Gå til innhold

Hvorfor fedre behøves mer som omsorgspersoner for barn:


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Gjør de?

Jeg tro du tar feil.

Barna får nok av voksne mødre rundt seg som tilrettelegger, strukturerer og er opptatt av ting som rene gulv, nyvaskede klær, regelmessig servering av mat og tannpuss.

Jeg tror alle barn har mere behov for et nærvær av en aktiv far, som er mere leken, løssluppen og mindre engstelig enn hva mødrene er.

Jeg tror nesten ikke det jeg leser av hva du skriver i innleggene dine. Er helt sjokkert over at noen som helst går rundt og tenker disse tankene.

Det er så mye å ta tak i at jeg ikke en gang gidder å begynne... Blir helt matt av sånne som deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La meg nå se om jeg har forstått dette riktig.

Fedre skal være de morsomme. De som fyller stuen med plastballer, bygger fort, klatrer i trær, fisker, spiller fotball, spiser iskrem på en varm dag, og gjør alle slike ting.

Mødre skal være de strenge, grensesettende og omsorgsfulle. De som passer på at barna har rene klær, som er passende for været og årstiden, passer på at barna får nok og riktig mat, at de gjør leksene, og at de legger seg til riktig tid.

Stemmer det?

Anonymous poster hash: d1369...9db

Etter å ha jobbet noen år i barnehage så ser jeg dessverre at disse holdningene er vanlige. Hvis vi skal være rollemodeller for likestilling må det stilles samme forventninger til menn og kvinner. Menn skal ikke få den morsomme oppgaven å leke med barna mens kvinnene er de strenge og de som rydder og vasker.

Anonymous poster hash: a8028...7ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten ikke det jeg leser av hva du skriver i innleggene dine. Er helt sjokkert over at noen som helst går rundt og tenker disse tankene.

Det er så mye å ta tak i at jeg ikke en gang gidder å begynne... Blir helt matt av sånne som deg.

Kanskje han er en som ikke får det helt til og derfor har en eks som ønsker hovedomsorg. Dermed er han bitter og klorer seg fast til alt han leser om at far er like viktig. Far er like viktig dersom han tar sitt ansvar! Og da er det ikke nok å være tivoli-pappa

Anonymous poster hash: a8028...7ba

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvorfor går kvinner automatisk ut fra at en mann ikke kan ha denne rollen like godt som dem selv? Menn løser gjerne oppgavene på andre måter og da sier kvinnene stopp og tar over styringen og sier menn er som barn...

2) Virkelig. Er de det. Og hvem er det som sosialiserer dem inn i den rollen: Mødrene deres, som ikke er villige til å slippe kontrollen og la ting skje på menns premisser. For gjør de det blir det plutselig "ikke godt nok utført" og "ikke ansvarlig nok gjennomført."

Dere vil være premissleverandør. Også i denne tråden.

Jeg sier bare at kvinner ofte tar større ansvar for hjemmet. Du later til å mene at det er fordi kvinner har et kontrollbehov og at det skal bli gjort "riktig", samt at kvinner er mer opptatt av å vaske ofte. Her er jeg uenig. Samboeren min er en oppegående mann på 35, alikevel forventer han at jeg gjør noe mer enn han. Han kan fint si:"til helga må VI vel vaske". Det ender opp med at jeg gjør det.. Og det er ikke fordi jeg noensinne har kritisert han (for det har til dags dato aldri skjedd). Jeg føler alikevel at det er forventet at jeg gjør det.., med andre ord; JEG hindrer han ikke fra å stelle i heimen.

Anonymous poster hash: ef2c5...a24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og forresten, HVER gang det er snakk om dårlig barneoppdragelse så er det alltid mødrene som får gjennomgå. Hvor er fars ansvar? Nei, vent, de får jo ikke lov å oppdra barn av kvinnene de... *himle med øya*

Anonymous poster hash: ef2c5...a24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten ikke det jeg leser av hva du skriver i innleggene dine. Er helt sjokkert over at noen som helst går rundt og tenker disse tankene.

Det er så mye å ta tak i at jeg ikke en gang gidder å begynne... Blir helt matt av sånne som deg.

Jeg tror nesten ikke dte jeg leser i denne tråden, siden den så til de ekstreme grader beviser det jeg antok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror menn i større grad ønsker en bedre lønnet jobb..

Så hvorfor ønsker damer å jobbe i disse yrkene, når det er dårligere betalt? Ønsker ikke kvinner høyere lønn?

I rike vestlige land hvor kvinner kan velge, så velger kvinner omsorgsyrker. Er ikke det ironisk, nå som kvinner og menn skal være klin like?

Anonymous poster hash: 520e8...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor ønsker damer å jobbe i disse yrkene, når det er dårligere betalt? Ønsker ikke kvinner høyere lønn?

I rike vestlige land hvor kvinner kan velge, så velger kvinner omsorgsyrker. Er ikke det ironisk, nå som kvinner og menn skal være klin like?

Anonymous poster hash: 520e8...30b

Fordi gjerne de setter ikke lønna så høyt. Og nå snakker jeg ikke alle kvinner, men mange kvinner ønsker ikke lederstillinger. Og lærerjobb er mer sammenfallende med å ha familie og barn. Menn har en tendens til å prioritere jibben først. Det er fortsatt slik selv om det er blitt litt mer jevna ut gjerne

Vi er ikke like..

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Gjør de?

Jeg tro du tar feil.

Barna får nok av voksne mødre rundt seg som tilrettelegger, strukturerer og er opptatt av ting som rene gulv, nyvaskede klær, regelmessig servering av mat og tannpuss.

Jeg tror alle barn har mere behov for et nærvær av en aktiv far, som er mere leken, løssluppen og mindre engstelig enn hva mødrene er.

Barna trenger at voksne er voksne. Det er flott og være med på lek, men tilslutt trenger de voksne foreldre som ikke fyller huset med plastballer. Broren min er slik dere beskriver en god far, vel han er ikke det. Det finnes ikke regler eller rutiner for ungene og de er ofte ikke i seng før midnatt, fordi lek og morro er jo viktig? Nei, takke meg til treklattring og morro engang i mellom. Heldigvis er jeg og mannen enige

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten ikke dte jeg leser i denne tråden, siden den så til de ekstreme grader beviser det jeg antok.

Jeg har ikke lest ett eneste innlegg som beviser det du antok.

Jeg har bare lest at du tolker innleggene den veien.

Anonymous poster hash: d1369...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det skyldes en femininisering av skolen og ikke minst pedagogikken som føres i skolen. Noe som u-unngåelig skjer når det er kvinner som er pedagogene.

Ja, stakkars menn! Jammen har dere det fælt.

Hva med å begynne å ta ansvar som en voksen og være en trygg omsorgsperson? Å fylle huset med baller er jo bare tull og tøys og har ingenting med det å ta vare på barn å gjøre. Barn trenger samtaler, kjærlighet, bekreftelse, støtte - ikke en voksen lekekamerat som aldri har blitt voksen.

Anonymous poster hash: 71d39...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han er en som ikke får det helt til og derfor har en eks som ønsker hovedomsorg. Dermed er han bitter og klorer seg fast til alt han leser om at far er like viktig. Far er like viktig dersom han tar sitt ansvar! Og da er det ikke nok å være tivoli-pappa

Anonymous poster hash: a8028...7ba

Det er sånn jeg har tolket det også. Umodne menn som kritiserer mødre som skal lage regler, ha rene klær, rent hus etc - er ofte de som ikke er gode hovedomsorgspersoner for små barn. Gode lekekamerater ja, men en forelder er ikke en lekekamerat. En forelders ansvar er å finne jevngamle lekekamerater til barna sine.

Anonymous poster hash: 71d39...291

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å være en lekekamerat.

Ikke om å ikke ha rutiner heller.

Jeg tror det jeg forsøkte å si gikk langt over hodet på dere.

Men dette er jo også grunnen til at fedrenes kvaliteter skyves tilside.

Fordi kvinnen ikke vil lytte til det han har å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, stakkars menn! Jammen har dere det fælt.

Hva med å begynne å ta ansvar som en voksen og være en trygg omsorgsperson? Å fylle huset med baller er jo bare tull og tøys og har ingenting med det å ta vare på barn å gjøre. Barn trenger samtaler, kjærlighet, bekreftelse, støtte - ikke en voksen lekekamerat som aldri har blitt voksen.

Anonymous poster hash: 71d39...291

Så det ut som han i videoen ikke er en trygg omsorgsperson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint da! Far kan løpe rundt å være en mental gærning med lek og mor kan være den trygge stabile omsorgspersonen.

Anonymous poster hash: cb8f0...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har godt av påvirkning fra andre ja!

Men dersom far ikke er inn i bildet (donorbarn, far vil ikke ha noe med barnet osv) så lider de ingen nød av den grunn så lenge de har andre omsorgspersoner rundt seg.. Det samme gjelder jo motsatt selvfølgelig.

Det er klart det vil være et savn å ikke ha en pappa, men de kan jo ha andre mannlige personer i sitt liv som påvirker de. Bestefedre, onkler osv.

Anonymous poster hash: 6a1ad...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klarer ikke å bo med menn som ikke er renslige, som ikke rer sengen, dom ikke vasker, som ikke forstår at det blir fett i matventilator som må vaskes, som ikke vasker toalettet, skifter jevnlig og hyppig sengetøy osv. Bor mye heller da alene.

Anonymous poster hash: 5beee...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor ønsker damer å jobbe i disse yrkene, når det er dårligere betalt? Ønsker ikke kvinner høyere lønn?

I rike vestlige land hvor kvinner kan velge, så velger kvinner omsorgsyrker. Er ikke det ironisk, nå som kvinner og menn skal være klin like?

Anonymous poster hash: 520e8...30b

Kvinner velger også når de er små jenter (2-5 år) å leke med dukker. Gutter gjør som regel ikke det.

Politikerne vil overstyre naturen slik den er. En natur er natur og den kan ikke endres med et vedtak.

Selv om kvinner maser om likestilling så betyr ikke det at menn forandrer seg. De er som de er...der de flyr rundt med skjegget sitt og triller barnevogner.

Anonymous poster hash: 5beee...04e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...