Gå til innhold

Tiggere forsøpler i parken - politiet bare observerer


Drizzt

Anbefalte innlegg

Vil påstå at Nordmenn generelt sett har vært hjelpsomme og vennlig innstilt mot folk fra Romania. Men nå handler denne tråden om at gjesten forsøpler parker som ikke er ment å "bo" i. Dette har ikke noe med at vi ikke er "vennligsinnede".

 

Posene det er bilde av inneholder deres eiendeler, sko pledd, mat. Hvor skal de ellers ha sakene sine når de ikke har noe sted å bo? Ved å jage dem vekk og kaste eiendelene deres løser vi ikke deres problemer, vi gir dem istedet flere problemer. Det eneste vi løser er vårt eget problem, som består i at vi ikke liker å se fattige rumenere. Hvis vi hadde gitt dem et sted å sove og oppbevare sakene sine hadde de ikke trengt å bo ute.

Anonymous poster hash: bf688...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du fremstiller et rop om diskriminering som et politisk kryptonitt som løser alle floker for de som roper det, og at alle aktører er så livredde for en slik anklage at de blir helt handlingslammede og drar ut og gjennomfører en laserkontroll på en rettstrekke.

 

Det er selvfølgelig tull.

 

Det kastes ut romfolk hint og her hele tiden, de bortvises og plages i stillhet hver eneste dag. Romfolk som klager over diskriminering er nesten uten troverdighet i det offentlige ordskiftet, noe som naturligvis åpner for reell diskriminering.

 

Det til side, politiet forholder seg til det kommunen beslutter, siden kommunen eier parken. Kommunen har funnet en ordning.

 

Det tok forøvrig Bergen kommune femten år å bestemme seg for å rydde Nygårdsparken, og det var vel for det meste norske narkomane. Og de begår jo kriminalitet med strafferamme på minst ett år i fengsel hver eneste dag.

 

Noe av det mest komiske jeg vet om er hylekoret som messer om at nordmenn diskrimineres i Norge. Det er ille nok når det kommer i følge etter en handling mot en nordmann, men her kommer det altså etter en handling som ikke er gjort mot en annen gruppe.

 

Fantastisk! Enestående!

 

 

Et rop om diskriminering er trumfkortet for den som mangler argumenter, den som vil ha ekstra oppmerksomhet og den som presser seg til noe han eller hun ikke har krav på. Ikke i alle tilfeller, men ganske ofte, særlig i visse typer situasjoner.

 

Ja, veldig mange er veldig redde for å bli anklaget for både rasisme og diskriminering og dette virker veldig effektivt som et handlingslammede middel. Det er selvfølgelig sant.

 

Hvor kastes det ut sigøynere fra og hvorfor? Kan det ha noe å gjøre med forsøpling, tilgrising, lovbrudd og sjenanse? Jeg vil tro veldig mange har veldig lite til overs for slike ting og ville reagert på samme måte uansett hudfarge og etnisk tilhørighet av forbryteren.

 

Selvfølgelig diskrimineres nordmenn i Norge når andre grupper får en annerledes på en positiv måte behandling på grunn av sin hudfarge og etnisitet. Diskriminering foregår hver dag overalt uten at noen reagerer på det, fordi å diskriminere er naturlig. Sjekk en ordbok om betydningen av ordet.

 

Jada, vi ser kommunens ''ordning'' - la tiggerne tilgrise og være til sjenanse for alle andre. Fantastisk og enestående, som du skriver.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Posene det er bilde av inneholder deres eiendeler, sko pledd, mat. Hvor skal de ellers ha sakene sine når de ikke har noe sted å bo? Ved å jage dem vekk og kaste eiendelene deres løser vi ikke deres problemer, vi gir dem istedet flere problemer. Det eneste vi løser er vårt eget problem, som består i at vi ikke liker å se fattige rumenere. Hvis vi hadde gitt dem et sted å sove og oppbevare sakene sine hadde de ikke trengt å bo ute.

Anonymous poster hash: bf688...aad

 

Hvorfor skal vi sørge for at vi har et sted å sove? Er det ikke rumenerenes eget ansvar å kunne forsørge seg selv (altså skaffe seg tak over hodet og mat) når de kommer til Norge?  Såvidt jeg vet er de hverken asylsøkere eller flyktninger, de kommer som turister.  Jeg er fullstendig klar over at de er fattige, men om de ikke klarer å skaffe seg tak over hodet får de reise hjem igjen/holde seg hjemme, ikke leve som uteliggere i norske byer. 

 

Jeg bor i Drammen og det er mange som misliker hvordan rumenerene "tatt over" parken i byen vår.  Jeg synes det er helt på trynet at kommunen har gitt tillatelse og legger til rette for at de skal bo der ved å sette opp toaletter til dem. Jeg tror mange hadde reagert mindre om det hadde blit lagt til rette et annet sted enn i Byparken.  Tviler også på at Scandic hotellet ved parken (som man ser i bakgrunnen på det øverste bildet i artikkelen det er linket til i første innlegget) setter pris på denne "utsikten" fra rommene som er vendt mot parken.  

 

Synes forøvrig ikke politiet gjør noe feil her.  De forholder seg til direktivene fra kommunen og siden kommunen lar rumenerene bo i parken kan ikke politiet jage dem bort.  

 

 

Anonymous poster hash: 6ae24...6dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posene det er bilde av inneholder deres eiendeler, sko pledd, mat. Hvor skal de ellers ha sakene sine når de ikke har noe sted å bo? Ved å jage dem vekk og kaste eiendelene deres løser vi ikke deres problemer, vi gir dem istedet flere problemer. Det eneste vi løser er vårt eget problem, som består i at vi ikke liker å se fattige rumenere. Hvis vi hadde gitt dem et sted å sove og oppbevare sakene sine hadde de ikke trengt å bo ute. Anonymous poster hash: bf688...aad

De får legge seg inn på ett hotellrom da. Det må vi andre når vi er på ferie.

Anonymous poster hash: 477ab...fd4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra at mye av norsk politi er "handlingslammet og tafatt"?

 

Hadde ikke du vært så "handlingslammet og tafatt" hadde du fått med deg at det er kommunen som bestemmer her, ikke politiet.

Erfaring. Hadde du ikke vært så "handlingslammet og tafatt" hadde du skjønt det selv, men du skal få det inn med teskje.

Endret av Sofia123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De får legge seg inn på ett hotellrom da. Det må vi andre når vi er på ferie.

Anonymous poster hash: 477ab...fd4

 

De er ikke på ferie. De er her fordi de håper å få nok penger av empatiske mennesker, som har råd til å hjelpe dem, slik at de kan å gi familien i hjemlandet mat, klær og et sted å bo. Husk at dette er fattige mennesker uten andre muligheter. Tror du de hadde giddet å komme hit, og leve på den måten de gjør, hvis de hadde hatt bedre alternativer?

Anonymous poster hash: bf688...aad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at politiet blir demotiverte, det er trist at vi har fjernet en del paragrafer som kunne ha vært en hjelp i slike situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er ikke på ferie. De er her fordi de håper å få nok penger av empatiske mennesker, som har råd til å hjelpe dem, slik at de kan å gi familien i hjemlandet mat, klær og et sted å bo. Husk at dette er fattige mennesker uten andre muligheter. Tror du de hadde giddet å komme hit, og leve på den måten de gjør, hvis de hadde hatt bedre alternativer?

Anonymous poster hash: bf688...aad

 

 

Stoltenberg: Romfolket må forsørge seg selv.

 

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) er klar på at romproblemet må løses i Romania, og at de som ikke forsørger seg selv i Norge, skal sendes hjem.

 

For de siste dagene har debatten om romfolkets situasjon i Norge rast i flere medier. Politiet i Oslo mener det vil komme flere tiggere enn noen gang tidligere til denne sommeren, og politiet i Oslo ønsker seg et tiggerforbud.

Det vil ikke regjeringen gi dem, men Stoltenberg er klar på at mange skal sendes hjem:

- Etter tre måneder kan de ikke lenger være her om de ikke kan forsørge seg selv. Jeg er opptatt av at de reglene skal følges. Vi kan ikke bryte EØS-avtalen som åpner for at de kommer, men at vi kan nekte dem opphold hvis de ikke kan forsørge seg selv, sier han.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romania/stoltenberg-romfolket-maa-forsoerge-seg-selv/a/10109801/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoltenberg: Romfolket må forsørge seg selv.

 

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) er klar på at romproblemet må løses i Romania, og at de som ikke forsørger seg selv i Norge, skal sendes hjem.

 

For de siste dagene har debatten om romfolkets situasjon i Norge rast i flere medier. Politiet i Oslo mener det vil komme flere tiggere enn noen gang tidligere til denne sommeren, og politiet i Oslo ønsker seg et tiggerforbud.

Det vil ikke regjeringen gi dem, men Stoltenberg er klar på at mange skal sendes hjem:

- Etter tre måneder kan de ikke lenger være her om de ikke kan forsørge seg selv. Jeg er opptatt av at de reglene skal følges. Vi kan ikke bryte EØS-avtalen som åpner for at de kommer, men at vi kan nekte dem opphold hvis de ikke kan forsørge seg selv, sier han.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romania/stoltenberg-romfolket-maa-forsoerge-seg-selv/a/10109801/

 

 

Jeg er enig i at den beste løsningen er at alle som kommer til Norge fordi de har det vanskelig i hjemlandet, heller burde fått hjelp i hjemlandet eller i nærområdene. Men gir Norge hjelp til dem i Romania? Artikkelen du henviser til er over 2 år gammel. Kan du gi noen konkrete eksempler på hva Norge har bidratt med for å bedre situajonen for fattige sigøynere i Romania?

Anonymous poster hash: bf688...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For et idiotisk argument. Du vet hvem som sitter i regjering nå? Hvis ikke, så kan jeg fortelle deg at det er nettopp H og FrP, og de gjør ingenting de heller, så det får være måte på hva man skal skylde på Støre for.

 

Som flere har sagt her, dette er kommunens ansvar, og politiet handler kun etter kommunens direktiver. Og hvilket parti er det som har ordføreren i Oslo, tro? Kan det være.....Høyre....

Anonymous poster hash: 6a6a4...35a

 

 

Du er klar over at man må ha flertall for å kunne bestemme og gjøre som man vil med ting? Nei? Da foreslår jeg at du leser deg opp på hvordan demokrati fungerer :)

Anonymous poster hash: 429b5...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De er ikke på ferie. De er her fordi de håper å få nok penger av empatiske mennesker, som har råd til å hjelpe dem, slik at de kan å gi familien i hjemlandet mat, klær og et sted å bo. Husk at dette er fattige mennesker uten andre muligheter. Tror du de hadde giddet å komme hit, og leve på den måten de gjør, hvis de hadde hatt bedre alternativer?

Anonymous poster hash: bf688...aad

 

 

Er det noen i Romania som har mye penger så er det store deler av romfolket. De ruller rundt i Oslo i fine klær og dyre biler, skifter til tiggerklær og blir satt av på strategisk plasserte punkter i byen hver dag og er pågående med risting av koppen sinn opp i ansiktet på folk. I pausen stikker de gjerne på mc donalds for en burger og en kopp kaffe mens de prater i samt-telefonen sin. Og ja, jeg har sette salt dette skje over en periode på 3 år.

Anonymous poster hash: 429b5...b82

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 mens de prater i samt-telefonen sin.

Anonymous poster hash: 429b5...b82

 

*mens de prater i smart-telefonen sin.

Anonymous poster hash: 429b5...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det noen i Romania som har mye penger så er det store deler av romfolket. De ruller rundt i Oslo i fine klær og dyre biler, skifter til tiggerklær og blir satt av på strategisk plasserte punkter i byen hver dag og er pågående med risting av koppen sinn opp i ansiktet på folk. I pausen stikker de gjerne på mc donalds for en burger og en kopp kaffe mens de prater i samt-telefonen sin. Og ja, jeg har sette salt dette skje over en periode på 3 år.

Anonymous poster hash: 429b5...b82

 

"Fakta og fordommer

Rapporten avslører at vi har debattert på sviktende grunnlag. Mytene våre, de fleste av dem, holder ikke vann.

 

Vi er mange som tror romfolk egentlig ikke er skikkelig fattige. Hadde de vært skikkelig fattige hadde de ikke hatt penger til å reise til Skandinavia. Vel, vi tar feil.

 

Rapporten kan slå fast at tiggere lever under ekstrem fattigdom i Romania. Ja, selv de som reiser helt hit. Enkelte romfolk eier riktig nok palasser, jeg skrev selv en sak med tittel: «Slik bor rike rom» etter å ha besøkt palass-landsbyen Buzescu utenfor Bucuresti sommeren 2013.

 

Men forskere kan berolige oss med at de som bor i palasser, tigger ikke i Norge."

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/tigging/sannheten-om-rumenske-tiggere/a/23472013/

 

Anonymous poster hash: bf688...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

De er ikke på ferie. De er her fordi de håper å få nok penger av empatiske mennesker, som har råd til å hjelpe dem, slik at de kan å gi familien i hjemlandet mat, klær og et sted å bo. Husk at dette er fattige mennesker uten andre muligheter. Tror du de hadde giddet å komme hit, og leve på den måten de gjør, hvis de hadde hatt bedre alternativer?

Anonymous poster hash: bf688...aad

 

Nei, de er ikke på ferie, men de kommer hit som turister og da må de være i stand til å forsørge seg selv mens de er her.  Det er ikke den norske statens ansvar å sørge for at romfolk (eller andre turister) har tak over hodet, det må de sørge for selv og da mener jeg ikke å ta seg til rette i parker eller å okkupere hus. 

Anonymous poster hash: 6ae24...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fakta og fordommer

Rapporten avslører at vi har debattert på sviktende grunnlag. Mytene våre, de fleste av dem, holder ikke vann.

 

Vi er mange som tror romfolk egentlig ikke er skikkelig fattige. Hadde de vært skikkelig fattige hadde de ikke hatt penger til å reise til Skandinavia. Vel, vi tar feil.

 

Rapporten kan slå fast at tiggere lever under ekstrem fattigdom i Romania. Ja, selv de som reiser helt hit. Enkelte romfolk eier riktig nok palasser, jeg skrev selv en sak med tittel: «Slik bor rike rom» etter å ha besøkt palass-landsbyen Buzescu utenfor Bucuresti sommeren 2013.

 

Men forskere kan berolige oss med at de som bor i palasser, tigger ikke i Norge."

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/tigging/sannheten-om-rumenske-tiggere/a/23472013/

 

Anonymous poster hash: bf688...aad

 

 

Om du var en kriminell og jeg hadde spurt deg om du var det, hadde du svart ja? Hvorfor tror du da at romfolket vil svare ja når de ble spurt i den såkalte "forskningen" der?

Anonymous poster hash: 429b5...b82

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om du var en kriminell og jeg hadde spurt deg om du var det, hadde du svart ja? Hvorfor tror du da at romfolket vil svare ja når de ble spurt i den såkalte "forskningen" der?

Anonymous poster hash: 429b5...b82

 

 

Undersøkelsen samsvarer med mine personlige erfaringer. Jeg vet at mange sigøynere i Romania er svært fattige. Mange har problemer med å forsørge barna sine. Jeg har jobbet i Romania og sett fattigdommen med mine egne øyne.

 

Mange av de som tigger i Norge har barn i hjemlandet som blir passet av familie der. Hvis man tar seg tid til å prate med de som tigger her, kan man få vite litt om livet deres. Noen av dem kan litt engelsk.

Anonymous poster hash: bf688...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Om du var en kriminell og jeg hadde spurt deg om du var det, hadde du svart ja? Hvorfor tror du da at romfolket vil svare ja når de ble spurt i den såkalte "forskningen" der?

Anonymous poster hash: 429b5...b82

 

 

Mitt inntrykk er at de fleste ikke er kriminelle. De tigger penger og det er lov. Det er opp til deg om du vil gi dem penger eller ikke. De tar ikke pengene dine hvis du ikke gir dem noe frivillig. Man kan ikke skjære alle over en kam. I alle folkegrupper er det noen som er kriminelle, det betyr ikke at alle i den folkegruppen er kriminelle.

Anonymous poster hash: bf688...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fakta og fordommer

Rapporten avslører at vi har debattert på sviktende grunnlag. Mytene våre, de fleste av dem, holder ikke vann.

 

Vi er mange som tror romfolk egentlig ikke er skikkelig fattige. Hadde de vært skikkelig fattige hadde de ikke hatt penger til å reise til Skandinavia. Vel, vi tar feil.

 

Rapporten kan slå fast at tiggere lever under ekstrem fattigdom i Romania. Ja, selv de som reiser helt hit. Enkelte romfolk eier riktig nok palasser, jeg skrev selv en sak med tittel: «Slik bor rike rom» etter å ha besøkt palass-landsbyen Buzescu utenfor Bucuresti sommeren 2013.

 

Men forskere kan berolige oss med at de som bor i palasser, tigger ikke i Norge."

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/tigging/sannheten-om-rumenske-tiggere/a/23472013/

 

Anonymous poster hash: bf688...aad

 

 

 

Jada, man skal alltid stole helt og uten å tenke noe særlig på forskerne og hva de finner på. Alltid! Man skal også stole på tiggerne når de forteller at de er fattige og ærlige mennesker. Som av en eller annen grunn snakker på smart-telefon, røyker, spiser mat fra Meny og ikke minst ...  http://www.f-b.no/nyheter/nyheter/forste-dag-i-romleiren-her-fant-lasse-sin-stjalne-sykkel/s/2-2.952-1.8347165 og http://www.vg.no/nyheter/innenriks/romfolket/fant-36-stjaalne-sykler-under-aksjon-mot-romleir/a/10142891/

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posene det er bilde av inneholder deres eiendeler, sko pledd, mat. Hvor skal de ellers ha sakene sine når de ikke har noe sted å bo?

 

Godt poeng. Loven bør håndheves. Hvis de ikke skaffer seg livsopphold og bolig på en skikkelig måte får de dra hjem igjen. De må følge lovene som alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke på ferie. De er her fordi de håper å få nok penger av empatiske mennesker, som har råd til å hjelpe dem, slik at de kan å gi familien i hjemlandet mat, klær og et sted å bo. Husk at dette er fattige mennesker uten andre muligheter. Tror du de hadde giddet å komme hit, og leve på den måten de gjør, hvis de hadde hatt bedre alternativer? Anonymous poster hash: bf688...aad

Da får de ta seg en jobb. Trenger jeg penger jobber heg.

Anonymous poster hash: 477ab...fd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...