Gå til innhold

Hvor mye betaler du i fellesutgifter?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Borettslagsleilighet, OBOS. Leilighet på 85 kvm i Oslo. Vi betaler 5200 kr per måned.

 

Dette inkluderer:

* Varmtvann

* Vaktmestertjenester

* Trappevask

* Drifting av fellesområder og det som måtte koste

* Omfattende oppussing av borettslaget (fasader, uteområder)

* TV og internett

* Vaskeri

* Selskapslokale

* Feier (vedlikehold av peis)

* Nedbetaling av gjeld

 

Fellesgjelden er som den er fordi borettslaget nylig har valgt å gjennomføre en omfattende renovering av hele borettslaget som inkluderer nye tak og fasader med blant annet isolering og omfattende vedlikehold av kjeller og bygningene generelt, i tillegg til utskifting av alle vinduer og verandadører, samt nytt ventilasjonsanlegg. Det har også blitt satt opp helt nye verandaer. I forbindelse med dette valgte borettslaget også å sette i stand nye uteområder med f.eks to lekeplasser, grillplass, nye plener, blomster/grøntområder osv. De er ikke helt ferdig ennå, men det blir veldig fint og vi er svært fornøyde. 

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 kvm. borettslag. Betaler 2000 i fellesutgifter som inkluderer varme, varmt vann, vaktmestertjeneste, drift av heis, vask av fellesarealet, nedbetaling av lån, vedlikehold av bygningene.



Anonymous poster hash: 208bb...af4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3100 kr, 114 kvm. Det inkluderer varmtvann, trappevask, tv og internett, vaktmester, strøm i fellesareal, vann og kloakk, vedlikehold av heisen og liss sparing... tror jeg...

Endret av Zereta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 849 kroner, 56 kvm aksjeleilighet i Oslo. Det inkluderer nedbetaling av fellesgjeld, trappevask, vaktmester, varmtvann, internett/TV o.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor stor leilighet har du? Dette gjelder selveier. Jeg har 54 kvm og må nå betale 2990 kr pr. måned. Det synes jeg er mye.

Hvorfor syns du det er mye?

Anonymous poster hash: 3e22a...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

65 kvm leilighet ca i lite borettslag, og må betale 4600 kr i fellesutgifter. Synes det er vilt!

Hvorfor er det vilt?

Anonymous poster hash: 3e22a...039

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror den er på 43kvm, det er rundt 5500 i fellesutgifter. Det har gått opp noen hundre kroner pga lån for vedlikehold. Kanskje det er fordi borettslaget er rett under ti år, ganske nytt, men syns fortsatt det er mye penger. De fleste jeg kjenner betaler mye mindre.

Anonymous poster hash: 511a0...054

Du kan ikke sammenligne med hva andre bet

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei det er på et veldig lite tettsted, i Nordland. Ikke er leilighetene spesielt nye eller supermoderne, bare helt enkle små leiligheter fra begynnelsen av 90 tallet.

Men tror den største grunnen til at prisen er så høy er fordi flertallet som bor i borettslaget er gamle og viljesterke damer som liker å bestemme, og det er inngår veldig mye unødvendig i fellesutgiftene, i 2014 f.eks hadde vi over 100.000 til gode, så det er ergelig å betale så mye.

Da er det jo lån ennå. Bruk hue

Anonymous poster hash: 3e22a...039

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syns du det er mye?Anonymous poster hash: 3e22a...039

Fordi jeg har en liten leilighet. De har lagt på 470 kr nå. Vi pleier ikke å få brev med forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har en liten leilighet. De har lagt på 470 kr nå. Vi pleier ikke å få brev med forklaring.

Hadde du møtt opp på generalforsamlingen så hadde du fått vite grunnen.

Noe kan være fremtidige rehabilitering eller at fellesutgifter er forsmådde til å sette av penger

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor syns du det er mye?

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Hva tror du lånet til borettslaget koster? Har du sjekket hva de betaler i renter og avdrag?

Vet du hva forsikringen koster

Vet du hva kommunale avgifter koster?

Strøm?vedlikehold?

Snømåking?

At dette får du vite om du spør. At du haren liten leilighet har ikke noe med saken,det fordeles på alle.

Min utgift er på 12000. Naboen har større hus,men betaler bare 5000. Jeg kan ikke sammenligne meg med naboen.

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo lån ennå. Bruk hue

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Kan du gi oss eksempler på hva unødvendige ting som går inn i fellesutgifter?

Gamle damer som liker å bestemme? Alle kan være med å velge styre. Bare p møte opp. Neste gang velger du deg frivillig til valgkomite

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler 4000 kroner. Det inkluderer nedbetaling av fellesgjeld, trappevask/måking/gressklipping, varmtvann og fyring (har knapt strømregninger), TV og fellesvaskeri (de to sistnevnte kunne de gjerne ha fjernet for min del). Leiligheten er 70 kvm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde du møtt opp på generalforsamlingen så hadde du fått vite grunnen.

Noe kan være fremtidige rehabilitering eller at fellesutgifter er forsmådde til å sette av pengerAnonymous poster hash: 3e22a...039

Det er rehabilitering, men jeg synes likevel at vi burde få et brev i posten som beskriver mer detaljert hva det er. Om det er det som har blitt gjort eller mer som kommer og om de vil sette den ned igjen når det er betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveier, 60 kvm, 310 kr i mnd i fellesutgifter. Det inkluderer forsikring og skadedyravtale.

 

Kommunale avgifter, vann og kloak, strøsand, vasking, vedlikehold, strøsand, snømåkking, kabel-tv, internett og alt annet må vi dekke selv. Etter å ha regnet på det har jeg bestemt meg for å flytte i et borettslag hvor fellesutgiftene er 3000. Får mer for pengene, og slipper å måke og strø kl 0630 på morgenen.



Anonymous poster hash: d5fb8...c79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

68 kvm, 3000kr. Jeg syns det er helt greit - det dekker alt blant annet varmtvann, tv, internett, vaktmester, drift og vedlikehold av fellesområder, trappevask, nedbetaling av lån etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selveier i sameie, 1350 (inkl. vaktmester, vaskeri, trappevask, varme, vann..), 25 kvm.



Anonymous poster hash: f0fd3...4b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selveier, 60 kvm, 310 kr i mnd i fellesutgifter. Det inkluderer forsikring og skadedyravtale.

Kommunale avgifter, vann og kloak, strøsand, vasking, vedlikehold, strøsand, snømåkking, kabel-tv, internett og alt annet må vi dekke selv. Etter å ha regnet på det har jeg bestemt meg for å flytte i et borettslag hvor fellesutgiftene er 3000. Får mer for pengene, og slipper å måke og strø kl 0630 på morgenen.

Anonymous poster hash: d5fb8...c79

Hvorfor legger dere ikke på fellesutgifter så dere får snømåking?høres ut som et dårlig styrt lag. Mye setter dere av til fremtidige vedlikehold?

Anonymous poster hash: 3e22a...039

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på ca. 60 kvadrat, betaler rundt 3700 kroner i måneden.

 

Inkludert i summen er:

 

- Oppvarming

- Fellesvaskeri

- Vaktmestertjenester (småreparasjoner, gressklipping, snømåking etc.)

- Vaskehjelp til fellesområdene

- Internett

- Kabel-TV

- Varmtvann

- Bygningsforsikring

- Nedbetaling av fellesgjeld (jeg bor i et borettslag der det meste er rehabilitert det siste tiåret, inkludert baderommene og en del andre ting i hver enkelt leilighet)

- Sosiale tiltak/ kos/ felles goder (f.eks. sammenkomster for de som bor i borettslaget, juletre om vinteren, hobbyrom til fri benyttelse, fint opparbeidet uterom med gassgrill, etc.)

 

Jeg synes vi får mye for pengene, og det kunne aldri falt meg inn å klage på fellesutgiftene! :)



Anonymous poster hash: acde8...2fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...