Gå til innhold

Er medisinstudiet vanskeligere i Oslo/NTNU enn i Tromsø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er fakta at de fleste studenter som kommer inn på medisinstudiet i Norge har brukt flere år på å ta opp fag for å få bedre karakterer og har brukt år for å samle alderspoeng, etc. Det er også fakta at søkere som kommer fra Nord-Norge får nordnorsk-kvote når de søker på medisinstudiet i UiT.  Bottom line: de som kommer gjennom studiet, er kompetente til å jobbe som lege - uansett hvor de har utdannet seg. Glem heller ikke at Norge ikke er noen prestisjeland når det gjelder høyere utdanning. Tips: Ta en titt på nasjonale kåringer (hint: øst-europeiske universiteter rangereres som regel høyere enn norske universiteter), så at de som utdanner seg i Norge er bedre, er tull.  Når jeg skal velge en fastlege, bryr jeg meg ikke hvor vedkommende har utdannet seg, men at hun eller han er flink.  Anonymous poster hash: c2f4c...583

Ok,det er greit;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stemmer ikke. Det gjelder kanskje hvis man drar til Polen for de universitetene der tar jo inn hva som helst.

Alle universiteter tar inn "hva som helst". At seleksjonen skjer før du kommer inn på studiet, som i Norge, er vel heller positivt for studentene. I Polen, eller mange andre utenlandssteder, er jo seleksjonen lagt til de to-tre første årene. Forskjellene på en ferdigutdannet er jo fraværende hva gjelder kvalitet og mengde kompetanse, uansett norskutdannet eller utenlandsutdannet.

Så du har rett. Skolene i Polen tar inn hva som helst, men produserer helt sikkert minst like bra leger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke. Det gjelder kanskje hvis man drar til Polen for de universitetene der tar jo inn hva som helst.

 

Medisinstudiene i europa særlig ungarn, og slovakia er ansett som blant europas beste medisinutdanniner og har et veldig vanskelig, hektisk og tøft studieløp.

 

Det er bare de beste som klarer å fullføre, og det er vanskelig å komme inn. Du må ha samme realfag, kjemi, fysikk, R1 (S1+2)  og biologi samt opptaksprøve og attester fra høyere utdanning, motivasjonsbrev og lignende. Viste ikke at de hadde medisin i polen godkjent av ansa, men polen er også kjent for sine talentfulle kirurger og leger.

 

Selv er jeg ikke legestudent i det hele tatt :fnise: Hadde kanskje valgt det hvis jeg kunne gått tilbake i tid.

Så ikke hør på venninna de TS. I alle land legeutdanningen er godkjent i norge er løpet grundig kvalitetssikret og både Tromsø og østlandet har samme kvalitetssikring. Samme med studiene i Sentral-europa :)

 

Du ender nok opp som en like god lege som henne, kanskje til og med bedre.

Anonymous poster hash: 16a3b...aed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle universiteter tar inn "hva som helst". At seleksjonen skjer før du kommer inn på studiet, som i Norge, er vel heller positivt for studentene. I Polen, eller mange andre utenlandssteder, er jo seleksjonen lagt til de to-tre første årene. Forskjellene på en ferdigutdannet er jo fraværende hva gjelder kvalitet og mengde kompetanse, uansett norskutdannet eller utenlandsutdannet.

Så du har rett. Skolene i Polen tar inn hva som helst, men produserer helt sikkert minst like bra leger.

Det er jo på en måte det jeg sier da...jeg skrev ar det ikke var harselering men at man trenger ikke gode karakterer for å komme inn som man gjør i Norge. Rett og slett at lista er lagt litt lavere.

Legen min er utdannet i Polen, ble vel uteksaminert for 5år siden, og hun er flink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på en måte det jeg sier da...jeg skrev ar det ikke var harselering men at man trenger ikke gode karakterer for å komme inn som man gjør i Norge. Rett og slett at lista er lagt litt lavere.

Legen min er utdannet i Polen, ble vel uteksaminert for 5år siden, og hun er flink:)

Men det har jo ingenting å si på hvordan kvaliteten på studiet er. Det er ufattelig mange som hopper av på medisinstudiet i Polen fordi det blir for tøft, og da er det de beste og mest motiverte som står igjen.

Anonymous poster hash: 0394b...c23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på en måte det jeg sier da...jeg skrev ar det ikke var harselering men at man trenger ikke gode karakterer for å komme inn som man gjør i Norge. Rett og slett at lista er lagt litt lavere.

Legen min er utdannet i Polen, ble vel uteksaminert for 5år siden, og hun er flink:)

Ok, men da er vi nok enige :) Bortsett fra at lista ikke er lavere, men lagt et annet sted.

Det sies at det norske studieløpet er veldig godt lagt opp med tanke på kommunikasjon, pasientkontakt, etikk og samarbeid, mens løpene i midt- og østeuropa er hakket bedre på det teoretiske. Begge er gode ting, tenker jeg, og produktet (den ferdige student/lege) er heller en refleksjon på egen personlighet, fremtoning og utførelse enn på sitt utdanningssted.

Ja! Min fastlege er utdannet i Ungarn, og han er jo en av de mest populære i Drammen. Atle Eikeland. Flink han, og selv uten å spore noen faglig inkompetanse eller mangel på god kommunikasjon. Litt treg med lange ventetider, men litt negativt er det vel med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Du er klar over at MANGE av studentene som studerer i Norge, har brukt flere år på å ta opp fag fra VGS for å komme inn og fått alle alderspoengene? Er det prestisje å ha ha tatt opp enkle emner fra VGS i flere år for å komme inn? Og hva med studentene fra Nord-Norge som får nordnorsk-kvote? 

 

Det er absolutt ingen forskjell her, har en fullført utdanningen, så skal en være kompetent til å jobbe som lege. Det er fakta!

Anonymous poster hash: c2f4c...583

 

Jeg er også enig i at det ikke er noen forskjell på hvor man har studert. Jeg studerer i tromsø og er selv inne på nord-norsk kvote (så vidt over poenggrensa), og jeg har likevel ligget i toppsjiktet på alle mine eksamener! Jeg vil også påstå at de som stryker på en eksamen er jevnt fordelt mellom de som er inne på nord-norsk kvote ("lavere karakterer") og de som er inne på de vanlige kvotene ("høyere karakterer"). Med andre ord tror jeg ikke karakterer fra vgs har stort å si for hvor gode leger man blir, alle som greier å fullføre studiet uansett om det er i tromsø, andre steder i norge eller i øst-europa er kompetent nok.

Anonymous poster hash: 9ef80...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Medisinstudiene i europa særlig ungarn, og slovakia er ansett som blant europas beste medisinutdanniner og har et veldig vanskelig, hektisk og tøft studieløp.

 

Det er bare de beste som klarer å fullføre, og det er vanskelig å komme inn. Du må ha samme realfag, kjemi, fysikk, R1 (S1+2)  og biologi samt opptaksprøve og attester fra høyere utdanning, motivasjonsbrev og lignende. Viste ikke at de hadde medisin i polen godkjent av ansa, men polen er også kjent for sine talentfulle kirurger og leger.

 

Selv er jeg ikke legestudent i det hele tatt :fnise: Hadde kanskje valgt det hvis jeg kunne gått tilbake i tid.

Så ikke hør på venninna de TS. I alle land legeutdanningen er godkjent i norge er løpet grundig kvalitetssikret og både Tromsø og østlandet har samme kvalitetssikring. Samme med studiene i Sentral-europa :)

 

Du ender nok opp som en like god lege som henne, kanskje til og med bedre.

Anonymous poster hash: 16a3b...aed

 

Bare for å pirke litt er det ikke nødvendig med fagkrav som kjemi 1+2, fysikk 1 og matematikk R1/S1+S2 i Øst-Europa såfremt de har opptaksprøve. Det tester jo uansett mye av det samme, så det spiller liten rolle, men bare for å pirke litt. :) 

 

Den du siterer er for øvrig verken legestudent eller lege, og er kjent for å drive å synse i øst og vest når det gjelder legeutdannelsen, medisinstudenter og leger. 

 

Anonymous poster hash: 1403d...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å pirke litt er det ikke nødvendig med fagkrav som kjemi 1+2, fysikk 1 og matematikk R1/S1+S2 i Øst-Europa såfremt de har opptaksprøve. Det tester jo uansett mye av det samme, så det spiller liten rolle, men bare for å pirke litt. :)  Den du siterer er for øvrig verken legestudent eller lege, og er kjent for å drive å synse i øst og vest når det gjelder legeutdannelsen, medisinstudenter og leger.   Anonymous poster hash: 1403d...c7f

Er det meg du sikter til i det siste avsnittet der?

Jeg er verken lege eller legestudent, ei heller sykepleier eller hjelpepleier, men omgås daglig med leger og annet helsepersonell, er med på å ansette dem blandt annet og har faglig bakgrunn og kunnskap med det jeg ytrer angående dette. Det er nok en del som ikke liker det som blir sagt, og enkelte ganger formulerer jeg meg en smule feil samt at jeg kan ha en tendens til å bruke mine egne ord og uttrykk som kan misforstås(som regel misforstås de med vilje her inne) jeg mener absolutt ikke at utdannede leger som har tatt studiet i Polen er dårlige, men det er sånn at de drar dit og studerer, og det er ikke fordi de har et sterkt ønske om å studere i Polen men fordi de ikke har gode nok karakterer for å komme inn her i Norge, it is what it is:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til i det siste avsnittet der?

Jeg er verken lege eller legestudent, ei heller sykepleier eller hjelpepleier, men omgås daglig med leger og annet helsepersonell, er med på å ansette dem blandt annet og har faglig bakgrunn og kunnskap med det jeg ytrer angående dette. Det er nok en del som ikke liker det som blir sagt, og enkelte ganger formulerer jeg meg en smule feil samt at jeg kan ha en tendens til å bruke mine egne ord og uttrykk som kan misforstås(som regel misforstås de med vilje her inne) jeg mener absolutt ikke at utdannede leger som har tatt studiet i Polen er dårlige, men det er sånn at de drar dit og studerer, og det er ikke fordi de har et sterkt ønske om å studere i Polen men fordi de ikke har gode nok karakterer for å komme inn her i Norge, it is what it is:)

Men her i denne tråden var det snakk om kvaliteten på studiet hos de ulike universitetene i Norge. Skjønner ikke hvordan det et relevant for tråden at det er enklere å komme inn på medisin i Polen?

Anonymous poster hash: 0394b...c23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meg du sikter til i det siste avsnittet der?

Jeg er verken lege eller legestudent, ei heller sykepleier eller hjelpepleier, men omgås daglig med leger og annet helsepersonell, er med på å ansette dem blandt annet og har faglig bakgrunn og kunnskap med det jeg ytrer angående dette. Det er nok en del som ikke liker det som blir sagt, og enkelte ganger formulerer jeg meg en smule feil samt at jeg kan ha en tendens til å bruke mine egne ord og uttrykk som kan misforstås(som regel misforstås de med vilje her inne) jeg mener absolutt ikke at utdannede leger som har tatt studiet i Polen er dårlige, men det er sånn at de drar dit og studerer, og det er ikke fordi de har et sterkt ønske om å studere i Polen men fordi de ikke har gode nok karakterer for å komme inn her i Norge, it is what it is:)

 

Utrolig at du formulerer deg så dårlig når du tydeligvis har en ok jobb. Eller misforstod du hva tråden handlet om?

Anonymous poster hash: 2d696...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men her i denne tråden var det snakk om kvaliteten på studiet hos de ulike universitetene i Norge. Skjønner ikke hvordan det et relevant for tråden at det er enklere å komme inn på medisin i Polen? Anonymous poster hash: 0394b...c23

Jeg skrev til sammenligning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at du formulerer deg så dårlig når du tydeligvis har en ok jobb. Eller misforstod du hva tråden handlet om? Anonymous poster hash: 2d696...50e

Må jeg drive med akademisk skriving på KG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer ikke. Det gjelder kanskje hvis man drar til Polen for de universitetene der tar jo inn hva som helst.

 

Hvordan korrelerer du inntakskrav og tyngde på studie?

De som studerer i Polen (og andre land) må jo i tillegg beherske språket, på toppen av alt. Eneste grunnen til at det er så høye inntakskrav i Norge er få studieplasser fordelt på mange søkere. Hadde vi (for eksempel) plutselig fått 1000 nye studieplasser på Medisin, så hadde naturligvis inntakskravene stupt. 

 

Men det å si at en lege utdannet fra et Universitet i Europa er dårlige enn en utdannet i Norge blir bare latterlig synsing. Back opp med data før du begynner å generalisere. 

Anonymous poster hash: 9785a...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan korrelerer du inntakskrav og tyngde på studie?

De som studerer i Polen (og andre land) må jo i tillegg beherske språket, på toppen av alt. Eneste grunnen til at det er så høye inntakskrav i Norge er få studieplasser fordelt på mange søkere. Hadde vi (for eksempel) plutselig fått 1000 nye studieplasser på Medisin, så hadde naturligvis inntakskravene stupt. 

 

Men det å si at en lege utdannet fra et Universitet i Europa er dårlige enn en utdannet i Norge blir bare latterlig synsing. Back opp med data før du begynner å generalisere. 

Anonymous poster hash: 9785a...9a6

 

Nope, stemmer ikke. Kjenner folk som har studert i Polen, Tjekkia, Ungarn og Slovakia, og med ett unntak kan ingen av dem mer av språket der de har bodd i 6 år, enn at de knapt kan bestille seg en kaffe og spørre om klokken. Når de er i praksis oversetter legen eller de har med seg tolk. Mange universiteter i Øst-Europa har krav om at utenlandsstudenter må ha en viss mengde hospitering/praksis i eget land for å gjennomføre studiet, nettopp for å sikre at de får god nok trening i pasientrettet arbeid. Alle blir sendt på språkkurs ja, men det betyr ikke at de kan kommunisere med pasienten eller forstå hva som blir sagt ;)

 

For øvrig er dyktigheten til en lege basert på personlighet vel så mye som utdanningsinstituasjon. 

Anonymous poster hash: 0450c...d78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha.. Nord-Norge lege?? :D:D Anonymous poster hash: 88518...f38

Du vet, nordlendingene er ikke så syke som de sørpå. Har du kontroll på puls og plaster er du i grunnen igjennom pensum.

Anonymous poster hash: d320e...3b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du vet, nordlendingene er ikke så syke som de sørpå. Har du kontroll på puls og plaster er du i grunnen igjennom pensum.

Anonymous poster hash: d320e...3b1

Jeg må si jeg synes mange av dere er ganske diskriminerende mot oss nordlendinger. Har selv en lege som har studert i Tromsø, og hun er kjempedyktig - beste legen jeg noengang har hatt.

Herlighet.

Anonymous poster hash: bd12b...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle universiteter tar inn "hva som helst". At seleksjonen skjer før du kommer inn på studiet, som i Norge, er vel heller positivt for studentene. I Polen, eller mange andre utenlandssteder, er jo seleksjonen lagt til de to-tre første årene. Forskjellene på en ferdigutdannet er jo fraværende hva gjelder kvalitet og mengde kompetanse, uansett norskutdannet eller utenlandsutdannet.

Så du har rett. Skolene i Polen tar inn hva som helst, men produserer helt sikkert minst like bra leger.

Signerer denne. Mange steder i Europa tar de inn flere studenter enn det er plass til lenger opp i løpet for å se hvem som er egnet for studieløpet det er snakk om. Det er spesielt og nærmest uvanlig at Norge baserer seg på en seleksjonsprosess til universitetene hvor det man har gjort på videregående skal avgjøre alt. 

Jeg har studert i mange år, og sett at det ikke nødvendigvis er de som gjorde det best på videregående som er de beste studentene. Da jeg gikk på videregående slo det negativt ut på karakterene å stille de kritiske spørsmålene og poengtere feil i undervisningsopplegget. På universitetet er det derimot denne evnen som fører en langt. 

Anonymous poster hash: aaf05...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bare for å pirke litt er det ikke nødvendig med fagkrav som kjemi 1+2, fysikk 1 og matematikk R1/S1+S2 i Øst-Europa såfremt de har opptaksprøve. Det tester jo uansett mye av det samme, så det spiller liten rolle, men bare for å pirke litt. :)

 

Den du siterer er for øvrig verken legestudent eller lege, og er kjent for å drive å synse i øst og vest når det gjelder legeutdannelsen, medisinstudenter og leger. 

 

Anonymous poster hash: 1403d...c7f

 

Du må ha kjemi 1+ 2 ja. Kjemi 1+2 og biologi 1+2 (venninna mi skal inn i utlandet så hun må ta det). Og Det er vel tsjekkia som har mattekrav. Der må du ha fysikk og R2 matte, men opptakprøve er det uansett. Men det varier nok, det har du rett i! Ungarn har ikke mattekrav, men biologi 1+2 og kjemi 1+2.

 

Har egentlig ikke satt meg så inn i det, men venninnen min har fortalt meg det. Så det varierer nok fra skole til skole. 

 

Okay, daså :P

Anonymous poster hash: 16a3b...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisinstudiet er ikke "vanskelig" i mine øyne fordi man ikke kjemper om å få de beste karakterene. I Norge er det hovedsakelig stått/ikke bestått. I utlandet/Bergen er det karakterer, men ingen arbeidsgivere bryr seg om karakterene når man kommer hjem.

 

Jeg ville vært mye mer stresset på et studie med tøft arbeidsmarked der du må ha gode karakterer for å få interessante jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...