Gå til innhold

Kinesisk nakenhund!


NovaFlare

Anbefalte innlegg

Jeg velger en hund som passer meg! Det blir som om du velger en golden framfor puddel, velger jeg naken framfor puff, fordi jeg ikke vil ha pelsstellet. JEG tar dette svært seriøst og besøker oppdretter jevnlig og vi har god kontakt nesten daglig. Jeg har truffet moren til valpene og vært hjemme hos faren og jeg vet hvilket miljø som preger valpen og jeg får til og med være med litt selv også, så jeg tror du skal litt lenger ut på landet for å få rett her, gitt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med den nye babyen!

Men ti uker? Den er jo født allerede? Hunder bør leveres når de er 8 uker og ikke senere :). Dette pga preging blant annet.

Lykke til med nurket :kgbaby:

Tusen takk :-)

Man preger valpen hele livet og du har nok ikke erfaring på dette området, skjønner jeg :) For du hadde ikke ment det om du hadde opplevd å få en mer moden valp selv :) Jeg har flere venninner som har fått valper ved 12 ukers alder, og det har ikke hatt noen verdens ting å si for pregingen. Hunden er verdens største mammadalt likevel og slår seg til ro raskt:-) Når de er 8 uker så begynner moren å lære valpene av med å bite, det er derfor mange sliter med valper som biter på alt og alle. Ingen av hundene til mine venninner har noensinne bitt i verken turbåndet eller hender under lek :) DEILIG! Så man bør ikke levere valper før de er minst 9 uker, helst mellom 10 og 12 uker, det er det beste. Ingen kan erstatte oppdragelsen som moren selv gir :)

Det negative med å bastant si 8 uker, er også for de stakkars valpene som skulle henge litt etter og trenge mer tid hos moren...

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener ikke jeg å være fordømmende på noen måte. Men en bør ikke kun velge en hund fordi den ser slik eller sånn ut, men også på bakgrunn av gemytt.

Det er bare det at gemyttet vet man fint lite om før man har hatt hunden i hus en stund. Som tidligere nevnt kan man få en viss pekepinn om hvor dominant den er ut fra å observere samspillet mellom individene i kullet, men det sier som sagt ingenting om gemyttet. For øvrig er det heller sjelden at man får anledning til å observere valpekullet over tid og deretter velge fritt mellom valpene.

Når man skal velge valp kan man, slik jeg ser det, altså i liten grad velge ut fra det du kaller gemytt. Hvordan en hund blir som voksen avhenger først og fremst av eieren og mindre av hvordan hunden var som valp. Jeg fikk f.eks. i sin tid verdens mest dominante, hissige og pågående lille tass som var vant til å herse med søstrene sine, men de trekkene er det lite igjen av...

Jeg synes m.a.o. at det ikke er noe som helst galt i å velge valp ut fra de kriteriene som NovaFlare gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, leo! :)

Og i tillegg må jeg IGJEN få understreke at jeg, i motsetning til de fleste, faktisk følger valpens oppvekst. De fleste finner en annonse på valp som allerede er leveringsklar og kanskje treffer valpen én gang før kjøpet er gjort!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig velger man også rase ut i fra utseende. Når man velger rase er det jo flere faktorer som spiller inn som rasens gemytt, pelsstell, aktivitetsnivå osv, og det er temmelig sjelden man opplever at kun en rase tilfredsstiller ens krav i så måte. Så sitter man da, men kanskje 5-10 raser som passer på lista: skulle man da trekke lodd? Eller er det naturlig at man da velger dne man synes er penest?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, frey. :)

Jeg hadde bestemt meg for nakenhund på samme måte som folk bestemmer seg for en golden, f.eks. Og siden det kun var en nakenhann i kullet, er det naturlig at det ble han. Hadde det vært 5 nakenhanner hadde jeg kanskje brukt lenger tid på bestemme meg for nøyaktig HVEM, men siden jeg ikke har den muligheten ble det ikke slik.

Og nabodama: jeg har ikke kjøpt han enda, så slapp heeeeeelt av, jeg har nok av tid til å se an gemyttet siden jeg faktisk kommer til å besøke valpen svært ofte. Og en annen ting, hadde valpen vært grønn og lilla så hadde jeg tatt ham likevel. Jeg valgte ikke ut fra utseendet, men fordi han er naken! Naken har ikke noe med "utseendet" å gjøre, det er rasen som er slik, enten naken eller MASSE hår. Hadde du sagt "utseendet" om jeg hadde bestemt meg for en golden-gutt? Der er det kun farger som har noe å si, det går mer på utseendet siden alle valpene har samme hårlag, men for denne rasen er det snakk om å velge det en synes passer seg selv i.f.t pelsstell.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger en hund som passer meg! Det blir som om du velger en golden framfor puddel, velger jeg naken framfor puff, fordi jeg ikke vil ha pelsstellet. JEG tar dette svært seriøst og besøker oppdretter jevnlig og vi har god kontakt nesten daglig. Jeg har truffet moren til valpene og vært hjemme hos faren og jeg vet hvilket miljø som preger valpen og jeg får til og med være med litt selv også, så jeg tror du skal litt lenger ut på landet for å få rett her, gitt. :fnise:

Jeg er egentlig ikke så veldig engasjert i dette, så det bryr meg ikke om jeg "har rett" eller ikke.

Jeg påpekte en ting, og spurte om det, og fikk svar, mer er det ikke fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gleder meg til å se hvordan han utvikler seg fremover.... :)

Har selv hatt gleden av å kjenne en chinese crested-jente, som desverre døde i ung alder pga mange helseproblemer. Men du verden for et herlig vesen hun var mens hun levde!

Husk bare å venne han til å bli barbert fra første stund. Det klarte ikke de jeg kjenner, og det var veldig slitsomt å holde henne slik hun skulle...... Bare et lite tips.

Ellers må jeg si at de som uttaler seg om grunnt til å velge hund bør tenke seg om to ganger før de dømmer andres intensjoner. Det er som du sier, man velger da rase ut i fra hva man ønsker seg. Og det handler både om gemyttet til rasen såvel som utseende...

Selv skal vi en dag ha et lite ovnsrør da mannen min jakter småvilt og vi syns de er så skjønne....

Lykke til!!! Og gratulere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsrør er nydelige hunder :rødme:

Oppdretteren min begynner å barbere de fra de er 3 uker :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siggur er svært lite behåret :) De har litt når de små og så blir det mindre som voksne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ovnsrør er nydelige hunder :rødme:

Det varierer... P.t. har jeg to stykker på h.h.v. 12 og 3 år i hus og de som sier at "en er som ingen og to er som ti" har rett" :ler: (Jeg så for øvrig begge de hundene som nyfødte og de så ut som druknede rotter de også ;) ).

Det siste bildet var morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pia 30.08.08
Siggur er svært lite behåret :) De har litt når de små og så blir det mindre som voksne :-)

Ehh... Det skal da være ganske umulig. Pels eller ikke blir bestemt av genene, og enten har bikkja pels eller ikke. Har da sett nyfødte nakenhunder vokse opp, og ingen av dem hadde pels andre steder når de var små enn når de var store.

(se f.eks. siste nakenkullet til Indian Fall (http://indianfall.net/media/bilder/30082007.htm) Bikkjene "mister" ikke pelsen...)

Mener ikke å være slem her altså, men ut fra de bildene ser jeg ett fult sett med pels altså... Rumpa, beina og til og med magen er jo pelset... Hvis ikke så har den bikkja en utrolig "stripete" hud... Og jeg har aldri noen sinne sett en nakenhund med den gyldne fargen på... (og jeg er litt opphengt i nakenhund, og har surfet en god del på de fleste oppdrettssider man kan finne :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du tar så feil, så feil. Da er det skjermen din det er noe galt med. Gidder ikke diskutere dette med folk som ikke har peil, da må jeg holde på i evigheter. Den har ikke så mye et hårstrå på magen. Hehe. Nei de mister ikke pelsen, men hårene sprer seg ut på kroppen og fordeler seg :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Hehe, du tar så feil, så feil. Da er det skjermen din det er noe galt med. Gidder ikke diskutere dette med folk som ikke har peil, da må jeg holde på i evigheter. Den har ikke så mye et hårstrå på magen. Hehe. Nei de mister ikke pelsen, men hårene sprer seg ut på kroppen og fordeler seg :)

:ler: :ler: :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Pia 30.08.08

Det verste er jo at jeg ikke ville hatt noe problem med å godta at han er naken da det lett kan være kameravinkel o.l. som bedrar, men når du kommer med kommentarer om at pelsen "sprer seg" eller de har mindre når de blir voksne, og i tillegg påstår at jeg ikke har peil, da er det faktisk helt umulig for meg å ta deg seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kullet du linket til er jo en annen rase.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at denne valpen har et fullt "sett med pels" så kan jeg jo si at du ikke har peiling, når han faktisk er lite behåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...