPEN!!!! min, løp bort frem å tilbake osv. Takk gud for at jeg har en så snill og tålmodig valp som jeg har, som ikke gjorde noe, men jeg skal garantere dere at moren fikk høre det.

Men bortsett fra den steinkastende kidden over her, så er barna i nabolaget veldig greie, de spør først!

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil si det at om bikkjen min er i bånd, ved siden av meg, å det kommer en shitkid løpende som skriker, veiver med armer og stresser hunden, å det er ingen muligheter for meg å snu eller noe sånt å jeg forteller kidden at den må gå vekk / ikke klappe / røre hunden å den fremdeles gjør det å den shitkidden blir bitt, så er det foreldrene sitt ansvar om de ikke gjør noe med det selv.

Det er så mange ganger jeg ser dette her med foreldre som bare står å ser ut i luften mens ungene gjør hva f de vil uten oppdragelse.

Ikke lenge siden en shitkid kastet steiner på VALPEN!!!! min, løp bort frem å tilbake osv. Takk gud for at jeg har en så snill og tålmodig valp som jeg har, som ikke gjorde noe, men jeg skal garantere dere at moren fikk høre det.

Men bortsett fra den steinkastende kidden over her, så er barna i nabolaget veldig greie, de spør først!

Støtter denne. Jeg opplevde at en unge løp mot hunden og så ropte "Bøøøøøh!" rett inn i snuten på den. Faren overså hele scenen. Hadde den drittungen blitt bitt, så hadde jeg nekta å avlive bikkja. Jeg ville forklart Politiet hva som virkelig var situasjonen.

• Liker 5
Skrevet

Her var det mye unnskyldninger fra både hundeeiere og foreldre..

Jeg som mamma har ansvar for at min unge ikke kommer oppi en "selvforskyldt" situasjon der hun kan bli skadet av noe. Det være seg bitt av hund, påkjørt fordi hun løp ut i gata eller hva nå. Når det er situasjoner der hun ikke er "utlært" ennå, må jeg ta kontroll ved å sørge for å holde i hånden eller løfte opp ungen. Mitt barn lærer ennå, hun elsker hunder og vil gjerne klappe hver eneste en. Men hun holder i hånden og spør pent nesten hver gang. Enkelte ganger glemmer hun seg og vil gå bort, da er det mitt ansvar å holde henne igjen/stoppe henne. Og hun VET heldigvis at når mamma roper stopp!, da stopper hun.

Hundeeier har selvsagt det samme ansvaret for sin hund. Litt vanskeligere å prate til og forklare en hund, men da har man heldigvis bånd.

Men kjære hundeeiere, jeg har bare en liten bønn. Når en 3-åring står med stjerner i øynene og vil klappe hunden din, som er verdens fiiineste akkurat nå: vær så snill å svare skikkelig. Hun godtar et nei, og jeg forklarer gjerne mer etterpå. Men et surt nei og et stygt blikk til meg, det opplever jeg dessverre oftere enn jeg hadde trodd. Bare si "Nei, hunden min har det travelt for hun skal tisse", eller "Nei, det passer ikke i dag". Det går så fint så. :)

Anonymous poster hash: 065bb...bfb
  • Liker 4
Skrevet

Overrasket over denne tråden her. Mitt største hundeproblem når jeg et ute i parken med barna, er alle hundeeierne som lar hundene sine løpe fritt. Selv på lekeplassen.

Her er det jo ikke snakk om at det eneste som er "galt" med å ha hunder i verden er at barn løper bort til dem. Det finnes mye som ikke er ålreit i "hundeuniverset". Mennesker som slipper hundene sine løs ukritisk, barn som løper bort til fremmede hunder og "overfaller" hunden, voksne som ikke tar ansvar for slike barn, eiere som ikke plukker opp etter hunden sin, eiere som har utagerende hunder og likevel mener de MÅ få hilse på andre hunder i bånd etc.

Det er ikke snakk om hva "som er ens største hundeproblem" her, men akkurat denne situasjonen.

Så regner jeg med løse hunder på plasser hvor hunder ikke skal være løse er materiale for egen tråd :)

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en rottweiler tispe. Å opplever at voksne kommer bort å begynner å klappe henne på hodet?! Bare smiler og klapper. Det er egentlig min samboers hund, så jeg vet liksom ikke helt hvordan hun kommer til å reagere, det er fra person til person. Ser bare at hun blir irritert å jeg tar henne unna. Rekker som regel ikke å reagere engang før de klapper henne. Å jeg blir usikker å det gjør jo ikke saken bedre det. For noen dager siden var jeg å gikk tur. Å da kom det ei trimmer dame med en løs hund. Å bikkja hennes kom rett bort til min hund, flaksen rundt henne. Før eieren hennes kom. Hun bare lo. Jeg holdt på å klikke. Iom at na jævla gjelder hunden var løs. Det går så bra shø sa hun dama å jogget forbi meg. Jeg sa til henne at det var båndtvang meeeeen det brydde hun seg fint lite om. Jeg er ikke glad i å møte løse hunder slik, så jeg ble rimelig irritert. Litt off topic ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å gå tur med chihuahuan og dverg pinsheren til faren min, begge er hann hunder.
Vi tar turen til hundehjørnet i frogner parken og der får de løpe rundt.

Ja faren min har ikke vært flink til å oppdra dem, de har heller ikke fått sosialisert seg så mye.
Chihuahuan har hatt en dårlig opplevelse med små barn, han blir veldig redd og usikker noe som ender med at han bjeffer og i værste fall biter.

Derfor, når jeg går med dem i bånd og små barn løper mot chihuahuan så blir jeg også redd, redd for at han skal bite ungen. Han er litt "flink" han advarer først med hysterisk bjeffing så tørr ikke ungen å løpe mot han mer.

Det er utrolig vanskelig å "gå i mellom" hunden og barnet siden hunden ikke vil stå ved siden av meg?
Altså han kan ikke gå fot eller bak meg.

Derimot når han går løst så er han kjempe fin å ha med, bortsett fra hvis jeg vil hilse på andre hunder, da sier han i fra....når han er løs så ignorerer han barn som er i nærheten, hvis de ikke løper etter han og skal begynne å bære.

Anonymous poster hash: 188c4...5d4
Skrevet

Og en hundeeier kan ikke satse på at et barn vet hvordan man skal forholde seg rundt hunder. Det er hunden som kan drepe.

Når jeg kjører og et barn går alene langs veien, så kjører jeg saktere og kjører en bue rundt barnet. Fordi det er JEG som kjører bil, og jeg kjenner ikke dette barnet. For alt jeg vet er det en autist som ikke vet hvordan man skal oppføre seg i trafikken. Det kan være foreldre som aldri burde hatt barn.

Men du skjønner at man må passe på hunden sin ikke sant?

Anonymous poster hash: da406...74f

Om jeg står og venter på eks. bussen og en unge kommer løpene mot den, hva skal jeg gjøre for at hunden ikke skvetter, bjeffer eller biter? Bikkja sitter og venter ved siden av meg, vil du at jeg skal bære min flere kilos rottweiler? herregud!

• Liker 1
Skrevet

Folkens, fra nå av skal vi begynne å løpe mot unger vi og. Klapp dem litt på hode og klø dem på ryggen.

Skrevet

Folkens, fra nå av skal vi begynne å løpe mot unger vi og. Klapp dem litt på hode og klø dem på ryggen.

Vel. Er det noe jeg er lei av som mor, så er det alle de voksne som tar på babyen min uten å spørre. Særlig liker de å ta borti hendene. Uten tanke på alle bakteriene ungen dermed stikker rett inn i munnen etterpå.

Å få barn -- det er måten vi bringer menneskeslekten videre på. Å holde seg med hunder som husdyr er i høyeste grad et kulturelt betinget prosjekt. Husk det.

Skrevet

Vel. Er det noe jeg er lei av som mor, så er det alle de voksne som tar på babyen min uten å spørre. Særlig liker de å ta borti hendene. Uten tanke på alle bakteriene ungen dermed stikker rett inn i munnen etterpå.

Å få barn -- det er måten vi bringer menneskeslekten videre på. Å holde seg med hunder som husdyr er i høyeste grad et kulturelt betinget prosjekt. Husk det.

Det høres nesten like irriterende ut. Men ikke glorifiser barneproduksjon, vi sliter ikke akkurat med noen drastisk befolkningsreduksjon på planeten vår...

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg har ansvar for hunden, og kontroll over ham.

Er det virkelig for mye forlangt at folk tar det samme ansvaret og kontrollen over ungene sine?

Ikke mye forlangt kanskje, men man kan ikke forvente det. Så som hundeeier må man være forberedt på det meste.

Dagen kommer jo også da ungene begynner på skolen og foreldrene ikke har oppsyn 24/7 lenger. Utrolig mange barn har null formening om hvordan de skal omgåes hunder og kaster seg over alle de ser. Ansvaret for at ingen ting galt skal skje ligger til syvende og sist hos hundeeier, det er min mening. Man kan ikke forvente at gud og hvermann har hundevett, sånn er det bare.

Endret av la Flaca
  • Liker 1
Skrevet

@la Flaca

Det stemmer, men man må lære barna sine å ikke skrike og kaste seg over hunder... Man kan heller ikke forvente at hunden ikke blir redd da et fremmed barn skriker og kaster seg over den, liksom... Jeg hadde blitt redd hadde noen skreket og kastet seg borti meg...

Man lærer jo barn å passe på bilene, f.eks. barn bør også vite hvordan å oppføre seg med hunder og sånn..

• Liker 1
Skrevet

Det høres nesten like irriterende ut. Men ikke glorifiser barneproduksjon, vi sliter ikke akkurat med noen drastisk befolkningsreduksjon på planeten vår...

I Europa er synkende fruktbarhet faktisk regnet som et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...