Gå til innhold

AP vil tvangsvaksinere barna dine


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette fascisme? Bør ikke foreldre få velge selv? Anonymous poster hash: 8d649...044

Foreldrene bør helt klart velge slikt selv, staten vet selvsagt ikke bedre enn foreldrene hvordan ungene deres skal oppdras og hvilke vaksiner de trenger eller ikke trenger :)

Endret av FrittIndivid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Du er ikke for tvang, og er derfor mot at staten tvinger deg til å betale en del av lønnen din i skatt, du er mot at staten tvinger deg til å bruke bilbelte, kjøre fartsgrensen (og edru), og mot at staten tvinger naboen din til å ikke spille høy musikk midt på natten. Du er nemlig mot tvang. Og det er det lov å være.

Vi har hatt frihet i dette spørsmålet i flere tiår. Og det kan vi fortsette med, om foreldre er fornuftige nok til å vaksinere barna sine. Å ikke vaksinere av frykt for bivirkninger kan sammenlignes med å ikke ha setebelte på ungene fordi man har lest om en seksåring i Australia som fikk vondt av sikkerhetsbeltet.

Det er ikke et overgrep å tvinge noen til å gi barna en vaksine. Det er et overgrep når foreldre ikke gir barna nødvendig helsehjelp for å avverge at de får sykdommer som kan ødelegge dem for resten av livet.

Selv er jeg en ganske moderat sosialdemokrat og høgskoleutdannet. Jeg antar du finner folk på hele den politiske skalaen som mener akkurat det samme som meg. Det vil si, jeg vet at de finnes. Fordi jeg kjenner dem. Fra SV til Frp.

Om man leser sin historie vil man vite at når folk er dumme, da dør folk. Du vil heller ha tilbake barnesykdommer som drepte ti til femten barn hvert år enn å tvinge foreldre som ikke vet hva de snakker om til å vaksinere barna sine?

Akkurat som med vaksiner generelt er det et totalt misforhold mellom det du er villig til å utsette barn for, og det som er alternativet. Det er absurd.

Stemmer. Jeg er i mot tvang.

Og ja, jeg vil heller at 10-15 barn skal dø i året enn at at hele landet skal tvinges til å vaksineres. Les om konsekvensetikk. Du burde ha hatt det en eller annen gang i og med at du er lærer. Les litt nyere historie, bla om nazismen og fascismen og kommunismen når du først er i gang. Les litt om nord korea også.

:)

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tenalady

Flott om vaksinering blir obligatorisk. Hodeløse konspirasjonsforeldre synes jeg ikke skal få lov å ødelegge flokkimmuniteten vår.

Anonymous poster hash: 3ca5b...54a

:Nikke::pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette fascisme? Bør ikke foreldre få velge selv?

Anonymous poster hash: 8d649...044

Ett av de viktigste prinsippene med vaksinasjoner er flokkimmunitet. Når en viss andel av befolkningen (regnet ut til å være 84% for meslinger) er vaksinert og har godt immunforsvar så forhindrer det sykdommen å spre seg videre fordi at det er for få smittebærere.

Samtidig er det mange som har andre sykdommer som gjør at de har svekket immunforsvar og ikke kan vaksineres eller kan smittes til tross for vaksine. Om sykdommen får spre seg fritt øker det risikoen for at disse blir smittet.

Og vi vet også at vaksinasjoner er er tilnærmet harmløse og ekstremt effektive. Det meste av motstanden mot vaksiner er basert på manglende forståelse av hvordan de fungerer.

Med andre ord, hvis barnet ditt ikke er vaksinert øker det risikoen for at andre barn og voksne blir smittet og dør. Derfor bør vaksiner påbys. Dette er ikke fascisme, det er sunt folkevett.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Jeg er i mot tvang.

Og ja, jeg vil heller at 10-15 barn skal dø i året enn at at hele landet skal tvinges til å vaksineres. Les om konsekvensetikk. Du burde ha hatt det en eller annen gang i og med at du er lærer. Les litt nyere historie, bla om nazismen og fascismen og kommunismen når du først er i gang. Les litt om nord korea også.

:)

Jeg er ikke lærer.

Det er forøvrig tvilsomt om det er noe som helst du kan lære meg som jeg ikke vet om nazismen, fascismen og kommunismen i moderne historie.

At du drar inn fascisme, nazisme, kommunisme og for all del også Nord-Korea, viser ganske åpenbart at du ikke klarer å sette ting i forhold til hverandre.

Vil du også at flere skal dø i trafikken, slik at vi slipper å bruke setebelte? Det er nemlig mye det samme.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene bør helt klart velge slikt selv, staten vet selvsagt ikke bedre enn foreldrene hvordan ungene deres skal oppdras og hvilke vaksiner de trenger eller ikke trenger :)

I rent objektiv forstand vet ikke foreldrene bedre enn staten hva slags vaksiner de trenger og ikke trenger, om de mener ungene ikke trenger vaksiner.

Det er en ting med religions- og livssynsundervisning, der kan vi godt mene ting. Men vaksiner er ikke et spørsmål om at alle må få mene hva de vil, vaksiner er et spørsmål om vitenskap. Som gravitasjonskraften. Man kan nekte å tro på gravitasjonskraften. Men det får ingen betydning for gravitasjonskraften. Du faller likevel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var på tide at AP i det minste fikk EN noenlunde fornuftig ting på programmet sitt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene bør helt klart velge slikt selv, staten vet selvsagt ikke bedre enn foreldrene hvordan ungene deres skal oppdras og hvilke vaksiner de trenger eller ikke trenger :)

Staten, ved helsemyndighetene, vet så absolutt bedre enn den vanlige forelder hvilke vaksiner som trenges.

Det er derfor vi har helsemyndighetene .

Men, beslutningen bør i siste ende være foreldrenes!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. Jeg er i mot tvang.

Og ja, jeg vil heller at 10-15 barn skal dø i året enn at at hele landet skal tvinges til å vaksineres. Les om konsekvensetikk. Du burde ha hatt det en eller annen gang i og med at du er lærer. Les litt nyere historie, bla om nazismen og fascismen og kommunismen når du først er i gang. Les litt om nord korea også.

:)

Jadda, du vil heller at 10-15 barn skal dø om året.

Les litt om idiotiske argumenter!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Badadvice sa...

Foreldre som ikke vil at barna skal ta vaksine, er mentalt tilbakestående og egoistiske jævler. Merkelig hvordan en mikroskopisk sjanse for bivirkninger blir blåst opp, mens få av motstanderne har problemer med bivirkninger på medisiner. Anbefaler folk å se på episoden av folkeopplysningen om dette temaet på nrk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting med religions- og livssynsundervisning, der kan vi godt mene ting. Men vaksiner er ikke et spørsmål om at alle må få mene hva de vil, vaksiner er et spørsmål om vitenskap. Som gravitasjonskraften. Man kan nekte å tro på gravitasjonskraften. Men det får ingen betydning for gravitasjonskraften. Du faller likevel.

Joda, foreldrene bør selvsagt få velge dette helt selv. Det er nemlig ikke bare et spørsmål om vitenskap, men også et spørsmål om statlig inngripen i folks livs, og jeg ønsker ikke mer av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et åpent spørsmål om det er spesielt lurt å tvangsvaksinere. Det har en tendens til å gi antivaxere vind i seilene og kan på sikt føre til det motsatte av det man vil oppnå.

Men det kommer selvsagt an på hvilke vaksiner det er snakk om og hvor alvorlige konsekvensene av tapt flokkimmunitet er. Hvis f.eks polio skulle komme tilbake for fullt, så tror jeg ikke vi har noe valg. Den er svært smittsom, og selv om de aller fleste kommer seg av infeksjonen uten å bli permanent skadet, så vil et alt for stort antall barn dø eller bli livsvarig skadet, til at man kan akseptere det.

Tuberkulose er også en svært alvorlig sykdom, og vi kan ikke tillate at mennesker synser om hvorvidt de skal vaksineres eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene bør helt klart velge slikt selv, staten vet selvsagt ikke bedre enn foreldrene hvordan ungene deres skal oppdras og hvilke vaksiner de trenger eller ikke trenger :)

Vaksiner gis av to grunner. Den ene er å beskyttet individet mot sykdom, og den andre, langt viktigere grunnen, er å beskytte resten av samfunnet mot sykdom. Et ikke-vaksinert individ i en vaksinert befolkning er bedre beskyttet mot smitte enn et vaksinert individ i en uvaksinert befolkning. Vaksiner bryter smittekjeden og redder helse og liv også for dem som av forskjellige grunner ikke kan ta vaksiner.

Og i spørsmål som angår fellesskapets beste, der innsatsen er liv, helse og samfunnsøkonomi, er det ingen selvfølge at man skal late som om foreldrene vet best. De gjør ikke det, rent saklig sett, og selv om det er hyggelig å gi folk valgfrihet også i saker der de ikke er kompetente til å gjøre fornuftige valg, så er det ikke sikkert at vi som samfunn kan koste på oss den luksusen.

Mange av de mest fremstående antivaxerne er komplett ignorante om både vaksiner og de påståtte bivirkningene av dem, og valgene deres gjøres på fullstendig sviktende grunnlag og med til dels fatale konsekvenser.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Badadvice sa...

Foreldre som ikke vil at barna skal ta vaksine, er mentalt tilbakestående og egoistiske jævler. Merkelig hvordan en mikroskopisk sjanse for bivirkninger blir blåst opp, mens få av motstanderne har problemer med bivirkninger på medisiner. Anbefaler folk å se på episoden av folkeopplysningen om dette temaet på nrk.

Jøss. Så alle som ikke går for å påføre seg og barna sine nye eksperimentelle vaksiner som ingen vet bivirkningene av er tilbakestående? Da har jeg også hørt dette.

Jeg vil heller si at foreldre uten kritisk sans og evne til selvstendig tenkning er tilbakestående. Man skal ikke tro alt man hører, selv om det kommer fra myndighetene. Hvis Partiet sier det, da må det være sant. Ehh, nei, takk.

Mine barn er vaksinert med de vanlige vaksinene som har vært en del av programmet lenge, men nye vaksiner holder jeg meg pent unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss. Så alle som ikke går for å påføre seg og barna sine nye eksperimentelle vaksiner som ingen vet bivirkningene av er tilbakestående? Da har jeg også hørt dette.

Jeg vil heller si at foreldre uten kritisk sans og evne til selvstendig tenkning er tilbakestående. Man skal ikke tro alt man hører, selv om det kommer fra myndighetene. Hvis Partiet sier det, da må det være sant. Ehh, nei, takk.

Mine barn er vaksinert med de vanlige vaksinene som har vært en del av programmet lenge, men nye vaksiner holder jeg meg pent unna.

Er vaksinen mot polio eksperimentell? Forklar.

Anonymous poster hash: 3ca5b...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de mest fremstående antivaxerne er komplett ignorante om både vaksiner og de påståtte bivirkningene av dem, og valgene deres gjøres på fullstendig sviktende grunnlag og med til dels fatale konsekvenser.

Jeg skjønner godt at noen er skeptiske til disse vaksinene når de samme som sier de bør ta disse også var de som anbefalte svineinfluensavaksinen som førte til at mange fikk varige mén, likevel er det nå slik at de fleste tar vaksinene likevel, så det skulle ikke være noen grunn til å bruke statlig tvang i denne saken. Vi lever i et fritt samfunn og da bør folk får lov til å gjøre sine egne valg, både gode og dårlige :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner godt at noen er skeptiske til disse vaksinene når de samme som sier de bør ta disse også var de som anbefalte svineinfluensavaksinen som førte til at mange fikk varige mén, likevel er det nå slik at de fleste tar vaksinene likevel, så det skulle ikke være noen grunn til å bruke statlig tvang i denne saken. Vi lever i et fritt samfunn og da bør folk får lov til å gjøre sine egne valg, både gode og dårlige :)

Det er egentlig litt uinteressant om folk vaksinerer seg mot influensa eller ikke. Det er ikke det det er snakk om her.

Vi lever forøvrig ikke i et fritt samfunn, og det er mange områder der folk av gode grunner ikke bør få gjøre sine egne valg, fordi disse valgene kan ha store negative konsekvenser for resten av samfunnet.

"Fritt samfunn"! Hvilken planet kommer du fra? Samfunn er antitesen til frihet. Hvis du vil være fri, kan du flytte opp på vidda og late som om du er dau. Hvilket du ganske snart VIL bli, hvis du skal klare deg på egen hånd. Samfunn innebærer gjensidige forpliktelser, og du kan ikke velge fritt hvilke du vil akseptere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig litt uinteressant om folk vaksinerer seg mot influensa eller ikke. Det er ikke det det er snakk om her.

Vi lever forøvrig ikke i et fritt samfunn, og det er mange områder der folk av gode grunner ikke bør få gjøre sine egne valg, fordi disse valgene kan ha store negative konsekvenser for resten av samfunnet.

"Fritt samfunn"! Hvilken planet kommer du fra? Samfunn er antitesen til frihet. Hvis du vil være fri, kan du flytte opp på vidda og late som om du er dau. Hvilket du ganske snart VIL bli, hvis du skal klare deg på egen hånd. Samfunn innebærer gjensidige forpliktelser, og du kan ikke velge fritt hvilke du vil akseptere.

Ikke snakk om vanlig influensa, men svineinfluensaen som herjet i 2010-2011, da ble vi fortalt at bare vi tok vaksinen ville alt bli bra, istedet mistet mange livet og mange fikk varige skader, at mange er skeptiske etter dette har jeg full forståelse for.

Neida, man kan fint kombinere et fritt samfunn med lover og regler, det du beskriver er anarki hvor det ikke finnes noen lover og regler og er langt unna det jeg og de aller fleste står for. Det jeg ikke ønsker et statlig tvang i tilfeller hvor det ikke er nødvendig slik som i dette tilfellet , de fleste vaksinerer barna sine uansett :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om vanlig influensa, men svineinfluensaen som herjet i 2010-2011, da ble vi fortalt at bare vi tok vaksinen ville alt bli bra, istedet mistet mange livet og mange fikk varige skader, at mange er skeptiske etter dette har jeg full forståelse for.

Hvordan vet du hvor mange som ville blitt syke og dødd av de 2.2 millioner nordmennene som tok vaksinen hvis de ikke hadde blitt vaksinert? Hvordan kan du vurdere hvor mange dødsfall og skader vi har unngått ved å vaksinere? Jeg forventer et etterprøvbart svar på dette.

Er 76 tilfeller av narkolepsi et stort antall av de 2.2 millioner vaksinerte?

Anonymous poster hash: 61a0b...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snakk om vanlig influensa, men svineinfluensaen som herjet i 2010-2011, da ble vi fortalt at bare vi tok vaksinen ville alt bli bra, istedet mistet mange livet og mange fikk varige skader, at mange er skeptiske etter dette har jeg full forståelse for.

Neida, man kan fint kombinere et fritt samfunn med lover og regler, det du beskriver er anarki hvor det ikke finnes noen lover og regler og er langt unna det jeg og de aller fleste står for. Det jeg ikke ønsker et statlig tvang i tilfeller hvor det ikke er nødvendig slik som i dette tilfellet , de fleste vaksinerer barna sine uansett :)

Greit at du er imot vaksiner, men må du drive med løgn?

Det var IKKE mange som mistet livet, og det var IKKE mange som fikk varige skader av svine-influensa vaksinen!!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...