Gå til innhold

Du som ble mobbet - ble du mobbet av ressurssterke eller ressurssvake medelever?


Gjest FuturePrimitive

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med mobbeproblematikk i Osloskolen, og stort sett er det faktisk sånn at det er langt større problemer med mobbing på østkantskoler, der de fleste barna er fra familier med lav sosioøkonomisk status (ressurssvake elever) enn på vestkantskoler, der de fleste barna er fra familier med høy sosioøkonomisk status (ressurssterke elever). Det finnes selvsagt unntak, men det ovennevnte er en forholdsvis sterk tendens.Anonymous poster hash: 9c6d6...427

Du skal ha meg til å tro at det er lite mobbing på vestkantskoler?

Anonymous poster hash: 39227...dab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med mobbeproblematikk i Osloskolen, og stort sett er det faktisk sånn at det er langt større problemer med mobbing på østkantskoler, der de fleste barna er fra familier med lav sosioøkonomisk status (ressurssvake elever) enn på vestkantskoler, der de fleste barna er fra familier med høy sosioøkonomisk status (ressurssterke elever). Det finnes selvsagt unntak, men det ovennevnte er en forholdsvis sterk tendens.

Anonymous poster hash: 9c6d6...427

Dette er min erfaring også.

Anonymous poster hash: cb8fe...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begge deler. De var særlig 3 stk som mobbet meg mer enn andre på ungdomsskolen. Den ene av de er i dag i kassa på kiwi etter å ha droppet ut av høyere studier.. De to andre tok høyere utdannelser. Den verste av alle gjennom min tid, har lav utdannelse og jobber ikke innen det lenger, men ansatt i butikk.

Anonymous poster hash: 2d076...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Kommer litt ann på hva som menes med ressurssvake, det, og om de faktisk innser det. 

Den verste og mest direkte  mobbingen tror jeg ofte kom fra utenlandske gjenger, men også fra folk som jeg tror kan ha hatt diverse atferdsproblemer. Som at jeg ble en gang lugget, ble gjentatte ganger utsatt for vold og trusler om vold og drap, osv. Jeg gikk på tilrettelagt undervisning og bodde på institusjon, og noen sørget for å gjøre livet mitt til et helvete.

Latterliggjøring: Dette kom vel fra de mere 'normalt'- fungerende jeg møtte på min vei. Det er ikke sikkert de så det selv, heller. Det kunne rett og slett gå på fleiping og vitsing. 

Personlig har det nok mer med holdninger og oppdragelse å gjøre. 

 

Anonymkode: f8f22...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet og direkte plaget av resurssvake.

Men jeg ble baksnakket og sett ned på av de resurssterke.

Anonymkode: 70eb8...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2015 den 2.45, AnonymBruker skrev:

Da er den forskningen FALSK....

Hvorfor var min "mobber" 20 år eldre enn meg og styggere en meg,utseendemessig???,for ikke å snakke om innsiden av det mennesket...grøsser når jeg tenker på hvor OND hun var,mot meg som ungdom!!!!

Hvorfor var neste mobber en mye eldre gutt med tydelig utseendekompleks???

Jeg hadde aldri provosert noen av disse.Jeg var uskyldig offer for SADISMEN deres.

I dag er jeg livredd utseendemessig mindre pene mennesker,,,forde noen av disse utvikler både sjalusi,bitterhet,sadisme og onskapsfullhet-mot folk som har et penere utseende,enn de selv har.Ingen kan noe for hvordan de ser ut,men det kan fan ikke pene attraktive mennesker heller..noe for.Hvordan de ser ut...

SJALUSI er ofte et hovedmotiv-for å mobbe andre uskyldige mennesker.

Alle vet at sjalu mennesker,kan bli  psykisk syke i hodet sitt....og plage andre...uskyldige.

Så forskningen er feil.

Men så godt...at det omtrent vises utenpå....om de er snille eller slemme...: )Naturen har nok en mening med det...advare "normale" mennesker mot dem...rett og slett.

 

 

Anonymous poster hash: 94231...4ae

Sjalusi er ikke noe unormalt eller kun forbeholdt mobbere, og de mindre heldige utseendemessig kan ofte være de greieste, nettopp fordi de har opplevd mye motbør og fordi de kanskje har lavere forventninger. Så kommer det ann på hva man selv mener er ulekkert. Det kan jo hende det var din subjektive mening om personen. Både pene og mindre pene mennesker har mobbet meg, har det noe å si at de er pene eller stygge? 

Anonymkode: f8f22...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.9.2014 den 20.42, Gjest FuturePrimitive skrev:

Ref. diskusjonen i barn og familie om ei kvinne som har en sønn som mobber.

 

Diskusjonen sporet litt av og jeg mener at det er som regel barn fra ressurssterke familier (typisk Preben og Frederik) med velstående foreldre, flotte biler osv som mobber (i hvert fall var det slik der jeg vokste opp på 90-tallet). De ressurssvake gjorde gjerne mye mer bøll, men de var stille og innesluttet i større grad.

 

Jeg merker meg også at i dag så er det mobberne som har de beste livene. Flotte jobber, pene gode koner, barn, spennende reiser og ofte til og med flotte holdninger. De ressurssvake offrene har ofte endt opp som bitre mennesker sinna på den onde verden som svek dem.

 

Hva er din erfaring, og hva tror du?

Jeg bryr meg ikke om de har det bra eller ikke, er ressurssterke eller ikke. De som mobba meg. Jeg tror årsakene til at folk mobber er vidt forskjellige, alt fra at de ikke innser det, til direkte personlighetsforstyrrelser. Jeg har rett og slett ikke tro på at det bare er usikkerhet, jeg tror faktisk man kan bli så selvsikker at man blir høy på seg selv. For ikke å snakke om dårlige holdninger hjemmefra. 

Anonymkode: f8f22...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble mobbet mye gjennom barndommen. Det var de som hadde rike foreldre som var de mest utspekulerte, mens de som mobbet for å ikke bli mobbet selv var mer fysiske i sin mobbing. 

Anonymkode: efcf0...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja mobberene er vel enten de resurssterke som ender opp som advokater, økonomer og meglere som mobber for å vise at de er overlegene. Eller de resurssvake som ender opp som NAV'ere, narkomane, alkoholikere og tapere som mobber for å ta igjen for uretten de syns rammer dem eller for å flytte fokuset bort fra sin egen ulykke.

Mens mobbeofferene enten ender opp som ulykkelige bittre tapere, eller som ingeniører, sykepleiere, lærere, ol.

 

Er forøvrig ganske lei av missbruket av begrepet mobbing. Jeg har aldri ansett meg som noe mobbeoffer, men etter å ha hørt hva mange i dag definerer som mobbing så var jeg vel sikkert det akkurat som nesten alle andre... Jeg hadde f.eks en kamerat som klagde en del over at han hadde blitt og ble mobbet på ungdomsskolen, og jeg var sympatisk og tenkte at det var leit for han selv om jeg aldri hadde sett at han hadde blitt mobbet noen gang. Så en gang ringer jeg han ved en feil (lommeringing eller noe slikt på den tiden hvor tastelåsen lett kunne slås av i lomma, eller glemmes å sette på) og svarer altså da ikke når han tar telefonen, hvorpå jeg en time senere blir oppringt av hans far som var fly forbannet og mente jeg mobbet sønnen hans.... Etter det tok jeg ikke hans mobbepåstander så seriøst lenger for å si det slik...

Anonymkode: 1f5eb...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2014 den 20.42, Gjest FuturePrimitive skrev:

Ref. diskusjonen i barn og familie om ei kvinne som har en sønn som mobber.

 

Diskusjonen sporet litt av og jeg mener at det er som regel barn fra ressurssterke familier (typisk Preben og Frederik) med velstående foreldre, flotte biler osv som mobber (i hvert fall var det slik der jeg vokste opp på 90-tallet). De ressurssvake gjorde gjerne mye mer bøll, men de var stille og innesluttet i større grad.

 

Jeg merker meg også at i dag så er det mobberne som har de beste livene. Flotte jobber, pene gode koner, barn, spennende reiser og ofte til og med flotte holdninger. De ressurssvake offrene har ofte endt opp som bitre mennesker sinna på den onde verden som svek dem.

 

Hva er din erfaring, og hva tror du?

Min erfaring er at de ressurssterke starter mobbing, så henger de ressurssvake seg på. Og de sistnevnte får ofte skylda av lærere og andre foreldre, ofte fordi de er lettere å ta. 

Hvordan livet deres er etterpå er nok individuelt, jeg tror ikke du kan generalisere det kun ut i fra den bakgrunnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare resurssvake som mobber.

Anonymkode: 2f114...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aktivdame
På 11.9.2014 den 20.42, Gjest FuturePrimitive skrev:

Ref. diskusjonen i barn og familie om ei kvinne som har en sønn som mobber.

 

Diskusjonen sporet litt av og jeg mener at det er som regel barn fra ressurssterke familier (typisk Preben og Frederik) med velstående foreldre, flotte biler osv som mobber (i hvert fall var det slik der jeg vokste opp på 90-tallet). De ressurssvake gjorde gjerne mye mer bøll, men de var stille og innesluttet i større grad.

 

Jeg merker meg også at i dag så er det mobberne som har de beste livene. Flotte jobber, pene gode koner, barn, spennende reiser og ofte til og med flotte holdninger. De ressurssvake offrene har ofte endt opp som bitre mennesker sinna på den onde verden som svek dem.

 

Hva er din erfaring, og hva tror du?

Tror nok det er noe forskjellig på hvilket samfunnslag de kom fra. Det jeg vet nå er at i det voksne liv sliter de også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2014 den 20.42, Gjest FuturePrimitive skrev:

Ref. diskusjonen i barn og familie om ei kvinne som har en sønn som mobber.

 

Diskusjonen sporet litt av og jeg mener at det er som regel barn fra ressurssterke familier (typisk Preben og Frederik) med velstående foreldre, flotte biler osv som mobber (i hvert fall var det slik der jeg vokste opp på 90-tallet). De ressurssvake gjorde gjerne mye mer bøll, men de var stille og innesluttet i større grad.

 

Jeg merker meg også at i dag så er det mobberne som har de beste livene. Flotte jobber, pene gode koner, barn, spennende reiser og ofte til og med flotte holdninger. De ressurssvake offrene har ofte endt opp som bitre mennesker sinna på den onde verden som svek dem.

 

Hva er din erfaring, og hva tror du?

Begge deler. noen kom fra ressurssterke foreldre - de var mer sånn at foreldrene hadde sagt at hvis det er merkeklær som skal si om de er bra nok, så kjøper de heller det til barna sine - enn at de blir mobbet.. endte med at DE mobbet de som ikke hadde merkested i stedet da... smart.
og det var skillsmissebarn med fattige mødre som mobbet- for å kompensere sin bitterhet? Hmmmmmmm

 

Anonymkode: 02d21...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ble mobbet av barn fra begge leire, både de med ressurssterke foreldre og de med...ikke fullt så ressurssterke foreldre var representert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare resurssvake som mobber.

Anonymkode: 2f114...35a

Dette er kun en myte.

Anonymkode: da1d6...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2017 den 3.29, AnonymBruker skrev:

Kommer litt ann på hva som menes med ressurssvake, det, og om de faktisk innser det. 

Den verste og mest direkte  mobbingen tror jeg ofte kom fra utenlandske gjenger, men også fra folk som jeg tror kan ha hatt diverse atferdsproblemer. Som at jeg ble en gang lugget, ble gjentatte ganger utsatt for vold og trusler om vold og drap, osv. Jeg gikk på tilrettelagt undervisning og bodde på institusjon, og noen sørget for å gjøre livet mitt til et helvete.

Latterliggjøring: Dette kom vel fra de mere 'normalt'- fungerende jeg møtte på min vei. Det er ikke sikkert de så det selv, heller. Det kunne rett og slett gå på fleiping og vitsing. 

Personlig har det nok mer med holdninger og oppdragelse å gjøre. 

 

Anonymkode: f8f22...8c9

Tråden er flere år gammel

Anonymkode: 3b88a...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble mobbet av både ressursvake og såkalt ressurssterke men har innsett at de alle faktisk var ressurssvake ja. Det er ressurssvakt å være sadist og mobber. Det er fattige sjeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler. Verste mobberen var sønn av en politisjef, andre datter av 2 fattige alkoholikere.

Anonymkode: 397fb...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mobbet veldig mye i arbeidsliv, vennekrets, alle skoler, og andre steder, så jeg setter veldig pris på å høre om andres historier - hjelper å vite at det er flere som har gått gjennom mobbehelvete!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, cherry blossomed. gone. skrev:

Jeg har blitt mobbet veldig mye i arbeidsliv, vennekrets, alle skoler, og andre steder, så jeg setter veldig pris på å høre om andres historier - hjelper å vite at det er flere som har gått gjennom mobbehelvete!!!!

Jeg bet meg merke i, du skriver du blir mobbet uansett hvor du er. Har du tenkt over at det kanskje er deg det er noe galt med? Siden det følger etter deg over alt? Jeg forsvarer ikke mobbing, men utifra det du skriver så virker det litt merkelig.. det er kanskje en grunn til at du blir mobbet over alt? 

Anonymkode: 6d70b...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...