Gå til innhold

Jeg har dårlig råd, og daten ville gå på resturant å spise..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Jeg tipper de aller fleste kvinner ville vært skeptiske til en mann hadde sagt dette før første date. Det kan fort gi inntrykk om at man har litt problemer økonomisk, selv om en ikke har det og/eller det kun er for en kort periode. 

Anonymous poster hash: 8f223...464

 

 

Kvinner reagerer på sånt, menn bryr seg ikke.

Anonymous poster hash: 7a4bd...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lag middag sammen og gjør det koselig. De aller fleste forstår det når man sier at man har lite penger. Da får daten enten spandere eller komme med forslag til noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer du å bruke opp alt du har av penger hver mnd? Sparer du ikke?

Svar på spørsmål. Foreslå å lage mat hjemme eller gå tur. Har du ikke råd så har du ikke råd. Hun kan ikke bli sur for det

Dette var positivt. I denne tråden måtte vi faktisk helt til innlegg nr. 18 før noen kom med kritikk for at hun ikke har penger. :)

Anonymous poster hash: 7fc43...510

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle han si nei til turforslaget ditt?
Kan ikke se for meg at han sier "nei tur vil jeg ikke på, nå går vi på resturant som avtalt!"

Hvis han mot all formodning skulle gjøre det så får du bare si det som det er, at du har ikke råd denne uka og foretrekker uansett en mindre presset setting ute i frisk natur i motsetning til resturant som kan ta veldig lang tid som jo er kjipt hvis kjemien ikke er der :)



Anonymous poster hash: a6dd5...3ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som har råd til å spare...

Anonymous poster hash: f9799...e54

Hvis man har normal inntekt og ikke sløser så jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har normal inntekt og ikke sløser så jo

Men det er det desverre ikke alle som har. Det er vanskelige jobbtider, så man er ikke nødvendigvis en sløser selv om man ikke har så mye på kontoen. Jeg kjenner flere som arbeider hardt og iherdig, men som såvidt får endene til å møtes. Disse menneskene blir sjeldent med på noe som helst som koster penger, klesskapet har vært det samme i flere år, og vel... det sløses ikke mye med penger der i gården, det går til det mest nødvendige.

Anonymous poster hash: f9799...e54

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har normal inntekt og ikke sløser så jo

Haha, hadde verden bare vært så enkel du. Og hva er så "normal" inntekt, frøken? Ts hinter vel og til at hun har litt mindre jobb. Og for alt du vet kan ts være student med deltidsjobb. Faktum er at det er ingen som har noe mer med ts sin inntektssituajon mer enn det hun allerede har sagt.

 

Er vi virkelig kommer dit at det skal være tabu og har dårlig råd en måned?

Endret av Cordelia
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tipper de aller fleste kvinner ville vært skeptiske til en mann hadde sagt dette før første date. Det kan fort gi inntrykk om at man har litt problemer økonomisk, selv om en ikke har det og/eller det kun er for en kort periode. 

Anonymous poster hash: 8f223...464

 

De fleste har svake sider, økonomiske eller andre. Hvorfor er det så viktig å skjule dette i begynnelsen av et potensielt forhold? Det er som å ha en skjult agenda. Slike ting blir avslørt over tid.

 

Vil du at andre skal lyve til deg om alt i begynnelsen? Hvordan kan du stole på en slik person senere?

Anonymous poster hash: 37974...685

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å gå tur første date, skjønner ikke hvorfor dere avtaler å spise ute første gang, det blir fort kleint. Bare se på NRK serien First dates. Personlig hadde jeg foretrukket en øl et sted på første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det desverre ikke alle som har. Det er vanskelige jobbtider, så man er ikke nødvendigvis en sløser selv om man ikke har så mye på kontoen. Jeg kjenner flere som arbeider hardt og iherdig, men som såvidt får endene til å møtes. Disse menneskene blir sjeldent med på noe som helst som koster penger, klesskapet har vært det samme i flere år, og vel... det sløses ikke mye med penger der i gården, det går til det mest nødvendige.

Anonymous poster hash: f9799...e54

Jeg tjener ikke råbra selv men er aldri blakk. Har aldri vært. Ikke engang da jeg var student så da skjønner ikke jeg hvordan det går an dersom man er i jobb. Har man unger og tjener ræva eller er atbeidsledig så forstår jeg det litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å gå tur første date, skjønner ikke hvorfor dere avtaler å spise ute første gang, det blir fort kleint. Bare se på NRK serien First dates. Personlig hadde jeg foretrukket en øl et sted på første.

Enig. Restaurant er for voldsomt på 1 date

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Si det som det er. Om du lyger, roter du deg bare opp i mer tull. Om han finner en omvei rundt "grunnen" du oppgir, så må du dikte opp en ny grunn, og til slutt vil han skjønne at du lyger. 

 

Det er ingen skam i å si det som det er. Du har dårlig råd akkurat nå, og kan ikke bruke pengene dine på å spise ute. Foreslå så gratisaktivitet, som turgåing. Eller at dere lager dere matpakke og tar en picnic, om dere skal spise (og ikke har begynt med hjemmedating nå, som er fornuftig siden det er første date). 

Anonymous poster hash: 4486a...e35

 

Jeg personlig ville sett dette som en dealbreaker. Helt faktisk.

Dersom ei er gammel nok til å "gå på date", så forventer jeg at hun også til enhver tid har en god del mer enn 300,- på konto. En middag ute bør ikke velte månedsbudsjettet for å si det pent. Hvordan skal da fremtiden bli, hvis økonomistyringen er slik at hun plutselig kommer på at "Oi, jeg har visst bare 100,- igjen på konto".

 

Saken stiller seg kanskje noe annerledes hvis dette er to studenter, som begge enten lever på studielån eller at de på sett og vis begge kan kjenne seg igjen i uttrykket "dårlig råd". Men stort sett er "dårlig råd"-uttrykket ikke noe som bør eksistere i dagligtalen til to voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville sett dette som en dealbreaker. Helt faktisk.

Dersom ei er gammel nok til å "gå på date", så forventer jeg at hun også til enhver tid har en god del mer enn 300,- på konto. En middag ute bør ikke velte månedsbudsjettet for å si det pent. Hvordan skal da fremtiden bli, hvis økonomistyringen er slik at hun plutselig kommer på at "Oi, jeg har visst bare 100,- igjen på konto".

Saken stiller seg kanskje noe annerledes hvis dette er to studenter, som begge enten lever på studielån eller at de på sett og vis begge kan kjenne seg igjen i uttrykket "dårlig råd". Men stort sett er "dårlig råd"-uttrykket ikke noe som bør eksistere i dagligtalen til to voksne mennesker.

Ganske enig. Man er ikke mye flink å disponere økonomien når man klarer å bruke opp alt man har hver mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjener ikke råbra selv men er aldri blakk. Har aldri vært. Ikke engang da jeg var student så da skjønner ikke jeg hvordan det går an dersom man er i jobb. Har man unger og tjener ræva eller er atbeidsledig så forstår jeg det litt mer

Så bra for deg. Men da tjener du allikevel mer enn visse andre som innimellom er blakke. Disse andre tjener da mest sannsynligvis ganske ræva, som du sier, så jeg ser ikke helt hva som er vanskelig å forstå her. Ikke alle som får lønn får bra lønn, og ikke alle som har jobb har heltidsjobber, fordi markedet er ganske dårlig for tiden. Jeg forstår hvorfor folk er blakke innimellom både når jeg ser hvor mye det koster å bo, inkludert alt det andre som følger med, og irriterer meg veldig over andre som ikke klarer å se at ikke alt dreier seg om sløsing og dumhet når det kommer til økonomi.

 

Anonymous poster hash: f9799...e54

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville sett dette som en dealbreaker. Helt faktisk.

Dersom ei er gammel nok til å "gå på date", så forventer jeg at hun også til enhver tid har en god del mer enn 300,- på konto. En middag ute bør ikke velte månedsbudsjettet for å si det pent. Hvordan skal da fremtiden bli, hvis økonomistyringen er slik at hun plutselig kommer på at "Oi, jeg har visst bare 100,- igjen på konto".

 

Saken stiller seg kanskje noe annerledes hvis dette er to studenter, som begge enten lever på studielån eller at de på sett og vis begge kan kjenne seg igjen i uttrykket "dårlig råd". Men stort sett er "dårlig råd"-uttrykket ikke noe som bør eksistere i dagligtalen til to voksne mennesker.

Så utrolig snevert! Jeg jobber ufrivillig 50% og lever dermed på 10.000 i måneden. Jeg får betalt det jeg skal av regninger, men masse luksus kan jeg ikke unne meg. Søker andre jobber og er forhåpentligvis i en fulltidsstilling rundt årrskiftet, men frem til da må jeg tenke over hva jeg bruker pengene på. Dater faktisk en kar nå og har vært åpen med han om at jeg har dårlig råd, men ikke ønsker at han hele tiden skal spandere. Vi har blitt enige om å lage middager hjemme, heller gå turer enn å gjøre ting som koster masse penger. Nylig insisterte han på å spandere en middag på meg ute, og ettersom det ikke var normen, takket jeg ja. Setter pris på en som har forståelse for at ikke alle har fulltidsarbeid og dermed heller ikke den inntekten.

 

Anonymous poster hash: aa1a8...10b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra for deg. Men da tjener du allikevel mer enn visse andre som innimellom er blakke. Disse andre tjener da mest sannsynligvis ganske ræva, som du sier, så jeg ser ikke helt hva som er vanskelig å forstå her. Ikke alle som får lønn får bra lønn, og ikke alle som har jobb har heltidsjobber, fordi markedet er ganske dårlig for tiden. Jeg forstår hvorfor folk er blakke innimellom både når jeg ser hvor mye det koster å bo, inkludert alt det andre som følger med, og irriterer meg veldig over andre som ikke klarer å se at ikke alt dreier seg om sløsing og dumhet når det kommer til økonomi.

Anonymous poster hash: f9799...e54

Ja det kommer jo selvsagt an på. Men nå vet ikke jeg hvor mye ts jobber. Om han har en hundre prosent stilling eller er arbeidsledig eller jobber deltid eller studerer. Jeg svarte utfra at jeg regnet med hsn hadde fast 100 prosent jobb. Men selv de som får dagpenger har jo råd til iphone og andre dyre ting

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lag middag hjemme :)

Hjemme date på 1 date? Hadde ikke gått med på det. Ts kjenner ikke fyren og har aldri møtt han før. Synes det er best å møtes I offentligheten på 1 date, men det er jo opp til ts å bestemme.

Anonymous poster hash: e69f7...660

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare sagt at jeg ventet på nytt bankkort siden det andre var utløpt, og derfor ikke hadde cash i noen dager. :P Haha



Anonymous poster hash: 3ad75...148
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske enig. Man er ikke mye flink å disponere økonomien når man klarer å bruke opp alt man har hver mnd

Ok.

Hva om man har en godt betalt jobb, men er singel, alene med barn og har lån som må betales?

At man er alene med barn, kan f.eks. være at man er skilt og sitter da igjen med 3barn fra det tidligere ekteskapet.. Og tenk om de barna er: 5år, 11år, 16år..? Selv om du da har veldig god råd, så vil de aller fleste bruke mer penger på barna enn seg selv, uten å gjøre dem bortskjemt ;)

Eller...

En som kanskje har hatt veldig god råd før, si..Personen jobbet før i oljebransjen, men har blitt sagt opp pga dårlige tider... Som nå må ta en mindre godt betalt jobb...Personen fikk kanskje baksmell på skatten, kanskje personen har vært litt for glad i å bruke penger når h*n hadde god råd og sitter kanskje med litt lån som knapt er mulig å betale nå som h*n får mindre lønn?

Eller

Man har fått uforutsette utgifter, det kan være vannskader i boligen, eller bilen bryter sammen, eller alt mulig som plutselig eter opp buffer kontoen din, som gjør at du ikke har mulighet til å spare og kanskje oppå toppen av isfjellet, mister du jobben i tillegg..eller blir syk, eller mindre timer, eller eller eller...Du ser kanskje hva jeg vil frem til`?

Er ikke alle som har god råd...Er ikke alle som har mulighet til å spare penger...

For å faktisk vite hvordan den personen har det økonomisk, så må man nesten gå rundt i den personens sko..Først da skjønner en person hvordan en annen har det :) Jeg gjorde det med ei venninne av meg..Og hun kunne ikke skjønne hvordan jeg i det hele tatt klarte å overleve ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nettopp invitert på date på tirsdag, to dager før lønn. Sa det som det var, at jeg gjerne vil møte han, men at det er to dager til lønn så er antagelig blakk. Fikk tilbake "da skal jeg finne på noe billig og gøy vi kan gjøre".

Bedre å si fra enn å regne med at han spanderer. Har ikke røpet noe om min økonomiske situasjon (som forsåvidt er helt grei, men har nettopp vært på ferie) bare at det er rett før lønning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...