Gå til innhold

Koloskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ta koloskopi snart.
Lurer derfor på om noen vil dele erfaringer?
Gruer meg ganske mye. Tenker å spørre om å få beroligende?

Hvordan gikk tømmingen?
Har kjøpt endofalk, men er usikker på om jeg får ned så mye siden det sikkert smaker hy og helvette. Er ikke noe flink å tvinge i meg ting. Tips der kanskje? Blir man skikkelig dårlig når man holder på eller? Drakk dere alt? Jeg har tenkt at siden jeg spiser lite (spiser bare middag og kvelds - ca 2 poteter + 3 fiskeboller til middag og 1-2 skiver kvelds) og veier lite (43 kg) og er generelt liten av vekst at det kanskje ikke er nødvendig for meg å ta ALT? Eller? Regner med det kanskje er beregnet for litt større mennesker som spiser litt mer?

Erfaringer fra selve undersøkelsen?



Anonymous poster hash: 7c5bb...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må få i deg alt, eller så kan det hende at du ikke er tømt bra nok og da må de avslutte undersøkelsen siden de ikke ser noe. Har ikke noe å si at du spiser lite.

Er veldig kjedelig å måtte gjennomgå det enda en gang fordi du ikke er tømt skikkelig.



Anonymous poster hash: c7f06...a1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få i deg alt, eller så kan det hende at du ikke er tømt bra nok og da må de avslutte undersøkelsen siden de ikke ser noe. Har ikke noe å si at du spiser lite.

Er veldig kjedelig å måtte gjennomgå det enda en gang fordi du ikke er tømt skikkelig.

Anonymous poster hash: c7f06...a1e

Åja... Legen nevnte at det sikkert gikk greit. Men kan prøve å få ned alt. Er det bare å avlyse hvis jeg ikke får alt ned?

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt koloskopi selv, men fikk høre fra en venn (17 år gammel gutt) at det var veldig smertefullt fordi de blåser luft inn i tarmen, og så gjorde det også vondt når de skulle trykke slangen forbi svingene. Han fikk smertestillende, men han hadde fortsatt ubehag, først da han fikk beroligende følte han at undersøkelsen var grei. Han syntes det var gøy å se på skjermen, og se hvordan tarmen ser ut, og de forklarte han hele tiden hva de gjorde.



Anonymous poster hash: 3c4be...43b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt koloskopi selv, men fikk høre fra en venn (17 år gammel gutt) at det var veldig smertefullt fordi de blåser luft inn i tarmen, og så gjorde det også vondt når de skulle trykke slangen forbi svingene. Han fikk smertestillende, men han hadde fortsatt ubehag, først da han fikk beroligende følte han at undersøkelsen var grei. Han syntes det var gøy å se på skjermen, og se hvordan tarmen ser ut, og de forklarte han hele tiden hva de gjorde.

Anonymous poster hash: 3c4be...43b

Huff, kan ikke si jeg gleder meg!

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke hørt på alle skremselshistoriene, syns det er dårlig gjort å si sånt faktisk. Jeg hadde ingen smertestillende, og det var ikke vondt når de blåste inn luft, føltes bare som om jeg var sulten. Eneste gang det gjorde vondt var når de fikk en krøll på slangen, men den fikk de orden på fort.

Dette kommer til å gå helt fint ts, bare pust rolig og se på skjermen (hvis de har, jeg fikk se), er ganske fascinerende :)



Anonymous poster hash: 6f449...d04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke drikke Endofalk like raskt som det står på pakken. Jeg gjorde det og kastet opp, det hadde nok gått greit hvis jeg hadde drukket litt saktere slik at magen fikk tatt det unna.

Hvor mye luft de må blåse inn varierer. Du får så mye beroligende du vil, det er ingen grunn til at du skal ha noe smertehelvete. Jeg var temmelig vindfull resten av dagen da... :fise:



Anonymous poster hash: 31250...d5c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan være greit å være forberedt på er at luften de pumper inn skal ut igjen.

Jeg gikk tvikroket til bilen etterpå (mageknip) og var såvidt kommet innenfor døren hjemme før det braket løs. :ler:

Ikke vondt, bare befriende. Og var glad jeg var alene i huset mens det sto på. :rolleyes:



Anonymous poster hash: a0024...e43
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sykehus har dem sluttet å blåse med luft, tror det er CO2 dem bruker, du merker nesten ikke det engang iom at tarmen tar det opp. Hvis dem blåser med luft blir magen veldig oppblåst og du må prombe masse etter på :P Aldri brukt smertestillende jeg heller, men kan gjøre litt vondt noen ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for trøstende ord fra dere som hadde det!

Jeg pleier å tåle smerte bra (er vant til nyrestein bl. a) og noe av grunnen for at jeg skal ta koloskopi i utgangspunktet er pga magesmerter (har vært så ille at jeg har blitt hentet i ambulanse fordi jeg har besvimt). Så håper jo at undersøkelsen kommer til å være verdt det og at de kanskje finner ut av det! Litt vondt må vel være greit hvis det kan hjelpe å løse noe kanskje. :-)

Får håpe det går bra. Skal prøve å drikke forsiktig så jeg ikke kaster opp (kaster veldig lett opp, så takk for tips der!).



Anonymous poster hash: 7c5bb...611
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ubehagelige er den sosiale biten med å flashe rompa til fremmedfolk som stikker en slange opp der. Ellers merker du noen få steder når slangen skal gjennom "svingene" i tarmen, men det er ikke veldig vondt. Er du veldig redd kan du be om beroligende, det går helt fint. Undersøkelsen tar noen minutter, og dette klarer du veldig fint. Husker ikke hvilket tømningsregime jeg fulgte, men vet at prosessen startet litt sent på min kropp. Jeg var "ferdigtømt", men kroppen drev likevel å ville tømme mer helt inn til jeg skulle gjennomføre undersøkelsen. Var livredd for at jeg skulle bæsje ut hele slangen, men det gikk bra.



Anonymous poster hash: cc884...04b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ubehagelige er den sosiale biten med å flashe rompa til fremmedfolk som stikker en slange opp der. Ellers merker du noen få steder når slangen skal gjennom "svingene" i tarmen, men det er ikke veldig vondt. Er du veldig redd kan du be om beroligende, det går helt fint. Undersøkelsen tar noen minutter, og dette klarer du veldig fint. Husker ikke hvilket tømningsregime jeg fulgte, men vet at prosessen startet litt sent på min kropp. Jeg var "ferdigtømt", men kroppen drev likevel å ville tømme mer helt inn til jeg skulle gjennomføre undersøkelsen. Var livredd for at jeg skulle bæsje ut hele slangen, men det gikk bra.

Anonymous poster hash: cc884...04b

Haha, ja, det vil jeg tro er litt kleint. Spesielt siden han legen jeg skal til er helt SYK i hodet (har vært hos han før dessverre). Han er dritskummel. Ligner på en seriemorder og oppfører seg som en sadist :P

Men er heldigvis ikke så fryktelig sjenert av meg. Har vært til så mye rare undersøkelser etterhvert.

Hahaha, lo litt av den siste setningen.

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tømte magen med picoprep, og er slik som deg at jeg spiser lite (men veier en hel del mer). Det er uansett viktig å få tømt magen. Føler du deg ikke skikkelig tømt, møt opp alikavel. Kanskje de kan sette klyster.

Ellers synes jeg det vondeste med hele undersøkelsen var i det den skulle inn. Klart jeg var nervøs og kneip som bare det. Mitt beste tips der er å bare slappe av i rompa. Ellers lå jeg på siden mens han førte inn slangen, til han var forbi svingen. Der var det litt vondt, men ikke mr enn en litt kraftig luftsmerte som sitter fast, om du har kjent på det tidligere. Det er over i løpet av 10 sek. Dama som "klargjorde" meg, sa at jeg bare måtte huske på å puste godt og telle til ti dersom jeg kjente smerte. Deretter la jeg meg på rygg og han gjorde seg ferdig, den grundigste undersøkelsen skjer på vei ut. Luften og vannet de blåser inn, føltes på meg som luft som romesterte i magen.

Jeg fikk beroligende før undersøkelsen, men den hadde jeg klart meg fint uten.

Dette var min opplevelse av undersøkelsen. Ikke noe som var så fælt som jeg hadde forestillt meg. Og så fiser du en del etterpå, og du kan kjenne slangen i magen med hånda (jeg lå med hånda lett oppå magen, plutselig kjente jeg at den dytta borti hånda mi og jeg måtte spørre om det faktisk var den jeg kjente, noe han bekreftet). Og jeg fikk se hele undersøkelsen, noe som var litt gøy (hadde trodd det var ekkelt) og som fikk meg til å glemme litt hva som egentlig foregikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tømte magen med picoprep, og er slik som deg at jeg spiser lite (men veier en hel del mer). Det er uansett viktig å få tømt magen. Føler du deg ikke skikkelig tømt, møt opp alikavel. Kanskje de kan sette klyster.

Ellers synes jeg det vondeste med hele undersøkelsen var i det den skulle inn. Klart jeg var nervøs og kneip som bare det. Mitt beste tips der er å bare slappe av i rompa. Ellers lå jeg på siden mens han førte inn slangen, til han var forbi svingen. Der var det litt vondt, men ikke mr enn en litt kraftig luftsmerte som sitter fast, om du har kjent på det tidligere. Det er over i løpet av 10 sek. Dama som "klargjorde" meg, sa at jeg bare måtte huske på å puste godt og telle til ti dersom jeg kjente smerte. Deretter la jeg meg på rygg og han gjorde seg ferdig, den grundigste undersøkelsen skjer på vei ut. Luften og vannet de blåser inn, føltes på meg som luft som romesterte i magen.

Jeg fikk beroligende før undersøkelsen, men den hadde jeg klart meg fint uten.

Dette var min opplevelse av undersøkelsen. Ikke noe som var så fælt som jeg hadde forestillt meg. Og så fiser du en del etterpå, og du kan kjenne slangen i magen med hånda (jeg lå med hånda lett oppå magen, plutselig kjente jeg at den dytta borti hånda mi og jeg måtte spørre om det faktisk var den jeg kjente, noe han bekreftet). Og jeg fikk se hele undersøkelsen, noe som var litt gøy (hadde trodd det var ekkelt) og som fikk meg til å glemme litt hva som egentlig foregikk.

Tusen takk for utfyllende svar. Tenkte å kjøpe picoprep i tillegg for det stod den var lettere å svelge, men kunne gi dårligere tømming - men kanskje greit å ha i bakhånd. Bra det gikk såpass ok med deg da!

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke picoprep smakte ille i det hele tatt. Litt daff appelsinbrus eller noe. Men jeg ville fulgt instruksjonene som helsepersonell har gitt deg ifbm tømming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt uendelig mange koloskopi pga tykktarmbetennelse/ulserøs colitt.

Selv ble jeg så dårlig at de måtte fjerne hele tykktarmen og jeg har nå stomi/pose på magen.

Jeg anbefaler deg på det høyeste å drikke alt og ikke gjøre noe annet enn det, da får du tømt deg skikkelig og du slipper å kanskje oppleve en misslykket undersøkelse.

Det at den ikke smaker godt eller at det er mye, det overlever du, det er bare å drikke på ;)

Jeg har opplevd å noen ganger begynne å fryse når jeg har kommet godt ned i flasken, så jeg har pleid å innstallere meg på badet med ekstra varme varmekabler, da er du nerme do også.

Dersom du syntes du har fått tømt deg mye før du er ferdig med flasken, så ikke la deg lure og slutt å drikke, drikk opp alt.

Når det kommer til selveste undersøkelsen så har jeg alltid fått noe så jeg blir surrete på, men nå har jeg vært skikkelig alvorlig syk og vet ikke om de gir det ved vanlige undersøkelser.

Og prøv å ikke høre på de som sier at det er sååå vondt osv, undersøkelsen, man har alle forskjellige opplevelser og det er ikke sikkert du syntes det er vondt i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes ikke picoprep smakte ille i det hele tatt. Litt daff appelsinbrus eller noe. Men jeg ville fulgt instruksjonene som helsepersonell har gitt deg ifbm tømming.

Det står i papiret at Endofalk er best, men at man kan ta Picoprep hvis den er vanskelig, så tror det går greit!

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt uendelig mange koloskopi pga tykktarmbetennelse/ulserøs colitt.

Selv ble jeg så dårlig at de måtte fjerne hele tykktarmen og jeg har nå stomi/pose på magen.

Jeg anbefaler deg på det høyeste å drikke alt og ikke gjøre noe annet enn det, da får du tømt deg skikkelig og du slipper å kanskje oppleve en misslykket undersøkelse.

Det at den ikke smaker godt eller at det er mye, det overlever du, det er bare å drikke på ;)

Jeg har opplevd å noen ganger begynne å fryse når jeg har kommet godt ned i flasken, så jeg har pleid å innstallere meg på badet med ekstra varme varmekabler, da er du nerme do også.

Dersom du syntes du har fått tømt deg mye før du er ferdig med flasken, så ikke la deg lure og slutt å drikke, drikk opp alt.

Når det kommer til selveste undersøkelsen så har jeg alltid fått noe så jeg blir surrete på, men nå har jeg vært skikkelig alvorlig syk og vet ikke om de gir det ved vanlige undersøkelser.

Og prøv å ikke høre på de som sier at det er sååå vondt osv, undersøkelsen, man har alle forskjellige opplevelser og det er ikke sikkert du syntes det er vondt i det hele tatt ;)

Jaja, men noe av mageproblemet mitt er liksom at jeg spyr hele tiden.... Sånn som idag, har vært våken i 3 timer og har fortsatt ikke greid å drikke en slurk drikke pga jeg bare brekker meg når det kommer inn i munnen. Men det må bare gå.

Mamma har også ulcerøs kolitt, og det er det jeg skal sjekkes for (har nemlig vært så heldig at jeg har diarè hele tiden også, tjohei), så det var greit å høre erfaring fra deg. Mamma har hatt veldig varierende opplevelser med koloskopi, så det var derfor jeg ønsket flere erfaringer her.

Man kan få beroligende iallefall. Ringte med en gang jeg fikk timen og spurte om jeg kunne få det pga det ble så mye problemer med det når jeg skulle ta gastroskopi :P

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en avdeling for gastro sykdommer og hos oss tømmes så og si alle med pico prep :) det er få ganger de ikke er skikkelig tømt, men da har det ifte med at de er forstoppet i utgangspunktet eller ikke har drukket nok væske. Det er viktig å drikke masse væske under tømmingen:)

Ellers så har jeg ingen erfaringer selv med undersøkelsen, men jeg jer at pasientene opplever det veldig forskjellig, noen synes det var fælt, mens andre ikke synes at det var noe spesielt. :)'

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, men noe av mageproblemet mitt er liksom at jeg spyr hele tiden.... Sånn som idag, har vært våken i 3 timer og har fortsatt ikke greid å drikke en slurk drikke pga jeg bare brekker meg når det kommer inn i munnen. Men det må bare gå.

Mamma har også ulcerøs kolitt, og det er det jeg skal sjekkes for (har nemlig vært så heldig at jeg har diarè hele tiden også, tjohei), så det var greit å høre erfaring fra deg. Mamma har hatt veldig varierende opplevelser med koloskopi, så det var derfor jeg ønsket flere erfaringer her.

Man kan få beroligende iallefall. Ringte med en gang jeg fikk timen og spurte om jeg kunne få det pga det ble så mye problemer med det når jeg skulle ta gastroskopi :P

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Uffda, så du skal til utredning for UC du også, vi får håpe du bare er mildt angrepet dersom du har det.

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Siden moren din har hatt UC så vet du nok sikkert hva du går til dersom de finner ut at du også har denne sykdommen....har hun stomi?

Selv har jeg også varierende opplevelser av undersøkelsen, men heldigvis så er man såpass borte at det liksom ikke fester seg i hodet som skrekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...