Gå til innhold

Forslag til sunne og lettvindte middager?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Laksen krydrer jeg med litt hvitløk fra sånn kvern, cayennepepper og salt og pepper.

Karbonadedeigen blander jeg med ett egg, litt spisskummen, cayenne, litt griljermel for at den skal bli litt fastere og hvitløk. Og hvis jeg har ferske urter så hakker jeg det og har i. Litt improvisasjon :)

I dag skal jeg for øvrig ha laksebiter og så skal jeg teste ut den nye pastaen med blomkål i....

Takk for svar! 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Ja? Skrev ikke noe spesifikt om de rettene du nevnte jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne går det mye i når jeg skal ha fisk:
http://www.godfisk.no/Oppskrifter/Norge/Ovnsbakt-torsk-med-pesto

 

Sløyfer olje og sitron (har ikke i hus, og gidder ikke kjøpe ens ærend for denne retten.. sikkert godt med, riktig nok), og er jeg lat bruker jeg frossen grønnsaksblanding i stedet for å kutte forskjellige typer.

 

Tar meg fem min å gjøre klart til å hive i ovnen også er det bare å sette seg ned med noe annet mens man venter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi har alltid grønnsaksuppe til middag to ganger i uken, både fordi det er ganske billig (har slitt med dårlig råd) og så er det sunt.

Til fire pers. bruker jeg fire gulrøtter, fire poteter, 1 purreløk, 1/2 kålrot, 1-2 liter vann og buljong og laurbærblad. Det hender også at vi bruker litt go og mager kjøttpølse i biter i suppen også, og noenganger har vi torsk oppi som får trekke litt mot slutten av koketiden. Alle grønnsakene kuttes og kokes og så tilstetter litt nykvernet salt og pepper. Veldig kjapp mat/suppe å lage og barn elsker det. 

Anonymous poster hash: 60649...228

 

Ingen proteiner? To ganger i uka?

Anonymous poster hash: b9aeb...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen proteiner? To ganger i uka? Anonymous poster hash: b9aeb...9ee

Er ikke kjøtt og fisk proteiner?

Anonymous poster hash: 8153d...38c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Skrev ikke noe spesifikt om de rettene du nevnte jeg :)

Det er jo de rettene som står i HI. 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Zoodlesi! 

Kjøp spiralizer og lag strimler av squash.. hittil har jeg lagd kjøttdeig og tomatsaus til, og en annen "saus" jeg har hatt til er avokado og grønn pesto blanding. Det er så vilt godt og raskt å lage! 

 



Anonymous poster hash: da2be...ad5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo de rettene som står i HI.

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Nei, ikke bare de rettene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det vanskelig å hoste opp kjappe, sunne retter da jeg tenker at det meste du lager selv kan du lage så sunt eller usunt du vil. 

 

Også er jeg litt usikker på hvordan ts definerer sunt. Mener du

Sunn mat med fokus på vektnedgang?

Sunn mat med fokus på muskelbygging?

Sunn mat med fokus på et normalt kosthold?

Sunn mat, som skal være så billig som mulig?

Sunn mat som grenser mer mot det radikale (raw-food, etc)?

 

Egentlig så kan de fleste retter tilpasses mot alle sunnhetskategoriene over, det handler bare om hvilke råvarer du velger eller ikke velger når du lager maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og rundstykker finnes IKKE sundt. Du er jo helt på jordet stakkars... skjønner at du trenger tips ja!!

Anonymous poster hash: b9d6c...031

Hvorfor svarer du så frekt uten å komme med forslag selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke bare de rettene.

Med pasta bolognese kan man da ha fullkornspasta og grønnsaker, eksempelvis en salat, ved siden av. 

 

Supper kan også inneholde massevis av grønnsaker. Et lett eksempel er grønnsakssuppe. 

 

Indisk tandoori kan man vel også spise med mye grønnsaker. 

 

Da er det ikke noe mer på listen. Jeg stiller meg bare undrende til hvorfor du mener at det ikke er nok grønnsaker i rettene når du ikke har innsikt i hva hver totale rett inneholder. 

 

 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med pasta bolognese kan man da ha fullkornspasta og grønnsaker, eksempelvis en salat, ved siden av.

Supper kan også inneholde massevis av grønnsaker. Et lett eksempel er grønnsakssuppe.

Indisk tandoori kan man vel også spise med mye grønnsaker.

Da er det ikke noe mer på listen. Jeg stiller meg bare undrende til hvorfor du mener at det ikke er nok grønnsaker i rettene når du ikke har innsikt i hva hver totale rett inneholder.

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Fordi da skriver man "omelett med grønn salat" for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi da skriver man "omelett med grønn salat" for eksempel.

Dårlig eksempel. Vanligvis befinner grønnsakene seg inne i en omelett. Eksempelvis brokkoli, champignon, paprika etc. 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dårlig eksempel. Vanligvis befinner grønnsakene seg inne i en omelett. Eksempelvis brokkoli, champignon, paprika etc.

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Greit, pizza med kylling, rødløk og paprika med grønn salat til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ofte å lage en enkel rett som jeg er veldig glad i.

Laks med asparges, fløte, soltørka tomater og løk.

 

Stek laksen i ovnen. Hakk opp asparges i biter eller strimler, ha oppi løk(all slags løk), stek i noen minutter. Kutt opp soltørka tomater i små biter og hell over en boks med fløte. La det småkoke til aspargesbitene blir møre. Mmmmm.. Ble sulten nå. Kan også bruke sjampinjong, det er også digg å ha oppi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det vanskelig å hoste opp kjappe, sunne retter da jeg tenker at det meste du lager selv kan du lage så sunt eller usunt du vil. 

 

Også er jeg litt usikker på hvordan ts definerer sunt. Mener du

Sunn mat med fokus på vektnedgang?

Sunn mat med fokus på muskelbygging?

Sunn mat med fokus på et normalt kosthold?

Sunn mat, som skal være så billig som mulig?

Sunn mat som grenser mer mot det radikale (raw-food, etc)?

 

Egentlig så kan de fleste retter tilpasses mot alle sunnhetskategoriene over, det handler bare om hvilke råvarer du velger eller ikke velger når du lager maten.

Sunn mat med tanke på slanking og god helse og som er rask å lage. Jeg legger til laks med poteter og agurksalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...