Gå til innhold

Forslag til sunne og lettvindte middager?


himmeloghav

Anbefalte innlegg

Her er mine forslag:

Supper, f.eks. tomatsuppe med egg og varme rundstykker

Indisk tandoori pakke fra Toro

Pasta bolognese

Pizza

Salat med kylling

Omelett

Pita med kylling og grønnsaker og dressing

Istedenfor å bare kritisere mine forlag kan dere komme med forslag. Det er det som er meningen med tråden. Se overskriften. Denne oppfordringen er ment til noen i tråden under.

Endret av himmeloghav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pizza og rundstykker finnes IKKE sundt. Du er jo helt på jordet stakkars... skjønner at du trenger tips ja!!

Anonymous poster hash: b9d6c...031

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og rundstykker finnes IKKE sundt. Du er jo helt på jordet stakkars... skjønner at du trenger tips ja!!

Anonymous poster hash: b9d6c...031

 

Pizza og rundstykker kan helt fint være sunt, jo. Lager man pizza med grov bunn, masse grønnsaker, magert kjøtt, og er moderat med osten, er den like sunn som en vanlig middag med grovt brød, grønnsaker og kjøtt. 

 

Rundstykker er selvsagt sunt om man lager det med grovt mel, jo...

 

Toromiddager derimot.. Salt og enda mer salt, og grønnsaker som er mishandlet til det knapt er næring igjen i dem. 

Anonymous poster hash: a3adb...d9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er verken sunne eller enkle middager i min verden.



Anonymous poster hash: 97ee5...447
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sleng en pose frosne eller ferske grønnsaker i en ildfast form med enten kylling eller laks oppå. Ta på rømme/agurksalat/chilisaus etterpå. 

 

Fullkornspasta + laks/kylling/kjøttboller stekt med paprika, løk, sopp og grønnsaker. 

 

Fiskesuppe med masse grønt oppi og fiskebiter. 

 

Bytt ut ris og loff/rundstykker med grønnsaksmos/pure, feks av blomkål, sellerirot, brokkolig som tilbehør til "vanlig" mat. 



Anonymous poster hash: 44c5c...b7d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Laksesalat. Laksefiletbiter stekes, en pose babyleaf-blanding, cherrytomater, en avokado knuses og has oppi, og gjerne litt fullkornspasta. Ti minutter, toppen.

 

Eller kyllingfilet og wokgrønnsaker. Tjue minutter på fileten. Grønnsakene tar seks minutter.

 

Eller hjemmelagde burgere lagd av karbonadedeig. Toppen en halvtime med å blande deigen og å steke burgerne.

 

Seibiff og søtpotetstappe.

 

Go' og mager kjøttpølse i form med fullkornmakaroni, brokkoli og paprika og hvit saus.

 

...og mye mer. Jeg syns heller ikke forslagene i åpningsinnlegget var spesielt sunne eller raske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og rundstykker finnes IKKE sundt. Du er jo helt på jordet stakkars... skjønner at du trenger tips ja!!Anonymous poster hash: b9d6c...031

Eh det kan fint være sunt jo. Hva er vitsen med en så teit kommentar? Ta deg litt sammen. Stakkars!

Anonymous poster hash: 04313...5e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid grønnsaksuppe til middag to ganger i uken, både fordi det er ganske billig (har slitt med dårlig råd) og så er det sunt.

Til fire pers. bruker jeg fire gulrøtter, fire poteter, 1 purreløk, 1/2 kålrot, 1-2 liter vann og buljong og laurbærblad. Det hender også at vi bruker litt go og mager kjøttpølse i biter i suppen også, og noenganger har vi torsk oppi som får trekke litt mot slutten av koketiden. Alle grønnsakene kuttes og kokes og så tilstetter litt nykvernet salt og pepper. Veldig kjapp mat/suppe å lage og barn elsker det. 



Anonymous poster hash: 60649...228
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste av mine middager er kjappe og sunne utifra mitt kosthold

I dag hadde jeg gryterett (strimlet svinekjøtt, purre, paprika, rødløk, champinjoner, kokosmelk, fond, krydder)

Tok vel 10 minutter å fikse alt, så stod det og putret i ca 20 minutter

Ellers spiser jeg f.eks:

Laks gratinert med fetaost og creme fraiche blanding

Hjemmelaget hamburger med lchfbrød eller så dropper jeg brødet og serverer den på salat

Zucchinilasagne

Wok

Ytrefilet/indrefilet

Pizzabunn av blomkål eller ost med topping

+++

Stort sett alt av mitt tilbehør er brokkoli og eller blomkål i forskjellige former, alt fra blomkålris til mos

Og om det ikke er nok fett i maten så serverer jeg gjerne en fet dressing eller saus ved siden av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og rundstykker kan helt fint være sunt, jo. Lager man pizza med grov bunn, masse grønnsaker, magert kjøtt, og er moderat med osten, er den like sunn som en vanlig middag med grovt brød, grønnsaker og kjøtt.  Rundstykker er selvsagt sunt om man lager det med grovt mel, jo... Toromiddager derimot.. Salt og enda mer salt, og grønnsaker som er mishandlet til det knapt er næring igjen i dem.  Anonymous poster hash: a3adb...d9f

Enig i det meste, men Toro er ikke fullt i salt lengre. Faktisk det motsatte.

Anonymous poster hash: 5a1a7...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og rundstykker finnes IKKE sundt. Du er jo helt på jordet stakkars... skjønner at du trenger tips ja!!Anonymous poster hash: b9d6c...031

Det går jo an å lage sunne pizzaer og velge grove rundstykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er verken sunne eller enkle middager i min verden. Anonymous poster hash: 97ee5...447

Kom med forslag da istedenfor å bare kritisere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pizza og rundstykker finnes IKKE sundt. Du er jo helt på jordet stakkars... skjønner at du trenger tips ja!!

Anonymous poster hash: b9d6c...031

 

 

Dette er verken sunne eller enkle middager i min verden.

Anonymous poster hash: 97ee5...447

 

 

 

Pizza og rundstykker, og det andre på listen, kan da absolutt være sunt. Det er bare dere som ikke evner å lage de sunne (eller tenke seg til det). 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt (alt for) lite grønnsaker i mye av dette for min del men

Jaha? Og hvor mye/lite grønnsaker vet du at det er i omeletten da? Eller pizzaen? Eller salaten? Eller pitaen? 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Laksesalat. Laksefiletbiter stekes, en pose babyleaf-blanding, cherrytomater, en avokado knuses og has oppi, og gjerne litt fullkornspasta. Ti minutter, toppen.

 

Eller hjemmelagde burgere lagd av karbonadedeig. Toppen en halvtime med å blande deigen og å steke burgerne.

Hva krydrer du laksebitene med? 

 

Hva består karbonadedeigblandingen av? Og hva slags krydder bruker du? 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva krydrer du laksebitene med?

Hva består karbonadedeigblandingen av? Og hva slags krydder bruker du?

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Laksen krydrer jeg med litt hvitløk fra sånn kvern, cayennepepper og salt og pepper.

Karbonadedeigen blander jeg med ett egg, litt spisskummen, cayenne, litt griljermel for at den skal bli litt fastere og hvitløk. Og hvis jeg har ferske urter så hakker jeg det og har i. Litt improvisasjon :)

I dag skal jeg for øvrig ha laksebiter og så skal jeg teste ut den nye pastaen med blomkål i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Og hvor mye/lite grønnsaker vet du at det er i omeletten da? Eller pizzaen? Eller salaten? Eller pitaen?

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Det vet jeg ikke, så det skrev jeg heller ingenting om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, så det skrev jeg heller ingenting om :)

 

 

Litt (alt for) lite grønnsaker i mye av dette for min del men

 

 

Anonymous poster hash: 6cb5c...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...