Gå til innhold

Faddere hvis barnet ikke skal døpes


Anbefalte innlegg

Hvis du tror at jula tradisjonelt er en kristen høytid så har du misforstått grundig ;)

Ehhm, nei - så vi feirer ikke jesus födsel og synger sanger om dette både julekveld og på skolen??

hello!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter
Ehhm, nei - så vi feirer ikke jesus födsel og synger sanger om dette både julekveld og på skolen??

hello!

Trykk på linken jeg gav deg du Neffi, før du driter deg ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul feirer man ikke bare som kristen. Hvis du har lyst til å lese litt om det, så kan du få lov til å klikke på denne linken, så kan du utvide horisonten din litt.

vet du hva - det der er det frekkeste jeg har lest på lenge :) Hvorfor så til angerp på meg? Hold deg til saken - ikke bland inn min horisont er du snill :) Du vet ingenting om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Unnskyld at jeg sporer av, men noe så inkonsekvent og tullete som dette har jeg ikke lest på lenge. Men det gjenspeiler vel holdningen blant folk: Tror ikke på Gud, men skal bruke ritualene og kirken og står som medlem i statskirken "fordi det er tradisjon" - det betyr jo ingenting. Seremonishopping kalles det. Det er lite gjennomtenkt, og fullstendig respektløst for dem som faktisk bekjenner seg til det livssynet kirken står for. Du står jo faktisk der og JUGER når presten sier at fadderne skal hjelpe til å oppdra barna i kristen tro. Å så koselig og tradisjonsrikt, å JUGE om hvordan man vil oppdra barnet sitt! En ting er hvis man mener det oppriktig, men når man ikke engang tror selv, da er det følelseskald utnytting og ryggradsløs "tradisjonsfølging" - fordi man ikke tør å ta et ordentlig standpunkt og mene det man mener. Eller kanskje man bare ikke mener så mye. Det er litt slitsomt å tenke for mye.

Og hvorfor er det greit å gjennomføre en dåpshandling, som for kristne er et hellig sakrament, bare for show, men å kalle noen for en fadder som ikke er en fadder, det er feil? DET er å plukke ut biter man liker? Nei, jaggu får man ta et ordentlig valg, og velge dåp og det det står for, eller så får man la vær. Det finnes alternativer.

For å si det slik, så bør de kristne slutte å ta vekk det som ikke passer de også da, for de er virkelig flink til det. Men det er mye lettere å se på hva andre gjør, for da slipper en å ta ansvar selv. Noe enkelte kristne er utrolig flinke til, men i mine øyne er det bare Gud som kan dømme.

Kirken er til for alle, og de kristne har ikke enerett på disse bygningene. Så får folk mene hva de vil, men hadde det ikke vært tradisjon å døpe barnet i kirken så ville kirken snart vært tom. For det er virkelig ikke mange som kan kalle seg kristen i mine øyne, siden de plukker vekk ting som ikke passer de. Men det er kanskje bare de kristne som har lov til dette, siden de liksom er kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
vet du hva - det der er det frekkeste jeg har lest på lenge  :)  Hvorfor så til angerp på meg? Hold deg til saken - ikke bland inn min horisont er du snill  :)  Du vet ingenting om den.

Jeg synes jeg vet mer og mer om den jeg. Klikk på linken, nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykk på linken jeg gav deg du Neffi, før du driter deg ut mer.

Ha hahaha, du er utrolig! Tror du ikke jeg vet dette?

VI feirer JESU födsel uannsett NÅR han ble födt vet du ;) Da håper jeg inderlig at du ikke synger en eneste julesang :) Og holder alle andre tadisjoner som stammer fra kristendommen unna!

Hva har jeg gjort deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Ha hahaha, du er utrolig! Tror du ikke jeg vet dette?

VI feirer JESU födsel uannsett NÅR han ble födt vet du ;) Da håper jeg inderlig at du ikke synger en eneste julesang :) Og holder alle andre tadisjoner som stammer fra kristendommen unna!

Hva har jeg gjort deg?

Det er jo veldig lett å se at du ikke vet noe som helst. Jeg regner med at du ikke gir bort julegaver, har juletre, tenner lys, spiser pepperkaker, drikker juleøl, går julebukk eller åpner døra for andre som gjør det, og lussekatter håper jeg du har holdt deg unna i dag. Å, og så håper jeg ikke du har noen nisser i hus. Det er nemlig hedenske tradisjoner, de fleste eldre enn feiringen av Kristi fødsel. Eller kanskje de hadde noen orakler i riktig gamle dager, sånn at de kunne feire på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig lett å se at du ikke vet noe som helst. Jeg regner med at du ikke gir bort julegaver, har juletre, tenner lys, spiser pepperkaker, drikker juleøl, går julebukk eller åpner døra for andre som gjør det, og lussekatter håper jeg du har holdt deg unna i dag. Å, og så håper jeg ikke du har noen nisser i hus. Det er nemlig hedenske tradisjoner, de fleste eldre enn feiringen av Kristi fødsel. Eller kanskje de hadde noen orakler i riktig gamle dager, sånn at de kunne feire på forhånd?

Hva prater du om - her har du virkelig trådd feil...

Les det jeg skriver du - igjen - så du kanskje kan se hva jeg mener og hvor jeg står mht til julegavene... Dette blir jo bare tull og tull ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hva prater du om - her har du virkelig trådd feil...

Les det jeg skriver du - igjen - så du kanskje kan se hva jeg mener og hvor jeg står mht til julegavene... Dette blir jo bare tull og tull ;)

Hva du mener om julegaver aner jeg ingenting om, og å lese gjennom alle innleggene dine andre steder gidder jeg ikke.

Det jeg reagerer på er at du

a) synes det er helt greit å bruke en religiøs seremoni uten å mene noe med det, i hvert fall ikke det som er tanken bak fra kirkens side. Ha litt respekt for dem som faktisk mener det.

b) ser ut til å tro at Jesu fødsel er grunnen til at midtvinter feires rundt omkring i hele verden, også her i Norge. Husk at det er tusen år siden kristendommen kom, men jul har vi feiret lenger enn det. Til og med navnet er fra førkristen tid. Man begynte å feire jul 500 år før Jesu fødsel, i Roma.

c) påstår at du vet ting du tydeligvis ikke vet, siden du klarer å slenge ut av deg at du håper jeg ikke feirer jul.

d) legger ord i munnen på meg. Jeg har ikke sagt du er dum. Jeg har foreslått at du utvider horisonten din, og at du gjør litt research før du driter deg ut mer. For du fikk ikke bare meg på nakken med den "ikke feire jul"-kommentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du mener om julegaver aner jeg ingenting om, og å lese gjennom alle innleggene dine andre steder gidder jeg ikke.

Det jeg reagerer på er at du

a) synes det er helt greit å bruke en religiøs seremoni uten å mene noe med det, i hvert fall ikke det som er tanken bak fra kirkens side. Ha litt respekt for dem som faktisk mener det.

b) ser ut til å tro at Jesu fødsel er grunnen til at midtvinter feires rundt omkring i hele verden, også her i Norge. Husk at det er tusen år siden kristendommen kom, men jul har vi feiret lenger enn det. Til og med navnet er fra førkristen tid. Man begynte å feire jul 500 år før Jesu fødsel, i Roma.

c) påstår at du vet ting du tydeligvis ikke vet, siden du klarer å slenge ut av deg at du håper jeg ikke feirer jul.

d) legger ord i munnen på meg. Jeg har ikke sagt du er dum. Jeg har foreslått at du utvider horisonten din, og at du gjør litt research før du driter deg ut mer. For du fikk ikke bare meg på nakken med den "ikke feire jul"-kommentaren.

A)

Det er helt greit (for meg) å både döpe barna sine i kirken, gifte seg og bli begravd i kirken selv om man ikke går på gudstjeneste hver söndag - eller har en sterk gudsstro. Jeg synes til og med at folk med annen religiös bakgrunn skal kunne benytte seg av kirkens tilganger. Kirken, og dens tradisjioner er til for alle.

B)

For meg og mange andre så er jesu-födsel grunnen til at vi feirer jul - den er den tradisjonen som ligger til grunne for mange av oss. Det er DEN tanken vi fölger - selv om vi banner og drikker på fest. Og gifter oss med feil kjönn.

C)

Det er DU som sier at man skal väre konsekvent da det gjelder å skille tradisjon og religion. For meg er det en umulighet.

D)

Jeg har ikke "driti" meg ut. Men foreslår at du setter opp en liste med punkkter der du synes jeg har gjort nettopp dette; bäsja på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
A)

Det er helt greit (for meg) å både döpe barna sine i kirken, gifte seg og bli begravd i kirken selv om man ikke går på gudstjeneste hver söndag - eller har en sterk gudsstro. Jeg synes til og med at folk med annen religiös bakgrunn skal kunne benytte seg av kirkens tilganger. Kirken, og dens tradisjioner er til for alle.

Da er vi helt uenige. For meg spiller det ingen rolle om det er kirken eller moskeen vi snakker om - tror du ikke på det den forkynner, så har du lite der å gjøre. Tror du så tror du. Tror du ikke så synes jeg det er respektløst.

B)

For meg og mange andre så er jesu-födsel grunnen til at vi feirer jul - den er den tradisjonen som ligger til grunne for mange av oss. Det er DEN tanken vi fölger -  selv om vi banner og drikker på fest. Og gifter oss med feil kjönn.

For deg og mange andre, men langt fra alle. Kristendom er ikke engang verdens største religion - men jammen feires jula på ulike måter og litt ulike tidspunkt (dog alle ca samtidig), med ulike navn, over hele verden. Hva du gjør på fest og hvem du gifter deg med er meg knekkende likegyldig. Det har heller ikke noe med verken det jeg sa eller det du svarte. Hvordan man lever sitt liv som kristen eller ikke kristen er ikke jeg herre over. Så lenge man ikke skader noen, så får folk gjøre som de vil.

C)

Det er DU som sier at man skal väre konsekvent da det gjelder å skille tradisjon og religion. For meg er det en umulighet.

Hæ? Hva var det du svarte på der, egentlig? Men jeg skal nå svare deg: Noen tradisjoner henger sammen med religion. F.eks diverse seremonier som foregår i kirka. Disse henger uløselig sammen med religionen. MEN - kristne har ikke enerett på f.eks ekteskapsinngåelse, begravelse eller markering av overgangen fra barn til voksen - eller feiring av et nyfødt barn. Alle disse begivenhetene har som du selvsagt vet en spesiell seremoni i kirken. Det har de også i moskeen. Og i tempelet. Og på rådhuset eller annet egnet sted, der ulike livssynssamfunn kan praktisere sine egne seremonier. For meg, som er ateist, er det helt unaturlig å koble en spesiell religion opp mot disse seremoniene - eller tradisjonene, om du vil. For alle har sin egen versjon. Og DET synes jeg det er viktig å respektere - tror du ikke på Allah, så går du vel heller ikke til Mullaen for å få gifte deg i moskeen. Og tror du ikke på Gud, så går du heller ikke til presten for å få gifte deg i kirken. Tradisjon - tradisjonen skaper man selv. Minstekravet må jo være at man mener det man sier!

At jeg feirer jul uten å synge kristne julesanger eller ha engler på treet, eller at jeg ikke går i kirken på julaften, er det så vanskelig å forstå? For det er ikke stort mer som er kristen tradisjon med jula. Alt annet er lånt fra alle mulige andre steder. DERFOR er det mulig for meg å feire jul som "alle andre" - fordi disse tradisjonene ikke er en del av en bestemt tro, men en mer eller mindre global kultur. Plukk og miks fra ulike deler av verden. Men jeg vet hva bakgrunnen er for de fleste tingene.

D)

Jeg har ikke "driti" meg ut. Men foreslår at du setter opp en liste med punkkter der du synes jeg har gjort nettopp dette; bäsja på meg.

Det har jeg allerede gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... MEN - kristne har ikke enerett på f.eks ekteskapsinngåelse, begravelse eller markering av overgangen fra barn til voksen - eller feiring av et nyfødt barn. Alle disse begivenhetene har som du selvsagt vet en spesiell seremoni i kirken. Det har de også i moskeen. Og i tempelet. Og på rådhuset eller annet egnet sted, der ulike livssynssamfunn kan praktisere sine egne seremonier. For meg, som er ateist, er det helt unaturlig å koble en spesiell religion opp mot disse seremoniene - eller tradisjonene, om du vil.

For meg som er litt kristen, litt farget av samfunnet vi lever i mht mangen tradisjoner, samt egne holdninger og trosyn, så er det uhyre naturlig for meg å ta del av de tradisjoner den kristendommen jeg kjenner har, for å kunne gifte meg, döpe barna mine ol. Og jeg tror det er mange mange med meg. Om du mener dette er "feil av meg". Så er det ditt problem - ikke mitt.

Noen ganger tror jeg på Gud - andre ganger ikke. Jeg plukker og velger det jeg finner forståelig og trolig.

Og det må jeg få lov til - uten at du skal fortelle meg hva som er rett og galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter

Definerer du deg selv som kristen så er du kristen, Neffi, og hva du tror på betyr ikke så mye for meg personlig. Men er du ikke kristen, så synes jeg ikke du har mer å gjøre i kirken enn meg - uansett om det er barnedåp eller bryllup det er snakk om. Det er tross alt et hus som er viet til en Gud som ganske mange tror på, og selv om ikke jeg gjør det, så har jeg ingen vanskeligheter med å se at det er Guds menighet som hører hjemme der. Og at det er dårlig gjort å utnytte dem som faktisk tror, og si jada, jeg er så kristen så, kan jeg få gifte meg her nå, det er så fint her? Løgn er løgn, og akkurat livssyn bør man jammen kunne stå for, i hvert fall når vi har såkalt religionsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definerer du deg selv som kristen så er du kristen, Neffi, og hva du tror på betyr ikke så mye for meg personlig. Men er du ikke kristen, så synes jeg ikke du har mer å gjøre i kirken enn meg - uansett om det er barnedåp eller bryllup det er snakk om. Det er tross alt et hus som er viet til en Gud som ganske mange tror på, og selv om ikke jeg gjør det, så har jeg ingen vanskeligheter med å se at det er Guds menighet som hører hjemme der. Og at det er dårlig gjort å utnytte dem som faktisk tror, og si jada, jeg er så kristen så, kan jeg få gifte meg her nå, det er så fint her? Løgn er løgn, og akkurat livssyn bør man jammen kunne stå for, i hvert fall når vi har såkalt religionsfrihet.

Og der har vi ulkit syn igjen. Jeg mener at man kan ta til seg en kristen tradisjon, uten å väre kristen. hadde det värt jeg som bestemte - skulle også muslimer fått giftet seg der - om de nå ville det.

Du skal ikke fortrenge det faktum at tradisjoner og samfunn er sterkere enn noen som helst religion. Fordi samfunnet vårt er bygget på en rekke religioner, og det er tradisjonene våre også.

Om 500 år går det kanskje ikke an å skille de fra hvarendre. Og godt hadde det värt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som er litt kristen, litt farget av samfunnet vi lever i mht mangen tradisjoner, samt egne holdninger og trosyn,

Dersom du er kristen og følger din egen logikk må du jo droppe juletreet, for det står i bibelen at ikke er lov. I tillegg til at du må droppe alle andre hedenske tradisjoner, som feks nisser og ribbe, for det står også i bibelen at man må holde seg unna hedendom. Og du bør begynne å kalle det Kristmesse, for ordet Jul er også hedensk.

(For ordens skyld: Jeg mener ikke dette, men dersom du skal være konsekvent i forhold til ditt eget utsagn så bør du tenke over dette. Eller så kan du også slutte å slenge ut av deg lettvindte utsagn om andres julefeiring...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du er kristen og følger din egen logikk må du jo droppe juletreet, for det står i bibelen at ikke er lov. I tillegg til at du må droppe alle andre hedenske tradisjoner, som feks nisser og ribbe, for det står også i bibelen at man må holde seg unna hedendom. Og du bør begynne å kalle det Kristmesse, for ordet Jul er også hedensk.

(For ordens skyld: Jeg mener ikke dette, men dersom du skal være konsekvent i forhold til ditt eget utsagn så bør du tenke over dette. Eller så kan du også slutte å slenge ut av deg lettvindte utsagn om andres julefeiring...)

Altså om du leser det jeg faktisk skriver - så ser du at jeg overhodet ikke mener at man ikke kan blande både kristendom og andre ukristen tradisjoner... det er jo nettopp dette jeg sier i innlegget du siterer??

Hva er det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså om du leser det jeg faktisk skriver - så ser du at jeg overhodet ikke mener at man ikke kan blande både kristendom og andre ukristen tradisjoner... det er jo nettopp dette jeg sier i innlegget du siterer??

Jeg har forstått det. Jeg synes bare at ved å komme med kommentarer som den angående julefeiring så fremstår du som nokså historieløs, og litt barnslig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det. Jeg synes bare at ved å komme med kommentarer som den angående julefeiring så fremstår du som nokså historieløs, og litt barnslig.

What!

jeg mener jo ikke i ordenes rett forstand at JEG kun feirer pga jesus födsel... Jeg vet jo som vanlige mennesker at det finns andre tradisjoner som også ligger til grunne.

Men nå finns det faktum at den kommersielle julefeiringen her til lands (!! og fler med oss) grunder sin tradisjon i kristendommen.

DET GÅR ikke å benekte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Men nå finns det faktum at den kommersielle julefeiringen her til lands (!! og fler med oss) grunder sin tradisjon i kristendommen.

DET GÅR ikke å benekte!

Eh, JO! Det er slett ingen kristen tradisjon som sier at til jul må vi ha ribbe, pinnekjøtt, julestjerner, cola i bøttevis, juleøl, juletre, julenek, alle disse tingene vi forbinder med jul! Det var Coca Cola som lagde julenissen som han ser ut i dag, og det er vel ikke akkurat Evangeliet etter Coca som forkynnes i kirken på julaften?

Det kommersielle, altså kjøpefesten, har lite eller ingenting å gjøre med de kristne tradisjonene, som er bønn, ettertanke og kirkebesøk. At det står trykket et bibelsitat på noe er mer et alibi enn en grunn til å kjøpe det. Da er det i beste fall utnyttelse av kristendommen. Det er ufint, og det er hyklersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...