Gå til innhold

Koloskopi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uffda, så du skal til utredning for UC du også, vi får håpe du bare er mildt angrepet dersom du har det.

Kan jeg spørre hvor gammel du er?

Siden moren din har hatt UC så vet du nok sikkert hva du går til dersom de finner ut at du også har denne sykdommen....har hun stomi?

Selv har jeg også varierende opplevelser av undersøkelsen, men heldigvis så er man såpass borte at det liksom ikke fester seg i hodet som skrekk ;)

Jeg er 19 år.

Min mor har ikke stomi, nei. Hun er ikke så hardt rammet tror jeg, men hun har også hatt kjempegod effekt av medisinene hun har fått. Hun ble ikke dårlig i magen før hun ble godt voksen da, men jeg har hatt forstoppelse/diarè/oppkast om hverandre siden jeg var 3 mnd gammel. Det har blitt verre med årene da, først de siste par årene jeg flyr på do over 15 ganger daglig i perioder..

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er 19 år.

Min mor har ikke stomi, nei. Hun er ikke så hardt rammet tror jeg, men hun har også hatt kjempegod effekt av medisinene hun har fått. Hun ble ikke dårlig i magen før hun ble godt voksen da, men jeg har hatt forstoppelse/diarè/oppkast om hverandre siden jeg var 3 mnd gammel. Det har blitt verre med årene da, først de siste par årene jeg flyr på do over 15 ganger daglig i perioder..

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Da er det lurt å få sjekket seg, ja, siden do besøk eskalerer og du er i den alderen hvor det ofte blir verre, dessverre.

Jeg hadde også tildels god effekt av medisinene jeg fikk, men jeg måtte mer og mer over på kortison og til tider så måtte jeg over på immundempende medisiner.

Til slutt så måtte de bare operere bort hele tykktarmen, den var helt ødelagt, etter inngrepet så var det store smerter, lå på morfin drypp de 6 første dagene, så det dempet mye, og da jeg skulle hjem så fikk jeg veldig sterke smertestillende piller.

Så sett bort fra at man går litt i en "døs" pga medisiner de første 14dagene så var det en så befrielse å slippe å løpe på do hele tiden, på slutten så klarte jeg ikke å holde meg heller, og det var ikke akkurat gøy.

Nå håper vi ikke at du skal få så problemer som meg, men det jeg skal frem til er at livet slutter ikke når man får stomi, som mange tror, det blir bare mye bedre, jeg syntes det i alle fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det lurt å få sjekket seg, ja, siden do besøk eskalerer og du er i den alderen hvor det ofte blir verre, dessverre.

Jeg hadde også tildels god effekt av medisinene jeg fikk, men jeg måtte mer og mer over på kortison og til tider så måtte jeg over på immundempende medisiner.

Til slutt så måtte de bare operere bort hele tykktarmen, den var helt ødelagt, etter inngrepet så var det store smerter, lå på morfin drypp de 6 første dagene, så det dempet mye, og da jeg skulle hjem så fikk jeg veldig sterke smertestillende piller.

Så sett bort fra at man går litt i en "døs" pga medisiner de første 14dagene så var det en så befrielse å slippe å løpe på do hele tiden, på slutten så klarte jeg ikke å holde meg heller, og det var ikke akkurat gøy.

Nå håper vi ikke at du skal få så problemer som meg, men det jeg skal frem til er at livet slutter ikke når man får stomi, som mange tror, det blir bare mye bedre, jeg syntes det i alle fall :)

Jeg har sett et program på tv som heter "kjærlighet uansett", og hun ene der har jo stomi. Det har gitt meg et mindre skremmende inntrykk iallefall - selvom det beste er at ting fungerer som det skal.

Husker veldig godt en gang jeg var med min mor i butikken da jeg var ca 5-6 år og hun ikke klarte å holde seg :/ Det tror jeg er noe av det mest nedverdigende man kan oppleve. Hun har også noen ganger måttet hoppe ut av bilen og på do ute :/ Stakkars!

Jeg pleier å holde meg hjemme da jeg stort sett våkner tidlig morgen og har diarè til utpå dagen en gang (er for tiden ikke i arbeid pga bl.a. mageproblemene og en del annet rusk og rask). Vet ikke om jeg tør å gå ut når det står på! Har hørt så mye kjipe historier. :/ Det blir jo også så sårt etterhvert og vannete at man nesten ikke kjenner det...

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett et program på tv som heter "kjærlighet uansett", og hun ene der har jo stomi. Det har gitt meg et mindre skremmende inntrykk iallefall - selvom det beste er at ting fungerer som det skal.

Husker veldig godt en gang jeg var med min mor i butikken da jeg var ca 5-6 år og hun ikke klarte å holde seg :/ Det tror jeg er noe av det mest nedverdigende man kan oppleve. Hun har også noen ganger måttet hoppe ut av bilen og på do ute :/ Stakkars!

Jeg pleier å holde meg hjemme da jeg stort sett våkner tidlig morgen og har diarè til utpå dagen en gang (er for tiden ikke i arbeid pga bl.a. mageproblemene og en del annet rusk og rask). Vet ikke om jeg tør å gå ut når det står på! Har hørt så mye kjipe historier. :/ Det blir jo også så sårt etterhvert og vannete at man nesten ikke kjenner det...

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Det er det som blir problemet når man sliter med magen, man stenger seg inne fordi man er redd for at man ikke skal rekke å gå på do, og da mister man mye av den sosiale biten som man trenger.

Hun på "kjærlighet uansett" gjør en kjempe jobb med å fremme at pose på magen er ikke så farlig, ekkelt eller at man ikke kan gjøre noe med posen på magen.

Jeg gjør det meste som jeg gjorde før, bortsett fra å svømme, der har jeg veldig høy dørstokk å gå over, veldig synd for jeg svømte mye før når jeg hadde gode perioder.

Jeg syntes du hører veldig reflektert ut, og det kan være lurt å tenke på det å ha pose på magen sånn innimellom, da kommer det ikke som et sjokk hvis man en dag må ha det.

Selv så kjenner jeg en som har stomi veldig godt, så det ble ikke så veldig anderledes for meg, jeg viste liksom hva jeg gikk til, og når man er så syk som jeg var så gjør man hva som helst for å bli frisk, jeg holdt på å dø et par ganger, ingen god følelse....

Men som sagt så håper vi ikke det går så langt med deg, vi får håpe at du responderer godt på medisiner og kan begynne å kunne gå ut litt mer, man skal ikke sitte inne og ikke tørre å gå ut pga dårlig mage når man er 19 år, det er for urettferdig :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest gjennom hele tråden her nå, men vil bare si: husk å slappe av mens du ligger der, da blir det mer behagelig, lettere for legene og ergo fortere ferdig ;)

Klart det er ubehagelig, men syns ikke det var vondtvondt. Litt luftsmerter bare når de blåste inn luft



Anonymous poster hash: 92fa7...0bd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undersøkelsen gikk greit for min del, var ikke veldig vondt. Bare litt ubehagelig. Slapper du godt av går det fortere.



Anonymous poster hash: fa0c5...880
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syklet forresten både til og hjem igjen etter undersøkelsen. Så veldig vondt eller mye luft som skulle ut kan jeg ikke ha hatt rett etterpå....



Anonymous poster hash: fa0c5...880
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som blir problemet når man sliter med magen, man stenger seg inne fordi man er redd for at man ikke skal rekke å gå på do, og da mister man mye av den sosiale biten som man trenger.

Hun på "kjærlighet uansett" gjør en kjempe jobb med å fremme at pose på magen er ikke så farlig, ekkelt eller at man ikke kan gjøre noe med posen på magen.

Jeg gjør det meste som jeg gjorde før, bortsett fra å svømme, der har jeg veldig høy dørstokk å gå over, veldig synd for jeg svømte mye før når jeg hadde gode perioder.

Jeg syntes du hører veldig reflektert ut, og det kan være lurt å tenke på det å ha pose på magen sånn innimellom, da kommer det ikke som et sjokk hvis man en dag må ha det.

Selv så kjenner jeg en som har stomi veldig godt, så det ble ikke så veldig anderledes for meg, jeg viste liksom hva jeg gikk til, og når man er så syk som jeg var så gjør man hva som helst for å bli frisk, jeg holdt på å dø et par ganger, ingen god følelse....

Men som sagt så håper vi ikke det går så langt med deg, vi får håpe at du responderer godt på medisiner og kan begynne å kunne gå ut litt mer, man skal ikke sitte inne og ikke tørre å gå ut pga dårlig mage når man er 19 år, det er for urettferdig :hug:

Håper jo at jeg ikke har UC enn så lenge, og orker ikke deale med stomi før jeg engang vet om jeg har det, men greit å få undersøkt da vi har lurt på det i så mange år... Hehe. Tusen takk for masse støttende ord iallefall, du fremstår som en veldig sympatisk og grei person. Trist å høre at du har vært så syk. Håper at du lever greit med stomien din og at du får en god fremtid og holder deg så frisk du kan! :hug:

Har ikke lest gjennom hele tråden her nå, men vil bare si: husk å slappe av mens du ligger der, da blir det mer behagelig, lettere for legene og ergo fortere ferdig ;)

Klart det er ubehagelig, men syns ikke det var vondtvondt. Litt luftsmerter bare når de blåste inn luft

Anonymous poster hash: 92fa7...0bd

Ja, håper jeg klarer det. Har hørt at det hjelper å slappe av! Har bedt om beroligende så forhåpentligvis døyer det den verste angsten. :P

Undersøkelsen gikk greit for min del, var ikke veldig vondt. Bare litt ubehagelig. Slapper du godt av går det fortere.

Anonymous poster hash: fa0c5...880

Så godt å høre!

Jeg syklet forresten både til og hjem igjen etter undersøkelsen. Så veldig vondt eller mye luft som skulle ut kan jeg ikke ha hatt rett etterpå....

Anonymous poster hash: fa0c5...880

Haha, du må være gal!!! Hadde aldri falt meg inn... Men godt å høre at det i det hele tatt gikk an å sykle da! :D

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min koloskopi undersøkelse var ganske smertefull. Så det er varierende. Vil vel rangere det på en 2.plass etter fødsel...men jeg fikk heller ikke tilbud om smertestillende, du får forsikre deg om at det er tilgjengelig før de setter i gang ;)



Anonymous poster hash: 7fa6c...777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta koloskopi snart.

Lurer derfor på om noen vil dele erfaringer?

Gruer meg ganske mye. Tenker å spørre om å få beroligende?

Hvordan gikk tømmingen?

Har kjøpt endofalk, men er usikker på om jeg får ned så mye siden det sikkert smaker hy og helvette. Er ikke noe flink å tvinge i meg ting. Tips der kanskje? Blir man skikkelig dårlig når man holder på eller? Drakk dere alt? Jeg har tenkt at siden jeg spiser lite (spiser bare middag og kvelds - ca 2 poteter + 3 fiskeboller til middag og 1-2 skiver kvelds) og veier lite (43 kg) og er generelt liten av vekst at det kanskje ikke er nødvendig for meg å ta ALT? Eller? Regner med det kanskje er beregnet for litt større mennesker som spiser litt mer?

Erfaringer fra selve undersøkelsen?

Anonymous poster hash: 7c5bb...611

Hvis du er veldig redd for at det skal gjøre vondt så er det lurt å spørre om beroligende. Det hjelper en del, men man kan bli trøtt og litt "borte".

Jeg har tatt koloskopi 4 ganger, og har hver gang brukt Picoprep, det smaker ikke noe godt og var veldig kvalmende. Måtte tvinge det i meg. Jeg drakk alt, man drikker det i to omganger. Det er viktig å være helt tømt, så det er lurt på drikke alt uansett hvor stor eller liten man er. Jeg er ikke så stor jeg heller, men det var nødvendig. Det gikk veldig greit med tømmingen. Det som var vanskelig for meg var å ikke kunne spise noen ting før undersøkelsen var ferdig. Jeg ble i hvert fall veldig sulten etter hvert.

Undersøkelsene har alltid gått bra for meg, men det er individuelt hvordan man opplever det. Det tar stort sett ikke lenger tid enn 15-30 min. Det er viktig å slappe av og ikke spenne seg, da går alt mye lettere. Jeg synes det var ubehagelig da slangen ble ført oppover i tarmen, særlig da den rundet hjørner. Merket ikke like mye til det da de tok slangen ut igjen. Det er litt ubehagelig når de pumper inn luft, men det var ikke vondt. Ser noen her nevner at lufta som pumpes inn skal ut igjen, men jeg merket ingenting til det. De har ganske nytt og moderne utstyr på de sykehusene jeg har vært på, og da slipper man dette luftproblemet =P Lykke til!

Anonymous poster hash: 86757...2cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en koloskopi. Nå er jeg livredd for slanger både opp og ned, inn der og der, så jeg grua meg jo som en gal. Var også innlagt da jeg skulle ha undersøkelsen, så fikk pico prep, som smakte som appelsinbrus (burde la den stå å kjøle seg litt ned, den er lunka i starten). Var ikke så ille å få ned, faktisk. Burde også drikke alt, da er det størst sjans for at det er lettere for legen å gjennomføre undersøkelsen så smertefritt og lett som mulig.

Jeg fikk beroligene både til koloskopien og gastroskopien. Gastro'en husker jeg ingenting av, men koloskopien husker jeg sånn halvveis. Husker jeg trodde jeg var mindre dopa ned enn jeg faktisk var, og kjefta på legen og sykepleieren fordi jeg ville ha mer beroligene. Som sagt, jeg har virkelig angst for slike undersøkelser, og hadde grudd meg masse i forveien. Jeg slappet nok ikke av heller, noe som gjør STOR forskjell på om det er vondt eller ikke. Kan ikke si jeg har den beste opplevelsen fra det, fordi jeg ble grusomt fornærmet da sykepleieren som skulle dope meg ned presterte å be meg være stille og ikke klage..

Lykke til, bare slapp av, pust og følg med på skjermen så er det litt interessant også ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...